Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Hej allihopa. Jag tänkte dela med mig lite av mitt nya projekt här hemma. Men först vill jag tacka Ted på Bioted Marin AB för hans fantastiska service, utan honom hade detta aldrig blivit så här bra. Karet är i måtten 140x75x65 + overflow bakom karet. Det är byggt helt i akryl av Schuran. har jag räknat rätt så blir volymen ca 722 liter. Lite bilder från bygget av burken. Här är en bild från ritningen på hur det ungefär kommer se ut när det är klart. Det ända som inte stämmer på bilderna ovan är färgen på bakstycket men det ska dom tydligen fixa i efterhand. Lite teknik i burken. Dator, Profilux 3.1N eX & Profilux touch. Skummare & ZEOvit filter från korallen-zu…

2. Started by Ted Camenius,

Tänkte lägga ut lite bilder på mitt nya projekt. Akvariet som är under uppbyggnad fungerar som en rumsavdelare mellan vardagsrum och arbetsrum. Akvariet är på 750l med måtten l:180 b:60 h:70, sump på ca 200l och ett litet karantän/fraggkar som går att stänga av från systemet på 40l.

3. Hej! skulle behöva lite tips på hur jag ska bära in den i lägenheten, jag bor i andra våningen 3 trappor upp har ingen hiss. Glaset väger 360kg, sen skulle behöva tips om ifall mitt golv klarar det eller ni som har erfarenhet vad tycker ni, jag har laminatgolv och under betong bor i hyresrätt har fått höra att det klarar det men vill vara säker, fick höra av en vän att man kan få spricka i betongen och då kostar det rejält !

4. Started by Capote,

Eftersom jag inte hade hittat SG när jag satte upp min senaste burk så får det bli lite historik här till att börja med. Alltid kan det väl hjälpa någon till någon idé eller slippa göra något av mina misstag. Före den här burken hade jag haft olika saltvattensakvarier i 15 år. T.ex. ett rovdjursakvarium med en mycket stor muräna och sist ett fyrkantigt revakvarium på 1x1x1 m. Efter en kalkmixerkrasch som dödade det mesta tog jag ett uppehåll på över ett år. Efter ombygge hemma så hittade jag en lämplig plats cirka 2 meter bred för en ny burk. Mellan en vägg och en dörr. Jag ville inte få en "gång" vid dörren så det fick bli en sned ruta på ena kortändan. När jag satt och…

5. Så har det blivit dags att starta upp en tråd om karet då det har kommit så pass långt att planeringstråden känns överflödig. Bakgrund och historien om tillkomsten: Min kub jag hade kändes i början perfekt, men blev rätt så snart lite liten i måtten då karet var just en kub och simytan var lite snålt tilltagen. Jag började att skissa på ett nytt kar och efter flera funderingar blev måtten 1000x1200 då karet står in till en vägg med 1000-sidan. Karet är byggt av Benny på Majornas Glas i Göteborg, bänken har jag själv byggt efter konstens alla regler. Tekniken: I karet sitter en Vortech MP10 ES och en Tunze 6025, utöver detta sköts cirkulationen av en Laguna Freeflow 4500 s…

• 367 svar
    • 48,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.