151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Tänkte kasta upp några bilder på mitt kar, 120x60x60, dela med mig lite. karet är ungt, knappt 2 månader, 1 vecka med levande i. Men bygget har gått fram och tillbaka sen nyåret, försökt hålla priset nere med så mycket begagnat som möjligt, plånboken hade inte gillat läget annars, måste ju finnas något över till fisk/koraller också! Inget optiwhite, 1 j*vligt stor repa finnes på frontglaset, störande syn varje gång, hade det som insjöakvarie tidigare. Körde ett percula 90 kar i 10 månader som ett startkar för mig, visste redan innan jag hade det att det här var något för mig och bygget med detta börja inte långt efter. Att flytta allt gick väldigt smidigt faktiskt, även o…
-
Hej I samband med byte av golv och ommöblering ska akvariet byta plats. Har idag ett ganska djupt (70cm) hörnakvarium på ca 200 l + sump. Har en idé om ett annat typ av kar, ett långsmalt och grunt, men med ett djup i ena änden för att få lite revkänsla. Har nu hittat liknande på nätet och tycker att det ser magiskt ut. Vad sägs... Min plan är att hamna på ca 220l. Längd 140, bredd 40, djup 30/ 60. Utanpåliggande avrinningsbox vid den grunda kortsidan. Någon som har erfarenhet av något liknande bygge? Tips, idéer eller sågningar mottages vänligen. /Niklas
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Efter att haft ett uppehåll på ca sex år så sitter jag nu och planerar på att skaffa ett nytt akvarium. Det kommer inte bli något märkvärdig utan mer ett kar för att komma igång igen. Jag kommer hålla ögonen öppna om det dyker upp något intressant på köp och sälj men som det ser ut nu så lutar det åt att köpa ett Juwel Lido 200 med följande utrustning: * Juwel Lido 200 * Led-belysning typ Maxspect RSX 100-150W * Styrbar cirkulation typ Maxspect Gyre * Skummare Tunze Doc 9004 Jag tänkte satsa på mjukisar och kanske lite Lps:er, fiskar och små kryp. Som planeringen ser ut nu: Fiskar: * 2 Ocellaris clowner * 4 Bangaiik…
-
- 0 svar
- 643 visningar
-
-
Efter att ha testat på denna hobby ett tag så känns det att det är tid att ta steget lite längre. Nuvarande kar är ett Juwel 240l med en Tunze 9004 skummare, jag kör på ett ” prova på system ”, hade det skitit sig redan här så hade jag en plan på att starta ett Malawi kar. Som tur så har det mesta överlevt denna korta resa på ca 1.5 år. Jag kände att det var tid att för nya mig och att göra hobbyn lite lättare med hjälp av bättre utrustning som Gör att allt blir lättare och ger mig mer nöje i denna hobby. Jag har siktat in mig på ett red sea reefer 300xl.... Jag har rådfrågat här på forumet ang utrustning och kommit fram till följande: Kar…
-
Hej jag startade upp mitt kar för ca 2,5 månader sedan. Och då köpte jag väl inkörd levande sten. Och köpte oxå levande sand och bakterie kultur. Och jag har nu ca 50kg levande sten 15 mindre fiskar 3 räkor och en massa Sniglar och erimiter. Och 2 anemoner en är ca 20cm stor och den andra är ca 45cm stor. Och jag har nu hafft Bra värden sedan uppstart har endast fått lite kisel alger på sanden. Men det som jag tycker är skoj är att mina 3 räkor äter från handen:-) Det är en putsar räka en peppar mints räka och en eld räka.
-
Hej! Efter att mitt RSR250 brakat ihop så valde jag efter många om och men att sätta ett liknande kar på samma ställe. Valet föll på Nyos 300 slimline. Hade gärna haft proline bänken med karet nedsänkt i men det fick tyvärr inte plats. Det levande fick gå i en regnvattentunna medan det gamla karet plockades ner och det nya sattes på plats. Allt ser ut att ha klarat sig fint. Uppskattar verkligen att slippa avrinningsbox i karet! I övrigt känns Nyos väldigt likt Red Sea i kvalitet. Förutom att jag har en förhoppning om att detta håller tätt 😀 Familjen är glada för att publikfavoriten valentini har fått flytta upp från käll…
-
-
- 11 svar
- 620 visningar
-
-
Testar att lägga upp... kommer mer så småningom... /Klas
-
Jag startade ett akvarium med måtten 90x50(h)x55 i september 2014. Det kommer att gå långsamt. Det gillar jag. Jag ville se vad som händer med småkryp och makroalger. I slutet av november köpte jag tre testkoraller: Acanthastrea, Stylopora och Euphyllia. Styloporan brände jag snabbt på en topp. Sen jag satte den på botten så nu mår den bra och har reparerat sig efter att jag bröt bort den brända toppen. "Acanen" har fått flera huvuden och är utspänd om dagarna. Euphyllian har gått från 3-4 till 8-12 huvuden. Så korallerna ser ut att trivas. Jag har 11 st Chromis som jag gillar skarpt. De skimrar och glänser i blågröna nyanser. Jag är grymt imponerad av en del sps-kar h…
-
-
- 64 svar
- 10k visningar
-
-
Tja Jag och frugan är helt ny med salt , har endast hållt på med söt. Men allt ser så läkert ut så måste testas. Börja med att införskaffa oss ett 250 L akvarium. All info och hjälp med detta projekt är tumme upp.
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Nytt akvarium på gång från Polen. Tanken är att ersätta min gamla platta kub med ett 680 liters (180x60x60). Inriktningen kommer att vara LPS med en och annan SPS och mjukis. Eftersom leveransen hela tiden skjuts framåt så roar jag mig med bygge av revpelare så länge. Ambitionen är att få till ett luftigare scape än mitt gamla. För att få stenarna att hålla sig på plats så har jag armerat med 10mm akrylrör och limmat med Aquaforest stonefix. Sen kommer jag att seeda med sten från mitt nuvarande för att få snabbare start.
-
Hej allesammans. Är väl på tiden att man gör en tråd på guiden om sitt kar. (ps. en vän som försöker fånga lite fiskar på kameran....utan större framgång) Burken är ett Optiwhite på måtten 130x80x60cm, samt sump på runt 200 liter. I det simmar en mindre mängd fiskar, och det bor även lite såna där pinnar och annat i diverse färger :-). Det hela sattes igång för lite över 1 år sedan, och det har väl fungerat OK sedan dess. Hade dock lite problem i somras under värsta värmeböljan. En röd flakväxande montipora bl.a dog. Grundläggande teknik: 2x250w MH, 4x54w T5,Grotech HEA-250, 2st Deltec reaktorer med Biopellets samt Fosfatremover. 2st Tunze 6105, 1st tunze 6055, Eh…
-
- 94 svar
- 12,3k visningar
-
-
Nu har jag äntligen bestämt mig! Jag ska uppgradera från mitt nuvarande 96L akvarium till ett 720L rovakvarium. Jag kommer förmodligen köra utan sump (kan ändras under resans gång) för att hålla nere kostnaderna. Tekniken som jag "förmodligen" kommer skaffa är en "Tunze doc 9011", vanliga lysrörsarmaturer från Biltema då jag inte kommer ha koraller, en till 150W doppvärmare. Fiskarna som jag planerar att ha är: 2 st Pterois volitans, 1 st Gymnomuraena zebra, 1st Pomacanthus imperator, 1 st Siganus unimaculatus, 1 st Chilomycterus antillarum (om jag får tag på en) och kanske enCromileptes altivelis om den inte blir för stor? Är det någon fisk här jag kan ha fler av samma a…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har mitt juwel Lido 200 blivit för litet så dags att uppgradera sig igen tredje gången på ca 1 år idag anlände min akvastabil mark II möbel i vitt :-) kommer att uppdatera eftersom allt kommer igång och hur jag tänkt mig bygga detta.
-
- 65 svar
- 8,1k visningar
-
-
Har ett 120L idag, en vacker dag blir det ett större akvarium. Hur blir det då med inkörningsperiod etc? Tänkte då man redan har 120litarn inkörd och återanvänder sig av det vattnet sand och LS men naturligtvis blir det massa nytt vatten och LS för att fylla upp det nya. Fisk och sånt måste ju i det stora då problemet är att akvarierna måste byta plats med varandra, det nya måste stå där det gamla står. Någon som har några erfarenheter av uppgradering på plats så att säga. Hade man kunna ha båda igång samtidigt så hade de int vari nå bekymmer o sakta men säkert flytta över i lämplig ordning o tid.
-
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! Tänkte lägga upp mitt nystartade akvarium här på forumet för er att följa och för att ta emot tips och få lite vägledning.
-
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tänkte starta en tråd om mitt bygge på mitt nya 375 liters kar. Beställde karet för en vecka sedan och det kom idag Jag kommer bygga på detta ett tag framöver och kommer updatera denna tråd med bilder och info om byget Två 250 watt e40 sockel Mh armaturer är inköpta sen några veckor tillbaka. Kom gärna med komentarer om vad jag kan göra bättre mm Teknik: 375 liters aqualel är inköpt 2*250 watt e40 MH är inköpt Skummare kommer bli en Deltec APF 600 Returpump kommer från sumpen blir nog en AS new-jet 3000 Cirkulationen kommer bestå av en Tunze turbelle streamer 12 kit med singelcontroller som ska täcka hela framsidan på karet, bakom stenar och på ytan kommer delvis retur…
-
De flesta bilderna gick visst ej ladda upp (NEF). Fixat
-
Så var det dags för en omstart, samma burk men med ny sten. Tröttnade på alla skivor som brände SPS:ena och att ATO:n hakade upp sig på semestern för andra gången, då blev beslutet lättare att ta när korallerna ej var på topp. Har köpt(på Triton) Fiji Premium och Branch Rock som kommer från Walter Smith riktigt bra sten, efter tre veckor så var fosfaten ej dektekterbar med Hanna och nitraten var på 0,5 mg/l enligt Salifert. Jag har kört Korallen-Zuchts rekomendation hur man kurerar sten med zeolit och kolkälla. Än så länge är stenen är bara ditlaggd, revet ska bli luftigt och minimalistiskt. Branch Rocken ska stick ut som grenar på ett träd fast bara vertikalt, jag tror …
-
Hej nu förra helgen försökte jag få ut en mantis så jag passade på att ändra min aquascape så jag tar och kör igång en tråd om mitt kar här. Levande: 1 Zebrasoma Veliferum 1 Naso elegans(väldigt liten så den får vara kvar ett tag) 2 Clarkii clowner 1 Six Line Wrasse 5 Banggai:er och 1 salarias av något slag. I korallvägar har jag nästan bara sps:er men några mjukisar och även 1 grön bta anemon. I tekniken vet jag inte riktigt vad jag har men ska försöka ta reda på det. Ska försöka ta lite bilder idag men har haft lite koralldöd nu efter jag ändrade scapen men tror att det var för att jag rörde upp en massa skit i sanden och i stenen. Har bara 1 turbo för resten tog mantis…
-
- 2 svar
- 677 visningar
-
-
Haft ett juwel rio 240 ståendes i ett rum i huset tomt sen i september. Köpte det pga flytt och ville ha koraller och fisk i den som en lösning. Mitt 400 literskar börjar bli rätt fullt tycker jag så varför inte starta igång ett fraggkar också :-)? frugan är lite imot att ha två kar men nu har jag fått ett godkännande så bara skynda sig innan hon ångrar sig :-)
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-
Nästan ett år klarade jag mig ifrån att uppgradera. Denna burk kommer ha samma inriktning som mitt första nano, nämligen SPS. Och nu mer mot Acropora än Seriatopora. Lite Acanthastrea kommer nog komma in med. En hel del fisk hoppas jag kunna hålla med. Min största önskan är att hitta en C. Acanthops & C. Loricula som är snäll mot andra fiskar & koraller. Jag kommer köra med sand & levande sten i detta kar. Det är mindre jobb att dammsuga sanden vid varje vattenbyte än att hålla glasbottnen ren från alger. Karet är 100x50x45 Bänken är en Akvastabil Effectline Mark II Sumpen är 112L MP från Hornbach med 28 liter avdelat för ATO Avrinningen blir klassisk Herbie …
-
Så då har man varit uppe i 08-land under helgen och införskaffat Maglofsters 600 liters kar med bänk. Vi stannade även till på Kolmården så familjen fick sitt. Kan rekommendera deras nya Delfin show. Aja över till viktigare saker..... karet Karet är 100X100x60. Glaset är 12mm, tre sidor optiwhite och 15mm botten. Sumpen är 80X60x48. Belysning: 2x100W Hybrid 40 chips 20500K + 60 chips 453nm Royal blue led panel + 2x50W 10000K led chip. Skummare: KZ Revolution S Cirkulation: 2x 6105 med 7095 multicontroller, Eheim 5000l/h returpump Osmolator: Tunze 3155 Balling: Ingen för tillfället men förmodligen GHL 4-kanals så småningom. Deltec FR-509 med NP biopellets(funderar även på…
-
Hej! Här kommer lite upplevelser från en som köpt Aqua Medics nya Xenia 160 kar... Jag själv saknade mycket info när jag researchade inför inköp så nu kan det vara läge för återkoppling med ca 8 mån drift avklarad. Till en början kollade jag runt på allt som stod till buds: byggt enligt mina specifikationer (160x65x60), modifierat Akvastabil Move 576, Red Sea Reefer XL 525, Diamanten Aquarium (160x65x60) samt Aqua Medic Xenia 160 (160x65x55). Prisnivåerna var med allt inräknat (frakt, ingående tillbehör osv) relativt likvärdiga även om själva produkten diffade något i mått och volym. Till slut föll valet efter tungt övervägande på Xenia 160 då den hade "check" på fle…
-
Efter kraschen i somras var jag inne på att ge upp helt och aldrig mer ha saltvatten. Men försäkringsbolaget täckte allt levande så jakten på ett mindre akvarium drog igång. Igår hämtade jag hem ett red sea reefer 425 xl.. ska bli kul att testa något annat än hemmabyggt [emoji1]. Ställt det på plats och monterat alla rör idag, testat fylla med vatten och än så länge ser det bra ut. Det var väldigt enkelt att montera även om de ställbara fötterna kändes så där imponerande. Konstigt med hel svart i sump utrymmet, ser ju ingenting! Teknik: Ny skummare deltec 1000i Nya gyre 350 Returpump är min gamla reef octopus Doserpumpe…
-
Harlequins 432liters Projekt Akvariet: 140x60x60: 504liter med ett fack på 20cm, så maintank blir 120cm/432liter. I facket är det borrat 5st hål(1x32 retur och 4x25 tillsump) för sumpen. Sumpen blir ca 100liter. Ska ha 2 st ca 50liters kar för Automatisk vatten påfyllning och för vatten byte. Med fem borrade hål har jag tänkt ett 32mm som retur från sumpen, sen tänkte jag köra tre som den modellen JustJohnny (http://www.beananimal.com/projects/s...ow-system.aspx) kör. Det femte hålet kommer funka som reserv lösning, aldrig fel med utrymme för förändringar. Akvariet: 140x60x60cm: 504liter. Är beställt Sump: Ej fixad Bänk/Möbel: Ej fixad, är under planering. PVC: Genomföri…
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-