Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by pallamin,

Tänkte försöka göra en tråd om mitt kar. Det har varit igång lite drygt 3 år så det är lite sent med en tråd men bättre sent än aldrig.! Akvarie 450 Liter "standardmått" 150 x 50 x60 Längd, Bredd och Höjd. Bakgrund Back To Nature "Slimline" Karet är inte borrat jag kör med överrinningsbox. Sump ca75 Liter 65 x 32 x 35 Teknik Cirkulation: 2st Tunze 6095 och 2st Vortech mp40wes Skummare Red Devil DSL-850 Returpump Eheim 1260 Doserpump ATI doserpump 6 kanaler Belysning: 4st Aqua Illumination hydra 2st t5 54Watt ATI coral + och ATI Blue + 2st t5 80Watt ATI coral + och ATI Blue + Ytterfilte…

2. Started by Micke S,

Hej! Jag och min sambo startade ett 250l för ca 10 år sen men pga sjukdom i familjen lades det ner efter ett par år. Startade upp det igen för ca 6 månader sen men det är ett gammal red sea som känns trångt och svårjobbat så nu har vi beställt ett nytt S Max 500. Är mitt uppe i planeringsstadiet och tar gärna emot tips och delade erfarenheter om någon har/haft samma akvarium. Har inte fått något leveransdatum ännu men kommer att uppdatera tråden kontinuerligt längs vägen. Målet är ett blandat kar med lite/lagom med fisk och mer koraller, är väldigt sugna på att försöka oss på sps. Har beställt levande sand och marco rocks som vi kommer göra en scap…

• Gilla
      • Tack
    • 8 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by PeterGG,

Hej. Tänkte uppdatera mina vänner på guiden om mitt senaste bygge.. För ett tag sedan så skrev jag om mitt förra kar i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29584 ett RSM 130. Till följd av att jag skulle flytta i november valde jag att uppgradera till ett 540L kar (typ åled, 150x60x60); Fokus för bygget var, simplicitet och robusthet. Inspiration togs främst från PärS och någon annan göteborgare som bott i italien innan och byggt ett kubiskt akvarium med en läskback som stöttar upp revet. hittar inte hans tråd just nu.. Konstruktionen är ganska lätt, akvariet är avdelat på längden med en glaskiva som går 50cm högt, displaydelen är 1…

• 98 svar
    • 15,9k visningar
  4. Started by Wassberg,

Hej på er, Startade detta rimless kar feb/mars 2013. Det har börjat stabilisera sig, men det är en bit kvar till målet. Har lagt all kringutrustning i källaren våningen under. Slänger up lite telefonbilder i väntan på en riktig kamera ... /Erik Länk till mitt förra: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26134-Wassbergs-800-L

5. Started by mikjon,

Hur mycket ATO vattenpåfyllning går det åt på era kar per dygn, mitt tar 2 liter, det känns lite mycket? Har en yta på 110 x 50 öppet inget skydd över.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by peterj66,

Funderar på att uppgradera till större (720) med stålställning till hösten. Någon som beställt från Akwarium Stettin och har koll på vad frakt och liknande går på? Dessutom om någon har tips som förenklar/snabbar upp beställningen så är jag tacksam

• 2 svar
    • 664 visningar
  7. Started by Curtus,

Längesedan jag startade någon tråd här på guiden. Har väl aldrig riktigt lämnat guiden men bara inte varit aktiv på väldigt länge. Nu håller jag på och sätter upp ett nytt projekt hemma och tänkte att jag skulle dra igång en byggtråd, väldigt kul för ens egen del om inte annat att kunna gå tillbaka och titta. Under alla tidigare akvarier som jag haft hemma så har man alltid haft viljan att få igång dem så fort som möjligt och det har i sin tur gjort att man tummat lite på t.ex. utrustning. Man vill egentligen ha en viss modell av något men ekonomin tillåter det inte eller så snålar man bara så man tar något annat istället bara för att spara några kronor l…

• Gilla
    • 5 svar
    • 940 visningar
  8. I Fredgas (4/5-18) hände det, då flyttades allt över från mitt Aqua Medic Cubicus 140L till mitt nya Red Sea Reefer 350. Jag flyttade över kanske 80% av allt det gamla vattnet, ca 50% av den gamla sanden, alla stenar, koraller och fiskar fick självklart följa med också. Jag vill tacka Herkules Zoo (Jörgen, you tha man!) i Göteborg för att det var snälla nog att hjälpa mig med massa information samt att jag även fick låna ett part stora tunnor som gjorde det möjligt att blanda tillräckligt med vatten. Då jag inte hade sand så att det räckte har jag varit tvungen att fylla på med mer död sand för att täcka botten. Teknik i Karet. …

• Gilla
    • 11 svar
    • 2,9k visningar
  9. Started by Ogso06,

Hej jag ska flytta snart till en ny fin lägenhet jag tänker skaffa mig ett till 360 kar till lägenheten jag har även haft Malawi och ett 75 liters saltvattens kar.jag kommer ha en sump i skåpet och bra ljus till.

• 1 svar
    • 630 visningar
  10. Started by jjonaas1,

Här kommer lite bilder på "nya" karet. Ett waterbox 100,3 med total volym 387L Köpte karet begagnat och har gått i snart två år, gammal filtermedia och inkörda stenar. Jag är inte helt nöjd med scapingen än, men jag skulle vilja få bort alla discosoma och anemoner från den högra stenen och låta dom frodas på den vänstra stenkolonin istället. Har injecerat några discosomas och små rhodactis med ättika idag så vi får se om dom försvinner. På högersidan skulle jag vilja placera lite SPS och andra koraller Sitter även en stor fin rhodactis till höger som jag skulle vilja flytta, men det verkar lättare sagt än gjort. Försöker även bli av med lite …

11. Started by epoxy,

Hej! Nu har jag uppgraderat från ett 73liters till ett 225liters så tänkte visa lite bilder från baljan. Starten har varit lite stökig med lite acroporadöd o pestdjur. Nu verkar det ha stabiliserat sej och jag har inte hittat några pestdjur på några veckor. Acropororna börjar få finare PE samt visar lite färgen igen Karet är BB med rätt bra flöde får att hålla skit från bottnen. Tanken är att samla all skit i sumpen där jag har 5cm 1mm korallsand och en del levande sten. Jag kommer dessutom att köra igång chaetoalger där så fort de kommer till posten. Spec: Akvarium 100*50*45H Sump: 80*35*40 Ljus: Ati powermodule hybrid 4x39watt T5 + 2x75watt LED Skummare: Coralbox D300 …

12. Started by Charlle3535,

Hej. mitt elos 70 låter rätt mycket vid ytavrinningen som en toa typ. nån som har ett elso 70 som kan något knep ? /mvh charlie

• 0 svar
    • 446 visningar
  13. Started by Jonesyg,

With the go ahead from management I can now start my dream project! This is my build thread for my new 550 litre peninsula wall tank build. I will be building the tank into the wall between the wash room and my office, currently I have a reefer 250 and a frag tank which I will move livestock and equipment across from to the new tank. I will post updates throughout the build, comments and suggestions are welcome!

14. Funderar nu på ett större akvarium på runt 600-700 liter. Man börjar ju osökt att fundera hur det blir med hållfasthet i golvet? Akvariet kommer ju hamna på entréplanet i vår villa. Eftersom entréplanet även är taket till källarvåningen så hamnar ju akvariet på ett regelverk. Hur är det med hållfasthet? Jag tror ju att golvet utan problem klarar det men det blir väl osvikligen vissa sättningar? Hur försäkrar man sig om att akvariet inte rämnar? Finns det riktlinjer? Ni med stora akvarier, vad är er erfarenhet?

• 10 svar
    • 4,6k visningar
  15. Started by hagbard,

Hej på er! Startar en tråd om mitt nya(info om vad finns på min profil) Köpte detta för jag vill gå upp en division i hobbyn..men stötte på patrull när jag insåg vilket jobb det skulle bli o få igång det och började gruva mig om det ena o andra...måste erkänna att jag blivit lat med åren och borde nog skaffat ett större typ plug and play som nog skulle passat mig bättre! Men men..jag hade innan byggt ett fast vitrinskåp runt år 2000 för att slå 2 flugor i en smäll..dels att frugan fick ha sin servicesamling i det samt att jag själv kunde ha ett 3 meter långt kar på det. Så det skåpet passar det jag köpte som handen i handsken tyckte jag efter lite meck dåra...puh! Men nu …

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  16. Started by Richard,

Då har man byggt ett nytt akvarium igen och hoppas att det blir sista gången. Då jag startat mina andra akvarium har det varit med sprudlande glädje och glöd att få igång allt så snabbt som möjligt. Denna gången har det varit sura uppstötningar och ångest . Kanske inte riktigt så illa men det går inte lika fort som mina tidigare byggen, tur är kanske det, vem vet. Denna gången ser jag fram emot ett akvarium som ska växa under lång tid då jag är ovillig att flytta en gång till dom närmaste 5 åren. Sumpen är inte limmad för tillfället utan står och väntar på att rätt person ska komma och limma. karet= 140x60x65 Sumpen= ca 250 liter inklusive 100 liters fack för sötvatten.

17. Started by MarinaS,

Hej! Det var tänkt att jag skulle göra en tråd om detta akvarium för länge sen, egentligen när vi började med att bygga möbeln men jag har inte riktigt haft lust faktiskt men nu känns det lite som att det faktiskt är på tiden speciellt när vi fyllt akvariet dessutom! Men akvariet är ett kubakvarium med måtten 85x85x65 vilket då gör den till 470L vilket är alldeles perfekt just nu. Akvariets avrinning ligger i mitten av akvariet med endast ett lite större hål borrat fast med två rör i ett (?).. Sumpen är på ca 50-60 liter som kommer uppgraderas med tiden men som just nu består av en skummare (ozon kopplad till den), doppvärmare och cirkulationspump. Vid sidan av finns det …

• 93 svar
    • 13,5k visningar
  18. Started by tele,

Här kommer det att dokumenteras det mesta som händer mitt kar. 150x60x60, 2 rör ner och 1 upp. Skummare: Alpha Vertex 170 Returpump: RD 3 Mini 50W Belysning: 2 x 120W 10k Maxspect (kommer mer) bild på skummaren. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

• 21 svar
    • 2,8k visningar
  19. Hallå alla salta! Jag har länge varit sugen på att skaffa ett möbelakvarium med avrinning inne i karet istället för en box som jag har nu, samt få lite mer bredd. Och efter lite letande hittade jag ett kar som föll mig smaken i direkt. Det dröjde inte länge förens jag beställde hem ett nytt ifrån tyskland och det levererades idag med ca 30kg död sten. Mitt första intryck av karet är wow! Har en känsla av att det här kommer bli perfekt för mig. Karet är ett Eheim Scubaline 250L marine. Det som ingår är möbel, ramp ink belysning, avrinning ink all rördragning, sump och en returpump. Tekniken är för tillfället: Eheim belysning: 4x39w T5. (Blir antagligen att komplettera med…

• 42 svar
    • 6,2k visningar
  20. Hej Det är nåt som växer snabbt på mina stenar , jag försökte blåsa bort det med en streamer men det sitter fast. nu nästan alla mina stenar är täkta av detta (saken). jag kan boersta det men det är överallt Vet ni vad det är och vad ska jag göra ? här är bilder

• Gilla
    • 3 svar
    • 676 visningar
  21. Started by puh76,

Jag håller på att bygga om mitt gamla söt till salt. Det kommer att bli ett kar "sump" i bakre delen av akvariet. Jag har beställt glas, liknande bakstycket på aqua medics kar, som jag ska fästa med silikon. Jag har beställt "död"fossilerad korallsten, några platta döda revstenar, sand, salt, 2 tunze streamers och lite annat smått och gott för en bråkdel av av det kostar här hemma. Nu står stenen och "mognar" i en 30 liters jäshink med saltvatten, doppvärmare, lite aktivt kol och en streamer. Så nu börjar en låååååååååång väntan, har jag förstått. Är det någon annan som har erfarenhet av sten som inte kommer från havet utan är bruten i fossilerade rev? Är det någon som…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  22. Started by Bangen,

Har lovat @izfisk att jag skulle starta en projekttråd om hans gamla kar så här kommer den. Har uppgraderat från ett 120 liters till ett lite större. Skönt att äntligen vara tillbaka på riktigt i saltvattensvängen Mer om karet och tekniken kommer. Bilder kommer lite senare tyvärr. Karet: 490L 100x70x70 Sump ca 100L Teknik: Skummare Coral Box D700 Returpump Jebao DCT 6000 Streamers Vertex Mp10 2st eller MP40 1 st Ljus Maxspect Razor 180W 2st DIY Cheatofilter med Grotech UF110 1 eller 2st Balling med doserpump Fauna Marin. Har fortfarande lite funderingar kring tekniken. Streamerspumparna har …

23. Started by kobbens,

En liten film på mitt kar! Tyvärr lite dålig kvalite filmat med iphone5.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  24. Efter att ha haft ett begagnat Red Sea max 250 liters i 4 år har vi äntligen fått levererat vår beställning från Stig i Gemla! Det är ett diamantakvarium med måtten 160*60*55 cm, 15 mm klarglas utan stag och med en sump på ca 170 liter. Står på ett vitt snyggt möbelskåp egendesignat av Stig och med hängande led-belysning tillverkat av Stig. Skummaren är av modell Tunze 9410, 2 st cirkulationspumpar Jebao rw 15. Mer info kommer om teknik och bilder på sumpen. Lite bilder från uppsättningen av karet och belysningen:

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,4k visningar
  25. Started by vaigge,

Efter en halv veckas slit börjar det äntligen lika något här hemma. Var iväg och hämtade mitt nya Aqua Medic Magnifica 100 - 320L i måndags och sedan dess har det varit jobb med att få ihop det, nonstop! Dagens projekt har varit fokuserat på teknik och all dess sladdar. Är dock rätt nöjd med resultatet och gillar verkligen hur det ser ut i skåpet. Får se hur länge det håller denna ordningen.. Bifogar lite trevliga resultbilder på sladdragningen!

• 0 svar
    • 642 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.