Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Hej,jag har äntligen uppdaterat mitt akvarium till ett Peninsula 500. Här är lite bilder från igår kväll,fler bilder kommer framöver. Väntar bla på diffusers från 3DReefing till ai primes.

2. Started by Ebba,

Hejsan! Tänkte starta en tråd om mitt 600 l bygge. Har precis köpt karet så bifogar lite bilder. Vad tycker ni om stockinglistan?

• 3 svar
    • 805 visningar
  3. Hallå gott folk! Satte igång mitt första saltvattensakvarium för lite över en månad sedan. Eftersom jag numera har barn vill jag gärna slippa ha vattenbyten eller annat underhåll på min att-göra lista allt för frekvent. Därför försöker jag hålla det enkelt, kör helt utan sump och skummare. Istället är min tanke att köra DSB (Deep sand bed) och macroalger som näringsexport. Än så länge har jag bara cheato men mer är på ingång! Har inte gjort några vattenbyten ännu. Har bara testat nitrat som ligger på 5 ppm. Kör bara RO-vatten förresten. Akvariet är 120 x 50 x 50 cm i optiwhite. Jag har två doppvärmare från JBL och två streamerpumpar frå…

• 6 svar
    • 2,5k visningar
  4. Started by Micke S,

Hej! Jag och min sambo startade ett 250l för ca 10 år sen men pga sjukdom i familjen lades det ner efter ett par år. Startade upp det igen för ca 6 månader sen men det är ett gammal red sea som känns trångt och svårjobbat så nu har vi beställt ett nytt S Max 500. Är mitt uppe i planeringsstadiet och tar gärna emot tips och delade erfarenheter om någon har/haft samma akvarium. Har inte fått något leveransdatum ännu men kommer att uppdatera tråden kontinuerligt längs vägen. Målet är ett blandat kar med lite/lagom med fisk och mer koraller, är väldigt sugna på att försöka oss på sps. Har beställt levande sand och marco rocks som vi kommer göra en scap…

• Gilla
      • Tack
    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  5. Jag skulle bara köra en kub på 216L lovade jag mig själv och sambon när jag drog igång igen. Men efter några månader vart abstinensen för hög. Så det var bara åka och beställa ett nytt. Tog inte i så mycket för att allt skulle vara lugnt hemma . Blev ett på 432L med måtten 120X60X60 med sump 90X45X45. 3sidor OW på visningskaret. Flyttade över all teknik från det gamla och sen kompletterade jag med 2 st Prime HD till. Drog igång det i Juni nu i somras och det flöt på bra till en början, men sen det blev ett prickutbrott så jag förlorade 13 fisk. 3 klarade sig. Körde dubbla UVC och matade på ordentligt under en period så nu verkar allt frid och fröjd.

• Gilla
    • 2 svar
    • 845 visningar
  6. Started by Mazzi,

Några kvällsbilder /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• 0 svar
    • 653 visningar
  7. Hej allesammans! Här har ni ytterligare en lite småjobbig och lätt nervös nybörjare att leva med. Då jag inte har någon i min umgängeskrets som sysslar med saltvatten (eller akvarium över huvud taget) så får jag helt enkelt förlita mig på internet. Tänkte starta denna tråd dels för min egen skull för att kunna skriva av mig lite, men kanske framför allt för att hoppas på att kunna ha er med lite mer erfarenhet som mentor. Så här kommer en lite snabb uppdatering på hur långt jag kommit hittills. Efter några års drömmande, och många övertidstimmar på jobbet så tog jag äntligen beslutat att sätta mig i bilen och åka 2 timmar till närmsta rekom…

8. Started by Petter N,

Tänkte starta en ny tråd om mitt nya akvarium. Jag har införskaffat ett Red Sea Reefer XXL 625 liter med belysning i form av tre Aqua Illumination Hydra 26HD. Visningstanken är 1,5 meter lång och rymmer 502 liter medan sumpen rymmer 123 liter. Sumpen har en avdelare som gör att jag kan ha ett refugium. Jag fyllde vatten i akvariet igår och det verkar fungera ok. Bilder kommer så småningom. Jag köpte lite extra levande sten från min lokala handlare. Stenen har legat i deras visningsakvarium. Jag har sedan haft den i mitt karantänsakvarium. När jag skulle lägga ner den i det nya akvariet så jag en ganska stor mask. Jag tog stenen och hällde sötvatten i hålet dä…

9. Started by izfisk,

Trådstartardax!! Eftersom mitt akvarium har nått botten under sommaren eller iaf botten "so far" så tänkte jag passa på att bjuda på eländet, man vill ju bidra till stämningen här på guiden. kan börja med lite teknikinfo: Akvarium: Ett Red Sea Reefer 525 liters där displayen är på 409 liter och sumpen 116 liter enligt tillverkaren. Belysning: 2 stycken Ecotech radion xr30 G3 PRO och en av samma modell fast en G4 Proalltså 3 stycken Returpump: Ecotech Vectra M1 som enligt spec skall klara 7500 liter i timmen och ha ett deplacement på 6.5 meter. jag kör den på 50 %. Streamers: 2 stycken Ecotech Quiet drive MP40 oc…

10. Startar härmed projekt Shroom room. Efter att lämnat hobbyn pga div omständigheter som barn, flytt, jobbyte... är jag nu sakta påväg tillbaks. Många kvällar har jag funderat på när och hur jag ska ta mig tillbaka. Så mitt under denna sommar bestämnde jag mig. Planerar en setup på 2st burkar på en ställning: Burk 1=Korallrev/displayburk ca120x45x50 Burk 2=Fragg/korallodling (typ low reef) ca120x45x17 Burk 3=Sump+vattenbehållare Kommer bygga akvarierna själv med optiwhite glas på sidorna som kommer bli betraktningssidor. Cirkulation blir en huvudpump typ dc-pump, och i burkarna kommer cirkulationen kompletteras med streampump…

11. Started by Curtus,

Längesedan jag startade någon tråd här på guiden. Har väl aldrig riktigt lämnat guiden men bara inte varit aktiv på väldigt länge. Nu håller jag på och sätter upp ett nytt projekt hemma och tänkte att jag skulle dra igång en byggtråd, väldigt kul för ens egen del om inte annat att kunna gå tillbaka och titta. Under alla tidigare akvarier som jag haft hemma så har man alltid haft viljan att få igång dem så fort som möjligt och det har i sin tur gjort att man tummat lite på t.ex. utrustning. Man vill egentligen ha en viss modell av något men ekonomin tillåter det inte eller så snålar man bara så man tar något annat istället bara för att spara några kronor l…

• Gilla
    • 5 svar
    • 886 visningar
  12. Hej igen! De flesta här inne känner nog inte alls igen mitt nickname, men fram till slutet på 2014 hängde jag här en hel massa. Det var då vi (jag och min dåvarande sambo, numera fru "SkogsflickaN") valde att lägga ner saltet pga kommande studier, bristande intresse och framför allt bristande ekonomi! Under de 7 år vi levde med saltdoft i hemmet hann vi med flera kar: 220L 420L 828L 160L 455L Sen 2014 har vi kört saltlöst i hemmet. Först vanliga familjekar med diverse fisk, men sen några år tillbaka står det ett 540L Malawi-kar i vardagsrummet. Nåväl...jag har hela tiden sagt att jag nån gå…

13. För att citera Gert Fylking - Äntligen! I dagarna har jag varit och hämtat ett begagnat standard 540 med tillhörande bänk, planen är att utan stress få det på plats och förbereda för att köra igång och skifta akvarier när jag är jourledig om 3 veckor. Jag är inte särskilt duktig på att uppdatera mina trådar men såhär i början kan ju andra tycka det är kul att följa ett bygge, jag vet att jag uppskattar det, så jag ska försöka uppdatera Glömde en ordentlig före-bild men här är bänken inburen och inspekteras. Inte för att jag är perfektionist men frugan vill ha högblankt vitt så den halvrötna mdf'en åkte bort och ska så småningom ersättas av typ l…

14. Titeln kanske låter konstig! Men jag skulle vilja ha lite hjälp att återuppliva mitt kar och där med mitt intresse för saltvatten annars blir det nedläggning tyvärr. Det är så här att jag har sedan begynnelsen kört med "Djup sandbotten"-versionen för att slippa dammsuga botten som "skulle" underlätta hobbyn då djuren i sanden skulle städa den åt mig. Allt har gått smärtfritt i 5-6 år fram tills nu. Orsaken till mega algtillväxt på senare tid kan ha med att göra att jag köpte en kirurg. Jag har totalt 3fiskar på 550L. Levande sten består av uppskattningsvis 40kg++. Jag har märkt avsaknad av små liv i stenarna. Inga sjöstjärnor alls, knappt några podds eller borstmask…

• Gilla
    • 5 svar
    • 924 visningar
  15. Started by vaigge,

Efter en halv veckas slit börjar det äntligen lika något här hemma. Var iväg och hämtade mitt nya Aqua Medic Magnifica 100 - 320L i måndags och sedan dess har det varit jobb med att få ihop det, nonstop! Dagens projekt har varit fokuserat på teknik och all dess sladdar. Är dock rätt nöjd med resultatet och gillar verkligen hur det ser ut i skåpet. Får se hur länge det håller denna ordningen.. Bifogar lite trevliga resultbilder på sladdragningen!

• 0 svar
    • 619 visningar
  16. Started by mikoto,

Det är dags att börja om på nytt, efter en viss väntetid så har mitt nya akvarium kommit från Polen. Det beställdes från Akwarium Szczecin och blev väldigt fint. Bänken byggde jag själv. Tanken är ett ganska enkelt akvarium med fokus på mjukkoraller då det är de jag gillar mest, jag ska försöka ha lite mindre radikala tankar den här gången och försöka följa Lasses metod för uppstart och skötsel. Så ingen sprängsten eller spännande frigolitbakgrunder... Men jag kommer köra på med Metallhalogen så länge jag orkar, trots en viss herres retliga kommentarer om saken. Det är fortfarande den bästa ljuskällan tycker jag. Definitivt betraktningsmässigt. …

• Ledsen
      • Tack
      • Haha
      • Gilla
    • 157 svar
    • 21k visningar
  17. Started by Hella42,

Hej Alla? står nu och ska köpa ett nytt kar , peninsula 500. Kan ni komma med bra förslag på bra skummare och belysning ? Funderar på maxspect rsx Ska ha lpser men kommer nog in sps åxå tids nig också , bomba mig görna?

18. Started by Kimpos,

I september startade jag ett 49-liters. Mitt första salt. (Kimpos nano) Men som typ alla här vet är det få som stannar länge vid ett litet kar, och så var det även för mig. I mitten av december började tankar och planering gå mot ett större. Tittade från början på ett Red sea max s400. Smidigt när allt ingår, tänkte jag som aldrig sett en skummare live. Efter lite tips och råd från Robin på CoralCove blev det istället ett Reefer 350. Strax efter att allt var beställt och klart ändrade jag mig. Bytte plats för vart det skulle stå och fick plötsligt plats med ett större. Robin ska ha en eloge för sitt tålamod med jobbiga kunder (typ jag) och ett stort tack för all…

19. Hejsan! Harald heter jag, i skrivande stund 23 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Norrköping. I våran etta på ca 38 kvm har vi idag ett 720L sötkar med syd / centralamerikanska Ciklider, ett 400L terrarium innehållande två Leopardgeckos, 2 katter och sedan ungefär 5 månader tillbaka - ett 275L saltkar. Akvariehobbyn för mig startade för bara 1,5 år sedan, men har sedan barn varit omgiven av akvarium tack vare mina föräldrars intresse. Då för knappt 2 år sedan så bestämde jag mig för att starta ett 70L sötkar med lite sällskapsfisk och där var jag fast. Ungefär 1 år och 10 akvarium senare bestämde jag mig för att starta ett saltkar och…

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,7k visningar
  20. Started by Xavante,

Äntligen tillbaka efter några års paus. Sålde av för ca 7 år sedan i samband med flytt och har efter det kört lite nanoprojekt. Startade med salt i början av 90-talet, då som fish only och sedan i takt med att utrustningen och kunskapen blev bättre så blev det mer och mer koraller. Nu kändes der som att det var dags att komma igång igen. Köpte ett Red Sea reefer 250 begagnat komplett med levande. Kör med Radion belysning och Vortex pumpar kopplat till reeflink. riktigt kul

• 0 svar
    • 627 visningar
  21. Started by Micke81,

Då har man fått återfall efter ca 1 år utan ett saltvattensakvarium. Suget blev för stort så nu har man varit och införskaffat sig ett nytt akvarium. Nu blev det dock lite mindre. Ska köra en kub med måtten 60X60X60 med optiwhiteglas med en sump på ca 100L. Akvariet är beställt och hämtat och bänken snart färdig så man kan dra igång. Den ända teknik som är skaffad är Jebao returpump och sen har jag även nu fått hem all PVC och genomföringar. Har målat bakglaset svart och även monterat 2 datafläktar i skåpet så de blir lite cirkulation där inne. Kommer uppdatera vartefter det händer grejjer!! Mvh Micke

• Tack
      • Gilla
    • 15 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by naso,

Hej, igen! Har inte varit inne på några år, och fick därför en nytändning på saltvatten när jag satt och läste på forumet tidigare i höstas. Det har varit uppehåll på c:a 10 år, efter det senast misslyckade karet med innerskummare o MH-belysning. Då fick jag röda slemalger, "fireworms" som åt fiskar på natten och en massa annat. Jag jobbade mycket och hade inte tid, låg samtidigt i skillsmässa, så det va bara att lägga ner. Innan dess hade jag ett 600- liters inbyggt i väggen med sump och allt annat i ett rum bakom akvariet, som fungerade perfekt, alltså inga problem på 5-6 år. Tänkte ta upp det när jag blir pensionär, men det är några år dit. Jag kollade in RS reefer och…

• Gilla
    • 25 svar
    • 4,3k visningar
  23. Started by Jois,

Hoho! Nya karet står på plats. Saltvattnet är blandat och påfyllt. Så spännande!

24. Started by OskarW,

Hej! Tänkte att en projekttrådär passade för att hålla koll på allt och få råd och tips! Jag och min sambo har bestämt oss att skaffa saltvatten! Jag har själv haft salt för många(10+) år sedan mellan 50 och 500 liter och efter att vi införskaffade oss en liten kub på 80 liter, så känner vi att det är dags för något "riktigt". Systemet kommer bestå av: * 230liter helglas akvarium * Bean animal overflow * Runt 100 liter sump med stort refugium * DIY leds ca 250W arduinostyrd * Arduinostyrd teknik, så som pH probes, vattenbyten, tidvattensflöden, vind, (möjligtvis regn), * Tritionmetoden kommer köras…

25. Started by Syd,

Hej på er det var ett tag sedan jag var aktiv här. Det kom ett husbyte med tillhörande renovering i vägen för hobbyn, men nu börjar det bli klart så tiden och sugen finns igen för ett akvarie och en lång tråkig vinter är på ingång. Det blev ett begagnat red sea 170 den här gången dels på grund av platsskäl men även för att det är träbjäklag i det här huset. Tanken med det här akvariet är att hålla det enkelt, iallafall till att börja med så får det ta form ordentligt. Kommer att ha mestadels koraller som böljar med vattenrörelsen och några enkla fiskar. Har varit här inne och läst lite då och då och hobbyn har utvecklats en del verkar det som men grunderna är desamma…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.