151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Så då är bygget i stort sett klart och byter därmed över till denna tråd i stället. För er som vill se hur bygget gått till kan kolla in denna tråd, eller länken i min signatur. Såhär ser det ut i dagsläget. Inriktningen kommer bli ett SPS dominerat blandrev, precis som mitt förra kar. Huvudkaret är 140 långt, 70 djupt och 65 högt, med ungefär 62 cm vattennivå. En balkong på insidan för avrinningen med två rör ner till sumpen (25 och 32 mm), karet är borrat i bakväggen. Ungefär 75 kg LS. Belysningen består just nu av 2x54w T5 och 52st LED uppdelade på 4 slingor, häften blå hälften vita (det kommer fler i framtiden). Förutom returpumpen så består cirkulationen av 2 st Jeb…
-
- 53 svar
- 9,1k visningar
-
-
Någon som tagit bort teknikfacken på perkula går det håller det? Sugen på sump ikällaren för att få bort ljud+mera plats i akvarier.
-
- 52 svar
- 5,4k visningar
-
-
Då var det dags att börja planera för karet i det nya huset. Mina 250 liter har gjort sitt och nu tänkte jag istället beställa ett kar på 160*70*60 (ca 670liter) och för första gången i mitt liv ha en sump som kommer bli mellan 150-200 liter. Inriktningen blir främst SPS men kommer ha LPS på botten. Vill sträva efter att ha ganska mycket fisk samt LS precis som jag har i nuvarande kar. Belysning: Ati hybrid 8*80w T5 och 4*75W LED. Skummare: Ati powercone 200 eller 250 Pumpar: Inte bestämt mig här men lite sugen på gyre riptide XF150 och kanske två RW15, Vad tror ni om det? Balling: Doserpump på två 25liters behållare för Kh och…
-
Hej Har under våren flyttat från mitt 250L, det tuffade på bra och nu vart det dags för ett större. Det nya är på 120x80x60 ca 550L + sump så en total volym på strax över 600L Akvariet kommer från en tysk firma.12mm optiwhite på front och gavlar, måttbeställt, borrad botten, stadig låda för frakten 450e. Frakt 1200kr. Sumpen kommer också från en tyskfirma, hornbach Ytavrinningen är en 3mm plexiskiva i ljusblå nyans, limmad med svart akvarie sillicon. Vatten transporten ner till sumpen är ett 32 och ett 22mm rör, 32an har en ventil så jag kan justera flödet. tog lite knixande men nu är de tyst:) Returen är ett 22mm rör med en damm-pump på 3200L/h om jag mins rätt. fullt t…
-
- 52 svar
- 7k visningar
-
-
Tjena Här kommer lite info om karet som denna tråd kommer att handla om. Längd 700mm bredd 600mm samt en höjd på 600mm. En avrinnings kam på 700mm som sen rinner ner i ett 15 liters fack. I det facket sitter det 2st 32mm durso rör med omvänd durso i sumpen. I första facket av 3 har jag levande sten och odlar svamp av olika slag.Andra facket har jag inget just nu. Fack nr 3 är fullt med prylar, 1 st deltec ts1250 skummare. Deltec filter med phosballs och kol sen sitter det en tunze silence 1073.050 som trycker tillbaka lite vatten. Lyset är ett hemma bygge med 96st cree led samt 4 st 10w led. Cirkulationen sköter 2 st mp40es.Balling med en ghl 4 kanalare och automatisk vat…
-
Hej igen! Efter några års uppehåll pga av flytt och renoveringar så kan jag äntligen starta upp ett kar igen. Valet föll på ett begagnat Reefer 250 då det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus på lps och mjukisar. Utrustningen består av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5. Kommer några dagsfärska bilder, passar på nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra någon variant på Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter så kom hem med ett Red Sea starter kit. Får se hur det går, räknar med mer än 21…
-
har fått pris på ett vinkelkar ska ta en exakt vinkel från väggen där det ska stå när jag kommer hem nästa gång fyra sidor optiwhite baksidor mot vägg 2st 50 cmbitar av vanligt flotglas 12mm kortsidor ut frånvägg 50 cm optiwhite framsidorna har jag inget mått på ännu höjd 65 cm tre hål borrade i botten i baksidan av vänstra delen han ville inte gira fogen på framsidan så där finns ett problem som gör att det kanske inte blir av. känns trist med en bred fog mitt i karet 15500 kr hämtpris låter priset ok ? finns det någon som fixar att gira och limma mittfogen så att jag blir nöjd?
-
- 51 svar
- 6k visningar
-
-
Startade upp ett akvarie i slutet av 2009 efter många månders väntan på glas etc. Måtten är 60cm brett, 55cm djupt och 70cm högt, runtom är det 12mm low ironglas. I högre bakre hörna är det en ytavrinning, samt två borrade hål, en durso ner till sumpen (som är på 40 liter) samt ett returör upp i akvariet igen. Akvariet rymmer ungefär 200-220 liter inkl sumpen. Då jag mest är intresserad av sps så kommer det bli fler sånna så småningom och möjligen någon lps (då jag redan har en euphyllia). Lyset består av en 400w mh som huvudbelysning och 2 st 55w compaqt rör (blått). Kommentera gärna /Robert
-
- 51 svar
- 6,8k visningar
- 1 följare
-
-
Har nu fått hem det nya karet samt rengjort och provmonterat det. Karet är på 360l med en sump på 90l. Belysningen kommer att bestå av en Maxspect G2 på 170W samt 2 stycken 54W T5 rör. Nästa jobb blir att ta ner alla delar av skåpet för ommålning m.m. Därefter skall allt liv, sten m.m. från det gamla karet flyttas över till detta. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder och info under hela uppstarten. //Marcus Tack Sparrow för all hjälp med nedmonteringen och lastning!
-
- 50 svar
- 5,7k visningar
-
-
Nu så, för ett tag sedan stängde jag ner mitt hällkars akvarie på 80 liter. Planen är istället att flytta över det levande till ett nytt större akvarie där fler djur kan leva och jag kan anpassa det bättre till vad jag vill ha själv. Det största problemet just nu är att hitta en lösning för att kyla akvariet bra. Jag har använt fläktar här nere innan, det fungerar men jag skulle hellre vilja ha något tyngre att förlita mig på. Temperaturen i det här akvariet kommer vara ganska varm, men jag vill ha 18-20 grader helst. 16 vore drömmen men jag tror jag vill byta kar om jag ska ge mig på det målet mot ett helglas akvarium. Jag ska se vad för lösning jag kan komma på... Cirku…
-
Nuvarande 63 liters burken börjar vra rätt full, så det blir att börja planera på det nästa... Eftersom vi bor lite trångt så får vår TV flytta ner till källaren (det kommer ju bara sräp från lådan och iPad + diverse mjukvara fyller vårt behov) och bo tills vi flyttar till en större bostad. Utrymmet som blir fritt efter det rymmer just passligt ett 120x60x57cm kar Bordet har jag tänkt bygga av Ikeas kökskåp, ett 40x70x60cm + 80x70x60cm stående på 15-18 stycken 16cm justerbara fötter. Skåpen förstärks med 6mm fanerskivor i väggarna för att ge bättre stabilitet. Fötterna skall tåla 125kg belastning per st - så det borde inte bli ett problem. In i det större skåpet kommer s…
-
- 50 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej. som ikola sa, du kam inte lägga upp en ny blogg! Så jag börjar om med en tråd. Hej på er alla !! tack för all info för en som precis startat upp mitt första kar efter 35 år som ciklid fantast ! (Mellan period med diskus ) har gjort om mitt 540 kar till salt, borrat och gjort avriningskammare mm köpt allt begagnat och fått mycket hjälp från ikola och Gordan, Jesper här i Karlstad. Tänkte som alla att det skulle startas lugnt och fint men det sket sig, Köpte ls och fiskar av en väldigt trevlig man i Åmål, blev en osmos anläggning och även en AI ljusanläggning till slut med oväder och månsken mm. Fiskarna hamnade hos AMAZON här i Karlstad + två anemoner, 4 clowner och 1…
-
- 50 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hej, nu har vi snart kört vårt RSM250 i två månader. Starten har varit ganska enkel. Visst vi har haft kiselalger och visst har vi haft död på några pyttesmå glasrosor men inget onormalt för att vara uppstarten. Fiskar och koraller artar sig fin fint. Alla värden är normala och vi har inte haft några direkta jättetoppar med nitrit. Just nu kör vi ljuset på 5,5timmar om dagen och frågan är hur vi skall fortsätta att öka ljuset nu? Är det någon som har några tips? Här är en länk till akvariets fotoalbum med bilder från varje vecka från start och framåt: http://picasaweb.google.se/ninan675/AkvarietRedSeaMax250?feat=directlink
-
Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen är ett riktigt fint litet akvarium. Men det är för litet för mig känner jag, när man väl började lägga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att få allt att passa och se snyggt ut. Akvastabil 275liters med ~84l sump. Skummare: Bubble-Magus curve 5 Retur: eheim universal 1200 Streamers: Jebao wp-25 och wp-10 Övrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden. Belysning står jag fortfarande o vacklar lite på. Har en beställning lagd på en razor 160w 16000k men funderar på om jag inte ska kräma på och ta en PS hyperion s 2*1…
-
- 49 svar
- 6,5k visningar
-
-
Efter att ha testat på denna hobby ett tag så känns det att det är tid att ta steget lite längre. Nuvarande kar är ett Juwel 240l med en Tunze 9004 skummare, jag kör på ett ” prova på system ”, hade det skitit sig redan här så hade jag en plan på att starta ett Malawi kar. Som tur så har det mesta överlevt denna korta resa på ca 1.5 år. Jag kände att det var tid att för nya mig och att göra hobbyn lite lättare med hjälp av bättre utrustning som Gör att allt blir lättare och ger mig mer nöje i denna hobby. Jag har siktat in mig på ett red sea reefer 300xl.... Jag har rådfrågat här på forumet ang utrustning och kommit fram till följande: Kar…
-
Det kliar i fingrarna, och efter att ha besökt POPOV här på forumet, så har planerna sussat i huvudet för fullt. Planen som det ser ut just nu är att ha allt färdigt tills vi flyttar in i huset i Augusti månad. Akvariet kommer hålla måtten 125x65x55 och dropen kommer vara 20cm hög och ca 50cm lång, så får jag ändå en relativt stor yta på övre delen ca 75cm och ca 35cm hög. Totalt sett blir akvariet på 446L men dropen stjäl en del utrymme och total vatten volym i karet blir ca 350L plus sumpen som kommer ligga på ca 60-70L. Tekniken kommer att bli lite nytt och lite av dagens teknik. Belysning ATI Hybrid med 3x75w led och 4x54w T5 Skummare ATI powerone 200is Retur RLSS DC4…
-
- 49 svar
- 4,6k visningar
-
-
Fixar en egen tråd här nu som jag ska försöka uppdatera kan va bra själv se saker undan för undan är redan igång men lägger upp några bilder. mer kommer.
-
- 49 svar
- 5,4k visningar
-
-
Detta är mitt andra akvarium. Det var ungefär ett år sen jag började planera detta projekt och akvariet har varit igång sen i slutet av maj. Tanken är att försöka inrikta mig på koraller, främst LPS, om plånboken tillåter. Akvariet Optiwhite 120x63x50 yttermått ~375 liter (beställt genom Triton) Sump på 110 liter ~400 liter vatten netto ~40kg levande sten ~25kg levande sand Levande Fiskar: Halichoeres chrysotaenia Paracanthurus hepatus Paracheilinus mccoskeri Zebrasoma desjardini Synchiropus splendidus Lägre djur: Alpheus parvirostris (Pistolräka på knappt 3 cm) Lysmata wurdemanni Lysmata amboinensis 2x Entacmaea quadricolor X Astraea tecta X Trochus sp. Koraller: Ga…
-
- 47 svar
- 9,7k visningar
-
-
Hej igen! De flesta här inne känner nog inte alls igen mitt nickname, men fram till slutet på 2014 hängde jag här en hel massa. Det var då vi (jag och min dåvarande sambo, numera fru "SkogsflickaN") valde att lägga ner saltet pga kommande studier, bristande intresse och framför allt bristande ekonomi! Under de 7 år vi levde med saltdoft i hemmet hann vi med flera kar: 220L 420L 828L 160L 455L Sen 2014 har vi kört saltlöst i hemmet. Först vanliga familjekar med diverse fisk, men sen några år tillbaka står det ett 540L Malawi-kar i vardagsrummet. Nåväl...jag har hela tiden sagt att jag nån gå…
-
Hej efter att uppgraderat mitt 200 l lido till ett 450l helglas, tänkte jag att det är fint nog att visa upp, Detta nya kar har nu puttrat på i 3mån, med förvånansvärt stabila värden,enda problemet är fosfat 0,12( hannah checker) som jag jobbar med att få ner. I övrigt bra
-
- 47 svar
- 5,4k visningar
-
-
Känner att planeringen och bygget av karet nu gått över till att vänta på uppstart så vi kommer att skriva och uppdatera lite här med bilder och lite vad som händer. Kommer främst att försöka inrikta oss på sps och lps, men blir även lite mjukisar med så blir väl egentligen en salig blandning av det mesta som är snyggt. Uppstarten är planerad till slutet av september då vi kommer att köpa sten osv. Karet är ett 200 liters aquael med 54 liters sump. Vattnet rinner ner i sumpen via ett 25mm hävertrör som primär och ett 32mm nödrör. Returen är 25mm. Bänken är ett hemmabygge klädd med ikeaskåp som sedan klistrats med träliknande plastfilm. Tekniken som finns nu är: 160 watt …
-
- 46 svar
- 5,5k visningar
-
-
Hej. Flyttade till hus i December. Det bästa jag kom på för att flytta mina akvarium var att starta ett nytt i huset... och flytta in de gamla grejerna i ett nytt. Flytten var ett **** flytten av 540L akvariet gick bra, men sen ställde jag 90L i källaren och där var för kallt... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32227-PeterGG-s-540L https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55959-PeterGG-s-Take-6-90L-kub Detta akvariet har just nu 2 Razor rampor 160W 16000K.. mer kommer. Det är borrat, byggt av benny på majorna Sumpen under karet... samma teknik som innan Kul med detta är att vi har ett isolerat uterum.. så man ser akvariet i ett fön…
-
- 46 svar
- 5,9k visningar
-
-
Har precis börjat få lite ordning igen efter uppgraderingen jag gjort under min semester. Är Marcus förra kar som jag nu placerat på min bänk samt pusslat in sumparna under =) Hoppas få bra snurr på sakerna så att djur och koraller kommer att trivas. Blir nästan ingen levande sten i karet utan blir tre stora revpelare samt någon sten. Levande sten kommer det däremot finnas en hel del i sumpen. Här är några bilder hur det sett ut veckan då karet varit igång.
-
- 45 svar
- 6k visningar
-
-
Hittade mej ett lite större kar än jag hade innan....tänkte som så att det är "mindre"jobb med ett större än 3 st mindre kar. Sakt och gjort så införskaffade jag mej ett "lite" större kar och det fall på ett 585L kar med sump och bänk som hittades här på guiden(tack för att ni finns till). Måtten på karet va bara 150x60x65 och med måttbandet i handen för att kolla hur,vart man kunde ställa det så tyckte man inte det va så stort.Glad i hågen så fixade man släp och bärhjälp och drog iväg för att hämta det.Väl framme så blev det mera en...fan är det så stort....jaha ja det är väl bara att bära då . Fick med en ca 70Kg sten i köpet med och med stenen jag hade innan är man up…
-
Hej! Tänkte dela med mig av mitt projekt här då man är inspirerad av så många andra! Idag har jag ett sumplöst juwel rio 180 som står och puttrar. Detta kar var endast tänk som ett "pilot akvarium" och mitt första steg in i saltvattensvärlden. Karet har nu gått sedan augusti och jag märkte snabbt att sumplöst har ungefär en miljon nackdelar och har därför bestämt mig för att ordna en uppsättning med sump i liknande storlek. Lite specifikationer: Kar: 200L 100x40x50 Sump: 54L 60x30x30 Skummare: Bubble magus curve 5 Belysning: Till en början blir det en led jag fick med, någon billig 2 kanals blå/vit 120w, lite kluven om jag ska använda 2 blå ATI blue+ utöver detta. Vid se…
-
- 43 svar
- 7,3k visningar
-