721-1199 liter
106 ämnen i detta forum
-
Har velat fram och tillbaks om man ska dra igång igen eller inte... Den 31/3 går flyttlasset till en ny lägenhet medans vi skall bygga hus... Detta kommer ta sin tid så känner att det är värt att kanske ha något "avslappnande" att greja med med hemma kikade lite på vad för alternativ som fanns på nya kar / custombygga och även begagnatmarknaden. Dök upp ett Waterbox 220.6 bara 10 minuter från mig vilket motsvarar Red seas 750 xxl, förutom att silikonet verkar faktistk hålla otroligt mycket bättre på waterbox karen... Personligen gillar jag sump layout och annat på red sea bättre men hellre en ful sump än läckande display... Karet i…
-
-
- 30 svar
- 1,8k visningar
-
-
Översikt av systemet: Ett peninsula akvarium 130x72x60 cm Ett RS 300, 90x57.5x55 cm Sump: 95x65cm Båda karen är kopplade till samma sump. Levande peninsula: Fisk: Yellow watchman goby med räka Segelfena Bristletooth kirurg One spot och two barred kaninfiskar Carpenteri flasher Lubocki fairy 2 ocellaris clowner Lyrerail anthias Starry blenny Gul wrasse (h crysus) Koraller: 25 acropora 5 montipora 3 goniopora/alveopora 4 zoanthus 3 sarcophyton 3 calustrea 1 clavularia 1 gsp 1 ricordea 1 rhodactis 1 stylocoinellia …
-
Hej! Jag har sen liten grabb hållt på med sötvattensburkar i olika storlekar. Intresset introducerades säkert redan när jag var några månader gammal. Pappa satte mig framför 375 liters burken med malawiciklider då ingenting annat verkade hjälpa mig att sluta gråta. Där satt jag med stora ögon och iaktog allt liv som rörde sig där i. Redan som barn bestämde jag mig för att den dagen jag skaffar hus så ska jag ha ett stort akvarium och helst av allt saltvatten. Saltvattensakvarium har alltid varit väldigt avlägset då man matats från de vuxna med att det i princip är omöjligt utan att vara biokemisk analyter eller marinbiolog. Varningens finger har höjts för alla utmani…
-
Det har dröjt att få till denna tråd... Att summera ihop första året för detta karet kan bli hur kort och hur långt som helst. När den enorma pallen släpptes av utanför uteplatsen och allt levande som bott i plastbackar från ikea i nästan två veckor från det att förra karet tömdes. Satt och kalkylerade med oro för hur mycket koraller som skulle gå därhän. 8 backar där allt låg där det fick plats. Fiskarna uppdelade i jämn fördelning i hopp om att även de ska klara sig.. Tror aldrig jag gjort så många vattentester varken före eller efter. Sen efter en viss fördröjning med osmosvatten och blandade av salt var vi igång. Allt skulle flytta ner i sitt s…
-
Behöver lite inredningsråd till detta karet. Måtten är 1500 brett och 1000 högt. tänkt att försöka få till två nivåer där Lps i botten och sps i topp.
-
- 4 svar
- 812 visningar
-
-
-
Min förkärlek för fisk har gjort att jag börjat växa ur mitt nuvarande kar (RSR525) hade nog behållt det om det inte stod ivägen och ändå skall flyttas, men nog om det nuvarande. Fick tag i ett displaykar med trevliga mått 2000x800x500, och sitter nu och planerar utifrån det. Ritning till smeden är precis klar men lite inputs vore bra man vill ju inte missa nått fast jag klurat och tänkt och anpassat efter mina erfarenheter och tidigare önskemål. Huvuddelarna - Display 800l aktiv volym ca 750l - Sump 350l aktiv volym ca 200l - Fragg 168l aktiv volym 150l - Karantän 72l aktiv volym 60l - Stort teknikutrymme 1500x800x1…
-
-
- 8 svar
- 1k visningar
- 2 följare
-
-
Vid flytt till ny bostad var det dags att uppgradera från 560 liter till 1120liter. Akvariumet är byggt av Akwarium szczecin men köpt via guiden. Specifikationer: Mått: 200x80x70cm(LxBxH), Sump med refugium, Separat ato behållare på ca 110liter Teknik: Belysning: Pacific sun hyperion s2 4x150w Led, 4x80w T5 Returpump: Jecod DCP8000 Streamers: Tunze Turbelle stream 6115 1 Tunze Turbelle stream 6105 1 Ecotech Mp40 QD 1 Tunze 6150 Plus Skummare: Deltec 3000i Uvc: 2 Deltec 80w. Weipro 200mg Ozon till skummaren. Fisklista: Kirurger: 1 Acanthurus sohal 1 Para…
-
Det börjar bli dags att starta en tråd om mitt nästa projekt. Och jag menar verkligen projekt. Varning för lång inlägg 😁. Tidsramen för första fiskarna i karet ligger på 7-8 månader och koraller ett år, allt tidigare blir en bonus. Kommer troligtvis ta flera år innan karet har full belysning och teknik för övervakning. Vad är då detta projekt? Jag har lagt handpenning på ett 1120-liters akvarium byggt i optiwhite av diamantaquarien samt en ati-skummare som kommer funka i början medan akvariet har låg fiskkoncentration men med tiden kommer behöva bytas mot större. Detta ska hämtas när snön försvinner. Det jag har hunnit köpa annars är 2 …
-
Hej alla saltfolk. Jag funderar på att starta upp ett saltkar igen med måtten 170 l 100 b 60h med sump på 100 l 800 b 40 . Men det har hänt lite med belysningar och andra saker under åren märker jag. Jag byggde ett eget kar med allt där till och kommer bygga så igen. Men när jag byggde sist gång så bodde jag på västkusten och det fanns salt folk nära och det fanns hur mycket som hellst att köpa i närheten. Numera bor jag i jämtland och salt är inte något som växer på träd här så man funderar hur andra löst det problemet?
-
Hi After 3 years break I am back again with newest monster tank from Red Sea, a Reefer 3XL 900. When I knew I am going to do this, I also made plan for solar panels on the roof to support the electricity consumption 😄 It took 3 months for tank to get here in Stockholm and now it sits in my carport until I find 5-6 strong 💪 men to help me bring it inside.
-
-
- 165 svar
- 16,4k visningar
- 7 följare
-
-
Då var det dags för byggartråd. Idag kom karet och jag går från planeringsstadiet till handling. Karet är ett Red Sea Reefers XXL 750 Vitt, och skall stå placerat i en kortända av vår matsal/allrum. Fokus kommer till en början vara på fisk, men så klart kommer jag fylla upp karet med snygga acrporor och en del andra SPS:er. Någon LPS kommer även finnas i, men jag kommer vara försiktig med dessa, då jag vill ha kejsare. Teknik: -Belysning: 3st Radeon G5 Pro (215w x 3st - vilket kommer ge ca 0,95w/l vatten). Dessa är beställda, men Ecotech verkar ha stopp i produktionen just nu pga Covid-19 -Skummare: Royal Exclusive Bubble King Supermarin …
-
-
- 596 svar
- 77,2k visningar
- 12 följare
-
-
Så var det dags att börja dela med mig av mina tankar kring mitt nästa tänkta projekt inom denna fantastiska hobby. Min "kub" avvecklades och allt levande såldes bort samt en del annat. Vid den tidpunkten visste inte vi inte vilket hus vi skulle köpa, så det var ingen idé att flytta "levande" eller akvarium med oss i den långa flytten. Dock så behöll jag det mesta av teknik och en hel del "bra att ha". För den som är intresserad av mitt gamla projekt: 310L kub I juli lämnade vi Stockholm och flyttade söder ut och nu har vi lagom till årsskiftet kommit i ordning i vårt nya hus i Höganäs. Huset är relativt stort, men saknar tyvärr källare. Källar…
-
Äntligen! Sen jag var i knähöjd har jag haft akvarium med allt från platys till viltfångade Altumskalarer, Discus och enhel del aquascaping men alltid vart mest fascinerad av saltvattensakvarium men aldrig vågat ta steget samtidigt som det inte vart rätt i tiden. Men nu är man hemma i trygga Trollhättan efter ett par månaders militärtjänst i Arvidsjaur med nytt hus så ska ett saltvattenskar bli husets centrala ögonsten, mitt första salt någonsin men med Ted på Bioted Marin i Kungsbacka som de flesta känner till som rådgivare så känner jag mig i trygga händer. Akvariet som blir ett vitt Red Sea Reefer 750XXL blev beställt idag. Teknik o…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Efter 3 år med salt så blev det dags för det tredje akvariet [emoji14]. Började med rsm 130 för att testa på och se hur svårt det var med saltvatten. Gick några månader sen blev mitt 360 salt och nu fick jag chansen att köpa ett större av en här på forumet. Akvariet är 180x80x60 med en sump på 300l. Skummare ati 250 och belysningen kommer vara ecotech g3. Finns även uv om det skulle behövas. Kommer ta lite tid att starta upp men nu är det på plats i källaren (var ett helvete att få ner det) och jag kommer aldrig ta upp det igen! Mvh Jesper
-
Har ett saltvattenskar på 720 l. Onvändig sump på 80 l. Plexiglasskiva med epoxylimmad sand som botten. Belysning 4x120 W DsunY led. Ca 60 kg levande sten, huvudpump på 9000 l/h. Wavemaker på 13000 l/h. UVC på 36W samt pump på 2500 l/h. Extra cirkulationspump på 2000 l/h. Tunze 9006 skummare samt rolermat filter. Har totalt misslyckats med att starta burken 2 gånger. Just nu, efter en andra god ansats är det mörkläggning och Dinoxal mot dinoflagellater. Varför blir det så? Efter en hel del nätgrävande, är min senaste hypotes att jag har haft konstant för lågt nitrat (2 - 5 ppm) och nollat fosfat. Dinoflagellater får då konkurrensfördel …
-
-
Har haft en projekttråd igång dom senaste 6 åren (https://saltvattensguiden.se/topic/23369-planering-inf%C3%B6r-n%C3%A4sta/?page=15#comment-635201) och karet har nu varit igång i lite mer än ett halvår, så Nu är det dax att kicka igång den nya tråden om mitt stora långsiktiga system. För er som missat planeringstråden så är huvudkaret en kub på 140x140x60 cm i optiwhite med ytavrinning i mitten med rördragning ner till källaren där sump (och all teknik) samt ett fraggkar (160x80x30) är inhyst i ett eget rum. Orkar inte dra alla detaljer nu, utan kastar mej rakt in i senaste uppdateringen. Tanken var att ännu en gång byta ut cirkulationspumparna då de jag köpte sena…
-
Varit väldigt dålig på att posta bilder och fått skäll för detta Mest pga att jag inte får till några bra bilder. Här kommer iaf några mobilbilder på karet. Tot ca 900 liter saltvatten. Får se hur länge jag orkar blanda balling. Höjde Kh till 550ml / dygn precis ..
-
Hej! Har dragit igång ett nytt projekt.. sumprum och nytt kar.. Skulle behöva ha hjälp med var man kan beställa akvaarium. har hört om nån i Polen som ska vara duktig och till bra pris men kommer inte ihåg vilka det är. Nån som vet? //Johan
-
-
- 35 svar
- 5,7k visningar
- 1 följare
-
-
Ohoj, Nu har jag kört igång mitt 864L (180x80x60) akvarium. Det här systemet är en produkt av mina tidigare erfarenheter av ett 750+300sump och ett juwel 240. Ingenting är ju en helt färdig produkt, en av tjusningarna med den här hobbyn är ju att man aldrig blir fullärd, men med den setup jag landat i nu så känns allt riktigt bra... Förhoppningen med denna tråden är att visa vilka lösningar jag valt och förhoppningsvis få input från er andra på bättre/sämre/andra lösningar. Med lite tur blir någon av er också inspirerad av mina lösningar. Hur som, nuvarande setup består av: Akvarium, 180x80x60. Optiwhite i framruta, i övrigt vanli…
-
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Nu är det igång lägger in lite kort på tekniken tar gärna emot kommentarer och frågor
-
Tänkte dra igång en tråd ang mitt första saltvattensakvarium 180*70*60 optiwhite plus 300Lsump. Idag inhandlades lite grejer med. Akvariet kommer om ca 2v så nästa vecka ska jag börja bygga bänken. Tacksam för alla tips och tricks.
-
-
- 30 svar
- 3,8k visningar
-
-
Jag har tidigare haft en tråd som var en planeringstråd till detta kar men nu har det varit igång några månader så kommer fortsätta i denna tråd istället. Jag har bott i Kalmar men har nu flyttat hem till Vimmerby. I Kalmar hade jag ett kar på 250liter som varit igång i 4 år. Koraller och fiskar från detta kar fick följa med till Vimmerby, krävdes mycket jobb och planering för att få detta att fungera men nästan allt har överlevt. Det nya karet är beställt från Håkanstorp och har måtten 170*70*65 i optiwhite. Borrat med tre hål. För tillfället är det blandat LPS och SPS men det lutar åt att det kommer bli 90% SPS framöver då kejsare går i karantän. …
-
-
- 527 svar
- 71,6k visningar
- 10 följare
-
-
Tänkte köra igång en ny projekt-tråd Planen är att uppgradera mitt nuvarande 630l till ett 980l kar! Samtidigt så passar jag på och gör om dotterns gamla rum till akvarierum och placerar akvariet i väggen mellan akvarierummet och vardagsrummet. Det är tänkt som ett projekt som ska göras under våren och är ännu inte påbörjat, karet är bokat men inte hämtat och rummet ska tömmas på leksaker först..... Planerna är än så länge i sin linda och är bara lösa tankar och funderingar Inriktningen blir sps och så tänker jag skaffa lite kejsare igen då jag saknar de jag hade tidigare! Initialt blir det till att flytta över så mycket av det levande som möjli…