Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Fredrik.g,

Hej, Kommer behöva använda mig av flatworm exit och det står att man måste använda aktivt kol efteråt då plattmaskarna blir giftiga när de dör. Mitt akvarie är på ca 30 liter så jdet borde gå att använda en turboflotor blue 500 skummare som reaktor man täpper till luftintaget på och sen lägger en filterstrumpa med kol och fosfatremover i utkloppet. Finns det någon risk att det blir för mycket eller för lite flöde om jag gör såhär eller finns det någon som kan ge andra förslag? MvH Fredrik

2. Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.

3. Started by Draedon,

har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten. när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.

• 3 svar
    • 1k visningar
  4. Started by saltatrox,

Har doserat Korallen-Zuucht manuelt i mitt kar. Men vill börja använda doserpump.(har ju ett par st liggande) Jag har provat använda nåra olika märken men KZ tycker jag har påverkat minna Ca,Mg,Kh värden minst. Skulle vilja veta vad ni använder. Har klurat på hur Fauna Marine Ballig flaskor skulle funka, men det är ju tre olika faskor. Kan man hälla alla tre flaskor i en behållare och sen dosera från den. Kul att få höra om jag är helt ute å cyklar. Mvh Thomas

• 6 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Aquario,

Hej. Jag undrar om aktivt kol och fosfat remover tar bort spår ämnen som jag doserar. Jag har nyligen börjat med Easy-Life Maxicoral A&B.

• 2 svar
    • 1k visningar
  6. Started by PACE 1,

Är där någon som har provat "Aqua medics Antired". Jag undrar vad ni har för åsikter om denna produkt?

• 1 svar
    • 1k visningar
  7. Started by fergu99,

Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 1k visningar
  8. Started by morphriz,

Hej alla, mycket inressant tråd på Barr report: http://www.barrreport.com/aquatic-microbiology/2249-nitrifying-bacteria-real-players.html mvh Mattias

• 3 svar
    • 1k visningar
  9. Started by freddi36,

Någon som prova DJMs salt? Riktigt billigt och med bra värden ju, men 20kg för 300dkr.. vad är haken?

• 4 svar
    • 1k visningar
  10. Started by jonasroman,

Sedan en längre tid där Triton var pionjärer, erbjuds idag vattenanalystjänster. I början var det ”bara” ICP-OES, men fler aktörer finns nu på marknaden, och dessa använder sig även av ICP-MS i de fall den metoden är mer lämplig. ICP-MS kan detektera lägre halter, ner till ppt, medans OES "bara" ner till ppb. Så den måste nyttjas om man tex skall kunna uttala sig om Järn, eftersom ICP-OES´s ”level of detection” är högre än halten i natural sea water. Även andra ämnen måste analyseras med ICP-MS om jag förstått proffslabben rätt av samma skäl. Själv har jag precis varit i kontakt med Eurofin lab och använder dom för att verifiera halten i mina egna tillblandade referensv…

• 2 svar
    • 1k visningar
  11. Started by aerie,

Hej! Har lyckats paja min saltmätare så jag tänkte beställa en riktig men det löser inte riktigt det nuvarande problemet, att matcha salthalten i vattenbytet till den i karet... någon som har ett bra tips på hur man kan lösa det? Har provat att hälla lite sand i en petflaska och sätta i, det ger dock ganska grovt utslag, finns det något annat smidigt sätt man kan göra det i hemmamiljö?

• 4 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Tias/Frida,

fick hem min osmos från PWSS igår. funderar lite på vilket håll den ska hänga? jag har hängt upp den med in/outlopp uppåt. är detta rätt eller spelar det någon roll? det är en AN Anatica Osmos 120

• 1 svar
    • 1k visningar
  13. Started by bläckis,

Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis

• 3 svar
    • 1k visningar
  14. Started by spoiled,

Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack

15. Started by patrikk,

Hejsan stötte på detta i en butik idag Instant ocean. Det jag undrar är om detta är ett salt med bakteriekultur samt när kan/bör man använda det?

• 5 svar
    • 1k visningar
  16. Hallå. Jag har fått brunt vatten när jag började använda Aqua Connect silicarbon. Är det normalt? eller har jag gjort något fel. Jag kör fortfarande sötvatten och tömde en påse (500ml) i en filterpåse (200micron) och placerade den under inkommande vatten för att få bäst omrörning av granulatet. edit: Jag använder produkten för att få bort silikater från revkeramiken innan jag börjar köra igång det med salt.

• 0 svar
    • 1k visningar
  17. Started by SaltisLinda123,

Någon som testat red sea reef foundation A och C ? Vad tycker ni om dom produkterna

18. Started by POPOV,

Har funnit en tysk webbsida med trevliga priser på balling produkter samt annat i kemi väg så som järnbaserad fosfat remover. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45?osCsid=2e7394a23483a60fa5c2d4a9aeabf73d Finns det andra bra och billiga tyska webbsidor?

• 5 svar
    • 1k visningar
  19. Started by Clownen,

Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter

• 0 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Speedster,

Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?

21. Started by gurra600,

Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?

22. Started by Fiffe,

Jag har två olika nitrattester från Salifert, ingetdera har utgånget bäst före datum. Test1 (nyast) Består av en vätska (4 droppar) och en (liten 0,05ml?) skopa pulver. Test2 Består av två olika pulver och en skopa modell större. Test1 ger nästan inget utslag alls. En väldigt svag färgning från sidan, ett mätväde på ca 0.1. Test2 färgar ut rejält. Jag skulle uppskatta ett värde på ca 10 i nitrat. Jag mätt 2 ggr med varje test idag med samma resultat. Hur kan det bli så olika?

23. Started by rickard598,

Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…

24. Started by Olle,

Någon som vet om man ska kolla den övre eller nedre skalan. Har ju slängt instruktionerna och kör mest med Hanna

• 5 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Peckoltia,

Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.