Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Det har fungerat bra nu i flera månader, igår märkte jag att alla mina skivor och knappar ser lite konstiga ut. Tog och testade allt och alla värden ser bra ut förutom kalcium och magnesium som är över det dubbla. Är detta vara skadligt? Skall jag köra en 50% vattenbyte? Fiskar, räkor och allt annat levande ser ut att trivas förutom mina knappar och en del av skivorna.

2. Started by Jurgonh,

Jag har köpt ett KH test med namn som rubriken lyder... dock står instruktonen bara på tyska.. nån som vet hur i friden man använder det?

• 4 svar
    • 878 visningar
  3. Started by Andreas_Lindholm,

Jag funderar på att bygga ett akvarium med stort refugium. Syftet är att exportera bort metaller, fosfat, nitrat, syresätta vattnet, kompensera mörkerreaktionen, pH-fall. Nu behöver jag hjälp att reda ut begreppet metaller. Tänkte börja med koppar. Vad jag läst mig till förekommer koppar i olika former, delvis som fria joner, delvis bundna i organiska molekyler. Om jag förstått det rätt så är den fria jonen den oönskade men också minst förekommande i naturligt havsvatten. 1. Vid vilket värde/intervall är koppar farligt för marina organismer? 2. Hur sker tillförseln till akvariet bortsett från kranvatten? Gällande fråga 2 tror jag saltmixen kan …

4. Started by Thommy,

hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.

• 2 svar
    • 874 visningar
  5. Started by GimliX,

Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A

• 3 svar
    • 874 visningar
  6. Started by Thommy,

Hejsan jag har en coralife hydrometer plast.Där finns en markering mellen 1.020-1.023 men ska man inte ha runt 1.025.Vilken mätare rekomenderas för bra test resultat.H Thommy.

7. Started by port513,

Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke

8. Started by Conjor,

Hej på er alla. Jag har börjat använda detta PO4x4 Phosphate Silicat remover Hittade det hos Bioted samt det här Blue Life Clear FX Pro som är en blandning av detta och något dunder kol. Info: PO4x4 Phosphate remover är upp till 4 ggr effektivare än de vanliga järnbaserade fosfatreducerande filtermaterialen. Det består av pelletsformade plastpolymerer som effektivt absorberar fosfaten. Någon annan som testat detta ?

• 3 svar
    • 873 visningar
  9. Started by Michael Hansson,

Har letat och hittat fakta om magnesiums betydelse. För det stora flertalet verkar inte höga Mg nivåer vara alarmerande. Låga värden verkar vara sällsynta. Läser man i "Dummies", som jag ofta gör, så är riktvärdet 1300... Var kommer detta riktvärde ifrån? Vad jag läst mig till är värdet i världshaven lägre (generellt) än 1300. Mg måste man ha för tillväxt av levande..fiskar som koraller...Man kan överdosera Mg för att bli av med alger (bryopsis). Sen ska man tillbaka i värdena...varför? Denna fråga har gäckat mitt inre ganska länge.

10. Started by Wiking,

Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…

• 0 svar
    • 872 visningar
  11. Started by knabbuziak,

Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…

• 0 svar
    • 872 visningar
  12. Started by 111bira,

Helt plötsligt har jag fått brunalger i akvariet har varit igång i ett år . Har haft dom i två veckor vad göra ?

• 3 svar
    • 871 visningar
  13. Started by Christian J,

Köpte just ett Triton-test men det följde bara med ett provrör. Skall det inte vara två, eller har de ändrat rutinerna? Online manualen nämner två, och det följde även med två etiketter, men i den bifogade pappersmanualen visas bara ett.

• 7 svar
    • 871 visningar
  14. Started by Danijel,

Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa mig och få en stabil salinitet /Danijel

• 8 svar
    • 870 visningar
  15. Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden. Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de. För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonate…

16. Started by rasu,

Jag tänkte bygga en sump till mitt akvarium. mitt akvarium är just nu på ca 250 l och jag tror att sumpen kommer vara på ca 50 - 80 l. borde jag låta det nya vattnet stå i sumpen några dagar/veckor eller är det bara att köra igång??

• 3 svar
    • 870 visningar
  17. Started by JonasW,

Kör Balling med det balanserade receptet som finns här på SVG sedan i somras. Har inte gjort ett enda vattenbyte sedan dess och kommer nog att göra väldigt få framöver också. Än så länge så förbrukar jag inte mer än 160ml/dygn så det har inte gått i så mycket mineralsalt än. Salinitet i karet ligger nu på 1.026 vilket är det högsta jag vill (bör?) köra. Hur kompenserar ni som kör Balling utan vattenbyten eller få byten? Hinka ur motsvarande mängd ur karet som det går i mineralsalt per vecka t.ex.?

• 3 svar
    • 869 visningar
  18. Started by sara s,

I Saltvattenskemi för Dummies så är ju rekommenderat pH ~8,2 men eftersom det står att det förändras under dagen så undrar jag NÄR på dygnet ska det vara ~8,2? Det kanske finns att hitta här på guiden men får ingen träff när jag söker på pH...

• 3 svar
    • 869 visningar
  19. Started by acuario,

Vad ska den ligga på i vattnet

• 2 svar
    • 869 visningar
  20. Started by lexwin,

Tjena! Jag tillsätter för stunden denna produkt: Grotech Carbonat Pro Instant där jag tillsätter ca 3 gram dagligen genom att pudra i sumpen. Detta är det som står på burken: Min fråga, kan jag lösa detta i osmosvatten för att bilda en vätska som kan doseras med doserpump, i så fall hur starkt?

• 1 svar
    • 869 visningar
  21. Started by thomas5547,

Har haft en stor påse i en hink med lock. Har upptäkt att saltet först är löst. Sedan blir det stenhårt, och man får nästan "hacka" loss saltet. Till att det är fuktigt och löst igen. ? Kan saltet i sig bli dåligt?

22. Started by Thomas141,

Hej Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma... När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi. Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förha…

23. Som rubriken lyder... Jag brukar koppla på osmosen och tanka upp en tunna med lock. Ur den hämtar jag sedan vatten för påfyllning till karet. Men hur länge kan vattnet stå i tunnan innan det börjar hända saker där? Har ingen cirkulationspump eller annan teknik där. Tunnan står på golvet i tvättstugan och jag brukar väl tömma den på ett par veckor...

• 2 svar
    • 866 visningar
  24. Started by Klubbsson,

Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.

• 5 svar
    • 866 visningar
  25. Started by TgL9705,

Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?

• 2 svar
    • 865 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.