151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej har börjat planering på en ny bänk för min nya kar och behöver hjälp. dosering pump Jebao D4 Eftersom jag har dålig med utrymme så är jag tvungen att placera min dosering pump under karet ihop med sumpen eller ovanför sumpen min fråga hur tåligt en dosering pump kan vara för allt fukt/salt och annat nära/ovan sumpen ? eller ska jag tänka på nåt annat alerantiv? Tack för svar . MVH patrick
-
-
- 13 svar
- 2,4k visningar
- 1 follower
-
-
Äntligen är mitt nya akvarium igång! Ser inte så mycket ut för världen ännu men snart kommer det i lite mer grejer. Jag startade en liten 30-liters burk för nästan exakt ett halvår sedan för att lära mig lite innan jag vågade mig på ett större. Hade ju salt på 90-talet men det var ju lite skillnad på utrustning då! Nu fick jag faktiskt några sps:er att växa i min pytte-burk och då kände jag att det var dags att ta steget fullt ut. Akvariet är ett ombyggt Akvastabil Move 360 med ett hoppskydd från D&D och en sump på 90 liter. Har ritat och printat en hel del grejer som överrinningskammar, baffelhållare etc. En 3d-skrivare är ju guld värd i den…
-
-
- 7 svar
- 904 visningar
- 2 followers
-
-
Har lagt ner mitt 3000l kar för ett tag sedan, tänkte höja nivån ett steg med mitt andra kar. Det blir på 650l plus 250l sump, inriktning stenkoraller. Nu väntar jag på dom sista glasbitarna till förstärkningen i överkant innan provfyllning, det kommer förmodligen hagla in åsikter ang konstruktionen och att det inte kommer hålla, men jag måste bara prova innan jag lägger det åt sidan för ett helt vanligt kar!
-
-
- 24 svar
- 4k visningar
- 1 follower
-
-
Någon som har köpt ett eheim incpiria marin kar eller har någon erfarenhet av dem ? Väldigt dyra men verkar vara genomtänkta med alla botten genomföringar mm 😃👍
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hallå alla salta! Jag har länge varit sugen på att skaffa ett möbelakvarium med avrinning inne i karet istället för en box som jag har nu, samt få lite mer bredd. Och efter lite letande hittade jag ett kar som föll mig smaken i direkt. Det dröjde inte länge förens jag beställde hem ett nytt ifrån tyskland och det levererades idag med ca 30kg död sten. Mitt första intryck av karet är wow! Har en känsla av att det här kommer bli perfekt för mig. Karet är ett Eheim Scubaline 250L marine. Det som ingår är möbel, ramp ink belysning, avrinning ink all rördragning, sump och en returpump. Tekniken är för tillfället: Eheim belysning: 4x39w T5. (Blir antagligen att komplettera med…
-
- 42 svar
- 6,1k visningar
-
-
Hej alla Entusiaster :-) Mitt första inlägg...dårå... Jag har ett digert intresse av biologi / ekologi / kemi....och när jag fick ett 570 liters akvarium med ställning...lite grejer och tipset att kolla in SVG....då vart jag "hooked".... Jag har inte bråttom utan jag vill läsa på ordentligt och frächa upp "bio-tänket" innan jag drar igång. Start efter semestern. Såå...Ambitioner är bra att ha....att förverkliga dom är svårare....tänkte först när jag började följa vad Lasse, Stig, JonasRoman, å många fler skrev...tänkte jag att vad har jag gett mig in i....men efter ett par månaders "skuggtillvaro" börjar jag så smått förstå en det ena å än det a…
-
-
- 336 svar
- 33,2k visningar
- 5 followers
-
-
Hej allihopa. Är det någon som vet vart/ om det går att få tag på ett elos 120 i Sverige? Annars får man ju lov att beställa ett eget akvarie efter egna mått från tyskland. MvhbTom
-
- 1 svar
- 612 visningar
-
-
Hej Igen! Efter salt uppehåll i 3 år så blev jag med ett Elos 120 i helgen. Tjuvstartade för ca 1,5 månad sedan med en kub men den passade inte riktigt i rummet. Varför blev det då salt igen? Jo, en vända till Stockholm och besök av flera saltbutiker så blev suget för stort. Såg ett beg. Elos 120 på Triton och gillade den skarpt. Några bilder på hur det ser ut nu :-)
-
- 17 svar
- 2,8k visningar
- 1 follower
-
-
Sön 15/3: I söndags var jag och hämtade karet ett beg Elos 120 på 340l. Funkade kanon att få in det i min volvo XC 90, tack Volvo för kanon bra utrymme. Första jag gjorde var att riva någon BT vägg på sidan och bakpå, vill ha glaset synligt på alla sidorna. Gick bra och tog ca 0.5-1 timme. Tänkte mig flytta över allt levande från mitt RSM 130 till denna. Kommer köra på sal 1.023-1.024 då mitt RSM 130 också har så kan jag bara lägga över allt levande. Då jag har lagt i några kg gammal inkörd sand samt min levande sten är inkörd också. Körde med något liknande med mitt RSM när jag köpte det. Hoppas allt går bra. Mån 16/3: Efter jobbet på kvällstid har det varit rengöring…
-
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej. mitt elos 70 låter rätt mycket vid ytavrinningen som en toa typ. nån som har ett elso 70 som kan något knep ? /mvh charlie
-
- 0 svar
- 421 visningar
-
-
Tjena Här kommer lite info om karet som denna tråd kommer att handla om. Längd 700mm bredd 600mm samt en höjd på 600mm. En avrinnings kam på 700mm som sen rinner ner i ett 15 liters fack. I det facket sitter det 2st 32mm durso rör med omvänd durso i sumpen. I första facket av 3 har jag levande sten och odlar svamp av olika slag.Andra facket har jag inget just nu. Fack nr 3 är fullt med prylar, 1 st deltec ts1250 skummare. Deltec filter med phosballs och kol sen sitter det en tunze silence 1073.050 som trycker tillbaka lite vatten. Lyset är ett hemma bygge med 96st cree led samt 4 st 10w led. Cirkulationen sköter 2 st mp40es.Balling med en ghl 4 kanalare och automatisk vat…
-
- 52 svar
- 6,6k visningar
- 1 follower
-
-
Tänkte starta en tråd om mitt bygge på mitt nya 375 liters kar. Beställde karet för en vecka sedan och det kom idag Jag kommer bygga på detta ett tag framöver och kommer updatera denna tråd med bilder och info om byget Två 250 watt e40 sockel Mh armaturer är inköpta sen några veckor tillbaka. Kom gärna med komentarer om vad jag kan göra bättre mm Teknik: 375 liters aqualel är inköpt 2*250 watt e40 MH är inköpt Skummare kommer bli en Deltec APF 600 Returpump kommer från sumpen blir nog en AS new-jet 3000 Cirkulationen kommer bestå av en Tunze turbelle streamer 12 kit med singelcontroller som ska täcka hela framsidan på karet, bakom stenar och på ytan kommer delvis retur…
-
- 886 svar
- 81,8k visningar
- 3 followers
-
-
Så här startar äventyret Byggandet av ramen är i fullgång. Har stött på ett fel än så länge men det var lätt åtgärdat med en borr! Två hål var borrade på utsidan istället för insidan på vänster gavel som förövrigt kommer fabriksmonterat ( Så det var inget handhavande fel ) Ställning är i princip ihopsatt och bilder tagna och laddas upp i helgen =) Må gott alla salta
-
- 28 svar
- 5,6k visningar
-
-
Hej på er! Nu har jag äntligen fått igång mitt akvarium. Det är ännu i startgroparna med lite barnsjukdomar och utmaningar kvar, men nu har jag fått i vatten och en första laddning levande. Jag tänkte dela med mig av lite bilder till att börja med, blir mer om tekniken efter hand. Akvariet är 500l med dubbelglas runt om hela, temperaturen är tänkt att den skall ligga på 5-6 grader framöver. /Barth
-
- 73 svar
- 12,4k visningar
-
-
Hej allesammans! Här har ni ytterligare en lite småjobbig och lätt nervös nybörjare att leva med. Då jag inte har någon i min umgängeskrets som sysslar med saltvatten (eller akvarium över huvud taget) så får jag helt enkelt förlita mig på internet. Tänkte starta denna tråd dels för min egen skull för att kunna skriva av mig lite, men kanske framför allt för att hoppas på att kunna ha er med lite mer erfarenhet som mentor. Så här kommer en lite snabb uppdatering på hur långt jag kommit hittills. Efter några års drömmande, och många övertidstimmar på jobbet så tog jag äntligen beslutat att sätta mig i bilen och åka 2 timmar till närmsta rekom…
-
-
- 77 svar
- 8,2k visningar
- 2 followers
-
-
Hej! Äntligen är det snart dax att dra igång igen efter ett uppehåll på fem år! Fick tyvärr lägga ner mitt gamla kar pga seperation för fem år sedan pga att det var för stort när det blev flytt från hus till lägenhet! Blev räkor istället och galen som man är så gick man ut stort på det, sitter idag på en jävla massa sötvattensräkor och i dom finare valörerna, Kingkong, redruby, bluebolt, har tyvärr aldrig lagt energi på att sälja men det kommer kanske. Men nu är det dags igen och har beställt ett RSM 500, tyvärr så har dom leverans problem så jag får vänta ca fem veckor på det! (min vanliga tur) Kommer köra hela Red sea programet i tillsatser dom har för att jag är nyfike…
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej igen! De flesta här inne känner nog inte alls igen mitt nickname, men fram till slutet på 2014 hängde jag här en hel massa. Det var då vi (jag och min dåvarande sambo, numera fru "SkogsflickaN") valde att lägga ner saltet pga kommande studier, bristande intresse och framför allt bristande ekonomi! Under de 7 år vi levde med saltdoft i hemmet hann vi med flera kar: 220L 420L 828L 160L 455L Sen 2014 har vi kört saltlöst i hemmet. Först vanliga familjekar med diverse fisk, men sen några år tillbaka står det ett 540L Malawi-kar i vardagsrummet. Nåväl...jag har hela tiden sagt att jag nån gå…
-
-
- 47 svar
- 4,7k visningar
- 3 followers
-
-
Då var det dax för ett nytt kar. Kom över ett begangnat här i stan med måtten 60*60*50cm (180l) där höjden är 50cm. Karet har en sk "coast to coast" överining på baksia av karet med tre hål a 42mm. Tre rutor är optiwhite villket blir kul eftersom jag inte haft det tidigare. Bänk hade jag sedan innan. En mp bänk med måtten 66*66*90 i valnöt. En sump kom med karet också på 50*50*35 (90l) som får plats fint i bänken (eller rättare sagt, den får plats). Så nu är det mycket planering här hemma. Sitter och skissar i SketchUp där jag har fått endel hjälp av Blackizzz med moduler mm. Kommer väll bli endel bilder i den här tråden om jag känner mej själv rätt, så jag börjar med sk…
-
-
- 353 svar
- 37,9k visningar
- 1 follower
-
-
Så var man igång igen. Nu på planeringsstadiet. Jag har funderat lite och vill denna gång ha ett mindre akvarium - runt 250 - 350 liter. Lite lägre än innan och betydligt mer lättskött. Samtidigt skall det vara en liten experimentbänk för att hålla intresset uppe under en längre tid. Jag har tittat på en del färdiga lösningar men kommer nog att arbeta mot en specialbeställning på en hel möbel. Projektet kommer att ta tid att bygga upp så det är inte säkert att det är vatten i det före sommaren. Klart är att jag också kommer att konstruera det så att flera olika tekniker går att använda. denna gång kommer jag arbeta med skummare - förhoppningsvis löser jag det ganska snabb…
-
-
- 1,2k svar
- 173,9k visningar
- 10 followers
-
-
Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller missar jag ngt? Beror det…
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Tänkte presentera mitt nya kar dom är ett juwel rio på 180 liter. Belysningen i karet skall maxspect razor 160 stå för. Cirkulationen görs av en tunze 6015 och en 6020 och skummare kör jag på med min Aqua medic turboflotor 500, jag får se om det fungerar eller om jag får byta upp mig till större. Nu ännu har jag blandat saltvatten samt gjort scapen jag blev för en gångs skull ganska nöjd. Jag slänger in lite bilder
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Startar nu en tråd på ett 600L som jag håller på att skaffa. Det kommer va lite "custom" bygge på den. Måttet på akvariet 160x55x65cm med Optiwhiteglas på framsidan och sidorna. 12mm glas Tänker beställa en Akvastabil-bänk att ställa den på. Kommer köra Herbie-overflow system och ett refugium under. Jag började med saltvatten för ett år sedan med en Dymax IQ5. Sen ett halvår uppgraderade jag till en Red sea max 130 och nu är det dags att uppgradera igen Kommer posta bilder på akvariet och tekniken så småningom. Tänker ställa lite frågor nu i början och tar gärna emot tips.
-
- 99 svar
- 12,6k visningar
-
-
Hej! Nu har jag börjat planera mitt nya "ELOS" kar på 446 L + sump. Det är första gången jag bygger något sådant här så det ska bli riktigt kul! Karet kommer att få måtten 120x62x60 = 446 L Som det ser ut nu så ska jag bygga en bänk passande till detta kar, som utseendemässigt liknar Jakens burk med högblanka luckor. Karet skall beställas med optiwhiterutor på 2 eller tre sidor... Här behöver jag hjälp att bestämma mig. (Karet kommer att stå i ett hörn, men placeringen kan i framtiden komma att ändras.) Det kommer att finnas en ytavrinningskammare i högra bakre hörnet. Orsaken till det lite udda måttet på karet är att jag till skåpet tänkt använda 60 cm luckor på sidorna …
-
- 630 svar
- 69,1k visningar
- 3 followers
-
-
Håller på att starta ett lite större kar och tänkte, lika bra att lägga upp en tråd med lite bilder ifall man gjort nåt galet. Har sen i vintras vetat att jag ska flytta ut på landet och har sedan dess börjat hamstra begagnade saltvattensprylar för att kunna starta upp något lite större än mitt RSM130 i det nya huset. Nu har renoveringsyran börjat lägga sig och jag har så smått börjat pilla ihopa det nya karet. Info: Visningskar: 350l Optiwhite Belysning: 2x 250W MH + 4 x 55W T5 Cirkulation: 2x Vortech MP40 Returpump: Laguna Powerjet Skummare: Bubble Magus NAC6 Balling med Grotech Tec III Biopellets i deltec filter Sump på ca 100l i källaren/tvättstugan DIY osmospåfyllnin…
-
- 89 svar
- 10,3k visningar
-
-
Tyvärr ingen vidare skärpa vid filmning med denna systemkamera. http://youtu.be/n63XxwdKVS4 //Danne
-
- 2 svar
- 828 visningar
-