Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Dimorb,

Ser att jänkarna erbjuder den typen av testing för att söka felkällor till t.ex. varför fiskar blir sjuka osv.. Det hade varit mitt i blinken för mig som har ett oidentifierat problem med fiskarna men jag finner inte något ställe i europa som erbjuder denna tjänsten. Någon som vet om var man kan köpa den/om den finns? https://aquabiomics.com/

• Gilla
    • 5 svar
    • 972 visningar
  2. Started by Keek,

Satt och fundera på om vattnet i en elektrisk luftavfuktare skulle gå och använda som påfyllning i akvariet? Det borde väl inte va några konstigheter i ett sånt vatten. Jag gjorde ett KH test och det slog om direkt. är det något annat man kan testa för att kolla kvaliten? har ingen TDS/Orp (heter det väl) mätare är där några kemikalier i en sån maskin ? (inte vad jag förstår, men det säger ju ingenting) snål som man är vill man inte hälla ut något som går och använda

• 2 svar
    • 971 visningar
  3. Started by spoiled,

Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack

4. Önskar lite inspel på vad de olika produkterna har gjort för andra användare. Jag använder metasorb regelbundet för att stabilisera en del metaller. I huvudsak nickel, zink och cobalt. Metasorb som produkt listar vilka metaller det skall absorbera och i vilken usträckning. Det går således inte att "överdosera" - då det är en fast polymer som sätts i sumpen. Vad med Triton detox och/eller Reefclear från Grotech? Någon som har använt dem eller kan säga något om vilka metaller de absorberar och i vilken utsträckning? Kan man överdosera dem? Påverkar de basämnen som t.ex. kh, ca, mg, k, osv.. ?? Någon kemikunnig som har insikt i det…

• 4 svar
    • 971 visningar
  5. Started by wrang,

hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?

• Gilla
    • 5 svar
    • 971 visningar
  6. Ni som har denna produkt skulle ni kunna berätta för mig hur mycket måttskeden rymmer för jag har blivit av med min och jag har väldigt lågt KH som jag vill få upp. tack på förhand

• 8 svar
    • 970 visningar
  7. Started by acuario,

Vad ska den ligga på i vattnet

• 2 svar
    • 970 visningar
  8. Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden. Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de. För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonate…

9. Started by Cherokee709,

Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter

• 3 svar
    • 969 visningar
  10. Hej! Jag upptäckte nu till mitt stora förtret att jag har blandat fel i mina ballingdunkar. Jag kör Balling Light och har doserat 10 ggr för mycket spårämnen i dunkarna. I Ca-dunken har det gått åt ca 0,7 liter och i Mg-dunken ca 1 liter I Ca-dunken blandas Heavy Metal och Strontium/barium komplex. Där har jag haft i 250 ml istället för 25 ml. I Mg-dunken har jag blandat i Iodine flour complex med 250 ml istället för 25 ml. Mitt kar är på ca 430 L netto. Jag kommer att blanda nu dunkar idag med rätta mängdera. Två frågor uppstår därför: 1. Behöver jag göra något speciellt med karet idag? 2. Kan jag använda dunkarna till något vettigt idag eller är det bara att kasta?

• 4 svar
    • 968 visningar
  11. Started by Olle,

Någon som vet om man ska kolla den övre eller nedre skalan. Har ju slängt instruktionerna och kör mest med Hanna

• 5 svar
    • 968 visningar
  12. Started by Gnarkill,

Jag har mätt mitt PH värde nyss i akvariet och det ligger på 7,5 vad skall jag göra för att få upp det till den önskade nivån? Samt att min KH låg på 4. Korallerna börjar se hängiga ut och så vidare /Tom

• 1 svar
    • 967 visningar
  13. Started by Dimorb,

Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH. Hur bör man gå tillväga? Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång? Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack? Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dos…

• Gilla
    • 5 svar
    • 966 visningar
  14. Started by paulito,

vad är det vinröda som finns lite över allt?

• 3 svar
    • 966 visningar
  15. Started by BAminoff,

Om jag har ett högt kh 13-15 och fiskarna verkar slöa simmar lite närmare botten än vad dom brukar från mitten av karet och neråt Kan det ha med varann att göra? MVH BA

• 2 svar
    • 966 visningar
  16. Started by freguz,

Som rubriken beskriver, kan man ha det, utan att det blir nån konstig oönskad kemisk reaktion eller att effekten uteblir? Det gälller just nu alu remover, kanske är annorlunda för järn. Jag har väldigt trångt i mitt lilla hang-on filter nämligen, så det får bara plats en strumpa. Ska skaffa större filter sen. mvh Fredrik

• 7 svar
    • 965 visningar
  17. Det har fungerat bra nu i flera månader, igår märkte jag att alla mina skivor och knappar ser lite konstiga ut. Tog och testade allt och alla värden ser bra ut förutom kalcium och magnesium som är över det dubbla. Är detta vara skadligt? Skall jag köra en 50% vattenbyte? Fiskar, räkor och allt annat levande ser ut att trivas förutom mina knappar och en del av skivorna.

18. Started by Thommy,

hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.

• 2 svar
    • 963 visningar
  19. Started by Quirkz,

Hej jag undrar när man räknar ut med aqua cal så skriver man i 7 dagar tex på Mg så säger den 44ml per dag menar den att jag ska dela dom där 44 på 7 dagar eller ska man fylla 44 per dag

• 6 svar
    • 963 visningar
  20. Started by kylander,

Kan en sån här renare ersätta en osmos? http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/minidest.pdf

• 0 svar
    • 962 visningar
  21. Started by Halogen,

Hej, Finns det något pålitligt medel för att få bort svävalger(phyto), ur vattnet. Jag har lite problem med detta i ett yngelakvarie. / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 962 visningar
  22. Started by svedalaciklid,

tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar

23. Started by port513,

Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke

24. Started by MattiasN,

Litar inte på min natriumkarbonat som jag har(se tråden om högt jod), behöver därför baka bikarbonat till karbonat. Jag skulle behöva få ut 1560g natriumkarbonat, hur mycket bikarbonat ska jag börja med för att sluta med 1560g när den är färdig och ungefär hur länge och vilka grader behövs i ugnen?

• Gilla
    • 2 svar
    • 959 visningar
  25. Started by rickard598,

Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.