Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Som rubriken beskriver, kan man ha det, utan att det blir nån konstig oönskad kemisk reaktion eller att effekten uteblir? Det gälller just nu alu remover, kanske är annorlunda för järn. Jag har väldigt trångt i mitt lilla hang-on filter nämligen, så det får bara plats en strumpa. Ska skaffa större filter sen. mvh Fredrik
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej! Jag är nu inne på min andra vecka av inkörning och väl medveten om att värden o sånt flyger härs o tvärs... Har 540 liter + 170 liter sump med nylagd DSB. Ljus är på max 25% enligt tidsschema och kornigt brunt material har börjat bildas på sand och död sten. Har bara 6 kg levabde sten Har mätt vid tre tillfällen. Det senaste gav: salt 1.025, NO3:25 och PO4: 0,33. Mina frågor är: PO4 testet hamnade på den "bebisblå" färgen d.v.s 1....Denna siffra delar jag med tre enligt instruktion och hamnar då på 0.33...Har jag rätt i min tolkning eller gör jag ett rookiemisstag ??? NO3 testet hamnade denna gång på 25mg/l...hittar dock ingen referens…
-
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Litar inte på min natriumkarbonat som jag har(se tråden om högt jod), behöver därför baka bikarbonat till karbonat. Jag skulle behöva få ut 1560g natriumkarbonat, hur mycket bikarbonat ska jag börja med för att sluta med 1560g när den är färdig och ungefär hur länge och vilka grader behövs i ugnen?
-
-
- 2 svar
- 999 visningar
-
-
Hallå. Jag har fått brunt vatten när jag började använda Aqua Connect silicarbon. Är det normalt? eller har jag gjort något fel. Jag kör fortfarande sötvatten och tömde en påse (500ml) i en filterpåse (200micron) och placerade den under inkommande vatten för att få bäst omrörning av granulatet. edit: Jag använder produkten för att få bort silikater från revkeramiken innan jag börjar köra igång det med salt.
-
- 0 svar
- 998 visningar
-
-
Hej! Har lyckats paja min saltmätare så jag tänkte beställa en riktig men det löser inte riktigt det nuvarande problemet, att matcha salthalten i vattenbytet till den i karet... någon som har ett bra tips på hur man kan lösa det? Har provat att hälla lite sand i en petflaska och sätta i, det ger dock ganska grovt utslag, finns det något annat smidigt sätt man kan göra det i hemmamiljö?
-
- 4 svar
- 998 visningar
-
-
Hej jag undrar när man räknar ut med aqua cal så skriver man i 7 dagar tex på Mg så säger den 44ml per dag menar den att jag ska dela dom där 44 på 7 dagar eller ska man fylla 44 per dag
-
- 6 svar
- 998 visningar
-
-
Har doserat Korallen-Zuucht manuelt i mitt kar. Men vill börja använda doserpump.(har ju ett par st liggande) Jag har provat använda nåra olika märken men KZ tycker jag har påverkat minna Ca,Mg,Kh värden minst. Skulle vilja veta vad ni använder. Har klurat på hur Fauna Marine Ballig flaskor skulle funka, men det är ju tre olika faskor. Kan man hälla alla tre flaskor i en behållare och sen dosera från den. Kul att få höra om jag är helt ute å cyklar. Mvh Thomas
-
- 6 svar
- 997 visningar
-
-
Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 997 visningar
-
-
Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack
-
fick hem min osmos från PWSS igår. funderar lite på vilket håll den ska hänga? jag har hängt upp den med in/outlopp uppåt. är detta rätt eller spelar det någon roll? det är en AN Anatica Osmos 120
-
- 1 svar
- 996 visningar
-
-
Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter
-
- 0 svar
- 996 visningar
-
-
Jag bytte salt för ett par veckor sedan. Från Instant Oceans vanliga till deras revsalt. KH rusade i höjden och flertalet LPS'er och skivanemoner blev/är nu väldigt sura. Finns det fler som har liknande erfarenhet av Instant Oceans salter? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 996 visningar
-
-
Hejsan stötte på detta i en butik idag Instant ocean. Det jag undrar är om detta är ett salt med bakteriekultur samt när kan/bör man använda det?
-
- 5 svar
- 995 visningar
-
-
Någon som vet om man ska kolla den övre eller nedre skalan. Har ju slängt instruktionerna och kör mest med Hanna
-
- 5 svar
- 994 visningar
-
-
Har funnit en tysk webbsida med trevliga priser på balling produkter samt annat i kemi väg så som järnbaserad fosfat remover. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45?osCsid=2e7394a23483a60fa5c2d4a9aeabf73d Finns det andra bra och billiga tyska webbsidor?
-
- 5 svar
- 994 visningar
-
-
Hejsan, Har ett Ytterfilter som är konstruerat för att klara saltvatten och med detta filter fick jag med massa påsar med Aktivt Kol utöver dom som är i filtret. Filtret har bara varit stående pga att jag starta upp Hörnkaret med sumpen. Tänkte därför kolla eftersom jag har massa av dessa påsar är det något jag kan slänga ner 1 av i sumpen? Eller är dessa kolpåsar inget att ha? Ytterfiltret som påsarna är tänka att vara i Tetratec EX 2400 Tänkte mest på om sådant kol som medföljer ytterfilter brukar innehålla fosfat m.m eller kan man mäta fosfathalten i kolet på nått sätt?
-
Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?
-
- 4 svar
- 992 visningar
-
-
Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…
-
- 2 svar
- 992 visningar
-
-
Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis
-
- 3 svar
- 992 visningar
-
-
Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?
-
- 2 svar
- 991 visningar
-
-
Satt och fundera på om vattnet i en elektrisk luftavfuktare skulle gå och använda som påfyllning i akvariet? Det borde väl inte va några konstigheter i ett sånt vatten. Jag gjorde ett KH test och det slog om direkt. är det något annat man kan testa för att kolla kvaliten? har ingen TDS/Orp (heter det väl) mätare är där några kemikalier i en sån maskin ? (inte vad jag förstår, men det säger ju ingenting) snål som man är vill man inte hälla ut något som går och använda
-
- 2 svar
- 990 visningar
-
-
När ni har handlat osmos anläggning i Danmark vilken modell och är ni nöjda?? Ska man beställa något mer när man ändå beställer?? glad sommar på er!
-
Det som inte fick hända hände inatt. En av mina mindre anemoner har på nåt jäkla sätt åkt in i pumpen😡 Finns bara nån bit av foten kvar… Jag har satt typ ”myggnät” på alla intag och det enda som inte är skyddad är utloppet på pumpen. Kan den ha tagit sig in där fastän det är motströms? Vattnet är grumligt/mjölkigt och alla andra varelser ser ok ut så länge. Tänker att jag byter ut ca 50% av vattnet. Tar gärna emot tips… Jäkligt tråkigt detta….
-
-
- 5 svar
- 989 visningar
-
-
Haft strul med allmäntillståndet sista tiden. Tynande knappar (se egen tråd), märklig tillväxt på hysterix och calendrium, nån av ricordeor slår inte ut som vanligt. Försämringen har gått långsamt, och jag tror att jag hittat förklaringen. Förutom att jag inte sköter mina regelbundna vattenbyten så körde jag slut på spårämnen typ förra sommaren. Fick tag i nya för 14 dagar sedan, men antar att det fortfarande ligger back i systemet. Testade idag att mäta jod/iodine med ett salifert-test, och fick ett noll-värde. Ska göra om testet imorgon i karet och i en bytta med nyblandat vatten. Om det nu visar att jag ligger lågt, hur långsamt måste höjningen ske, och hur ska jag bär…
-
- 0 svar
- 989 visningar
-