721-1199 liter
106 ämnen i detta forum
-
Håller på att flytta till hus, och planerna är i full gång hur akvariet skall se ut. I nuläget är planen på systemet följande: Visningskar: Ca 800 l beläget i "relax-rum" i källaren. Rummet är ca 12 m2 och blir i allt väsentligt en jäsaravdelning där man kan sitta och njuta. Sumprum: Vägg i vägg med relaxen ligger en stor tvättstuga, och där tänkte jag dela av ett sumprum. Kommer att innehålla följande: Sump ca 350l med rejäl skummare och returpumpar. Kalkrekator bredvid System för vattenpåfyllning och kontinuerligt vattenbyte via litermeter III. 3 st doserpumpar sköter top of, dränering av gammalt vatten och påfyllnad av nytt saltvatten. Planerar att byta ca 10% i vecka…
-
Flyttar mina kommentare och funderingar till detta fotum i stället för bloggen. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?u=5412 här finns mina tidigare bilder och kommentarer. Mitt sista inlägg på bloggen fick då tippset att flytta till forumet. "Är lite besviken, inga kommentarer! Håller på att starta upp ett kar och vill gärna ha konstruktiv kretik. Gör jag några fel? Vad bör jag tillföra för att karet ska se bättre ut? Vad saknar ni i karet, mm, mm, behöver verkligen tipps och råd. Vore mycket tacksam för tipps och råd. Det jag ska förbättra nu är ljus och mängden koraller. …
-
-
- 945 svar
- 127,8k visningar
-
-
Hej på er, Det har blivit dags för mig att uppgradera mitt kar lite, från dagens 500 liter med intern summp till 830 liter + 130 liter sump.Karet som jag ska beställa inom någon vecka blir 160*80*65 med ytavrinning centralt på den ena långsidan (baksidan). Det kommer att vara borrat med två hål ner och ett retur. I karet har jag tänkt att ha en blandning av SPS och LPS samt ett gäng fiskar (kirurger, dvägrkejsare, clowner osv). Teknikmässigt har jag tänkt mig detta: Ljus: 3 st Ecotech Marine Radion Streampumpar: 3 st Vortech MP40W ES Skummare: Korallen Zucht Ravolution S Returpump: Ocean Runner 3500 Kommer så småningom att komplettera denna utrustning med filter för biope…
-
- 25 svar
- 4,9k visningar
-
-
- 960l
- bla
- bla.
- bubble king
-
Taggade med:
Hej Jag heter Mathias och har hållt på med Saltvattensakvarium till och från på olika nivåer sedan 1996 . Bland annat drev jag under några år butiken Reefzone här i Örebro tillsammans med Peter . Har haft 2 st hemburkar igång genom åren men inte bott optimalt ! I Februari 2013 så köpte vi ett litet hus på ca 65 m2 + 65 m2 källare , när vi väl fått huset förra året så började vi med en total ombyggnad/ tillbyggnad och idag är huset 185 m2 + källare . Har planerat in ett sumprum i källaren , som är ett gammalt badrum med golvbrunn . Har kommit så långt att jag Plåtgipsat om rummet,murat upp en klack där jag ska ha sumpen o gjort hål o väggar/ golv för diverse rördragning oc…
-
Jag har tidigare haft en tråd som var en planeringstråd till detta kar men nu har det varit igång några månader så kommer fortsätta i denna tråd istället. Jag har bott i Kalmar men har nu flyttat hem till Vimmerby. I Kalmar hade jag ett kar på 250liter som varit igång i 4 år. Koraller och fiskar från detta kar fick följa med till Vimmerby, krävdes mycket jobb och planering för att få detta att fungera men nästan allt har överlevt. Det nya karet är beställt från Håkanstorp och har måtten 170*70*65 i optiwhite. Borrat med tre hål. För tillfället är det blandat LPS och SPS men det lutar åt att det kommer bli 90% SPS framöver då kejsare går i karantän. …
-
-
- 527 svar
- 72,8k visningar
- 10 följare
-
-
Hej alla saltfolk. Jag funderar på att starta upp ett saltkar igen med måtten 170 l 100 b 60h med sump på 100 l 800 b 40 . Men det har hänt lite med belysningar och andra saker under åren märker jag. Jag byggde ett eget kar med allt där till och kommer bygga så igen. Men när jag byggde sist gång så bodde jag på västkusten och det fanns salt folk nära och det fanns hur mycket som hellst att köpa i närheten. Numera bor jag i jämtland och salt är inte något som växer på träd här så man funderar hur andra löst det problemet?
-
Det är väl dags att lämna projekttråden. Allt är väl inte klart, men det mesta är nu up and running. Skall skriva en ordentlig resume, men så länge kan ni få ett par bilder på min kryptofugium/refugium-kombo
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tänkte lägga ut lite bilder på mitt nya projekt. Akvariet som är under uppbyggnad fungerar som en rumsavdelare mellan vardagsrum och arbetsrum. Akvariet är på 750l med måtten l:180 b:60 h:70, sump på ca 200l och ett litet karantän/fraggkar som går att stänga av från systemet på 40l.
-
Hej igen, Efter några års frånvaro så är man tillbaka här igen. Drar igång en tråd här om mitt pågående projekt. Har funderat fram och tillbaka under ganska lång tid om man skulle sätta upp ett kar igen och nu fick jag äran att ta över Capotes gamla burk (Tack Anders) så då skred det hela till verket. Jag hade från början tänkt mig ett kar på ca 700-800 liter med intern sump. Men det lutar nog åt att jag kommer köra med sump på detta kar då jag inte får till en intern sump på ett vettigt sett dels då karet är ganska högt. Så vattenvolymen blir något mer än jag räknat med, men jag hoppas jag ska klara av det hela iallafall. Jag har hittills bara kommit så långt att karet s…
-
- 43 svar
- 7,8k visningar
-
-
Hej igen alla gamla och nya saltisar. Tänkte det var dags att starta en ny tråd om min omstart på mitt stora kar på 1125 liter. Kommer köra low-tech som vanligt med mjukkoraller och några enklare stenkoraller. Ljuset lutar åt 3st metallhalogen 150-250 wattare om jag inte hittar LED billigt. Så karet kommer fyllas om en kort tid för att sedan få gå på inkörning över sommaren, så till hösten blir det dags att befolka med fisk osv. Som ni ser kommer jag testa med en hemmagjord BTN för att få lite annan känsla än på tidigare kar.
-
Hej! Har dragit igång ett nytt projekt.. sumprum och nytt kar.. Skulle behöva ha hjälp med var man kan beställa akvaarium. har hört om nån i Polen som ska vara duktig och till bra pris men kommer inte ihåg vilka det är. Nån som vet? //Johan
-
-
- 35 svar
- 5,9k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla vänner nu tänkte jag det var dax att starta upp en tråd om mitt nästa kar som nu står på plats i sitt akvarie skyffe Karet är på 1125L alu med måtten 250Lx75Bx60H karet kommer vara ett väggakvarie. Kommer köra en sump på 180L i början för att testa med en avrinningsbox. Kommer köra ett 100L som påfyllingskar. Ljuset är inte bestämt vilket jag ska använda men lutar åt kombi mh/t5 med 12st 54W rör och 3st 150W mh. Om det blir för klent får jag lägga dit några fler rör. Då rummet karet står i är litet med funktionellt vill ha inte ha för kraftiga mh pga värmen. Innan karet startas upp ska jag limma om det och täcka alun mot saltstänk me…
-
Det börjar bli dags att starta en tråd om mitt nästa projekt. Och jag menar verkligen projekt. Varning för lång inlägg 😁. Tidsramen för första fiskarna i karet ligger på 7-8 månader och koraller ett år, allt tidigare blir en bonus. Kommer troligtvis ta flera år innan karet har full belysning och teknik för övervakning. Vad är då detta projekt? Jag har lagt handpenning på ett 1120-liters akvarium byggt i optiwhite av diamantaquarien samt en ati-skummare som kommer funka i början medan akvariet har låg fiskkoncentration men med tiden kommer behöva bytas mot större. Detta ska hämtas när snön försvinner. Det jag har hunnit köpa annars är 2 …
-
Hej här är mitt senaste akvarieprojekt ca 800 liter botten är 150x80 med två vinklade hörn i framkant med sidorutor 60 cm, höjden är 72 cm med ca 67 cm vatten höjd. Ytavrinning. Akvariet är inbyggt i en alkov i lägenheten. Börjar med en bild från idag, jag har bilder av byggandet och mera detaljer i kommande inlägg.
-
- 37 svar
- 11,4k visningar
-
-
Tjena alla saltisar! Efter ett mindre break på 1 år så har jag bestämt mig för att starta upp och försöka göra mitt drömkar. Jag har velat länge fram och tillbaka just för staden man bor i (Sundsvall), tycker allt är så omständligt med leveranstider osv så fort man ska göra något. Men nu kliar det lite för mycket i fingrarna så jag ger mig in i träsket igen! Karet kommer bli 170x70x60 med 2 st sumpar i olika nivåer där den minsta blir 50x40x35 och den större blir 100x40x35 Den exakta vattenvolymen har jag inte räknat på än då jag har lurat i sketchup för att försöka sätta bild på hur jag tänker. Detta för att det ska bli lättare att titta till…
-
Efter 3 år med salt så blev det dags för det tredje akvariet [emoji14]. Började med rsm 130 för att testa på och se hur svårt det var med saltvatten. Gick några månader sen blev mitt 360 salt och nu fick jag chansen att köpa ett större av en här på forumet. Akvariet är 180x80x60 med en sump på 300l. Skummare ati 250 och belysningen kommer vara ecotech g3. Finns även uv om det skulle behövas. Kommer ta lite tid att starta upp men nu är det på plats i källaren (var ett helvete att få ner det) och jag kommer aldrig ta upp det igen! Mvh Jesper
-
Hej. Detta blir mitt nya steg i Saltvärlden. Har nyss köpt ett nytt hus i Timrå 4 km från min gammla kåk. Jag har bott en vecka och håller på att måla och tappetsera vardagrummet där mitt nya kar kommer att stå.Det är betong golv som är reglat med riktigt furugolv på så det kommer hålla vikten av karet. Karet blir ett svart Infinity 153 från Italien som jag köper av en rätt så stor djuraffär i Bromma som dom flesta kan gissa sig till.Jag valde detta kar just pga likheten med RSMéts rundade hörn. Karet mäter 153x75x80cm. Till karet kommer jag att köra T5 belysning vet ej vilken watt eller hur många enu. I skåpet under kommer en sump på 100x50x50=250 liter stå. Skummare.Bub…
-
- 230 svar
- 39,6k visningar
-
-
Fick en idé från frugan att ifall man kunde ha ett annat akvarium och då vid trappan ner men ändå att man kan se det från 3 sidor. Så en kul sak att ev kunna göra, måste bara se om man kan såga ut i väggen eller om man måste ta ner mer å förstärka med U eller I Balk. Måtten som får plats är 120x70x70 ev 60cm högt. Det skulle vara 87cm från golvet då staketet är så högt på framsidan mot trappan. Baksidan till skulle bänk och överbyggnad vara. Ytavrinningsbox på ena kortsidan mot väggen Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S
-
-
- 507 svar
- 74,4k visningar
- 10 följare
-
-
Nytt jobb och ny stad. Indianapolis i amerikanska mellanvästern. Tyvärr kan jag inte plocka med mig djuren från Schweiz utan får börja helt från scratch. Här nere är husen STORA och billiga. De som vi har tittat på ligger mellan 400 och 1100 kvm. För en stockholmare är priserna löjligt låga. Mao finns det utrymme för en rejäl burk. Ännu har jag inte bestämt för hur akvariet skall se ut i detalj. Några saker önskar jag mig dock. Det skall vara gjort i akryl. Belysningen skall vara av LED typ och pumparna skall vara luftkylda. Det kan nämligen vara rejält varmt här. Iofs har alla hus AC men jag vill inte värma burken mer än nödvändigt.Priserna på akvarier och djur är mkt lä…
-
- 105 svar
- 11,4k visningar
- 2 följare
-
-
Dags att starta min första akvarietråd. Saltvattensresan har varit lång och krokig I sommar blev det flytt till radhus och stora akvariedrömmar väcktes till liv mao håller ett Percula 120 på att avvecklas. En 1 år gammal burk inhandlad av en skön kille som kroknat och behövde lägga ner. Det blev en burk på 200x80x70h med tillhörande ställning i stål och sump. Det inhandlades även en RE Supermarine 200 plus lite snygga LS och enstaka koraller. I skrivande stund håller jag på och ljudisolerar underskåp och planerar för att det skall bli så snyggt som möjligt. Tråkigt jobb men som man förhoppningsvis inte kommer ångra sen. Vid flytten var oturen …
-
-
- 116 svar
- 18,1k visningar
-
-
Hej ny här på forumet Har pysslat med diverse sötvattenfisk ett par år men efter jag startade mitt första lilla salt 250l shallow reef nyligen tog jag ett stort beslut och sålde av allt i fiskväg och idag började jag min resa mot att mitt största kar ska konverteras, Karet är 200x120x60cm (LBH) Måtten har anpassats för att husera stingrockor men verkar va dugliga mått för salta blötdjur också. Då jag desvärre har en övre budget bygger jag efter att köra fisk endast ev kommer jag ympa in Ls men annars blir det död sten för hela slanten. inga koraller kommer prioriteras då jag vill ha stora korallmumsande fiskar kommer dock anpassa allt så om jag ångrar mig i framtiden k…
-
- 40 svar
- 6,4k visningar
-
-
hejsan! jag tänkte presentera mitt nya kar på 980 liter plus 240 liter sump. (niki68`s gamla kar) karet är 200x70x70 3 sidor optiwhite och sumpen är ett vanligt eheim mp kar från hornbach på 240 liter. bänken är en Nilo blue aliminium med höjden 90cm och 6 stycken ben. Teknik: Cirkulation: 2 stycken jebao rw20 som cirkulation blir det tycker jebao känns riktigt bra för priset dem kostar. Skummare blir en coral box cloud 9, fick den för ett bra pris mot att jag gör en recension av den . Returpumpen är en jebao som pumpar 6000 liter i timmen. belysning blir två stycken maxspect razor 160w till att börja med, kommer köpa två stycken till när jag har cash inriktningen i …
-
-
- 37 svar
- 6,4k visningar
-
-
Nu var det dags har länge kollat på att ha ett sådant akvarium och nu var det dags att hämtat det nya Karet Fick ringa flyttfirma för att få upp det i lägenheten vi testade med 4 man men det var för tungt och trappan är inte den bästa Nu ska bara allt rengjöras och kolla så allt funkar Sen dags att byta plats
-
-
- 13 svar
- 5,5k visningar
-
-
Känns som om det är dags att skriva lite om mitt nya projekt . Lägger ner mitt gamla kar innom en snar framtid och startar upp ett nytt akvarium på 966 L Kommer att köra detta lika enkelt som mitt nuvarande . Det enda som kommer att göras annorlunda är att jag kommer ha en box i karet med skummaren där i som tar ytvattnet . Kommer alltså inte köra sump , men varför bryta en trend som jag tycker fungerar för mig . Karet är beställt från Micke på Håkanstorps zoo i Malmö, och får en bättre levdatum i nästa vecka . Det kommer att ha måtten 2300 # 600 #700 med framruta i optwite . Ska börja planera möbeln lite mer exakt imorgon , det enda jag vet i dagsläget är att det komm…
-
- 277 svar
- 33,8k visningar
-
-
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-