Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stora rev

1. Started by gurra600,

Nu äntligen så är det på väg att bli ett större kar och det byggs som jag vill ha det, in wall i vardagsrummet med ett eget rum på baksidan, efter som akvariet blir lite högt kommer jag göra så att det går att höja en del av golvet bakom karet så man kommer åt att sköta det. Sumpen kommer att placeras bredvid och ha måtten 70x70x30 där ska skummare, rollermat, biopelletsreaktorer och kalkreaktor få plats är det tänkt, under ska vatten bytar delen och returpumps delen vara. Måtten på det nya blir 2050x85x70 med balkongavrinning. Bänken byggs av 60x30x3 stålrör med 6 ben. Belysning blir 4 st dreamchip kompletteras av 64st 10w…

2. Started by miriam,

Legger ut et bilde av mitt nystartet kar.

3. Started by runstenen,

Har ett ca 1700 liters med måtten 200-120-70 som jag drömmer om att ngn gång konvertera till salt. Idag kör jag sötvatten, men är mycket nöjd med bygget plus att karet måste skäras ner om det ska ut. Så jag drömmer framåt. Jag tänker mig en enklare setup med lite roliga fiskar som jag inte kan ha i de små saltkaren dels pga storleken och dels pga att många tryckare och kejsare, kulfiskar osv äter koraller. Så alltså sten och lite slit och släng koraller. Stjärnpolyper, mjukisar, kanske ngn montipora. Min fråga: Om man vill ha ok grejer till ett vettigt pris såsom stora skummare, returpumpar, overflow ( karet är ej borrat i nuläget ) streamers osv. Vad skul…

• 7 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by JsonB,

Hej! Undrar bara om dom som har erfarenhet av stora kar , vad man kan tänkas ge för i detta fall 280x100x65 = 1820 L , begagnat. Akvariet är gediget byggt med extra balkar inne i karet. Benställning med 18 ställbara ben och 2st 2m ramper med totalt 6 lysrör Mvh Mikakel

• 19 svar
    • 4,1k visningar
  5. Started by Mejsel,

Är rätt usel på datorer men jag ska försöka mig på en tråd med så mycket bilder det går. Mått på karet: 3000x900x700 med 3 sidor optiwhite. Borrat för 2x32mm och 1x40mm Svart bakgrund Teknik än så länge: 4 x Tunze 6205 22000l/h 375 liters sump 2 x 200 liter osmos/vattenbytestunnor. Kommer köra biopellets och kol. Övrig teknik får jag se.Har profilux och doseringspump liggande samt 10 s 2x80 watt T5 varar 4 dimmbara. Bilden visar provtryckninegn på jobbet. Öppen scape med srora sandytor och svävande klippor. Mest SPS och LPS.

6. Started by Denny,

Hejsan då jag påbörjade ett projekt för 6 veckor sedan med en burk på 320X80X70 pmus sump på 400 liter med all lyx teknik så hoppas jag att detta kommer bli riktigt fint återkommer med bilder snart mvh Denny

7. Started by shreek,

i denna tråden tänkte jag försöka skriva lite om mitt kommande bygge som planeras bli ett optiwhite akvarium med måtten L 320*B 80*H 60 alla tips och goda råd är välkomna. Det som redan är bestämt är att karet kommer ha två boxar för överining borrade med 2* 50 mm genomföriningar i vardera box och ställningen kommer bestå av ett begagnat pallställ. bilder och mer info kommer under karets uppbyggnad . Överrining.pdf Akvarium.pdf

8. Hej på er alla. Råkade komma över en video på ett ca. 5000l system som finns i Finland, DT 360x100x100 3600 liter sump ca 1400 liter. Har personligen varit och hälsat på Pasi en par gånger och jag kan säga att systemet är helt otroligt. Tyvärr går intervjun på finska. Det viktigaste som kommer fram i intervjun är när Pasi berättar att allt är DIY. När han säger allt så menar han allt. Akvariet, sumpen, tekniken, styrning osv... http://www.lemmikkimedia.fi/lemmikkielaimet/pasi-haillan-merivesiakvaario

• 0 svar
    • 2,4k visningar
  9. Started by Dimorb,

Hej allihop. Nu är det nya systemet på gång och jag har fått bekräftelse om att det kommer inom 1-2 veckors tid. Måtten blir 300*70*70 + sump på 250*50*40 Hoppas på att det skall bli bra och återkommer med mer info när sakerna börjar falla in. /Andre

10. Hej alla vänner! Jag har nästan varit borta från hobbyn i ett år nu men nu är det bara en månad kvar tills mitt hus står klart! Jag har planerat in ett rum där akvariet kommer stå inbyggt i en vägg med utsikt från matsal samt vardagsrummet. I rummet kommer det vara klinker, vatten och golvbrunn samt arbetsbänk, karantän del för fisk och koraller samt fragg del. Akvariet åkte jag och hämta i Polen från Akwarium szczesin på min semester. Det är optiwhite på framrutan och förstärkningar upptill. En balkong är limmad på gaveln för att slippa se en box i akvariet. Ja hur stort är akvariet!? Jo det är 205x100x67 + en sump på 180x70 och 3s…

11. Hej! Idag började vi rengöringsarbetet i ett av våra 10 000L kar i vår nordiska del. Vår plan med detta akvarium är nu att göra det till ett tropiskt korallrev. Detta är ett steg på vägen till det stora levande korallrev som vi planerar att bygga när vi bygger om inom ett par år. Vi vill kunna testa ut ljus, filtrering, cirkulation mm i akvarium som är större och djupare än de korallakvarier vi redan har. Sen är det även en viktig del att odla upp koraller, både antal och storlek, för att kunna fylla det framtida akvariet/akvarierna. Vi kommer även "odla" upp död LS för att ha med till nya akvariet. Sen som rubriken säger så hoppas vi att många saltvatte…

12. Started by Ahnelovs,

Har precis beställt benställningen till mitt nya salt bygge, efter snart 4 år utan saltvatten i hemmet kände jag att det var dax igen. Så jag tänkte bygga in en hel vägg med ett långt akvarium 3300x60x60. Det blir revkeramik på 3 sidor och en tunze vågmaskin som rör om i karet. 350L sump under karet och 200L påfyllning/ saltblandning under karet. Klär sedan in allt med snygga högblanka luckor..... Led lampor, skummare, bio filter och UV hade jag tänkt i sumpen. mina funderingar kring vad jag skall ha i karet är inte klart än, ( fish only eller rev ) uppskattar alla frågor och funderingar ....

13. Har tänkt limma ett akvarium på 2200x800x70 med sne skurna hörn. Så att man lättare kommer runt och det ser bättre ut. Men vet inte om det är möjligt. För jag har hört att lim fogen blir svag och ger med sig. Vet inte om man kan limma lister i alla hörn. Om det skulle stabilisera och förstärka hörnen. Annars får det bli 90° hörn. Skulle vara grymt om någon har en bra lösning på problemet

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  14. Jag planerar nu att ersätta mitt stora kar som lidit länge nu under Protopalythoa. Karet har gått 11 år och har en del märken i framrutan. Det är inbyggt i en 4 m lång vägg. Golvet är en gjuten betongplatta som det är kilat upp 5 x 5 cm läkt på och golvspånskiva ovanpå dem. Det nya karet blir 70 högt och antagligen 110 brett. Längden blir någonstans mellan 240 cm och 3 m. Jag funderar nu på att stärka golvet då jag helst gör den nya benställningen med 8 ben. Den nuvarande är ett fackverk av stående 22 mm spånskivor som fördelar tyngden över hela ytan . Men 8 ben är omöjligt att placera precis över läkten så jag tror inte golvspånskivan kommer att hålla…

• Gilla
    • 5 svar
    • 2,3k visningar
  15. Started by Colan,

Efter 4 år med konstanta bekymmer i stora karet har åtskilliga tankar om förbättrad hantering kommit. Jag har hela tiden brottats med höga näringsvärden trots ett antal åtgärder som borde påvisat någon som helst förändring utan resultat. Att till på köpet bära 4-8 dunkar vatten varje vecka upp och ner mellan våningsplan har också gett dålig smak och ork att kämpa vidare (glömde dunkarna med osmosvatten också). Då vi har förmånen att ha ett ordentligt utrymme på nedervåningen (6-7 m vägg) kom tankarna snabbt att slänga upp ett nytt kar där och dra PVC direkt till pannrummet från gillestugan. Förberedelseplan - Lägga fram ideen för frugan (som gnäller på att …

16. Started by rillz,

hej alla, satt och fundera på alla som har typ 1000L kar och uppåt. vad ligger driftskostnaderna på ? borde ju kosta lite om man har så stora kar. mvh

• 22 svar
    • 4,9k visningar
  17. Started by Nesa,

Hej alla! Jag heter Nesa och bor i Bromma, Stockholm. Jag har pysslat med akvarier sedan jag var liten, men som vuxen har jag blivit besatt av hobbyn. Började med salt för 10 år sedan i Singapore, och flyttade sedan till Stockholm 2020. Har varit medlem i saltvattenguiden sedan dess. Är väldigt glad över att saltvattenguiden finns, mest för att kunna interagera med likasinnade. Genom åren har jag hunnit träffa många trevliga människor och har kunnat köpa väldigt fina firrar, koraller samt akvarier och teknik. Har lyckats sälja lite koraller och fiskar men köper mest..LOL. Hoppas på att lära känna fler människor, speciellt i området där jag bor. Just nu har jag…

• Tack
      • Gilla
    • 28 svar
    • 2,1k visningar
  18. Started by Rååbert,

Hallå , är sugen på att bygga ett Större kar. Med måttet " 243 cm x 72 cm x 72 cm " 1420 liter. Är det någon som vet nån bra tillverkare samt tips/råd på vad man bör tänka på när man bygger ett sådant kar? material? detta akvarium är identiskt med det jag vill bygga.

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  19. Started by Zigmund,

https://saltvattensguiden.se/topic/44725-fredrik-1400l/?page=1 Gammla karet revs . 250*80*70 Nya karet får måtten : 360*80*70

20. Started by PeterG,

Fyra Meter Korallrev Här är en ny tråd om 4 meters korallrev eftersom den tidigare tråden försvunnit. Efter många om och men så är det tid att starta upp . Det mesta är införskaffat , men väntar på strömningspumparna. Kommer nog inte att köpa mer från Ecotech eftersom allting tar sådan tid med dem, har väntat sedan före jul på pumparna, samma med Tunze vilket förvånade mig , skrev till dem flera gånger att jag ville köpa hela kittet från dem men de svarade inte ens. Ett himla jagande på grejer men nu har jag nog det mesta, köpte en del begagnat som dök upp , som skummaren och Zeomatiken . Akvarium 4oo x 100 x 60 cm ca 2400 liter på Järnsta…

• Gilla
    • 78 svar
    • 16,4k visningar
  21. Started by jupiter,

hejs har lite funderingar på att uppgradera. är det någon som vet var man får tag på glas till ett akvarium som är ca 3700 cm långt och 70 cm högt i en skiva eller över huvudtaget går det? måtten är tänkt 3700 x 650 x 700 några förslag på glastjocklek. mvh Peter.

• 34 svar
    • 9,8k visningar
  22. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1990657

• 12 svar
    • 4,6k visningar
  23. Hej! För en väns räkning håller jag på och projekterar ett 1800 liters kubakvarium på 150x150x80cm. Jag söker nu lite referensmaterial på burkar med avrinningen i mitten, gärna med avrinningen maskerad som en revpelare. Killen har så att säga, "ordnad ekonomi", men är väldigt allergisk mot teknik som syns. Detta kan bli spännande.

• 9 svar
    • 3k visningar
  24. Started by J_Green,

Då var det väl dags att presentera sig här på forumet då efter lite förfrågningar. Vill börja med att tacka er alla för en riktigt bra sida, hur fick man veta nåt innan internet kom? Och vilka fina burkar ni har, mitt framstår som en östersjöbotten mot många jag följt här. Det jag kan bidra med är den imponerande storleken (även om den inte alltid har betydelse) Jag heter då Jerry, har hållit på med ciklider i ca 20 år tidigare men i april 2011 startade jag upp mitt saltkar. Det var egentligen en slump, hade byggt ihop mitt nya kar och det var tänkt att bli centralamerikanskt då jag fick höra att en gammal bekant skulle lägga ner sitt saltkar på 1…

25. Started by jockeman,

Hej Jag har hållit på med saltvatten under många år och haft lite olika typer av kar. Allt ifrån ett 100 liters kar som jag började med i mitten av 90-talet till mitt nuvarande system. Drömmen har alltid varit att ha ett stort akvarium fullt med koraller och stora kejsare. Bor en timmes resa från Korallfisken i Linköping så där har man tillbringat många timmar genom åren för att få inspiration. Mitt nuvarande system började 2012 då jag köpte huset. Jag ville ha sump med filter nere i källaren för att få en mer enkel anläggning att serva. Jag köpte ett kar som jag ville ha i vardagsrummet. Det är rimless kar med måtten 130x90x55 cm med en överrinningsbox i e…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.