Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by h0llowman,

hmm måste fråga det ser ut som mina kalkalger flagnar inte alla men lite här och där ... ser ut att släppa ett lager sen och under det ser bra ut fin färger på kalkalgen där .någon som haft detta eller vet vad det är ???eller ska det vara så??? håller för närvarande på med att höja calsiumet i akvariet med tropicmarins bio-calcium kan det ha att göra med det ?? när jag skriver flagnar menar jag att att det som släpper är en ljus hinna sen komer det mörka fina lila kalkalger .. mvh peter

• 1 svar
    • 905 visningar
  2. Started by Marie_hbg,

Fick även med en burk av det ovanämda, nu undrar jag vad det är och hur jag använder det. All text på tyska och kan inte ett ända ord =(

3. Started by Jurgonh,

Jag har köpt ett KH test med namn som rubriken lyder... dock står instruktonen bara på tyska.. nån som vet hur i friden man använder det?

• 4 svar
    • 905 visningar
  4. Started by jonasroman,

Med anledning av ämnet, att mäta, Hannas olika checker etc, tänkte jag ge er min korta förklaring hur det hänger ihop. När man mäter halten av ett ämne kan man göra det genom att nyttja det faktum att ämnet i sig som skall mätas färgar vattnet tillsammans med hjälp av en reagens. Absorbansen av en viss våglängd är linjär mot färgmättnaden, och färgmättnaden är i sin tur linjär mot halten av de ämne som ger upphov till färgmättnaden=koncentrationen av ämnet är linjär mot absorbansen av den våglängd som mäts. Så vi behöver bara mäta ljusintensiteten före och efter ”provröret”, eller före och efter att färgen utvecklats. Men det här inte riktig så …

• 0 svar
    • 904 visningar
  5. Started by Gnarkill,

jag sitter och funderar på det här med att höja KH:t i mitt kar efter som att det är lågt. Kan man använda Santa Marias Bikarbonat /Natron eller är det år pipan fel?

• 1 svar
    • 903 visningar
  6. Started by Speedster,

Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?

• 4 svar
    • 903 visningar
  7. Started by acuario,

Vad ska den ligga på i vattnet

• 2 svar
    • 903 visningar
  8. Started by paulito,

vad är det vinröda som finns lite över allt?

• 3 svar
    • 903 visningar
  9. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 902 visningar
  10. Started by kromos,

Karet har gått ett tag sedan jag flyttade över allt från min förra till det nya. Och nu idag efter ett par veckor märker jag att vattnet är "disigt", har inte visat några sådana tendeser innan förutom när jag blandat saltvatten men då visat sig bero på dålig cirkulation och kyla. Men nu vet i katten, förändringar denna vecka : 1. kopplat in ett uv-c 2. utökat fisk och korall bestånd (blandat annat en sandvändande firre, men den har gått där i sen i måndag och det har inte varit disigt förrens idag) 3. Matat med noriblad med en klämma som fått sitta i över natt, jag jag skulle ta upp den igår smulades den isär och mycket blev kvar i karet 4. igår fyllde jag på 7L osmos vat…

• 3 svar
    • 902 visningar
  11. Started by Halogen,

Hej, Finns det något pålitligt medel för att få bort svävalger(phyto), ur vattnet. Jag har lite problem med detta i ett yngelakvarie. / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 902 visningar
  12. Started by Tobbz,

Har ett test som gick ut i september 2014- det har varit oöppnat tills nu när jag skulle kolla kalium nivån. Testade och fick fram siffran 350 i kalium, har inte tillsatt något förutom fm:s balling light. Och inget vatten är bytt på ett par veckor.

13. Started by Utstrand,

Nu var jag nog lite för snabb igen. Sprang in i en djuraffär på vägen hem för att köpa aktivt kol. Dom hade "Red Sea Max Carbon Media Ref: 40259" som redan var portionerad i 2 rätt stora filter påsar (200g). Finns ingen beskrivning med så har ingen aning om hur mycket en påse är tänkt för:( hittar ingen vettig förklaring på nätet heller, står bara att dom är till för red sea max 130, 130D & 250 akvarium. Någon som har sånt kol och en beskrivning eller vet ungefär hur mycket g/l det brukar behövas?

• 4 svar
    • 901 visningar
  14. Started by loscars,

Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit trots detta. Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll. Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008. Fast det är svårt att säga exakt .... PH ligge…

• 2 svar
    • 900 visningar
  15. Started by Ahab,

Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....

• 0 svar
    • 900 visningar
  16. Started by Nizztos,

Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.

• 1 svar
    • 897 visningar
  17. Started by port513,

Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke

18. Fick anledning att undersöka Coral snow (från korallenzucht) lite närmare då en person som använder CS samt Alkatronic, såg en sänkning av dKH varje gång efter dosering. Artefakt eller sann sänkning?. Svar: Sann sänkning. Jag misstänkte att CS innehöll små korn/puder, av rent kalk, CaCO3 helt enkelt. Kanske också en viss del MgCO3. CaCO3 löser inte upp sig överhuvudtaget i ett marint vatten med "normala" pH, så det som händer när man tillsätter ett pulver med massor av små små korn av CaCO3 till ett marint vatten, är att dessa CaCO3 drar till sig en del av de fria Ca och CO3 jonerna i vattnet, dvs det uppstår en precipitering, kornet blir lite större, och vatt…

• Gilla
    • 2 svar
    • 897 visningar
  19. Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden. Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de. För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonate…

20. Started by GimliX,

Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A

• 3 svar
    • 896 visningar
  21. Started by danne031,

Peter har tydligen tagit paus med att skicka pmdd och jag vill köpa lite kaliumdivätefosfat. Började googla butiker men tänkte att någon kanske redan hitta en som inte skickar med typ DHL för 79 spänn när påsen kostar ett par tior? Eller kan det rentav finnas i annan form som nitrat i salpeter?

• 6 svar
    • 894 visningar
  22. Det har fungerat bra nu i flera månader, igår märkte jag att alla mina skivor och knappar ser lite konstiga ut. Tog och testade allt och alla värden ser bra ut förutom kalcium och magnesium som är över det dubbla. Är detta vara skadligt? Skall jag köra en 50% vattenbyte? Fiskar, räkor och allt annat levande ser ut att trivas förutom mina knappar och en del av skivorna.

23. Started by JonasW,

Kör Balling med det balanserade receptet som finns här på SVG sedan i somras. Har inte gjort ett enda vattenbyte sedan dess och kommer nog att göra väldigt få framöver också. Än så länge så förbrukar jag inte mer än 160ml/dygn så det har inte gått i så mycket mineralsalt än. Salinitet i karet ligger nu på 1.026 vilket är det högsta jag vill (bör?) köra. Hur kompenserar ni som kör Balling utan vattenbyten eller få byten? Hinka ur motsvarande mängd ur karet som det går i mineralsalt per vecka t.ex.?

• 3 svar
    • 893 visningar
  24. Started by Conjor,

Hej på er alla. Jag har börjat använda detta PO4x4 Phosphate Silicat remover Hittade det hos Bioted samt det här Blue Life Clear FX Pro som är en blandning av detta och något dunder kol. Info: PO4x4 Phosphate remover är upp till 4 ggr effektivare än de vanliga järnbaserade fosfatreducerande filtermaterialen. Det består av pelletsformade plastpolymerer som effektivt absorberar fosfaten. Någon annan som testat detta ?

• 3 svar
    • 893 visningar
  25. Started by sara s,

I Saltvattenskemi för Dummies så är ju rekommenderat pH ~8,2 men eftersom det står att det förändras under dagen så undrar jag NÄR på dygnet ska det vara ~8,2? Det kanske finns att hitta här på guiden men får ingen träff när jag söker på pH...

• 3 svar
    • 893 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.