Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by kylander,

Kan en sån här renare ersätta en osmos? http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/minidest.pdf

• 0 svar
    • 924 visningar
  2. Started by danne031,

Peter har tydligen tagit paus med att skicka pmdd och jag vill köpa lite kaliumdivätefosfat. Började googla butiker men tänkte att någon kanske redan hitta en som inte skickar med typ DHL för 79 spänn när påsen kostar ett par tior? Eller kan det rentav finnas i annan form som nitrat i salpeter?

• 6 svar
    • 924 visningar
  3. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson

• 2 svar
    • 923 visningar
  4. Started by Jerka,

På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297

• 1 svar
    • 922 visningar
  5. Started by paulito,

vad är det vinröda som finns lite över allt?

• 3 svar
    • 922 visningar
  6. Started by akutmottagning,

Vilket po4 test är bäst i låga nivåer. Då priset är detsamma

7. Started by judas,

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

• 2 svar
    • 921 visningar
  8. Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…

• 3 svar
    • 921 visningar
  9. Started by rolnor,

Hur viktigt är det med ozon? Jag har kört både med och utan långa tider och märker ingen vesäntlig skillnad, vattnet kan bli lite klarare med än utan. Jag har startat om min cubicus reeeftank nu och har lite grums i vattnet, kan komma från bottensanden och då hjälper väl inte ozon men tänkte prova. Har filtervadd vid utloppet och ser att det samlas partiklar, även en del brunt som troligen är kiselalger. Min lilla fragg lobophytum som jag fäst med gummisnodd kan eventuellt faktiskt vara påväg att få liv igen, har sett stendöd ut.

• 7 svar
    • 920 visningar
  10. Started by Halogen,

Hej, Finns det något pålitligt medel för att få bort svävalger(phyto), ur vattnet. Jag har lite problem med detta i ett yngelakvarie. / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 919 visningar
  11. Started by jonasroman,

Med anledning av ämnet, att mäta, Hannas olika checker etc, tänkte jag ge er min korta förklaring hur det hänger ihop. När man mäter halten av ett ämne kan man göra det genom att nyttja det faktum att ämnet i sig som skall mätas färgar vattnet tillsammans med hjälp av en reagens. Absorbansen av en viss våglängd är linjär mot färgmättnaden, och färgmättnaden är i sin tur linjär mot halten av de ämne som ger upphov till färgmättnaden=koncentrationen av ämnet är linjär mot absorbansen av den våglängd som mäts. Så vi behöver bara mäta ljusintensiteten före och efter ”provröret”, eller före och efter att färgen utvecklats. Men det här inte riktig så …

• 0 svar
    • 919 visningar
  12. Det har fungerat bra nu i flera månader, igår märkte jag att alla mina skivor och knappar ser lite konstiga ut. Tog och testade allt och alla värden ser bra ut förutom kalcium och magnesium som är över det dubbla. Är detta vara skadligt? Skall jag köra en 50% vattenbyte? Fiskar, räkor och allt annat levande ser ut att trivas förutom mina knappar och en del av skivorna.

13. Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden. Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de. För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonate…

14. Det har idag gått strax över en vecka sedan jag uppgraderade från 140L till 350L. Bör jag fortsätta med mitt vattenbyte en gång i veckan eller bör jag vänta lite längre innan jag gör första bytet? Har ett refugium installerat om det nu gör nån skillnad på vattenbytesfrekvensen?

• Gilla
    • 9 svar
    • 918 visningar
  15. Started by Marie_hbg,

Fick även med en burk av det ovanämda, nu undrar jag vad det är och hur jag använder det. All text på tyska och kan inte ett ända ord =(

16. Started by jizeta,

Har ett RSM130 och funderar på det där med salinitetet kontra temperaturen... Har för närvarande ca. 28 grader och en salthalt på 1.023-1.024...ligger jag bra så?

• 3 svar
    • 917 visningar
  17. Started by ppihlstrom,

Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?

• 2 svar
    • 917 visningar
  18. Started by Tobbz,

Har ett test som gick ut i september 2014- det har varit oöppnat tills nu när jag skulle kolla kalium nivån. Testade och fick fram siffran 350 i kalium, har inte tillsatt något förutom fm:s balling light. Och inget vatten är bytt på ett par veckor.

19. Started by Gnarkill,

jag sitter och funderar på det här med att höja KH:t i mitt kar efter som att det är lågt. Kan man använda Santa Marias Bikarbonat /Natron eller är det år pipan fel?

• 1 svar
    • 915 visningar
  20. Started by Ahab,

Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....

• 0 svar
    • 915 visningar
  21. Started by Nizztos,

Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?

• 0 svar
    • 915 visningar
  22. Started by loscars,

Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit trots detta. Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll. Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008. Fast det är svårt att säga exakt .... PH ligge…

• 2 svar
    • 914 visningar
  23. Started by Olle,

Någon som vet om man ska kolla den övre eller nedre skalan. Har ju slängt instruktionerna och kör mest med Hanna

• 5 svar
    • 914 visningar
  24. Started by kromos,

Karet har gått ett tag sedan jag flyttade över allt från min förra till det nya. Och nu idag efter ett par veckor märker jag att vattnet är "disigt", har inte visat några sådana tendeser innan förutom när jag blandat saltvatten men då visat sig bero på dålig cirkulation och kyla. Men nu vet i katten, förändringar denna vecka : 1. kopplat in ett uv-c 2. utökat fisk och korall bestånd (blandat annat en sandvändande firre, men den har gått där i sen i måndag och det har inte varit disigt förrens idag) 3. Matat med noriblad med en klämma som fått sitta i över natt, jag jag skulle ta upp den igår smulades den isär och mycket blev kvar i karet 4. igår fyllde jag på 7L osmos vat…

• 3 svar
    • 913 visningar
  25. Started by h0llowman,

hmm måste fråga det ser ut som mina kalkalger flagnar inte alla men lite här och där ... ser ut att släppa ett lager sen och under det ser bra ut fin färger på kalkalgen där .någon som haft detta eller vet vad det är ???eller ska det vara så??? håller för närvarande på med att höja calsiumet i akvariet med tropicmarins bio-calcium kan det ha att göra med det ?? när jag skriver flagnar menar jag att att det som släpper är en ljus hinna sen komer det mörka fina lila kalkalger .. mvh peter

• 1 svar
    • 913 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.