Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
-
Den här mojängen som nån snubbe i öst har själv byggt ihop som mäter KH kontinuerligt lär ha tillverkats i flera exemplar och testats ordentligt. Så var är den och varför får vi inte se den på marknaden eller tillgång till den? Har nån en kontakt? Rent tekniskt finns två sätt att mäta kh kontinuerligt på(finns fler så berätta för mig) Där jag är rätt säkert efter att ha sett bilder på apparaten att den tillämpar metod 2 Metod 1) man mäter pH och CO2(aq) kontinuerligt och då går det med en formel räkna ut KH då det finns ett matematiskt samband mellan kh/pH/co2(aq). Svagheten är att pH-mätningen måste va mkt exakt o kommer kräva en dyr elektrod o tät kalib…
-
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Är där någon vänlig själ som kan tala om hur stor skeden för dosering av pulvret är till Saliferts Ca test? Jag har lyckats slarva bort/blanda ihop min med andra och måste snabbt få ordning på vattenvärdena efter ett haveri Med vänlig hälsning Fredrik
-
- 2 svar
- 709 visningar
-
-
Varför går det inte att blanda ut Reef Foundation ABC+ i vatten och tillsätta med en doseringspump ? beror det på att vissa ämnen kommer att reagera med varandra när det tillsäts vatten, vilket de inte gör i pulverform?
-
- 2 svar
- 620 visningar
-
-
-
hej igår installerade jag min aquacare nitratereaktor, mediat som är i är Sulphur, hur vet jag vilket vattenflöde jag ska ha genom den? ska mediat tumla runt? Nu tillsätter jag både Pro Bio S bakterier och NP PRO kålkälla från Aquaforest, är det några speciella bakterier som behövs så nitratreaktorn kickar igång snabbare, är n00b på detta är tacksam för alla svar vh Gordan
-
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Eftersom jag är ny måste jag ställa lite dumma frågor. Har haft ganska låga mg-värden i karet och har därför doserat magnesiumklorid för att höja värdet. Trillade in på en sida som sålde väldigt billigt mg-klorid, men som jag antar inte är för akvariebruk? Vad är i så fall skillnaden mellan detta och sånt man kan köpa i akvarieaffär? http://www.granngarden.se/product/magnesiumklorid-25-kg--
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.
-
- 2 svar
- 851 visningar
-
-
Fick hem mitt ROWAphos idag och skall nu kolla hur det funkar. Mätte vattnet precis och hadde 0.1 med Saliferts PO4 test Lägger i 100gram för mitt 200 liters akvarium i en damstrumpa och hänger den i ytavrinningsfacket. 100gram var ett rågat 1dl mått Får se hur det ter sig
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag läste att Nyos fått en ny serie med tester. Vet någon ifall det kommit en ny test för nitrat? Jag har googlat runt lite men hittar väldigt lite information om testerna. Här på forumet hittar jag bara någon som har testat ett gammalt nitrattest från nyos men fått kraftiga avvikelser där testerna visat endast en 10-del av vad det egentligen skulle visa. Jag kör nu salifert men jag menar att det har för små marginaler då man endast använder 1 ml akvarievatten och förutom 4 droppar reagensvätska en skopa pulver som också lätt kan över eller underdoseras. Sedan när man tittar på resultat ligger det U-format nere på botten och visar ett jättespektra i olika nyanser från lil…
-
- 2 svar
- 716 visningar
-
-
Har tillfört en knivsudd nitrat till mitt "kontorsnano" sedan ca 24 timmar och jag har observerat något mycket intressant. Min millepora ("fire coral") har synbart växt under den tid jag varit på jobbet idag(!!!). Har aldrig tidigare observerat något liknande. Jag undrar om jag inte har haft för lite nitrat tidigare? Använder Saliferts nitratkit. Har legat runt 2 ppm tidigare. Men efter att ha läst Lasses inlägg där han ställer sig frågande till dessa kits tillförlitlighet börjar jag undra om jag verkligen har uppmätt korrekt värden. Dessutom, på detta sätt mäter man ju bara de "statiska" nitratvärdena. Vad som rimligtvis är intressant är de "dynamiska", dvs hur m…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
När jag startade mitt kar för drygt två år sedan avsattes en bit av returfacket till chaeto och caulerpa. Senaste tiden har algerna fört en tynande tillvaro och jag har fått kämpa för att hålla uppe näringsvärdena i karet. Har doserat nitrat manuellt och ökat matningen. Funderar nu på att släcka ner refugiet och kanske fylla upp med levande sten för att husera poddar och annat kul. Flödet är ganska lågt och blir förmodligen stillastående på sina ställen. Är det ett problem? Alternativ så finns det säkert en massa smarta prylar som skulle kunna nytta för karet på den platsen men känner inte att jag saknar något just nu iaf. Vad skulle du a…
-
- 2 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har hört om bio-pellets och är lite intresserad av det undrar nu om någon har erfarenhet av det? alla inlägg är välkommna Tack på förhand
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej har legat högt på magnesium ett tag nu va uppe å vände på 1500 och är nu nere på 1440 enligt salifert. Jag har 2 anemoner som har sett lite ledsna ut senaste veckorna och krigar även mot va jag tror är kiselalger. kan detta hänga ihop med högt magnesium? de andra värden är följande: KH 7,5 Ca 440 Nitrat 10mg/L fosfat 0,03 Tacksam för svar H/Peter
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hittade detta salt på nätet http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Saltvattens-Akvarium/Akvarie-salt/Akvarie-salt.htm Är det någon som vågat prova och har erfarenhet av detta?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ligger lågt på jod och ska dosera. Frågan är hur mycket..? Mitt nuvarande värde enligt ICP är 0,0056mg/l. Bör ligga runt 0,055-0,07mg/l enligt Aquaforest. Enligt flaskans dosering ger 1 ml/100 liter = +10 ug jod/liter. Finns det någon smart omräkningstabell eller hur vet man? Tack! /Johan
-
-
- 2 svar
- 418 visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Jag undrar om aktivt kol och fosfat remover tar bort spår ämnen som jag doserar. Jag har nyligen börjat med Easy-Life Maxicoral A&B.
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Vill gärna höra vad ni tänker om denna produkt från Fauna Marine. Mvh Alex
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Moderator får flytta inlägget om ni anser det ej hör till kemi. Vi odlar många makroalger för att exportera N o P. Men hur mkt exporteras av kväve o fosfor? Makroalger har olika mkt vätska så vi måste räkna på torrvikten för att veta hur mkt vi exporterar. Caulerpa har relativt hög andel vatten där caulerpa racemosa har mest vatten , 90-95% av vikten. De andra caulerpasorterna cirka runt 80%. Nu när vi vet torrvikten (5-20%, jag brukar räkna på 15 då jag ej har så mkt racemosa) så vet vi att makroalger innehåller rätt olika halter av N o P per gram torrvikt o dessutom i oftast en annan relation än redfieldkvoten 16/1. …
-
-
- 2 svar
- 968 visningar
-
-
Jag har under flera månader haft uppåtgående NO3. För en månad sedan låg jag mitt mellan 16 och 32 mg/l mätt med Red Sea Pro och nu ligger jag prick på 32 mg/l. Har samtidigt haft lågt fosfat. Enligt egna mätningar med Hanna Phosphorus ULR (HI-736) omkring 0,02-0,04. Triton ICP-test har dock visat att PO4 ligger lägre än vad mina egna tester visar. För en månad sedan låg PO4 på 0,0068 mg/l och jag ökade därför matningen och har nu fått resultat från ännu ett ICP-test som visar 0,0139. Har nu börjat se tecken på att cyanon som jag kämpat med i stort sett ända sedan jag startade akvariet för 3 år sedan men trodde jag blev av med för ett par månader s…
-
Som rubriken lyder. Jag har nollat min fosfat och tror att det säkerligen påverkar lpserna negativt. Har precis fyllt upp filtret så frågan är om det går att tömma ut pulvret och granulaten, låta dem torka och så använda dem igen vid senare tillfälle då det behövs. Någon som vet om det är möjligt? Rekommenderat eller ej?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag undrar om man kan koppla in osmosen direkt på en kran från köket eller hur fungerar det? Mvh Sofia
-
Hej Jag har en fråga angående vattenvärdena i mitt kar 120L utan ytavrinning, filtreras av bollar, nitrit/nitratfilter och vanliga grovfilter. det e vad som finns i, 2 clowner och 2 putsarräkor Har följande värden Salthalt 1.023-1.025 PH 8 No2 0 No3 0 Alk inom normalvärde med det testet jag har NH3/NH4 0.5 denna borde väl ligga på noll?? Är detta normala värden eller går det att få ner NH3? Jag skummar inget då detta är ett budgetbygge. Saltet jag använder är Red sea coral pro Har ni några bra tips till en nybörjare som mig? Mvh Mattias
-
- 2 svar
- 622 visningar
-
-
Hejsan. Undrar om det är någon som tillsätter kalciumklorid samtidig som natriumkarbonat och INTE använder sig av metoden med NFS. Kanske rent av någon som inte bryr sig om att byta vatten över huvudtaget trots att de tillsätter de ovanstående kemikalierna? En annan sak som jag har försökt hitta är: Vilka negativa effekter som kan uppstå i akvariet om man får jon-obalans? Hur märker man om man har jon-obalans? Tacksam för svar. mvh Andre