Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Efter lite möblering hemma i vardagsrummet och planerad flytt av akvariet tänkte jag att det skulle vara lite lättare att flytta det gamla till ett nyare som skulle få stå på rätt plats från början. Fick syn på Ted Camenius 580-litersburk och åkte och köpte den De flesta känner förmodligen igen den burken och dess mått men jag kan dra dem ändå: 100x80x70, tre sidor optiwhite och en sump på 70x70x35. Övriga teknik kör jag med samma från mitt tidigare kar bortsett från returpumpen, Belysning: Pacific Sun Pandora Hyperion S (SMT) 145w + 2x24w T5 Skummare: Deltec MCE600 Returpump: Jebao 6500l/h Doserpump: Aqúa Medic Reefdoser EVO 4 Streamer: 2x Tunze 6045 Tyvärr har jag mist…

2. Så då är bygget i stort sett klart och byter därmed över till denna tråd i stället. För er som vill se hur bygget gått till kan kolla in denna tråd, eller länken i min signatur. Såhär ser det ut i dagsläget. Inriktningen kommer bli ett SPS dominerat blandrev, precis som mitt förra kar. Huvudkaret är 140 långt, 70 djupt och 65 högt, med ungefär 62 cm vattennivå. En balkong på insidan för avrinningen med två rör ner till sumpen (25 och 32 mm), karet är borrat i bakväggen. Ungefär 75 kg LS. Belysningen består just nu av 2x54w T5 och 52st LED uppdelade på 4 slingor, häften blå hälften vita (det kommer fler i framtiden). Förutom returpumpen så består cirkulationen av 2 st Jeb…

• 53 svar
    • 9k visningar
  3. Started by Andreas N,

Hej. Har nu börjat fylla upp mitt nya akvarie som är med inner mått 150x70x50 för den totala vattenvolymen = 525 liter. Glaset är i optiwhite med fina maskinslipade kanter. Sumpen är en stor sak med plats för fraggdel med total storlek på 140x60 med en sötvattensdel med avskärmning på 20cm. volymen på sumpen med ett djup av 21cm blir 150 liter. Fragg delen blir hela främre halvan av sumpen på en yta av 100x30 ca. Belysning dit har jag inte brytt mig om än. Detta gör att totalstorleken på akvariet blir på ca 675 liter. Akvariet har ingen box inuti utan den är limman som en balkonglåda utanpå. Väldigt fiffigt. Sumpen är i samma linje som balkonglådan så rören ner kan gå s…

4. Hej! Tänkte ta och beställa ett nytt kar 80x50x40 (LxBxH) som ska placeras på en bänk ca 1m hög. Tror det kan bli riktigt bra. Hade tänkt mig att ha en överrinning centriskt i karet. Borrat med tre hål 2 för avrinning och ett för returpump. Nu till första frågan, diameter på hål. Vad tror vi om 2 st 27 för 25 rör samt ett 22 för 20 rör som retur. Kan det bli bra? Har inte riktigt förstått hur man går till väga när man bestämmer höjden på avrinning. Kan någon förklara på ett bra och lätt sett? Hoppas jag får lite hjälp av korallfisken med men det är alltid roligare att förstå och kunna fixa själv. Jag har ett gammalt kar på …

• 8 svar
    • 2,5k visningar
  5. Started by stigsdotter,

Som nybörjare inom salt är man lite feg att ge sig till känna har jag märkt, är rädd för vad andra ska tycka om alla knäppa saker man säkert gör och alla fråååågor som man ställer men samtidigt är det ju kul att ha sin väg från scratch till stegvis bättre och även förändringar man gör med tiden samlade på ett ställe, som en tråd här Så här börjar det. Hämtar karet, fyra timmars resa, tidig fm kl 9. Det tog sin tid att plocka ner allting eftersom jag köpte karet med all incluse, fyllde en 3,5 ton skåpbil. Hemma igen mot kvällen, nu blir det stressigt, LS ska sköljas av, ja allt saltvatten som var i karet har fått följa med hem, fiskar ska ner i tillfällig burk. Osmos …

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,7k visningar
  6. Inte riktigt nöjd, men det kommer väl! Fick flytta upp akvariet på ovanvåningen för husfridens skull. Egenbyggd bänk av IKEAs 60x60 skåp, IKEAs bänkskiva i valnöt. Akvariet 123,5*63,5*30 optiwhite rimless, 3 borrade hål. Teknik. Skummare: Coralbox D300 Retur: Waveline 4000 Osmolator: Tunze 3155 Filter: Aquamedic Cirkulation: 2 Vortech MP10W Es Lyse: ATI Hybrid 2x75W led 4x39w T5 Inrikting: ZOANTHUS Fisk. Mandarin Två mini gobies 2 kantålar Div snäckor och eremiter.

• Gilla
    • 25 svar
    • 3,9k visningar
  7. Started by rickard81,

Då var de dags att starta upp ett akvarium igen efter ett uppehåll på lite mer en två år. Akvariet är som sagt en kub där måtten är 60*60*60 och hämtades idag. Så nu lite frågor. Vilka skummare är tysta viktigt att karet är tyst. Sist hade jag en fauna marin ultraskim 2 tror jag den hette och den uppfatta jag som tyst. Nån som har nån att rekommendera typ i 2000 kr klassen. Har kollat på coral box d300 verkar vara bra iaf enligt vissa. Belysning ej bestämd än. Bygga själv eller köpa färdig. Har kollat lite på razor. Cirkulation ej bestämd men nån styrbar iaf lutar åt maxspect gyre. Retur pump ej bestämd nån som har tips på nån bra? Sen en bild så klart akvariet ska rengö…

• Gilla
    • 61 svar
    • 9,7k visningar
  8. Har precis startat ett 275L kar för första gången som jag tänkte dokumentera. så får vi se hur de utvecklas.

• Gilla
    • 19 svar
    • 2,3k visningar
  9. Started by Keller,

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden. Om det är helt åt skogen får väl någon snäll moderator flytta på den. Jag har idag ett Akvastabil 275 med sump som funkar hyfsat. Ljudnivån har dock alltid varit lite besvärande ut ett WAF - perspektiv och efter att den ställbara returpumpen gick sönder för någon vecka sen har det drastiskt försämrat läget. Jag fick nämligen slänga in en reserv jag hade, en Aquabee på ungefär dubbla pumpeffekten, vilket har gjort ljudnivån ganska mycket värre. Inte bara det att pumpen surrar högre (det ljudet har faktiskt gått ner lite sen den blev "inkörd") men det slurpar och bubblar som attans från rördragningen. So…

• 7 svar
    • 975 visningar
  10. Started by Novis,

Hej, Jag är ny här på forumet men har surfat runt i skuggorna ett bra tag:-) Ligger i planerna på att starta upp ett saltvattenskar. Ska försöka hålla en låg budget. Just nu går tankarna att starta med ett 200liters helglaskar från hornbach 100*40*50. och sump från samma ställe. Tänkte borra karet i bakkant och ha Coast to Coast avrinning. Egenbyggd bänk och belysning. Har en tanke om att få in både ato och karantän i bänken också. Jag kommer inte ha någon brådska med byggandet och igångkörningen. Kommer troligtvis att börja inhandla akvarium, bänk och teknik om ca två veckor. Kommer lägga upp lite sketchup bilder framöver. Min tanke om tek…

• 2 svar
    • 907 visningar
  11. Started by wizz,

Då var det dags att presentera det nya karet ett Reefer 250 (Bilder kommer inom kort) Uppsättning. Red Sea Reefer 250 svart Zetlight ZT6600 Belysning Deltec SC 1350 Skummare Returpump Jecod DC-2000 Stream pump Jecod RW-4 Stream pump Polario 4 Sand Live Reef Base Pink 10kg Marco Rocks Ca:13kg Levande Sten ca:7kg Levande. 2st Ocellaris Clowner 2st Chromis Viridis 1st Zebrasoma flavescens (Gul Kirurg) 2st eremiter 7st sniglar (Blandat) 1st Anemon (Tappat namnet) Några få ko…

• Gilla
    • 20 svar
    • 4,7k visningar
  12. Started by bliper,

Hallå alla saltisar! Då har det äntligen blivit dags för mitt nya projekt att dra igång. Har idag ett 240 liters kar med 80 liter sump som ska förvandlas till ett 720 med ca 160 liter sump. Var förra helgen och hämtade ett jättefint 2 år gammalt 720 helglaskar med optiwhite i framrutan. Karet står för tillfället i garaget i väntan på borrning, limning utav box och målning. I förra veckan började arbetet med bänken. Stommen består utav 45x95 reglar. Lite finslipning utav ytterdelen. Kanske lite overkill, men jag kommer bar…

• Gilla
    • 29 svar
    • 6,2k visningar
  13. Started by Boy87,

Joel heter jag boendes på teleborg i Växjö. Här är min saltade tråd om mitt nya liv som förstagångs saltis. sumpen extraknäcker under tiden huvudkaret borras, sump 100 liter, huvudkar 230 liter. Belysning i st Kina ledramp.

• Gilla
    • 23 svar
    • 2,5k visningar
  14. Started by Pasaputte,

Hej min scolymia som jag har haft i 3 veckor, ser inte bra eller ser inte som den ska, skelletet börjar synnas lite, den äter bra , mattar med levande även FM LPS grow&colour två gånger per vecka, alla värde i karet ser bra enligt regler, har ej doserat nåt extra, även vill tilläga att allt annat i karet ser bra , min Acan är stora ( samma familj som scolly) och växer se bilden även SPS i karet har ej problem med, den enda som jag mistänker är ljuset eller flödet , enligt nätet på visa sidor hänvisar till stark ljus contra svag även flödet. vet ej som är rätt eller fel vad tycker ni vad skulle jag göra innan den tinnar och dör , har ni några ti…

15. Started by Elcopo,

Hej. Nu tänkte jag att jag skulle blotta min okunskap och dela med mig av mina erfarenheten under resans gång. Jag är relativt ny i hobbyn och köpte ett akvastabil 275 liters akvarie for 3 år sedan. För att göra en lång historia kort, så mådde akvariet väldigt bra fram till dess att min skummare började tacka för sig och började fungera sämre och sämre. I samma veva så tappade jag en full matburk i akvariet samt så hade vi precis flyttat till ett nytt hus med en massa andra projekt som tog min uppmärksamhet. Det slutade med att mina vattenvården blev väldigt dåliga och efter att ha skickat iväg lite vattenprover till triton, då en hel del koraller d…

• Gilla
    • 8 svar
    • 3,2k visningar
  16. Started by patrik033,

Hej skulle behöva lite hjälp angåend mitt nya bygge och främst då själva överrinningen och hålen ner till sumpen. Har tänkt mig 3x 25 mm,2 ner och en upp. Det blir ca 800x700x600 stort. Hade tänkt mig att överrinningen skulle ha måtten 150x150 och sitta ca 4 cm ner. Kan det här funka?

• Gilla
    • 12 svar
    • 2k visningar
  17. Då har man uppgraderat till ett 340 liters med sump. Teakakvariet åkte all världens väg på tippen. Så jävla skönt. hatade det varje dag jag skulle lyfta på locket och mata. Nu känns det bättre. Börjar få ordning på nya karet efter lite resor, husvakter, övermatning, belysningsproblem mm. Här är lite bilder.

18. Dags för en presentation av projektet. Efter att ha varit utan akvarium i flera år så är äntligen ett nytt kar igång! Denna gång beslutade jag mig för att prova Zeolit-metoden och jag kommer köra Faunamarins Zeolight. Har alltid varit nyfiken på den här metoden så det ska bli spännande att se hur det går. Inriktningen på karet bli ju såklart sps, och då främst Acropora. Från början var tanken sps och kejsare men har inte helt bestämt mig om det blir någon fokus på kejsare eller ej ännu. Vill ju gärna ha lite trevliga lps och musslor också men man måste ju välja. Så här kommer lite basic om systemet: …

• Gilla
    • 11 svar
    • 3,5k visningar
  19. Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller missar jag ngt? Beror det…

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by dr.dator,

Nu är det äntligen dags för lite större kar. I förra lägenheten var det svårt att få plats med mer än min lilla kub på 100 liter, men nu är bostadsrätten såld och vi har flyttat till hyresrätt så nu ska det banne mig bli större! Planen är DT på 490 liter med måtten 140x70x50 (LxBxH) med sump på 110x60x35 med vattenytan runt 22 cm. Så totalt blir det i runda slängar drygt 600 liter. Karet ska stå på en ställning av aluminium-fyrkantsrör täkt med någon form av skivmaterial med två luckor fram. Tanken är också att kortsidorna ska kunna tas av enkelt så man kommer åt att fylla på färskvatten och Balling-dunkar osv. Teknik som jag har tänkt mig till burken än så länge: Belysn…

• Gilla
    • 201 svar
    • 30,9k visningar
  21. Hej Är egentligen en sötvattenskille som i många år haft diverse kar med diskus, L-malar, apistogrammor mm. Detta är något jag kommer fortsätta med, men känner att jag även vill testa salt, då flera affärer i staden börjar ha lite utbud. Jag har knappt lämnat startgroparna men har börjat köpa lite utrustning för detta kar, ett ocean basic 248 liter med måtten L110xB45xH50. Tanken är att jag ska använda denna tråd för att lufta diverse nybörjarfrågor. Läser in mig på mycket just nu och tålamod är nog det viktigaste jag lärt mig än så länge. Men detta är ju inget nytt inom akvariehobbyn. Just nu byggs det en bänk till karet, kommer lämna utrymme under om jag i framtiden vil…

22. Started by Stiffe,

Så, då äntligen, efter smygläsning i drygt 5 år, så har tummen lossnat å min egen presentation får se dagens ljus, även om det är ganska mörkt ute just nu Rivstartade för snart 5 år sedan, faktiskt nyårsafton 2010, då ett besök på ZG i Lomma förändrade min syn på akvarister. Kom helt enkelt hem med ett 105 liters plug-n-play, som inom en snart framtid blev full-knökat, milt sagt. Mindre än ett halvt år senare blev det istället ett 360 liters Akva-Stabil som jag sen hade i några år. En flytt senare, å många erfarenheter senare, så fick jag möjligheten att uppgradera till mitt nuvarande kar, ett …

• Gilla
    • 36 svar
    • 3,8k visningar
  23. Started by Jaken,

Så äntligen har jag fått mina nya invånare efter ett halvårs planerande. Tröttnade i våras på att ha fisksoppa med bara en fisk av varje art och bestämde mig för att hitta på något nytt kul. Bestämde mig efter mycket funderande att köra ett rent artakvarium och efter mycket läsande beslutade jag mig för att göra ett vågat försök att ha en hel grupp med elddvärgkejsare (C. Loriculus). Enligt literaturen ska det vara svårt att hålla många elddvärgkejsare i samma kar, men jag bestämde mig ändå för att göra ett försök. Jag sålde alla mina fiskar förutom den elddvärgkejsaren jag redan hade sedan ett år tillbaka. Då färgerna och teckingen skiljer sig beroende på var de…

24. Started by MickeP,

Som många andra tänkte jag skapa en tråd och berätta om mitt kommande bygge - ett sommar-och-höstprojekt som kommer att genomföras utan brådska, när tid finnes. Köpte hus i höstas och har haft ett litet 100-liters kar 2-3 år nu men ser mig fortfarande som fullständig nybörjare för det har mest puttrat på, med anledning av småbarn. Nu har jag dock köpt ett begagnat ca 450-liters kar (ca 150x50x60) med Herbie overflow (vet nätt och jämnt vad det är bara, den nivån ligger jag på). Tanken är att få till en fejkad vägg så gott det går, som fungerar som fondvägg i köket för vår matplats i en öppen planlösning - om än inte fulltäckande längs en hel vägg. Även om det inte blir li…

• Gilla
    • 25 svar
    • 9,1k visningar
  25. Started by Lasse,

Hej Jag har ju inte gjort någon tråd om mitt Percula 120 här innan, det finns lite om bakgrunden i min blogg men någon uppdatering och annat om vad som händer i akvariet har jag inte gjort på länge. Jag har numera skippat stora fiskar helt och de största jag har är väl några Fusigobius longispinus som kan bli 8 cm. Jag skall försöka att presentera innevånarna i karet alterftersom - det finns en del godbitar där - i alla fall i mitt tycke. Måste bara börja med två favoriter, den ena har funnits i akvariet en längre tid men att fota denna upp och nervända gobien har varit omöjligt till nu. Det är troligtvis en Priolepis boreus från västra Stilla Havet. Den bor i grottor och…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.