Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Drake,

Nu satan, nu ska julgroggen blandas! Fick nyss svar på mitt första ICP-test i nya akvariet. Var väl sådär kul. Bakgrund: Ca. 350 liter inkl. sump. 6 veckor sedan det fylldes med ro-vatten och Aqua Forest salt. Mätte upp rätt höga Ca och Mg nivåer. Typ 490/1500 så jag har inte tillsatt något förutom lite AFR men det var ett tag sedan. Fosfat och nitrat var jag tvungen att tillsätta den första månaden för det nollades direkt men verkar ha stabiliserats nu. Testssvar: Alla makrogrejer helt ok, men mer eller mindre nollat vad gäller spårämnen! Ca och Mg 10-15% lägre än Saliferts tester!!! Min BTA kröp in i en streamer nylig…

• Tack
      • Gilla
    • 5 svar
    • 944 visningar
  2. Started by rickard598,

Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…

3. Started by Jurgonh,

Jag har köpt ett KH test med namn som rubriken lyder... dock står instruktonen bara på tyska.. nån som vet hur i friden man använder det?

• 4 svar
    • 944 visningar
  4. Started by BAminoff,

Om jag har ett högt kh 13-15 och fiskarna verkar slöa simmar lite närmare botten än vad dom brukar från mitten av karet och neråt Kan det ha med varann att göra? MVH BA

• 2 svar
    • 944 visningar
  5. Started by Thommy,

hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.

• 2 svar
    • 943 visningar
  6. Hej! Vilket fabrikat upplever ni som visar skapligt rätt , samt har en bra hållbarhet vid normal användning? Ingår förresten dessa i Triton testen och isf någon som jämfört med egna test?

• 0 svar
    • 943 visningar
  7. Started by Halogen,

Hej, Finns det något pålitligt medel för att få bort svävalger(phyto), ur vattnet. Jag har lite problem med detta i ett yngelakvarie. / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 943 visningar
  8. Started by acuario,

Vad ska den ligga på i vattnet

• 2 svar
    • 943 visningar
  9. Started by paulito,

vad är det vinröda som finns lite över allt?

• 3 svar
    • 943 visningar
  10. Det har fungerat bra nu i flera månader, igår märkte jag att alla mina skivor och knappar ser lite konstiga ut. Tog och testade allt och alla värden ser bra ut förutom kalcium och magnesium som är över det dubbla. Är detta vara skadligt? Skall jag köra en 50% vattenbyte? Fiskar, räkor och allt annat levande ser ut att trivas förutom mina knappar och en del av skivorna.

11. Started by Ted saltakvarium,

Hej! Tänkte fråga om jod. Är det jod i det saltet man köper i djuraffären eller måste man fylla på med jod i akvariumet när man har putsräkor? Isåfall, var får man tag i jod? vad kostar det?

• 1 svar
    • 940 visningar
  12. Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden. Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de. För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonate…

13. Started by svedalaciklid,

tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar

14. Started by kylander,

Kan en sån här renare ersätta en osmos? http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/minidest.pdf

• 0 svar
    • 938 visningar
  15. Started by judas,

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

• 2 svar
    • 938 visningar
  16. Started by Johnny Tveit,

Idag gjorde jag lite tester då jag funderar på att börja med att tillsätta ämnen som behövs för att koraller ska trivas. Har under ett par dagar fyllt på med Kalcium då den varit <260. KH 8 pH < eller = 7,6 Nitrat 20 Nitrit 0 Ammonium 0 Magnesium 1120 Kalcium 340 Vilken metod anses vara den enklaste (då jag är långt ifrån kemikunskap)? Tacksam för svar Mvh Johnny

17. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson

• 2 svar
    • 936 visningar
  18. Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…

• 3 svar
    • 935 visningar
  19. Started by balofix,

Hej ! Någon som kan hjälpa mig med instruktioner på hur mycket vatten respektive regent som jag ska ha i testflaskan ?

• 1 svar
    • 934 visningar
  20. Started by Olle,

Någon som vet om man ska kolla den övre eller nedre skalan. Har ju slängt instruktionerna och kör mest med Hanna

• 5 svar
    • 933 visningar
  21. Started by Conjor,

Hej på er alla. Jag har börjat använda detta PO4x4 Phosphate Silicat remover Hittade det hos Bioted samt det här Blue Life Clear FX Pro som är en blandning av detta och något dunder kol. Info: PO4x4 Phosphate remover är upp till 4 ggr effektivare än de vanliga järnbaserade fosfatreducerande filtermaterialen. Det består av pelletsformade plastpolymerer som effektivt absorberar fosfaten. Någon annan som testat detta ?

• 3 svar
    • 932 visningar
  22. Started by Marie_hbg,

Fick även med en burk av det ovanämda, nu undrar jag vad det är och hur jag använder det. All text på tyska och kan inte ett ända ord =(

23. Started by Utstrand,

Nu var jag nog lite för snabb igen. Sprang in i en djuraffär på vägen hem för att köpa aktivt kol. Dom hade "Red Sea Max Carbon Media Ref: 40259" som redan var portionerad i 2 rätt stora filter påsar (200g). Finns ingen beskrivning med så har ingen aning om hur mycket en påse är tänkt för:( hittar ingen vettig förklaring på nätet heller, står bara att dom är till för red sea max 130, 130D & 250 akvarium. Någon som har sånt kol och en beskrivning eller vet ungefär hur mycket g/l det brukar behövas?

• 4 svar
    • 932 visningar
  24. Started by Jerka,

På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297

• 1 svar
    • 930 visningar
  25. Started by kromos,

Karet har gått ett tag sedan jag flyttade över allt från min förra till det nya. Och nu idag efter ett par veckor märker jag att vattnet är "disigt", har inte visat några sådana tendeser innan förutom när jag blandat saltvatten men då visat sig bero på dålig cirkulation och kyla. Men nu vet i katten, förändringar denna vecka : 1. kopplat in ett uv-c 2. utökat fisk och korall bestånd (blandat annat en sandvändande firre, men den har gått där i sen i måndag och det har inte varit disigt förrens idag) 3. Matat med noriblad med en klämma som fått sitta i över natt, jag jag skulle ta upp den igår smulades den isär och mycket blev kvar i karet 4. igår fyllde jag på 7L osmos vat…

• 3 svar
    • 930 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.