Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Started by akutmottagning,

Så nu är det dags att starta tråden om mitt nya system som är på G!! detta system planeras vara igång nån gång under kommande år då jag inte är så bra på att skriva och förklara kommer jag uppdatera med bilder hur projektet fortskrider. kommer bli ett system på över 1200L. kommer ha 3st 32mm genomföringar samt 1st 40mm. Möbel träkonstruktion täckande från golv till tak kommer målas i samma färg som vggen för att smälta in. Huvudkar 1650Lx900B700H (möjligen 650H inte beställt ännu) så karet blir på ca 1040L sump ej bestämt än med blir på över 160L för att få plats med diverse godis. inriktning: SPS/LPS Belysning: ecotech radion Skummare: grotech hea200s returpump: 2xehe…

2. Started by Vidofner,

Kan inte bestämma mig. Ska beställa ett 120x120x60 akvarium (864 liter) med herbie overflow. 1 drain-rör och 1 nödrör. Klarar jag mig på 40 mm rör eller bör jag köra 50 mm för att ha 5-7 ggr turnover?

• Gilla
    • 20 svar
    • 3,2k visningar
  3. Started by jeber,

Efter 3 år med salt så blev det dags för det tredje akvariet [emoji14]. Började med rsm 130 för att testa på och se hur svårt det var med saltvatten. Gick några månader sen blev mitt 360 salt och nu fick jag chansen att köpa ett större av en här på forumet. Akvariet är 180x80x60 med en sump på 300l. Skummare ati 250 och belysningen kommer vara ecotech g3. Finns även uv om det skulle behövas. Kommer ta lite tid att starta upp men nu är det på plats i källaren (var ett helvete att få ner det) och jag kommer aldrig ta upp det igen! Mvh Jesper

4. Started by Matte91,

Hej! Imorgon bär det av till Karlstad och hämtar ett 840 liters kar från Edward här på forumet. Blir en uppgradering från 300 liter.

• 93 svar
    • 14,1k visningar
  5. Started by lindholm,

Hej Startar en ny tråd om mitt akvarium. Nu ca 9 månader sedan starten (min förra burk hette lindholm 800 l) bilder och bygge kommer här är några bilder från gångna året. Akvariet är inbyggt i en 6 m3 stor garderob som fanns i anslutning till vardagsrummet. Hålet i väggen är inte riktigt klart för det ska byggas en snygg ram runt akvariet och målas vitt. bildet från vardagsrummet är strax efter starten och inredningsbilden är från i januari. akvariet är ca 166x92x68 och byggt på plats av Sture och Christer från Akvarielagret. Till det har jag sump med skummare, kol, biopellets och ibland kör jag lite ozon. Min förra burk hett Lindholm 800 liter och det tog lite tid att…

• 45 svar
    • 10,2k visningar
  6. Started by Denny,

Nu är det igång lägger in lite kort på tekniken tar gärna emot kommentarer och frågor

7. Started by Andreas N,

Här kommer lite bilder på min balja som är ett 800liters (160x70x70) + sump under karet. Karet har varit igång 1 1/2 år nu.

8. Started by mamadubba,

Jag har ett gäng acropora som jag inte har en aning om vad det är för några, har försökt kolla på diverse sidor men blir bara mer förvirrad. Nån vänlig själ som har koll? Acropora 1 Acropora 2 Acropora 3 (Millepora, men ändå inte) Acropora 4 (väldigt stora koraliter och polyper, korallen på bilden är 25cm hög) Acropora 5

• 8 svar
    • 1,7k visningar
  9. Äntligen igång Nya systemet igång lite försiktigt sedan en månad ungefär. Tänkte börja med att presentera innehållet. Akvarium 1100x750x700 Low Iron 15mm Rimless Sump 1200x650x400 med 3 fack och bubbelfälla Akvariebänk - vitlackad byggd i mdf av möbelsnickare 36kg levande sten (26kg ny och 10kg gammal) 25kg Revpelare byggda av revkeramik 6kg levande sand Fiskar: 1st paracanthurus hepatus 1st zebrasoma flavescens 1st centropyge loricula 1st zebrasoma xanthurus 1st bothus ocellatus Evertebrater: 2st Lysmata amboinensis 2st Lysmata debelius 20st Eremitkrabba (Clibanarius sp.) 20st …

10. Håller på att flytta till hus, och planerna är i full gång hur akvariet skall se ut. I nuläget är planen på systemet följande: Visningskar: Ca 800 l beläget i "relax-rum" i källaren. Rummet är ca 12 m2 och blir i allt väsentligt en jäsaravdelning där man kan sitta och njuta. Sumprum: Vägg i vägg med relaxen ligger en stor tvättstuga, och där tänkte jag dela av ett sumprum. Kommer att innehålla följande: Sump ca 350l med rejäl skummare och returpumpar. Kalkrekator bredvid System för vattenpåfyllning och kontinuerligt vattenbyte via litermeter III. 3 st doserpumpar sköter top of, dränering av gammalt vatten och påfyllnad av nytt saltvatten. Planerar att byta ca 10% i vecka…

11. Nu är bänken klar och glasen är beställda.pumpar, stremer, rullfilter och stenar införskaffada.

12. Started by Marcus S,

Tjenare, brukar inte skriva så mycket i forumet, men tänkte dela med mig lite av mitt pågående projekt. Håller på att bygga ett inbyggt 1300 liters akvarium i vårt vardagsrum. Har ganska så begränsat med utrymme för alla tekniska apparaturer varför jag måste tänka kompakt när det gäller att få plats med alla ting. Har bifogat en bild som jag ritat IronCAD. Hela akvariuet skall byggas in och ha luckor på framsida. Skulle helst vilja ha ett helt rum att tillgodo på baksida, men min sambo tillät inte detta ;(. Vi har nämligen precis byggt ett nytt hus och haft fördelen att projektera in akvariet från början. Har golvbrunn i plattan och ventilation i tak och väggar kopplat t…

13. Started by Capote,

Eftersom jag inte hade hittat SG när jag satte upp min senaste burk så får det bli lite historik här till att börja med. Alltid kan det väl hjälpa någon till någon idé eller slippa göra något av mina misstag. Före den här burken hade jag haft olika saltvattensakvarier i 15 år. T.ex. ett rovdjursakvarium med en mycket stor muräna och sist ett fyrkantigt revakvarium på 1x1x1 m. Efter en kalkmixerkrasch som dödade det mesta tog jag ett uppehåll på över ett år. Efter ombygge hemma så hittade jag en lämplig plats cirka 2 meter bred för en ny burk. Mellan en vägg och en dörr. Jag ville inte få en "gång" vid dörren så det fick bli en sned ruta på ena kortändan. När jag satt och…

14. Started by Clownen,

Då var det dags att starta en ny tråd och jag tackar för hjälpen i min tidigare planeringstråd! I förra veckan kom mitt kar från Tyskland och med hjälp av tre arbetskollegor och Kim från Siniriutta står det nu äntligen i vardagsrummet. För er som inte känner mig så är jag från Göteborg men har bott snart 10 år i Helsingfors. Efter en paus på flera år ska det bli jättekul att äntligen kunna förverkliga drömmen om ett stort revakvarie. KARET & FILOSOFIN: Hela karet är byggt i low iron glas och är 2m långt, 65cm högt och 70 cm brett, dvs ca 910L. Byggkvaliteten är mycket bra och MP/Eheim gjorde ett riktigt proffsigt jobb. Det ska bli kul att se skillnaden …

15. Started by ormet,

Jag planerar för ett inbyggt kar i ett rum i källaren på 170x120x65cm. Det är mycket större än något jag tidigare haft och det är så enormt många frågor och funderingar jag har 1) Fukt, hur hanterar jag det? 2) El, funkar det att bara använda vanliga urtag och grendosor? 3) Jag behöver inte bry mig om ljud så värst, vilka eleganta avrinningar finns det som tar minimalt utrymme och syns lite? 4) Vattenbyte, hur sköter man sånt när det inte längre räcker med en spann? Jag kommer ha tvättstuga nära där osmosen ska stå. 5) Belysning. 10x80w ATI T5 eller 6st Radion? Annat? 6) bänk/ställning. Svetsad, trä, alu? 7) Vad är viktigt at tänka …

16. Hej! Tänkte jag skulle starta en tråd om min nya burk, en Deltec på 950 liter. Har äntligen fått huset renoverat och nu står karet på plats. Då jag får allt levande flyttat från det befintliga 600-liters som står i källaren, skall källarrummet renoveras och det kommer bli teknikrum. Förhoppningsvis blir det tyst i vardagsrummet och inget klott med vatten och salter. Allt vatten skall alltså cirkulera via källaren med hjälp av en Deltec E-flow 10:a. I övrigt står tekniken av: 4 Radion-armaturer 2 EcoTech Votech Mp40/60 BubbleKing 250(?) External En Profilux sköter temp, Ph och dosering av Balling. I ett senare skede kommer teknikrummet att fraggkar, vattenbyteskar och e…

• 21 svar
    • 5,4k visningar
  17. Started by Dennan,

Hej ny här på forumet Har pysslat med diverse sötvattenfisk ett par år men efter jag startade mitt första lilla salt 250l shallow reef nyligen tog jag ett stort beslut och sålde av allt i fiskväg och idag började jag min resa mot att mitt största kar ska konverteras, Karet är 200x120x60cm (LBH) Måtten har anpassats för att husera stingrockor men verkar va dugliga mått för salta blötdjur också. Då jag desvärre har en övre budget bygger jag efter att köra fisk endast ev kommer jag ympa in Ls men annars blir det död sten för hela slanten. inga koraller kommer prioriteras då jag vill ha stora korallmumsande fiskar kommer dock anpassa allt så om jag ångrar mig i framtiden k…

• 40 svar
    • 6,4k visningar
  18. Started by DennisL,

Hej

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by PeterG,

Vad hände med Patriks tråd , har han lagt av eller ? Någon som vet. Hur går det mad hans burk? mvh PeterG

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Kimozabe,

Jaha, Då jag fick godkänt att förstärka golvet i lägenheten via förrådet i källaren så har det blivit nya planer. Jag ska nu bara fastställa att balkarna ligger som vi antagit sedan skall beräkningen göras klar och utföras. Mitt kar kommer som störst att bli 200*80*70cm. På det blir det sump, svetsad ställning, färskvattenbehållare och saltvattenbehållare för vattenbyte/reserv färskvatten om jag skulle behöva vid resor. Jag sa att vi skulle anta att hela paketet väger 2.5 ton. Stämmer det då att jag tagit höjd eller det kommer faktiskt väga runt denna siffra? Mvh Kim

21. Started by Fabhellmyrs,

hejsan! jag tänkte presentera mitt nya kar på 980 liter plus 240 liter sump. (niki68`s gamla kar) karet är 200x70x70 3 sidor optiwhite och sumpen är ett vanligt eheim mp kar från hornbach på 240 liter. bänken är en Nilo blue aliminium med höjden 90cm och 6 stycken ben. Teknik: Cirkulation: 2 stycken jebao rw20 som cirkulation blir det tycker jebao känns riktigt bra för priset dem kostar. Skummare blir en coral box cloud 9, fick den för ett bra pris mot att jag gör en recension av den . Returpumpen är en jebao som pumpar 6000 liter i timmen. belysning blir två stycken maxspect razor 160w till att börja med, kommer köpa två stycken till när jag har cash inriktningen i …

• Gilla
    • 37 svar
    • 6,3k visningar
  22. Started by johannes.k,

Min förkärlek för fisk har gjort att jag börjat växa ur mitt nuvarande kar (RSR525) hade nog behållt det om det inte stod ivägen och ändå skall flyttas, men nog om det nuvarande. Fick tag i ett displaykar med trevliga mått 2000x800x500, och sitter nu och planerar utifrån det. Ritning till smeden är precis klar men lite inputs vore bra man vill ju inte missa nått fast jag klurat och tänkt och anpassat efter mina erfarenheter och tidigare önskemål. Huvuddelarna - Display 800l aktiv volym ca 750l - Sump 350l aktiv volym ca 200l - Fragg 168l aktiv volym 150l - Karantän 72l aktiv volym 60l - Stort teknikutrymme 1500x800x1…

23. Äntligen! Sen jag var i knähöjd har jag haft akvarium med allt från platys till viltfångade Altumskalarer, Discus och enhel del aquascaping men alltid vart mest fascinerad av saltvattensakvarium men aldrig vågat ta steget samtidigt som det inte vart rätt i tiden. Men nu är man hemma i trygga Trollhättan efter ett par månaders militärtjänst i Arvidsjaur med nytt hus så ska ett saltvattenskar bli husets centrala ögonsten, mitt första salt någonsin men med Ted på Bioted Marin i Kungsbacka som de flesta känner till som rådgivare så känner jag mig i trygga händer. Akvariet som blir ett vitt Red Sea Reefer 750XXL blev beställt idag. Teknik o…

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by Zigmund,

Huvudkar 1400l ( 250*80*70 lbh ) 972w led Sump 507l (150*65*52 lbh ) ( har en del som fraggkar , 108w led ) 100l vattenbytar tank 130l fraggkar ( 4*24w T5 ) 200l refugium ( 150w mh 6500k lampa )

25. Hej alla saltfolk. Jag funderar på att starta upp ett saltkar igen med måtten 170 l 100 b 60h med sump på 100 l 800 b 40 . Men det har hänt lite med belysningar och andra saker under åren märker jag. Jag byggde ett eget kar med allt där till och kommer bygga så igen. Men när jag byggde sist gång så bodde jag på västkusten och det fanns salt folk nära och det fanns hur mycket som hellst att köpa i närheten. Numera bor jag i jämtland och salt är inte något som växer på träd här så man funderar hur andra löst det problemet?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.