Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Jag tänker på att göra om mitt 370 liter sötvattens aqvarium till salt men jag kollar nu på fiskar undrar om kole tang,exuetise fairy wrasse,clownfisk,ember blenny, funkar tillsammans och i 370 liter aqvarium jag har även ett annat saltvattens aqvarium som är 75 liter

• Gilla
    • 15 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by flash,

Sön 15/3: I söndags var jag och hämtade karet ett beg Elos 120 på 340l. Funkade kanon att få in det i min volvo XC 90, tack Volvo för kanon bra utrymme. Första jag gjorde var att riva någon BT vägg på sidan och bakpå, vill ha glaset synligt på alla sidorna. Gick bra och tog ca 0.5-1 timme. Tänkte mig flytta över allt levande från mitt RSM 130 till denna. Kommer köra på sal 1.023-1.024 då mitt RSM 130 också har så kan jag bara lägga över allt levande. Då jag har lagt i några kg gammal inkörd sand samt min levande sten är inkörd också. Körde med något liknande med mitt RSM när jag köpte det. Hoppas allt går bra. Mån 16/3: Efter jobbet på kvällstid har det varit rengöring…

• Gilla
    • 9 svar
    • 2,7k visningar
  3. Started by Richard_22,

Sådär, då var det dags att köra igång! Sötvattensakvariet har äntligen blivit sålt och vi har nyss ställt detta kar på plats. Tänkte börja med lite allmän info om karet och så. Akvariet har måtten 132x55x62 (LxBxH) och till det en sump på cirka 108 liter med måtten 82x33x40. Möbeln är 70cm hög. Sumpen är inte limmad än men ska försöka beställa glas i veckan. Inriktning är inte bestämt än, kommer försöka köra lite sps men självklart ska det som finns i det mindre karet flyttas över. Den utrustning jag har hemma än så länge är följande: Deltec Nitratfilter NF509 Vertex Kolfilter (osäker) Skummare: Red Sea PSK 2500 C-skim Belysning: Su…

• Gilla
    • 101 svar
    • 10,3k visningar
  4. Har nu varit utan salt sedan våren 2014 då vi flyttade till hus och inte hade möjlighet att ta med vårt dåvarande akvarium. Här kan ni kolla på det https://saltvattensguiden.se/topic/39749-andreas-emilias-200-liters/ Har köpt ett begagnat kar här på guiden som har måtten 110*60*55 med centrerad avrinning. Kommer att placera karet där vårt badkar stod innan vilket blir kanon med tanke på att det är båda kranvatten och avlopp strax intill bänken. Kommer med all säkerhet att utnyttja det till max med div automatisering av osmos och vattenbyten och vad det nu må vara. Enda förutom karet jag har hyfsat klart för mig är hur jag vill ha sumpen. Komme…

• Gilla
    • 93 svar
    • 8,3k visningar
  5. Mina få koraller började må dåligt i vintras och plötsligt dog en stor mjukkorall. Kanske inte knall och fall men den tynade bort helt på några veckor. Därefter blev min enda SPS, som faktiskt växt en hel del sen jag köpte den, brun och dog. Det gjorde att jag började misstänka att något var fel. Jag har varit dålig på att kolla vattenvärden och vattenbyten sköttes ganska sporadiskt får jag erkänna. Dessa problem gjorde dock att jag fick en nytändning och jag började därför labba med vattentester och olika tillsatser osv så nu mår de kvarvarande korallerna bra igen och vattenvärdena ser bra ut, så när som på lite för högt Nitrat och fosfat. Det kan bero på kranvattnet. Ja…

• Gilla
    • 122 svar
    • 15,4k visningar
  6. Started by BatmanGefle,

Detta är fortsättningen på det kar som startade som https://saltvattensguiden.se/topic/51473-batmans-drakrev/ Vi startar denna tråd med en blodsinvigning...en passande övergång från en tråd till en annan. Nu har det före detta drakrevet inte bara orsakat psykiskt vånda och ekonomisk smärta utan nu har det även dragit blod för första gången. En aningen för yvig Martin och en (o)strategiskt placerad Diadema så var den saken fixad... Jag hoppar över varför denna tråd startas, utan det får den som vill veta läsa om själv i länken ovan. Ett "vanligt" blandrev med tonvikt på LPS/SPS är vad som kommer växa fram över tid i denna tråd. Nya inköp…

7. Started by chabo0,

Hej, då är man på väg in igen efter ett par års frånvaro från eget akvarium. Akvariet har varit igång i ca 5veckor nu och värdena är bra Nitrit 0 och Nitrat knappt mätbart och städpatrull ligger i för att göra grovstädningen innan nästa tillsättning med djur kommer i akvariet. När jag nu ikväll siter och tittar in så ser jag vita små "larver" på glaset som jag inte sett tidigare under mina akvarier jag haft och undrar om det är någon här som kan se vad det är, det är ganska mycket av dem. Inte den bästa bilden men någon med skarp syn kan kanske se vad det är. Annars tar kiselalgerna sina sista dagar och börjar slås ut av gröna alger vilket är …

8. Started by Tomtom,

Hej på er alla Jag tänkte berätta lite om mitt projekt. Det kan vara kul att ha det på pränt någonstans och säker också praktiskt. Det är även väldigt roligt att läsa om andras försök att skapa drömakvariet. En del av er har dessutom lyckats Jag har haft akvarium sen jag var tio år och fick mitt första i julklapp. Under åren som gått har jag haft allt i stort sett allt. Vanliga sällskapsfiskar till ciklider, malawi till tanganyika. I slutet av åttitalet skaffade jag mig det första salta. Det här med levande koraller var ju helt fantastiskt. Jag hade då gula kirurger samt lite småfisk. Sedan massor av mjukisar, skivor och knappar. Det var väldigt fint 1992 kom första ba…

9. Started by peterj66,

Funderar på att uppgradera till större (720) med stålställning till hösten. Någon som beställt från Akwarium Stettin och har koll på vad frakt och liknande går på? Dessutom om någon har tips som förenklar/snabbar upp beställningen så är jag tacksam

• 2 svar
    • 622 visningar
  10. Started by Charlle3535,

Hej. mitt elos 70 låter rätt mycket vid ytavrinningen som en toa typ. nån som har ett elso 70 som kan något knep ? /mvh charlie

• 0 svar
    • 421 visningar
  11. Efter ett mardrömskar som krashade efter en vodkaöverdos och efter det började läcka bestämde jag och min sambo att köpa en Red Sea Reefer 425xl istället. Men det bästa med den här underbara hobbyn är att man lär sig av sina misstag. Och det var därför jag bestämde mig för att köra full triton och ge upp kolmetoden efter många år av olika resultat. Utrustningslista Coralbox D500 skummare Jebao DP-4 doserare Jebao DC5000 returpump Tunze Nanostream 6015 circulationspump Jebao WP40 Wavemaker Ljus Aqua Medic Spectrus 90 för koraller Mars 300w Hydroponic LED för Chaeto. Senaste testerna Nitrat…

12. Started by Hella42,

• Gilla
    • 3 svar
    • 625 visningar
  13. Då var det äntligen dags för ett nytt kar i vårat hus efter två års byggande Planen var ett vinkelkar mellan två fönsterdörrar men i slutändan så fick jag inte till det estetiskt Så nu ska jag prova med ett vanligt kar med lite ovanliga mått B100 h85 d60 byggt av håkantorps zoo och köpt begagnat av mig från blocket då förra ägarna tröttnat på salt Det fanns revkeramik monterat i karet då jag köpte det som jag inte fick bort Med hjälp av tre personer och glaslyftare fick vi precis upp karet på ett släp 300 kilo + Teknik som följde med var siemens logo styr ljus pumpar mm Deltec returpump Deltec skummare Kalkreaktor Nitratfilter som går att köra som kalkreaktor finns b…

• Gilla
    • 17 svar
    • 3,1k visningar
  14. Hallå alla salta folk! Då tänkte jag presentera mitt första saltkar, karet har gått från sötvatten -> Bräckvatten -> Saltvatten. Hållit på med sötvatten sedan barnsben och gick sakta över till bräcktvatten med tiden. efter en tid och en olycka så dog de flesta fiskarna bort och jag tog beslutet att gå över helt till saltvatten. ökade sakta salthalten för att min kvar levande fisk skulle hänga med (african moony) samt mina 2 blåa eremiter och min lilla sjöstjärna. Efter en tid med mycket stor försiktighet så är jag här nu och alla invånare överlevde "flytten" till havet. allt är kvar sedan sötvattens tiden så jag har inget leva…

15. Started by osby0479,

Efter många idéer och planer så blev det till slut ett lågt akvarium igen. Har eget rum och byggde det kombinerat med kontor, så dator och akvarium delar på en vägg tillsammans, blev väldigt nöjd med resultatet. 100x60x35 optiwhite Borrat med fyra hål, ett för 20mm pvc för retur och 3 för 25mm pvc där ett av rören används för sladden till cirkulations pumpen. Bänken byggdes av Ikea skåp samt deras bänkskiva på 38mm, utsågat så att akvariet är nersänkt i bänken för att slippa se silikon samt sand. Enkel sump på 55x55x35 Teknik: AI Hydra 26hd 2 st på stativ som jag tillverkat själv, dolda sladdar,…

16. Då var det väl dags att ta tag i att presentera sig och sina planer! Har hängt här på guiden i bakgrunden ett tag nu.. hade ett nano en sväng som aldrig blev nån tråd om osv.. Kort om mig då: Niklas, 28, Köping, sambo, 3 barn, villa, labrador. Har länge haft planerna i bakhuvudet att dra igång ett större kar.. Och när jag då nämnde planerna för sambon tidigare under hösten så var hon faktiskt riktigt taggad! Visade lite passande bilder som motivation Så en kväll när jag kanske eventuellt hade tagit en cognac eller två så råkade @ballsam lyfta upp sin annons på sitt extrakar han hade i källaren, komplett …

• Gilla
    • 124 svar
    • 10,2k visningar
  17. Started by krille 55,

Jaha, smyger igång en tråd om mitt nya projekt. inga kort ännu men har hela huset fullt av grejer som förhoppningsvis ska bli ett fungerande system så småningom. karet är 120x55x60 och sumpen 100x40x50. har aldrig haft nåt kar med sump så kommer säkert en del frågor efterhand. har pratat med stig o fått dom rör o kopplingar som ska behövas. nu ska det "bara" ihop och bli tätt. har en stor hemmabyggd hybridramp på 324+324 w men den är för bred så måste ta bort dom yttre rören och flytta in leden. nog det som tar emot mest för jag är verkligen ingen elektriker. nån i mitt närområde som är duktig på el och vill komma på ett besök. kaffe o fraggar utlovas.

• Gilla
    • 156 svar
    • 17k visningar
  18. Started by rickard81,

Tänkte presentera mitt nuvarande akvarium som består av följande: Akvarium: Red Sea Reefer 250 Belysning: Ecotech Marine XR30 Gen 3 Pumpar: Ecotech Vectra S1 Tunze 6055 2st Skummare: Bubbelking mini 160 Doserar Red Sea ABC med doserpump.

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by Kari,

Hej mitt första inlägg här på svg. Jag har startat upp ett saltkar på 720l plus sump på 150-200l för ca 3månader sen och det dyker ju upp massa roliga grejer i ls bla något som ser ut som ägg ca 10-15mm stora lite vit gula och känns lite gummiaktiga. Är det någon som vet vad det kan vara.

• Gilla
    • 5 svar
    • 690 visningar
  20. Started by Rameau,

Tänkte jag kunde starta en tråd om mitt pågående projekt. Akvarium, 80x50x50 Bänk, egensnickrad med täckskivor från Ikea Returpump, Tunze Recirculation Pump Silence Electronic 1073.050 Tänkt teknik att införskaffa: Sump, skummare (Coralbox D300), belysning (AI Prime) , Samt en Maxspect gyre XF130, ev kompletera med ett par RW-4. Eftersom jag tänker köra Herbie overflow och akvariumet bara är borrat för ett 25 och ett 32 rör, så kommer returen bli på utsidan genom ett 20 mm rör som jag ska försöka smyga över kanten på nå snyggt sätt. Avrinningsboxen "spacklades" idag med svart silikon, så klistrade jag även på svart vinylplast på hela baksidan. I nästa vecka hade jag tänk…

• Gilla
    • 262 svar
    • 30,2k visningar
  21. Started by toompa,

Tänkte lägga upp mitt nya bygge här som jag precis dragit igång, men som troligen kommer ta lite tid. Blir en rumsavdelare på 410L 130x70x50 optiwhite Fick hem karet idag och det är borrat men har inte limmat skivan för överrinningen än då jag inte vet hur jag ska placera returen. Skulle vilja gömma den så mycket som möjligt o funderar på om man ska borra o sätta utblås på varsin sida av kammen. Nu är det dags att börja skissa o fundera ut hur man ska bygga en snygg möbel också

22. Tjena! Tänkte lägga upp mitt nystartade akvarium här på forumet för er att följa och för att ta emot tips och få lite vägledning.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by Tomas E,

Jag får det inte tätt vid huvudröret ned till sumpen. Omöjligt att få bort röret och börja om. Kan jag göra något annat, limning eller?

• 1 svar
    • 925 visningar
  24. Started by selje,

Her er litt info om mitt akvarie. Det har gått noen år nå. Men etter mye problemer med bla. glassroser tappet jeg det ned i januar og startet på nytt med død stein. Akvarie Display: Akryl fra Schuran 112x75x60 cm, 12mm 504L Sump: Glass 65x50x45 cm, 8mm 146L Utstyr Lys: ATI Powermodule Hybrid 4x39w T5 + 2x75w LED Skummer: Royal Exclusive Bubble King Double Cone 200 Flow: Maxspect Gyre XF150, Tunze Nanostream 6045 og en eldre Jebao wavemaker Tilsetninger Balling fra AF AF Bio S AF -np pro AF Vitality AF Energy AF Amino Acids

25. Hej! Dags att dra igång den där tråden som man klurat så länge på att starta, har haft Salt i några år med diverse motgångar med alger och total ödeläggelse. Men nu känns det som att burken snurrar sakta men säkert åt rätt håll iallafall. Projektet runt om akvariet har stannat av en del som alltid över sommaren men nu är motivationen tillbaka på rätt spår igen :). Lite info om akvariet, Akvarium. Red Sea reefer 425 XL Skummare. Deltec 1255 Reaktor, Aqua medic multi reaktor L som för stunden innehåller aquaforest kol, och faunamarin Ultra Phos Maxspect gyre XF150, och en Jebao RW15 står för cirkulationen Belysningen är ett litet kommande proj…

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.