Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Andise85,

Hej alla! Jag har hållit på länge med sötvatten och vill nu börja med salt. Jag har ett Juwel Lido 200 kar som jag vill använda som passar in bra i vardagsrummet och som jag redan har. Har tänkt att ha kvar innerfiltret som sitter original. Jag har bytt ut pumpen till en som pumpar 1000l/h, Vad skulle ni köra med för filtrering i boxen? Utöver det så ska jag köpa: Eheim skim Marine 300 Eheim reeflexuv +e500 uv-steriliser sen nån bra lampa och ta bort locket på akvariumet. Tips på bra lampa? Finns så mycket att välja på. Tacksam för alla tips på vägen mot mitt saltvatten kar 😃

• 5 svar
    • 544 visningar
  2. Started by j0nas,

Hej! Efter att mitt RSR250 brakat ihop så valde jag efter många om och men att sätta ett liknande kar på samma ställe. Valet föll på Nyos 300 slimline. Hade gärna haft proline bänken med karet nedsänkt i men det fick tyvärr inte plats. Det levande fick gå i en regnvattentunna medan det gamla karet plockades ner och det nya sattes på plats. Allt ser ut att ha klarat sig fint. Uppskattar verkligen att slippa avrinningsbox i karet! I övrigt känns Nyos väldigt likt Red Sea i kvalitet. Förutom att jag har en förhoppning om att detta håller tätt 😀 Familjen är glada för att publikfavoriten valentini har fått flytta upp från käll…

• Gilla
    • 4 svar
    • 315 visningar
  3. Hej Planen var att starta upp karet (Akvastabil 360) 2017 men vi förlorade löpet mot tiden och en baby prinsen föddes i våran familje [emoji4] Jag köpte karet och mycket utrusning här från SVG och Facebook samt nya grejer över tiden men hann aldrig köra med vatten i karet till slut karet har blivit en dekoration bara och alla gäster retade mig om och om [emoji3] men med två små barn och dears aktiviteter och allt, det gick inte att försätta drömmen. Så vi har diskuterat att sälja karet och allt eftersom frun vill ha plats för möbler men den äldsta sonen var emot försäljning och han erbjöd sig att hjälpa till i alla fall för att få igång det. Han spelar Minecraft och …

4. Started by Carwal,

Hej alla saltvattensakvarister, Jag, Carl 16 år gammal, är förmodligen både yngre och mindre kunnig än de flesta här på saltvattensguiden. Tänkte skapa en tråd här för att dokumentera början på min resa inom saltvatten, men även för att få feedback och tips från erfarna akvarister. Önskar att jag hade skapat denna tråd tidigare för att undvika en del misstag, men bättre sent än aldrig. Jag har sedan ~två månader tillbaka ett waterbox 130.4, som jag nu har fyllt med en del fisk, koraller och lägre djur. Däremot har jag fortfarande mycket kvar som jag vill göra med och införskaffa till tanken. Nedan listar jag hur det ser ut nu, vad jag tänker göra …

5. Started by piffis,

Jag blev medlem här 23e Mars 2015.. I budgetguiden här på forumet kan man läsa; "Ha lite “is i magen” när det kommer till att starta i gång" Så att jag nästan på 10års dagen nu till slut kan starta en tråd om mitt kar borde ju visa på att jag läst och tagit till mig av detta råd? Vi har haft sötvattenakvarium när jag var ung, och har nu haft det med mina barn. Jag har dock alltid drömt om saltvatten.. Så nu vill jag prova på. Detta görs i mindre skala (200L) för att se om man blir "hooked". Vill tacka @Thomas Salt för all hjälp, goda råd osv.. det snacket i hallen tände gnistan igen 👍🏼😊 Tanken är att ha några fiskar, anemon och enklare korall.. Sen får vi…

6. Started by Mickss,

Hej alla! Nu är det äntligen dags för mig att börja planera mitt drömprojekt shallow reef Vulcano-akvarium! Karet har måtten 108x108x40 cm med en sump på cirka 150 liter, vilket ger en total vattenvolym på runt 600 liter. Planen är att ha en centralt placerad överrinning, som jag tänker bygga in med sten och koraller för att skapa en naturlig vulkan-look. Det var länge sen jag höll på med saltvatten – jag blev faktiskt medlem här på SG redan 2009 – men nu är det dags igen, och jag är superpeppad! Jag hoppas att många av er vill följa mitt projekt och hjälpa mig med tips och råd längs vägen. Planen i korthet: • Överrinning: Centralt placerad och inbyggd med sten fö…

7. Started by Aqualung,

Uppgraderar från 240 liter till 425 liter Blir intressant att flytta över allt. Behöver starkare pump (ca 4000 lph) och letar begagnat Planerar köra ATI Essentials Pro och letar beg doserpump Fiskar 2 clowner som bor i BTA Yellow watchman goby Pistolräka Filfisk Mimic Mandarin Blenny Blue Midas Royal Gramma Blue Damsell Anemoner BTA Florida Koraller Montipora, crusting Candy canes Ett par acropora Städpatrull, bl.a. nassarius, turbos, eremiter, sjöborre Chaeto i sumpen 40 kg levande sten från gamla karet Ny levande sand ca 10 kg 2st Maxpect Jump 165…

8. Started by jeber,

Då var det hemma och på plats 😄 ett red sea 350 känns som en perfekt storlek. hydra 26 som belysning. följde med en massa Sten och scapen var typ klar från början. En del anemoner och rhodactis verkar överlevt flytten. Ska ta bort anemonerna efter hand innan de tar över allt. tanken är som vanligt en mix av lps, mjukt och sps. behöver köpa en pump till då den ena som följde med verkar dålig. Blir så klart mer fisk längre fram! Troligtvis kirurg av något slag 😊

9. Started by linen351,

Tänkte jag skulle komma ut som akvarist här i gruppen Mitt akvarium är 500 liter av det mer eller mindre okända märket Oceanson. 12mm glas (inte plast). Köpt av Vlado för ett och ett halv år sen. Bakom displaydelen av akvariet ett 10cm djupt utrymme som jag just nu bara använder för cheato-odling. Sump i ett skåp bakom till vänster, i 90 graders vinkel mot akvariet. Hemmabyggd möbel som matchar mina elementskydd. Gör en omstart efter en katastrof med en extern skummare. Har nu uppgraderat tekniken för att undvika ny katastrof, så nu börjar det bli dags för nya fiskar. Teknik: • Maxspect Razor R420R med avsågade hörn ligger perfekt i topp…

10. Started by izfisk,

Nu är skiten uppburet. Bor i Ritorp i Solna som namnet på tråden avslöjar. Har är mest gamla hus bland annat det jag bor i därav ingen hiss. Vill gärna berätta om hur jag bar upp akvariepaketet för 6 trappor utan att packa upp paketet. Jaja nog om mina bedrifter som "ledstångsleopard". Jag heter Peter och har haft akvarium förut. Några mindre sen några större ett 525 liters som störst som bor hos @Jojo numera. Nu är jag tillbaka på mindre. Har kört ett Red sea Max 130 D i ett par år som fortfarande är igång trots en del motgångar. Nu har jag alltså köpt på mig lite prylar för att kunna ha lite roligare eller ha så roligt man kan ha på det utrymm…

11. Started by NovemberRain,

Hej! Jag har inte skapat någon tråd på länge sedan jag avvecklade mitt senaste akvarium, se länk. https://saltvattensguiden.se/topic/52585-jonas-elos-120-med-floating-aquascape/#comment-609546 Efter två år började det suga i saltvattenstarmen igen och hösten 2019 köpte jag ett helt nytt Red Sea Reefer 425XL V3. Ca 6 månader efter uppstart klantar jag till mig och slår ur en flisa i ett av hörnen 🤦‍♂️ Tur att försäkringar finns och jag fick ut ett helt nytt mot en självrisk på 1500:-. Nu när familjen blivit större behövde jag göra plats åt dottern i rummet som akvariet stod i. Planerna på ett nytt tog fart och valet föll på e…

12. Started by Levi,

Hi all, Below is a video of my SPS floating reef. I was planning to upgrade to a bigger tank in time for my FoxFace to grow into it, but then life got in the way of the upgrade. I wanted to introduce the tank here to see if perhaps someone can find a new home for the FoxFace. I'm happy to give him/her away, or swap for any little critter or coral that would be happy in my tank. I have an advertisement in the buy-sell category, but have had no luck finding a home for him/her so far. I'm also keen to learn more from the community as I plan to step up to a bigger tank (new project incoming). I'm also essentially a newbie, this is my first tank. But I've ha…

• 1 svar
    • 328 visningar
  13. Jag har jobbat på mitt nya saltvattensakvarium som jag fick för ett par månader sedan men det är bara nyligen som jag fått in sand och vatten samt genom cyklat akvariet. Köpte tidigare idag både copepoder ampipoder och mycket annat som kommer bosätta sig i min djupa sand bädd som nu är lite över 10 cm djup dock kan jag inte ladda upp den senaste bilden pågrund av filstorleken jag köpte även till ett antal sniglar dock inga fiskar än så länge dock planerar jag att köpa in hermitkrabbor. Jag kommer inte ha några koraller utan enbart sten sand och macro alger som tex caluerpa dock skulle jag vilja på tag på marint sjögräs vilket lär vara både dyrt och…

• 4 svar
    • 480 visningar
  14. Started by Vetekli,

Har inte haft så mycket intresse för akvariet den senaste tiden så bestämde mig för att göra en omstart. Detta var mitt första kar så gjorde många misstag och lärde mig mycket. Det tog dock över ett halvår från att jag tömde akvariet (flyttade över levande jag ville ha kvar till ett annat tillfälligt) till att det är uppe och snurrar igen. Akvariet är ett 300 liters optiwhite från Imazo som står på en bänk av Juwel. Har ingen sump så all utrustning är i karet. Kommer dock bygga något liknande en sump av akryl som jag kommer ha i karet är det tänkt, är väl liknande lösning som det som brukar kallas AIO, fast min kommer gå att plocka ur akvariet. Ska försöka gö…

• Gilla
      • Tack
    • 17 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by adam92,

Tja! Så dom senaste månaderna har jag dragit igång ett projekt då min tjej inte tillåter mig att skaffa fler akvarium så då fick jag en genialisk idé att limma ihop 2 st akvarium och ena delen fick bli en display refugium och detta godkände tjejen! Började med att göra rent o fixa mitt gamla akvarium som jag har haft till odling av levande föda till ciklider och sen fylla upp de med saltvatten och sand. Detta skulle då bli revet.

16. Started by Flurpen,

Hej hej, Sådär ja, efter mer än tio år på torrsidan är det dags för mig att starta upp ett nytt salt projekt! Jag började med lite sötvatten 2008, ett 112-liters från Hornbach om jag inte minns fel, med lite blandat i. Efter mitt första besök i sydostasien växte min nyfikenhet avseende havslevande organismer och fick även upp ögonen för att det faktiskt går att hålla dessa i akvarium, kanske till och med hemma hos mig. Drog igång ett saltkar 2009 och var fast direkt, uppgraderade sedermera till ett 720-liters ramakvarium med sump. Tyvärr beslöt jag att lägga ner helt till följd av en separation och efterföljande flytt. Har funderat ti…

• Tack
      • Gilla
    • 33 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by FRG,

Startade mitt akvarium för cirka 2 månader sen. Hade från början levande sten 65 kg och har helt i vattnet red sea koralline och algea managment. 2 veckor sen började jag flytta in 6 snäckor 1 sjöborre 1 kloräka. I söndags har jag flyttat in mjuka koraller o 2 clowner, 2 dansel, 1 räka, 6 snäckor och 3 eremitkrabba då startade jag skumamaren. Har inte bytt vatten än pga finns ingen salt i Eskilstuna och har inte heller utrustning för att mäta vattensvärdet (beställt dem idag). kommer att starta media reaktorn snart.

18. Då har det värsta inträffat. Vårt 7 år gamla 250 liters akvarium från Red Sea brast helt plötsligt och utan någon som helst förvarning i en limfog och vatten forsade ut. Av en slump jobbade jag och min man hemma och jag hörde när vattnet började forsa och jag hann fram i tid och höll ihop akvariet tills dess att maken kunde lokalisera en lång tving och två plankor så vi kunde hålla ihop sidan. Där står vi nu. Alla koraller och fiskar är ok, tack och lov. Nu väntar jag på återringning från försäkringsbolaget. Jag kontaktade även Triton där vi köpt akvariet och hörde att de lagt ner, men blev lovad att han skulle kontakta Red Sea i Sverige för d…

19. Started by Jonesyg,

With the go ahead from management I can now start my dream project! This is my build thread for my new 550 litre peninsula wall tank build. I will be building the tank into the wall between the wash room and my office, currently I have a reefer 250 and a frag tank which I will move livestock and equipment across from to the new tank. I will post updates throughout the build, comments and suggestions are welcome!

20. Started by Tarven,

Här är mitt kar - Waterbox peninsula 705 liters (total med sump). Tanken var att ha det som rumsdelare, men det tog över hela rummet så det fick ställas mot väggen istället. Levande sten, SPS, LPS och lite GSP...och ett 15 tal firrar. Belysning Radion + orphek OR3. Sump med filtersockor och vadd, refugium med chaeto, Maxspect skummare, Apex + trident och doserar ATI essentials pro. Har en hel del oönskade glasrosor, men har precis släppt loss ett gäng hungriga Berghia sniglar som jag hoppas sätta tänderna i glasros-buffén som är framdukad;-)

21. Started by Asplin,

Har under en längre tid varit sugen på att starta ett saltvattensakvarium, men som med allt annat så kräver det en del planering. När då möjligheten att få ärva ett saltvattensakvarium så blev beslutet genast lite ”enklare”, och då är man så illa tvungen att börja planera…! Det nuvarande systemet hade varit igång ca 8år och är ett sötvattensakvarium omgjort till saltvatten. Dock så känner jag redan nu att jag vill uppgradera en del så som skummare och annat för att få bra förutsättningar då vi kommer vilja addera koraller framgent! Men först och främst var att ordna med flytten och se till att de 4 fiskarna som följde med skulle (överleva) trivas på sin nya pl…

22. Started by jonasroman,

Troligen (ej helt bestämt än) kommande projekt. Ett Red Sea Penninsula 500G2+ Är 125x63.5x60 cm. Skall möblera om så det fungerar som rumsavskiljare. Slutgiltigt beslut blir efter en del mätning. Så här går mina tankar scape : tror på luftig scape där sandbäddarna för vara ”fri” = bättre biologi i sandbädden. Tänker mig således rätt så finkornig sand och ett lager på minst 5 cm. Kommer inreda med. Coraroc vilket innebär att stora delar av scapen kommer ej beröra sanden. Ngr Marko rocks för att få det att se naturligt ut samt för stabilitet. Har kontakt med återförsäljaren för Coraroc så får vi se vad det exakt blir. returpump får vi …

23. Started by JohnL,

Hej, Efter att ha sett alla fina akvarier här på SG blev jag sugen på och köra en nystart, så för ca 6 månader sen köpte jag ett Aqua Medic Armatus 400 Lagoon på Aquariatech för att köra LPS och "Softisar" - det blev inte så utan hamnade i SPS träsket istället 🙂 Akvariet är fortfarande under inkörning - Coraroc-sten är ca 4 månader nu och det börjar komma kalkalger. Skriver mer sen men laddar upp lite bilder

• Gilla
    • 8 svar
    • 896 visningar
  24. Started by kiwi11,

Efter en krasch i mitt waterbox Cube 20 så tröstade jag mig med ett Reefer 350g2. Det kommer bli mest SPS & då acropora men en & annan LPS kommer säkert att trilla in 🙃 Karet har tuffat på nu i 3 månader ungefär så har börjat fylla på med fraggar & lite fisk allt eftersom. KH & CA har börjat förbrukas så har precis börjat dosera 🙂 Teknik just nu: Ljus: 2st Reef factory medium blue Cirkulation: Maxspect gyre 330 cloud Retur: maxspect jump6k Rullfilter: Reef factory smart roll S Doserpump: Reef factory x4 Skummare: Deltec 600i UV: deltec 39w Värmen styrs även den av Reef Fac…

• Gilla
    • 13 svar
    • 941 visningar
  25. Started by ronny h,

Hej, Har nu bytt ut mitt gamla 720 liters akvarium, som jag köpte begagnat för över 25 år sen, till ett 720 lites Akva Stabil 720 Move. Har satt upp kabelkanaler på baksidan av akvariet, i dessa ligger alla grendosor, transformatorer och kablar. Har installerat ny sump, nitrat reaktor, calcium reaktor, rowaphos reaktor, kalkwasser reaktor mm. I högra skåpet har jag en ups, apex datorn, router som sköter wiffi mm. Ups'en går bara till returpumpen, apex, routern och nitrat reaktorns matning. Till höger om akvariet har jag en byrå med Alkatronic och Mastertronic. Det var mer än lite jobbigt att flytta alla korallerna från det gamla 720 liters a…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.