151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Lägger upp en tråd om starten av mitt nya kar. Hade salt för 14 år sedan men la ner när vi flyttade. Har länge gått och varit sugen på att starta upp igen. Startade snabbt upp ett kar på typ 30 liter förra året när barnen ville ha en nemo (det är en pytte liten nemo). Jag byggde en revvägg av LS och typ reef foam till akvariet för jag har alltid velat prova å det är ju lite enklare att göra sånt i ett litet kar. Det tog ju inte så länge innan det blev trångt i 30 liters burken så just nu bor Nemo, eremiter och koraller i ett 50 liter i väntan på det nya karet. Nya karet Kar: B100xD45xH55 Sump/Refugium: 70x32x32 Lyse: 2 x Mazzara-P + 1 x Mazzara-S Cirkulation: Jebao WP-25…
-
- 40 svar
- 6,6k visningar
-
-
Så var man igång igen. Nu på planeringsstadiet. Jag har funderat lite och vill denna gång ha ett mindre akvarium - runt 250 - 350 liter. Lite lägre än innan och betydligt mer lättskött. Samtidigt skall det vara en liten experimentbänk för att hålla intresset uppe under en längre tid. Jag har tittat på en del färdiga lösningar men kommer nog att arbeta mot en specialbeställning på en hel möbel. Projektet kommer att ta tid att bygga upp så det är inte säkert att det är vatten i det före sommaren. Klart är att jag också kommer att konstruera det så att flera olika tekniker går att använda. denna gång kommer jag arbeta med skummare - förhoppningsvis löser jag det ganska snabb…
-
-
- 1,2k svar
- 181,6k visningar
- 10 följare
-
-
hur stor procentdel vatten bör man spara när byter akvarium,skall byta från 360l till ett 500l?
-
- 3 svar
- 881 visningar
-
-
Då var det dags igen! har flyttat och lagt ner samt sålt mitt gamla kar... Det nya projektet kom på plats igår och är ett helglaskar på 630 liter, 150x70x60 Härligt djup, men det leder till att jag måste utöka belysningen... har en razor 160 10000K och skaffar nog en till fast 16000K Det blir ingen sump till detta karet, kommer istället dela av en kortsida och köra internsump med det viktigaste, skummare, remover i filter/socka och returpump... Har även en 3kanalers doserpump som kommer köra nån form av balling i ena skåpet och andra skåpet kommer rymma en tank för påfyllning... Cirkulationen går i väntan, väldigt sugen på en Maxspect Gyre när de väl kommer... till dess …
-
- 37 svar
- 6,3k visningar
-
-
Allt levande är sålt men den mesta tekniken användes för att starta upp igen i nya bostaden. Tillsatte levande sand och första bakterierna igår, resultatet är grått vatten. Nästa steg blir att börja dosera vodka 1ml/dygn och slänga i chaetomorpha i sumpen. Sedan är väl planen att jaga anemon och sps i 08 området. Har tänkt att inte direkt göra några vattenbyten utan dosera red sea abc+ dagligen med en automatisk fiskmatare i returfacket och köra kalciumhydroxid i ato:n. Har även en ledig kanal på doserpumpen ifall jag skulle behöva korrigera något.
-
- 1 svar
- 852 visningar
-
-
Tja! Efter 6 månaders planering är nu karet igång på "riktigt", kändes som en mindre evighet. I fredags lades 40kg levande sten i och idag tog jag de första testerna. Testerna lyder som följer Nitrat 5ppm Nitrit 0ppm Fosfat 0ppm salinitet 1024 temp 25 Nu börjar nästa väntan innan det är dags för lite fisk och annat. Planerar att starta med ett par clowner och en euphyllia. Tanken är att jag ska ha sps till att börja med för att eventuellt ha lite sps i framtiden.
-
-
- 59 svar
- 6,5k visningar
-
-
Efter ett mardrömskar som krashade efter en vodkaöverdos och efter det började läcka bestämde jag och min sambo att köpa en Red Sea Reefer 425xl istället. Men det bästa med den här underbara hobbyn är att man lär sig av sina misstag. Och det var därför jag bestämde mig för att köra full triton och ge upp kolmetoden efter många år av olika resultat. Utrustningslista Coralbox D500 skummare Jebao DP-4 doserare Jebao DC5000 returpump Tunze Nanostream 6015 circulationspump Jebao WP40 Wavemaker Ljus Aqua Medic Spectrus 90 för koraller Mars 300w Hydroponic LED för Chaeto. Senaste testerna Nitrat…
-
Jag har länge tänkt dra igång en tråd för mitt akvarium utan att komma till skott, men nu är det färdigsölat. Här kör vi. Välkomna till mitt Waterbox 180.5! Jag har haft akvarier i en sisådär 10 år nu och saltvatten lite till och från under den tiden. Det blev ett uppehåll från saltvattnet på ett par år när min fru och jag köpte hus som behövde rustas upp, tätt följt av vårt första barn, men till sist kom både tiden och suget tillbaka. Under 2020 hade jag ett mindre kar på cirka 150 liter för att känna av om intresset för hobbyn fanns kvar och var värd att satsa på. Här är vi nu! Till en början kikade jag på Red Sea Reefer 525/625 men fann genom ett amerik…
-
-
- 27 svar
- 4,3k visningar
- 2 följare
-
-
Har satt upp ett 222L kar som är tänkt i första hand som ett fraggkar. Ska bli kul o se hur det fungerar. Har levande sand och Ls i karet för lite levande kultur.. Bilder kommer senare. Tekniken är Skummare : Deltec Mc500 Streamer : Tunze 6045 Ljuset : Maxpect Razor 160W 16.000 k Så det är inget avancerat.
-
- 31 svar
- 2,5k visningar
-
-
Då var det dax med att starta ett nytt projekt och lämna mitt gamla RSM 130L till nästa generation. Tacken med den nya projektet är att få större akvarium då mitt 130L känns lite väl litet. Och när man ändå har ett start intresse är det lika bra att löpa linan ut och gör något med det. För inget varar för alltid. Lika bra att göra något som man kan vara nöd med sen. Några problem finns det dock på vägen och det första och största är ekonomi. Eftersom jag blev av med jobbet för en tid sen finns det tillfälligtvis inte samma likviditet som tidigare. Därför blir projektets budget något tajt. Det betyder att alla saker som ska införskaffas ska ekonomiskt granska men inte fö…
-
- 2 svar
- 997 visningar
-
-
Mitt 425XL blev inte långlivat. Efter att ha bott i den tredje lägenheten på tre år så har vi fått nog av grannar så vi spontanköpte ett hus! Hus betyder självklart nytt och större akvarium! Ligger dock händelserna lite i förväg då vi inte har tillträde fören 5/2 2018 men det är en del som ska hinnas med på den tiden. Huvudsystemet blir ett reefer 625XXL då jag föll för reefer serien när jag skaffade mitt 425XL. På detta system kommer även ett fraggkar kopplas, idag har jag ett 54 liters kar som är klart att koppla på, funderar dock på att specialbeställa ett 60x50x30 och byta ut nuvarande systemet. Systemets teknik kommer se ut som följande till e…
-
Nu är det på rull men mycket kvar Har husserat 2 percula och 2 rörmaskar lite polyer o knappar. Är ca 15KG LS i ska i med mera och fixa en bättre scape. Botten Vanlig sand (sandlåda) med större korallkross som vart öven från filtret:P Nu har i fredags även lite koraller av modellen Euphyllia tror det är paradivisa. Tackar Mats för dessa Och LS kanon fina. Teknik 2 powerhead 1500L/h och 1000L/H Våt/torr filter med utavrinning munp 500L/H JAD WG-524 fick modda denna lite nu kommer inga microbubblor:) Belysning 3st 20W T8 isvita och 4 LED slingor på 100Cm 2blå 2vita Lite värden kommer här: Salt: 1,022 KH 10 Mg: 1230 ppm Calcium: 680 ppm Silikat, Si: 0 ppm Nitrit, NO2:…
-
Nu börjar saltabstinensen bli påtaglig, så det är dax att börja planera nytt kar. Det blir ett kar på mellan 600-800 liter. Tekniken kommer jag köra ungefär samma som innan, lite uppgraderingar kommer säkert. Troligen kommer jag köra kalkreaktor istället för ballingen som jag hade innan. Den gamla stenen ligger torr i byttor för tillfället, men ska dras igång för urlakning relativt snart. Den ska jag sedan använda till bygge av basen och eventuellt några pelare, kompletteras naturligtvis med färsk LS när karet väl är igång. Resten får jag se hur det blir under resans gång. Inget är bestämt ännu, så jag luftar lite planer i denna tråd. Drömmen ser ut ungefär såhär, karet ä…
-
-
- 156 svar
- 20,7k visningar
-
-
Hej igen go' vänner! jag lever fortfarande, fast jag har varit utan aktivt akvarium i några år nu. Men nu så har suget kommit igen, så jag tänkte ta och försöka köra igång min lilla burk igen. Ursprungligen var tanken att jag skulle vänta tills vi kommit in i ett hus, men eftersom det verkar dröja minst ett år till, så tänkte jag att det var värt ett ryck nu ändå. det jag har liggande hemma redan är följande: Akvarium 170 liter, 95x42x44 cm (44 cm högt), borrat 2x40mm, med ytavrinning i vä bakre hörn Sump 30 liter, 45x35x19, med 3 fack och bubbelspärr... Ljusramp AquaMedic T5 sunbeam 2x39 W SEIO M620 pump 2400 l/h MAXI-JET 1200 pump 1100 l/h MAXI-JET 500 pump 490 l/h Dopp…
-
- 204 svar
- 20,1k visningar
-
-
Då har man köpt ett större kar, helt nytt för 650kr. ...men med en mintre transportskada. Det ser ut som det är en klämskada och inga sprickor, så jag tror det håller. Nu har jag en hel del jobb med avrinningsdel, borrning mm innan jag kan flytta över från mitt rsm130.
-
Har nu fått hem det nya karet samt rengjort och provmonterat det. Karet är på 360l med en sump på 90l. Belysningen kommer att bestå av en Maxspect G2 på 170W samt 2 stycken 54W T5 rör. Nästa jobb blir att ta ner alla delar av skåpet för ommålning m.m. Därefter skall allt liv, sten m.m. från det gamla karet flyttas över till detta. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder och info under hela uppstarten. //Marcus Tack Sparrow för all hjälp med nedmonteringen och lastning!
-
- 50 svar
- 5,9k visningar
-
-
Hej på er! Nu är det äntligen dax för mig att uppgradera mitt nuvaraande 350l kar till ett nytt 720l:ler: några av er har kanske kollat in min gamla tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15870 Tidigt i våras så var jag väldigt nära på att sälja mitt saltkar pga att vi ska bygga om här hemma just precis där akvariet står idag, väggen imellan kök och matrum skulle bort för att då få lite mer öppen planlösning, och vid tillfället kändes det som enda alternativet att göra sig av med allt, men det kändes väldigt tråkigt så planerna ändrades och karet fick stå kvar. Men nu på min semester så fick jag en massa nya ideer och eftersom jag är en kille som g…
-
Börjar med en byggtråd då visst intresse fanns för det. Detta är mitt första bygge, har haft två saltkar innan. Ett för runt 15 år sedan som var ett 120 liters med två clowner och en kirurg som jag köpte begagnat och som blev nerlusat med glasrosor och gröna alger, samt ett 80-liters Blenny som jag har igång nu och som nytänt intresset! Då drakfiskar varit en turn-on sedan jag var tre äpplen hög och jag för första gången nu faktiskt har en realistisk möjlighet att ha dessa, är det ett par såna som kommer vara huvudnumret i det 570-liters (160x60x60) som jag, av en slump, fick tag på av en vänlig själ i Tibro. Dock har jag med mitt nuvarande lilla kar upptäckt at…
-
Äntligen på gång att förverkliga idén och drömmen om ett L-akvarium här hemma, även kallat "drop". Dvs. ett avlångt ganska grunt kar med en djupdel i ena änden. Detta för att gynna korallerna, få till en snygg revpelare i mitten och få en djup-känsla... Har tittat på en mängd olika lösningar, hört mig för om att få hjälp att skära glas, hantera ojämna spänningar i glaset mm. Vill härmed presentera, testa och få feedback på planen. Här är glaset tillskuret. Ska slipa av vassa kanter, tvätta med aceton... Har inget bra ritprogram så ni får hålla tillgodo med bifogad skiss. Hela karet är 155x55x55 (LxBxH) Ena kortsidan sätts 12 cm in i karet. Den skivan…
-
Startar upp en burk hos tjejen eftersom jag ändå är här mycket och flyttar över det mesta av levande hemifrån efter att prick karantänen är över. Blev full satsning eftersom det är svårt att hitta beggat på vintern. Kommer köra core 7 och ghl director. Kul att dra igång ett lite större igen men verkligen krångligt när man inte känner nån bärhjälp på plats (det löste sig med hjälp av matleverantören från Fodora 😅👍)
-
-
- 73 svar
- 6,5k visningar
- 5 följare
-
-
Hej Efter ett antal år utan ett saltkar har jag fått allt svårare att förneka för mig själv och familjen att jag inte ska starta upp ett igen. Visserligen så har jag och dottern sedan 2 år ett 60l nano (proreef) som förra året byttes det upp till en 160l kub (som jag hittade på vinden), när fiskar och koraller började växa till sig, men det har under tiden inte varit på något sätt seriöst utan mer något tillfälligt, samt för att min dotter kommer ihåg att vi har haft större akvarier när hon var riktigt liten och ville ha clowner etc. Kuben ifråga är inget "fancy", utan ett löst akvarium på bänk med extern skummare, ingen sump och en MH150 + någon LED ovanför. Dessvärre så…
-
- 25 svar
- 4,5k visningar
-
-
Idag slog jag till och bytte mitt juwel Lido 120 mot ett 200 hos min lokala handlare :-) jag väntar nu på lysrören samt fick en extra ljusramp samt lucksatsen så det blir 4 st lysrör t5 samt 3st ledramper i burken :-) annan teknik är följande skummare kör jag samma Juwel 3.0 dock tystare pump samt lite modifierad så är tyst koralia wavemaker Koralia streampump 2 st 1600l/h tunze 6025 streampump 2500l/h hobby v2 kylfläktar Mer kommer :-) ska bli spännande att flytta över allt har en hel del koraller osv som ska fästas på sten nu i samband med flytten :-)
-
- 39 svar
- 9,9k visningar
-
-
I slutet av maj 2013 så köpte jag mitt första saltvattensakvarium som var ett 96L akvarium. Jag märkte tidigt att detta var en hobby jag skulle hålla på med ett tag så efter dem första 2 veckorna tyckte jag redan akvariumet var för litet. Så efter en del besparingar i några månader har jag lyckats köpa ett akvastabil 300L akvarium. När jag köpte akvariumet var det ett sötvattenskar så ingen saltvattensteknik medföljde. Under en månad så letade jag efter den tekniken jag behövde och kom undan rätt billigt då jag endast köpte begagnat. Är väldigt glad över mitt 300L då det drivs på ett studiebidrag för det mesta! Teknik: Skummare: Deltec mce600 Belysning: sfiligoi 2x250W M…
-
- 14 svar
- 3,4k visningar
-
-
Jag planerar att sätta upp ett nytt kar. Problemet är att jag inte kan bestämma hur jag vill ha det. alt 1. 150x60x60.3 sidor OW alt 2. 100x100x60. 3 sidor OW alt 3. 100x100x70. 3 sidor OW Oavsätt vilket kar jag väljer så kommer jag att bygga en sump. Den teknik jag har att tillgå i dag är: 2st Maxspect Razor 160w 1600k skummare mce600 en hel hög med streamer pumpar. Idag har jag ett Juwel 400 så byte till ett 150x60x60 gör att jag har grunden klar med hur jag skall bygga scape men frågan är om jag skall byta "typ" av kar och köra på 100x100??? jag är tacksam för era synpunkter på typ av kar, fördelar nackdelar mm.
-
- 0 svar
- 2,7k visningar
-
-
Nu har detäntligen börjat. Efter att ha legat och väntat på att jag en dag skulle få tummen ur så är detta nu under uppbyggnad. Vad i he....e är det där. Hör jag er säga. Jag säger bara, jag gör saker på mitt eget sätt. En dag släpper jag en film om hur det hela fungerar. Detta är bara en teaser.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-