Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gobien, var den också en nykomling från idag? :)

Ser ut att va mycket fint i sensate sändning ju.

Nej, de har haft två som gått i butik i ett par månader tror jag. Hur cool och lugn som helst! :)

Vackra firrar lagge!! Nu börjar du så smått fylla upp burken.. Trevligt!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det kändes genast roligare med ytterligare småfisk som drar runt.

Jättefina bilder.. Ja dom damsellerna va snygga..Ska läsa lite om dom..

Tack!

Instämmer. Otroligt fina damseller. Håll oss gärna informerade om deras temperament..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack!

Vad jag hittat hitintills är att de är som många andra fröknar, dvs kräver sin plats, men oftast inte aggressiva mot andra fiskar.

http://www.fishbase.us/summary/Pomacentrus-bankanensis.html

De klarade alla första natten iaf. :) Har köpt 5 stycken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter att ha gått o velat och funderat länge nu så funderar jag på att göra mig av med detta karet då det inte får den tillsyn och omvårdnad som det förtjänar.

Ett mindre kar att ha i köket hade passat mig bättre i dagsläget då jag sällan kommer upp på ovanvåningen där karet står mer än ett par timmar per dag kanske, och då blir det inte att man sitter vid karet. Ett byte av takpanel till sommaren kommer inte att ge fler timmar inomhus heller vilket inte gör ågot för karet, men bättre att någon annan då får nytta och glädje av det så som jag haft hittills.

Det är alltså inte tal om en total nedläggning av hobbyn, det hade jag inte klarat av. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft två intressenter på hela paketet, men nu återstår en som redan frågat när han kan hämta karet, så det blir (ännu ett) byte av kar för mig.

Knappt ett år denna gången, men så kan det bli.

Nästa projekt har jag redan klart i huvudet, det blir en form av favorit i repris, en kub även denna gången, fast 60x60x60. Eventuellt lägger jag mig på 58x58 i bottenyta för att kunna lägga en list runt karet som går upp en bit över sanden. Borrat med 3 rör, två ner och ett upp, 25mm på alla för enkelhetens skull, eventuellt via en balkong och rören på baksidan. Belysningen är inte klar ännu, men det blir nog en färdig ramp denna gången för enkelhetens skull, DIY tar för mycket tid jag inte har. Förlag på lämplig variant mottages gärna. :)

Jag kommer att behålla en del koraller och annat levande, jag har även tänkt att mura upp hela bakgrunden med död sten, fast denna gången blir det inte med Ardex45, utan revcement anpassad för akvarier från start. :)

Någon enkel revpelare och mycket småvuxet som knappar, skivor och så klart musslor, sen bara småfisk, får tyvärr göra mig av med de större fiskarna, allra tråkigast blir nog att jag måste sälja min papegojfisk, den har varit min favorit länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balkong är det enda rätta! Gör en som går längs med hela baksidan, liten smidig. Kommer antagligen synas mycket dåligt och därmed vara dold när man kikar framifrån. Ingen tråkig avrinningsbox som tar yta i karet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite så jag känner själv också, och då blir det dessutom inga problam att kammen inte orkar med hela volymen. :)

Det tråkiga då är att rören får gå på utsidan av karet, och jag hade hoppats på att kunna sätta det rätt så tätt inpå väggen...

Men man kanske får offra något för att få det bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för en trevlig bytes affär.. Mycket trevligt att träffas..Blir nog mer i framtiden skulle jag tro..

Tack själv för besöket, alltid kul att få träffa folk man annars bara pratar med på forumet. :)

Hoppas korallerna tar sig fint i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har nu bytt ägare, eller rättare sagt sålt i delar till flera köpare.

Belysningen åker till Trelleborg, Karet med bänk, sump, och en del teknik ett par kv västerut från mig, och en del av inrednigen åker till Staffanstorp.

Det kommer finnas kvar en hel del sten i en tunna tills jag fått igång nya karet, sen åker resterande med eller utan koraller ut på annons, får se vad som blir över. Kommer ju att ga ner till ca 200 liter vatten nu istället inkl. sump, så det lär bli en del sten över kan jag tänka mig.

Till helgen blir det tömning och utkörning av karet till nya ägaren, så jag måste få fatt i en balja där jag kan husera korallerna och fisken så länge.

To be continued...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har nu bytt ägare, eller rättare sagt sålt i delar till flera köpare.

Belysningen åker till Trelleborg, Karet med bänk, sump, och en del teknik ett par kv västerut från mig, och en del av inrednigen åker till Staffanstorp.

Det kommer finnas kvar en hel del sten i en tunna tills jag fått igång nya karet, sen åker resterande med eller utan koraller ut på annons, får se vad som blir över. Kommer ju att ga ner till ca 200 liter vatten nu istället inkl. sump, så det lär bli en del sten över kan jag tänka mig.

Till helgen blir det tömning och utkörning av karet till nya ägaren, så jag måste få fatt i en balja där jag kan husera korallerna och fisken så länge.

To be continued...

vad blir det för något projekt nu då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...