0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Då man ska flytta så måste man nedgradera karet från 500L till 130L så nu är planeringen i full fart för ett nytt bygge. Kommer byggas på Ikeas köksstommar och har börjat rita o skissa lite på hur det kan bli. Här är en första modell. Karet blir 75x50x35 och kommer återanvända en gammal sump som är 70x45x40. Tanken är att sänka ner karet lite i bänkskivan, tänkte först köpa Ikeas laminatskivor men kom på att man måste nog förstärka upp skivan rätt bra under då för att det ska hålla och självklart lacka så det blir vattentätt mot spånet. Så nu lutar det nog mer åt att hitta en billig massiv träskiva istället o försänka i.
-
Eftersom karet tuggat på i snart 10 mån, fick de bli en ny tråd, allt lever o frodas, haft ett par missöden, med en läderkorall som jag ej fick att trivas och min gula kirurg som plötsligt gick bort utan några som helst tecken på sjukdom eller dylikt, den käka alger och maten den fick o såg välmående och frisk ut, men blev mat åt mina turbos och boxar räka under natten? va hos ikola igår o fick mej lite sps fraggar, å de tackar vi för, blir spännande å se om jag fixar detta😃 alla värden ligger inom rimliga gränser, tillome fått ner nitrat till runt 2, men bråkar fortfarande me lite alger, men de får gå, ha en trevlig dag alla saltvattens vänner,
-
- 27 svar
- 4,7k visningar
-
-
Hej! Då börjar det närma sig uppstart ÄNTLIGEN! Lite grejjer kvar i planeringen och lite teknik och tester kvar att köpa. MEn räknar med uppstart i början på Augusti efter semestern. Karet ska stå brevid mina två aquaels shrimp set 20 där jag har HalfMoon Kampfiskar. Bänken har jag gjort av två lastpallar, några hjul, vit färg och LED belysning under. Vad tror ni? Köpt än så länge, värmare, aquael moonlight led, termometer, skrapor, filtermaterial, hink med pump och värmare att blanda vatten i, timer och lite medel.
-
- 19 svar
- 4,6k visningar
-
-
Hej alla, har precis skaffat mig ett RSM 130 som jag fick tag på begagnat, har haft sött ett bra tag och har ett tag känt suget efter salt så nu tyckte jag att jag kunde få det i julklapp Kommer nog behöva en hel del hjälp och tips på vägen för att få mitt saltkar att funka bra och hålla bra värden. Tog med mig allt vatten från gamla ägaren så att jag skulle kunna starta upp det direkt, dels pga att det följde med två clowner och ett par koraller och lägre djur. Dock blev det att jag lämnade dom till en kompis för förvaring tills jag fått koll på lite värden m.m. Har nu ikväll suttit och försöka mäta lite värden i karet och det ser inte bra ut (om jag lyckats göra rätt …
-
- 28 svar
- 4,6k visningar
-
-
Nu har jag varit på postens utlämningsställe och hämtat ut mitt Dennerle Marinus 30 liter som jag beställt av zooplus.se. Det följde med en himla massa saker som man kan se på bilden och enligt Dennerle ska detta vara alldeles tillräckligt för att komma igång och få ett fullt fungerande nanorev. Vi får väl se! Jag startade en annan tråd tidigare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56748-Dennerle-Marinus-erfarenheter och blev tipsad om att starta en projekttråd när jag väl fått hem karet. Och det är det jag gör nu. Jag vet inte om det är fler här på forumet som har en Dennerle Marinus hemma hos sig. I så fall hade det varit kul att höra hur det går o…
-
- 28 svar
- 4,5k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för en ny saltburk. Jag har 15+ år i branschen från tiden när jag jobbade på Korallrevet och har skaffat ett begat RSM250 med Roger Bs signatur på kvittot...ironiskt, eller hur? Min fråga till er som inte legat i ide i flera år är: Vad borde jag modda direkt? Funkar originalskummaren? Mer cirkulation är självklar...vad mer? Startar upp om ngn månad, med uncured live rock omjag kan hitta det... Tack för tips!
-
- 24 svar
- 4,4k visningar
-
-
Har efter mycket suktande i djuraffären efter akvarie skaffat ett litet saltkar som fanns på erbjudande här i stan. Detta var då ett 20 liters Aquael med lite salt, levande sten, 1 snäcka + köpt en till, 2 clownfiskar och en korall i paketpris. Har för övrigt läst att många säger att 2 clownfiskar i så litet inte är bra, men har efter att haft detta igång så är jag i planer att byta upp mig när plånboken tillåter . Korallen som ingick var en Xenia på en liten bit LS. Har även en liten som jag tror är en typ av Sacrophyton, piggarna som på bilderna är indragna är gröna . Har också en Eldräka som inte vill vara framme. Lite bilder: Har lite problem med om jag inte missförst…
-
- 30 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hep Efter flytt till ny lägenhet 1/2-2019 och diverse försök att starta upp en burk Ljuset som faller in i en ny lägenhet är inte alltid lätt att förutse var den hamnar så det blev alldeles för mycket dagsljus/sol blommade på rätt bra ? hittade ett ställe som funkade hyfsat 6 timmar rampljus räckte över sommaren ökat med 2 timmar idag får se hur det utvecklar sig med tiden. 43 Liter Optowite 10 Liter Top Of Filter BioMaster 250 REEF-Skim Nano 50 Ombyggd Luftrdiven + Träutströmare Reaktor REEF-FILTER NANO 100 Ytvattenrenare Juwel EccoSkim Belysning Micmol Aqua CC
-
Tänkte starta en tråd om mitt Red Sea Max Nano. Akvariet har varit igång sedan 2år tillbaka med lite olika inriktning. Jag använder det för att ha koraller i som inte kommer till sin fulla rätt i min större burk Jag använder bara orginalutrustningen har ingen extra cirkulationspump. Doserar Tropic Marin Carbocalcium för att hålla KH och Ca på en stabil nivå med doserpump, magnesium doserars manuellt vid behov. Sen byter jag 10 liter vatten i veckan, thats it! Levande Fisk: * 2st Clownfiskar * 1st Centropyge argi * 1st Flasher wrasse Dvärgkejsaren och wrassen kommer få flytta in i den större burken nä…
-
-
- 19 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej alla! Jag har nu efter lång tid och många övervägningar tänkt ge saltvatten en ärlig chans. Detta var inte helt enkelt, inte enbart för den stora utmaningen som det är med salt, utan att jag skulle inkräkta på sambons territorium, vardagsrummet (min så kallade mancave har nått sin maxbelastning). Storlek, design, sol från alla håll och kanter begränsade mig till en plats, där ett akvarium med storleken 60x30x30 var det maximala. Först tänkte jag att det inte var någon god idé då jag förstått att det är som med sötvatten, desto större, desto mindre underhåll och betydligt enklare att hålla i balans. Nåväl.. De två första inköpen blev…
-
-
- 19 svar
- 4,3k visningar
-
-
Har nyligen startat ett 112L kar där målet var att använda så mycket utav mina sötvattens grejer som möjligt. Grund tanken var att starta med ett 30 liters kar som jag hade stående men insåg snabbt att mina stora filter inte skulle få plats i ett 30 liters kar så då blev det att tänka om och plocka fram det gamla 112 liters karet. En del utav utrustningen har jag tidigare använt i ett 310L discus kar och jag har skamlöst gått efter filosofin man tar vad man har vilket har resulterat i undermålig belysning, över dimensionerad värmare och för er vana saltvattens akvarister aningen konstig filtrering. Utrustningen som jag har (och använder) -Aquael 112L akvarie …
-
-
- 23 svar
- 4,3k visningar
-
-
Har ju sålt mitt stora sps kar o planerar en period utan. Men ett sådant här gulligt litet(120 l) , fantastisk kvalitet, fina mått, innerfilter, värmare, led, helt komplett, snygg bänk, tysk hög kvalitet(juwel), allt för 3000 kr (nytt) med leveranstid på 0 sek (läs köpte direkt under butiksbesök) kan man inte motstå. Det får stå i köket som ett experimentkar. Ingen sump, ingen skummare. Inte helt säkert att jag kör salt, men om jag gör det blir det djup sandbädd i karet som får agera filter o denitrifikator, ingen skummare, bädden får agera kalkreaktor(kanske stöttar upp med Balling via min Dosetronic). Självklart övervakat av en Alkatronic och Mastetronic som jag gömmer …
-
-
- 35 svar
- 4,3k visningar
- 3 följare
-
-
Tänkte köpa aktivt kol som jag har läst och hört att alla andra kör med, hur gör man och hur ofta, hur länge ska man köra med detta? Har läst att vissa använder en strumpa men funkar det verkligen och var sätter man strumpan med kolet?
-
-
- 23 svar
- 4,3k visningar
-
-
Köpte för ett tag sen ett Friscer Nano Aquarium - AquascapingCube 65 som var ämnat som karantän/fragg kar. Min större son Erik visade intresse så vips blev det ny riktning på projektet. Fixade samtidigt lite torr sten som är satt på urlakning samt ett par kilo levande. Tänkte testa en snabbare start än mitt förra och har nu startat upp med nite out och startuppbakterier samt att jag försöker få med lite biologi från mitt andra kar. Smygstartar även med lite nopox Använder en begagnad skummare och ett drömchip som jag kör på 30% Har flyttat över några turbos eremiter och fraggar från mitt andra kar samt ett par gulfenade clowner.
-
- 12 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag lägger upp lite bilder om grabbens nanokar. Robin är 6½år gammal och suger i sig information och kunskap som en svamp. Hans favoritfisk är koffertfisken, Ostracion cubicus, men har även valt ut de andra fiskarna och räkorna. Akvariet är på 70 liter och en DIY LED ramp står för belysningen. Mvh Daniel
-
Så ja efter ha vart mega Norrlänning i hela livet så tog jag steget och flyttade till Lysekil. La ner mitt hörn akvarium i Kiruna och tänkte ta det lugnt från hobbyn ett tag.......men det höll någon dag efter flytten så nu drygt efter en vecka här nere så har mitt nya kar vart igång i 4 dagar :-P var till Borås och köpte mig en fin kub med möbel och lite inkörd LS. Samma dag var jag förbi hos Bengt på Marinakvariet och köpte lite Salt,LS och 2 enklare fiskar. Inom snar framtid så kommer jag tömma akvariet och borra samt sätta sump. Tekniken som jag kör just nu. Ecotech Radion Gen2 Led Ecotech vortech Mp10
-
- 15 svar
- 3,9k visningar
-
-
Tjo! Flyttade över levande från mitt tidigare 80liters , som nu står och bubblar innan jag ska flytta sista april. B60xH48xD50 144liter Ljus= Cree Lumia 5.2 70w+Stormkontroll från leadgroupbuy Bubbelmagus Q3 Wp10 Ehime 150w Just nu så är det enbart skummaren som sköter returen i min inbyggda box. Efter flytt så ska Lumian hängas och det ska sättas vita sarger runt toppen.
-
- 31 svar
- 3,9k visningar
-
-
Har ju ett akvarium på 30L som jag köpte i våras utav en på guiden. Det är ett så kallat Aqua el med en cirkpump och LED-belysning som förra ägaren gjorde. Vet ju hur poppis det är med kort på det här forumet så här kommer några!
-
- 38 svar
- 3,9k visningar
-
-
Sprang helt oförberedd på ett kar med de för mig magiska måtten 75x40x40cm. Mitt 20l nano börjar kännas trångbott så det blir en lugn övergång till det stora karet. Hade inte ens tänkt att köra 120 Ljus är fixat, streamers blir det 2 st Tunze 6015 (1800L/h). Däremot de för mig helt nya teknikdelarna, osmolator och skummare är ej inköpta än, tror jag måste få lite input på dessa. Skummare: Tunze 9001/4 några som vet lite för o nackdelar? Kommer inte att starta upp förräns alla bitarna är på plats, nanon tuffar ju på så ingen superpanik. Självklart bilddokumenteras det här på SG
-
- 39 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej har funderingar på att starta ett saltvatten kar men pga begränsad yta tänkte jag konvertera mitt lumiq 30 liters till det någon som vet om det rent praktiskt möjligt.
-
- 19 svar
- 3,8k visningar
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt kar. Det har varit igång i ungefär 3 månader och har 2 st gul/blå fröken, 2 st Nemo, 1 st bangaii, 1 st mandarin, 1 st filfisk, sniglar, 2 eremiter, 1 st ormsjöstjärna och lite olika koraller. Mätte några värden idag: fosfat omätbart- salifert. PH-7,8-rsm. Alk-runt 2-rsm. Nitrite-0,2- rsm
-
- 38 svar
- 3,8k visningar
-
-
Efter att ha gått på lågvarv inom saltvattenshobbyn sedan nedläggningen av mitt gamla rev (här finns en tråd om det) i samband med flytt så började det givetvis att klia i de nematocystskadade fingrarna. Jag bestämde mig därför för att ta hit mitt gamla 75-litersakvarium och göra något av det. Jag valde att denna gång satsa på framförallt Zoanthus och Ricordea, men givetvis är många andra koralltyper välkomna också. Tanken är att akvariet främst ska betraktas ovanifrån, och därför satsar jag på en låg ytturbulens. Av denna anledningen har det inte heller fyllts hela vägen upp, jag uppskattar nettovolymen av vatten till att vara omkring 45 liter. Tekniken är inte d…
-
-
- 22 svar
- 3,8k visningar
-
-
Har under min tid startat upp en massa kar varför vet jag inte , jag är av den typen som tycker just uppstarten och inhandlingen är roligast . För något år sedan när blenny kom så införskaffade jag mig ett sådant . Alltid tyckt det är ett lagom stort nano akvarie på 80liter front 60 liter . Snyggt dessutom . Samt att jag föredrar att ha "sumpen" i akvariet . Detta gjorde jag mig dock av med som med allt annat . Nu har jag dock startat upp ett blenny advance för ett tag sedan som står o ska få mogna . Jag har ingen av original tekniken kvar då jag gillar inhandling osv. Kör med original möbeln från aqua medic . Skummaren bytte jag ut mot en tunze 9002 Original bel…
-
- 13 svar
- 3,7k visningar
-
-
Köpt ett akvarium som är på ca 84 liter med 3 sidor optiwith glas och 10mm tjockt glas.. så det väger väll runt 25 kg bara akvariet. Skulle en ikea byrå palla akvariet med vatten och ca 5 kg sten eller bör man köpa en akvarie bänk? Isåfall vad är det som gör att bänken är säkrare? Kollat på juwel lido 120 bänken men den ser nästan ömtåligare ut än min Ikea byrå
-
-
- 17 svar
- 3,6k visningar
-
-
hej SG köpte ett nano kar av en kolega i sommras vet inte vilket märke det är, men är på 32 liter + 5 liter filter kar jag har inte den avanserade tekniken och akvariet har varit igång i 3-4 månader, här kommer lite bilder: anemonen är nyinskaffad för någon timma sedan