151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Åhh äntligen är det på G! Det hela började för ca. 2 år sedan. Jag hade läst mkt om saltvattensakvarium och var riktigt sugen på att försöka mig på denna hobby. Jag och sambon begav oss iväg till Bromma zoo för att se lite vad det fanns för kar, det slutade iallafall med ett infinity 126. Strax efter att jag fått karet så började vi prata om att skaffa barn så "projekt saltvattenskar" blev då pausat. Men nu har dottern hunnit bli ett 1/2 år och jag börjat jobba igen Har köpt ett par begagnade streamers och en returpump av Simon här på SG Ska bara försöka att få rent detta, fick även med lite "bra att ha saker" riktigt schysst På tisdag ska jag köpa en beggad ATI led-p…
-
-
- 55 svar
- 8,2k visningar
- 1 follower
-
-
Nu efter ett år hemma i Sverige och efter några års Tysklandsäventyr så är det dags att sätta upp ett saltvattensakvarium igen. Det var nästan tio år sen sist... Vardagsrummet har fått styra en hel del, bland annat det faktum att det blir en hörnburk eftersom just ett hörn var ledigt bakom ena soffan. Vidare måste det vara helt tyst, något som jag inte lyckats med vad gäller tidigare akvarier. Så här långt har jag kommit: Akvariet på en 180 liter är inköpt i somras och tre hål är borrade med Julas diamantborrar för utloppen till sumpen. Ännu ett hål återstår för pumpinloppet. De senaste dagarna har jag snickrat ihop ett atombombssäkert skåp av limträskivor och 45x45 regel…
-
- 444 svar
- 55,4k visningar
-
-
Efter fyra månader i olidlig väntan så kom då äntligen mitt Red sea Max S-line 500L. Jag beställde detta kar i slutet av Januari och det är helt sjukt att det tagit såhär lång tid, men den som väntar på något gott Importören till Red sea karen i Sverige är Dogman och jag har haft många samtal med dom och jag måste säga att det inte är deras fel att det tagit såhär lång tid utan det är Red sea själva som inte är så måna om sina kunder i Skandinavien plus att efterfrågan varit stor och att dom då hellre mättar marknaden i USA och Tyskland! Imorgon lördag så ska jag och en vän börja dagen med ett besök på reptilmässa i Malmö och på vägen hem så hämtar vi upp min låda med ka…
-
- 36 svar
- 7,9k visningar
-
-
Nu blir det att uppgradera från 220 liter saltvatten till 720 liter efter 9 månader Insåg ganska fort att jag ville exapndera akvariehobbyn då jag inte kunde ha så mycket i ett 220 liters. Kommentarer mottages gärna vad man kan göra och inte göra Teknik som jag tänkte köra med blir: 2 st Maxspect Razor 160w 10000 k 2 st Jebao wp40 13000 l wave maker Grotech TEC 4 NG + Depot rack + Corall A,B,C + VitAmino M 0,5 l Tunze osmolator skummare får jag återkomma med samt returpump Sedan så tänkte jag ha kalsiumkarbonat som bottenmaterial, samt revkeramik, mycket fint Jag vill tacka Micke och Nenad från Håkanstorpszoo för all hjälp jag har fått av dom. Tack vare dom jag fick fix…
-
- 68 svar
- 7,6k visningar
-
-
Hej, har läst och ställt en massa frågor i väntan på att jag skulle kunna starta upp ett 1100 liters. Men då det dröjer och är lite komplext då jag måste få godkänt av Brf och sen göra klart hållfasthetsberäkning + förstärkning av bjälklaget så tänkte jag starta upp ett 300 liters så länge. Skulle jag sen få det andra godkänt så kan jag alltid behålla det lilla som karantän etc. Så, fick gjort en beräkning på ett 300 liters + sump och golvet skall hålla för 400-500kg. Har ställt frågan till Mikael på Håkanstorps Zoo om han även är intresserad av att bygga detta lite mindre kar. Utrustning. Akvarium: 120*50*50-60cm, svetsad ställning med st…
-
- 19 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mitt juwel lido 200 har blivit alldeles för trångt. Nu ska jag bygga mig ett större och behöver lite tips och hjälp av er. Bänken jag har tänk använda mig av är akvastabil mark II i vit som är 130 cm lång 50 bred och 79 cm hög måtten på karet jag hade tänkt mig är 130 långt 50 djup och 60 hög som borde bli ca 390 liter. därför jag väljer dessa mått är för att det ska vara placerat i hemmet där jag och min sambo är överrens. Tekniken: Har tänkt mig är att flytta över min pacific sun Triton r2 175 Watt och köpa mig en till likadan och köra dubbla. Ska göra mina 2 st vortechpumpar mp 10 och se om det räcker i annat fall skaffa en till pump. sen har jag eheims största uvc som…
-
- 6 svar
- 899 visningar
-
-
Detta kommer att startas till hösten. Är första gången jag kommer att köra med sump, några tips ? Måtten på karet är 120*60*60
-
-
- 41 svar
- 6k visningar
-
-
då mitt förta kar inte gick att utveckla på ett bra vis då all teknik satt i karet på 235l. så var det nu dags att ta steget till ett större kar med en sump. tekniken som kommer användas är köpt o väntar på att sumpen ska anlända bara 2st maxspect razor 160w 16k 2st wp-40 wavemaker deltec ap600 skummare deltec fr509 Då karet köptes som en sötvattensbur ska jag nu borra o fixa ytavrinning så där kommer första frågan ska man köra durso lr herbie metoden. är bekant med durso då vi byggde det i farsans bur. men tar gärna åsikter om fördeöar o nackdelar med alla metoder. sen skulle jag vilja ha en ytavrinningsbox i svart plast. den berkar svår att få tag på hur har ni andra gj…
-
- 10 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
- 0 svar
- 780 visningar
-
-
Igång med uppstarten av nya karet efter flytten. Tar sin tid att fylla på med osmosvatten, men kommer nog bli fyllt idag och fyllas på med Red Seas levande sand. Börjar enkelt under uppstart för att avancera under tiden som karet mognar. Jag har haft ett mindre kar tidigare dock väldigt low tech och utan sump, känner mig fortfarande som nybörjare. Så kommer bli en spännande resa Akvarium: Deltec 360l Sump: c:a 75l Belysning: Razor 180w 15000k Ato: Tunze 3155 Returpump: Skummare Salt: Red Seas Pro
-
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Det är dags att börja om på nytt, efter en viss väntetid så har mitt nya akvarium kommit från Polen. Det beställdes från Akwarium Szczecin och blev väldigt fint. Bänken byggde jag själv. Tanken är ett ganska enkelt akvarium med fokus på mjukkoraller då det är de jag gillar mest, jag ska försöka ha lite mindre radikala tankar den här gången och försöka följa Lasses metod för uppstart och skötsel. Så ingen sprängsten eller spännande frigolitbakgrunder... Men jag kommer köra på med Metallhalogen så länge jag orkar, trots en viss herres retliga kommentarer om saken. Det är fortfarande den bästa ljuskällan tycker jag. Definitivt betraktningsmässigt. …
-
-
- 157 svar
- 20,9k visningar
-
-
Jag skulle behöva lite hjälp med tekniken till karet. Jag har haft saltvattensakvarium tidigare då ett specialbyggt 628 liters med sump och skummare och lite till. Nu är det så att jag byggt hus och i huset har byggts ett rum för akvariumet med allt vad det innebär. Akvariet kommer att ha måtten B 130cm D 86cm H 58cm dvs ca 640 liter. Sumpen är tänkt att vara B 130cm D 60cm H30 cm ca 230 liter. Inköpen kommer förmodligen att bli. Deltec hlp 4040 eller 4745 Deltec skummare APF 600 Deltec kalkreaktor PF 501+magnetventil Deltec kalkvattenmixer KM500 Aqua medic ph computer inkl.elektrod Aqua medic SP3000 Niveumat Någon Aqua medic 2x250 watt metalhallogen Nu till de viktiga fr…
-
- 141 svar
- 22,3k visningar
- 1 follower
-
-
Nästan ett år klarade jag mig ifrån att uppgradera. Denna burk kommer ha samma inriktning som mitt första nano, nämligen SPS. Och nu mer mot Acropora än Seriatopora. Lite Acanthastrea kommer nog komma in med. En hel del fisk hoppas jag kunna hålla med. Min största önskan är att hitta en C. Acanthops & C. Loricula som är snäll mot andra fiskar & koraller. Jag kommer köra med sand & levande sten i detta kar. Det är mindre jobb att dammsuga sanden vid varje vattenbyte än att hålla glasbottnen ren från alger. Karet är 100x50x45 Bänken är en Akvastabil Effectline Mark II Sumpen är 112L MP från Hornbach med 28 liter avdelat för ATO Avrinningen blir klassisk Herbie …
-
- 756 svar
- 92,2k visningar
- 5 followers
-
-
Hej! Det är dags igen efter dryga 5 års uppehåll och ett par kallstarter som falerade. Villaträdgård undrar ni? Lasse Forsbergs kommentar om mitt tidigare rev. Det var ganska rent och städat, prydligt så att säga. Jag tyckte det var roligt sagt och stämmer bra in på den skola av estetik jag föredrar. Som många av er vet så testade jag en del tokigheter i mina tidigare kar. Den här gången blir det nog mer vanligt och konservativt. Visningskar: 588L 140x70x60 12mm optiwhite rimless från Polacken med det omöjliga namnet. Sump: 133x50x40 Returpump: Maxspect Jump 10k l/h Cirkulation: 3x Vortech MP40 QD Belysning: Metallhalogen 2x250w…
-
-
- 42 svar
- 4,1k visningar
- 5 followers
-
-
Mitt RSM130 blev för litet så jag har bytt upp mig lite. Det blev en 65x65x65-kub som tidigare stått hos snickarn och laggeman: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34343-nu-vet-jag-p%E5-ett-ungerf%E4r-vad-jag-k%F6pt https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19286-Laggemans-Kubakvarium Tekniken som jag kör just nu är: Belysning - Maxspect G2 160W Skummare - Vertex Omega 150 Returpump - Sicce syncra 3.0 Streamer - Vortech MP10 Igår flyttade jag över allt levande, och efter många timmars pyssel verkar allt ha klarat sig. Det blev en hiskelig massa fraggar eftersom jag var tvungen att bryta sönder sps:erna för att få ut dom. Det hade växt…
-
- 24 svar
- 3,5k visningar
-
-
Vi börjar denna tråden med ett citat! Detta var dock inte skrivit till mig direkt men vi kör från den ändå :-) Mina kar har aldrig fungerat som jag önskar, jag har inte den drivkraft och tyvärr ej heller intresset för att driva en korallbalja har jag insett. Men vad jag fortfarande har en stor glädje för är fiskarna. Havet har alla de bästa fiskarna tycker jag, men min strävan att försöka driva upp korallerna tar energi från det jag är intresserad av. Så mitt 250 liters akvarium kommer tömmas och sedan födas på nytt! Då jag ändå kommer har ett så svagt fokus mot korallrevsvärlden tänker jag testa lite nytt, då inredningen blir därm…
-
-
- 117 svar
- 19,6k visningar
-
-
Då är det dags att bli officiell! Det började som en dröm eller rättare sagt en tanke för lite mer än 5år sedan att få starta ett större kar med ordentligt "djup" som skulle få agera rumsdelare. Ett av dom största problemen var att det inte fanns något rum att dela av Eftersom jag haft mina tidigare kar i källaren och sumpen + övrig teknik i ett separat rum, så hade jag helt lagt planerna på hyllan om rumsdelare i vardagsrummet, tills en kväll i slutet av sommaren.. Det visade sig att det fanns någon som hade samma goda smak som mig när det gäller mått på kar och som dessutom skulle byta ut sitt!! Ett rimless kar med frontrutan i optiwhite med måtten 150( x 80(d) x 60(h)…
-
-
- 31 svar
- 5,6k visningar
-
-
Tänkte jag kunde köra en liten tråd över mitt nya kar för att få tips och trix och kanske t.o.m. inspirera någon, "som vanligt" i branschen kommer detta bygge ta god tid Siktar på att systemet kommer vara i drift under september. Karet ifråga är 90*60*40cm högt och ska stå på en bänk tillhörande mitt gamla Percula 90, det gamla karet kommer innehålla refugium och returpump och kommer att stå i källaren cirkus 4m bort och en vånig ner. Tänker borra för 3*25 och köra Herbie med 2 ner. Rördragningen blir ganska trixig så därför tänker jag att 2 25mm ner räcker, delar av avloppen blir flexrör. Cirkulationen kommer bestå av 2st rw-8 eller snarlikt. …
-
-
- 135 svar
- 14,4k visningar
-
-
Sent omsider är temat. Jag skaffade mitt första kar, ett RSM 250, för 4-5 år sedan, sålde det och skaffade det nuvarande RSM 400 i augusti. Men det är först nu jag skapar en tråd om det! Med start på den låga nivån kommer jag helt säkert vara mer aktiv här än tidigare Med vänlig hälsning Fredrik
-
-
- 120 svar
- 12,7k visningar
-
-
Tja! Efter 6 månaders planering är nu karet igång på "riktigt", kändes som en mindre evighet. I fredags lades 40kg levande sten i och idag tog jag de första testerna. Testerna lyder som följer Nitrat 5ppm Nitrit 0ppm Fosfat 0ppm salinitet 1024 temp 25 Nu börjar nästa väntan innan det är dags för lite fisk och annat. Planerar att starta med ett par clowner och en euphyllia. Tanken är att jag ska ha sps till att börja med för att eventuellt ha lite sps i framtiden.
-
-
- 59 svar
- 6,2k visningar
-
-
Ok, så denna vinter har varit knäckande... Jag har sedan akvariets start kört med omvartannat RO-vatten, omvartannat kranvatten, beroende på tillgång och ork/lust, eftersom jag inte haft eget osmosfilter hemma. Så länge jag bodde inne i "stan", Helsingborg så gick det bra, vattenkvalitén var hög. Här ute på landet är det en anban historia. Mina vattenvärden blev under början av vintern bara sämre, så tillslut arbetade vi in ett inköp av ett eget osmosfilter i budgeten. Jag råkade också ut för att min lilla hummer blev mordisk och tog kål på nån räka och lite småfisk... Han var tvungen att försvinna, men inte i porslinsfåtöljen. Jag lyckades hitta ett nytt hem åt honom. Fö…
-
- 0 svar
- 561 visningar
-
-
De brukar kallas Basic, finns hos många djuraffärer. Själv haft sådana mindre bänkar men tänkte deras större, 375-720Liter. Jobbigt läge att byta om man inte är nöjd med bänken o karet fullt Någon som har erfarenheter av dom? Tänker mest på stabilitet o hållbarhet o så, finns både med rör som på bilden och utan. Tror t ex inte att de har justerbara fötter? Dåligt med info överlag på nätet. Bilden visar deras 150x60cm modell.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
-
- 3 svar
- 625 visningar
-
-
Det var ett tagsedan jag postade något om mina akvarium på guiden. Mycket p.g.a. att det har varit mycket med flytt till nytt boende, försäljning av gamla akvarium och inköp av nya. Nu har dock akvariet kommit igång igen och stått ett tag så då bjuder jag på lite bilder och info om karet. Akvariet: Percula 120 Rymmer 450 liter och har en inbyggd inre sump/sumpfack bak i akvariet. Denna inre sump är uppdelad i 4 fack i olika storlekar. Facken rymmer i tur och ordning fack1-skummare, fack2-utrymme för filtreringsmedia/filter, fack3-returpump samt filter för aquaphos och så fack4-cirkulationspumpar och filter för biopellets med retur ut i akvariet. Teknik: Belysning, cirkul…
-
- 359 svar
- 47,8k visningar
- 2 followers
-
-
Tja! Så dom senaste månaderna har jag dragit igång ett projekt då min tjej inte tillåter mig att skaffa fler akvarium så då fick jag en genialisk idé att limma ihop 2 st akvarium och ena delen fick bli en display refugium och detta godkände tjejen! Började med att göra rent o fixa mitt gamla akvarium som jag har haft till odling av levande föda till ciklider och sen fylla upp de med saltvatten och sand. Detta skulle då bli revet.
-
-
- 22 svar
- 2k visningar
- 1 follower
-