Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by smedberg,

Sitter och räknar på dosering för att justera mg med Aqua calculator och får det inte att gå ihop. Jag tänkte öka ca 20mg/l och dag och jag räknar enligt nedan. Akvariet är 130l dvs 20mg*130= 2600mg 2600mg = 2,6g men i calculatorn säger den att jag skall dosera 19,6g Är det för att det mesta är vatten i MgClx6H2O ?

• 2 svar
    • 686 visningar
  2. Started by Constanzo,

Hej, Har precis kopplat upp ett ytterfilter Xp1 till mitt Nano. Filtret innehåller ett par inkörda biobollar, rowaphos och zeolith. Har kört filtret nu i över ett dygn, och värden är som följer; PH: ~7 NO3: ~25ppm NO2: 0 PO4: ~0 Salthalt: 1023 Kan detta vara en inkörningsfas för filtret, och att PH kommer att ramla upp till sina ordinarie 8,1-8,3?

3. Started by pimo,

Är det ok? Kör med armerad pvc slang till mitt uvc nu, kom på att det kanske finns något dumt i sån slang?

• 2 svar
    • 802 visningar
  4. Started by litetsmultron,

Någon som kan förklara skillnaden på: Magnesiumklorid och Magnesiumsulfat samma gäller kalciumklorid och kalciumsulfat? Med vänlig hälsning David

5. Started by wrroomm77,

Jag mätte mitt vatten i dag igen då jag har akvariet under inkörning. Salthalt 1.0215 PH 8.4 Ca 430 Kh 15.6 PO4 1.0 NO2 0.01 knappt mätbart NO3 2.75 Akvariet är på 480 liter med sump på 100 liter ca 500 liter vatten totalt. Jag tillsätter den avdunstade volymen ca 3 liter per dygn med kalkvatten. Fråga 1 varför stiger kh så mycket. ska jag hälla i mindre kalkvatten o blanda med kranvatten? Fråga 2 det stor i bruksanvisningen till fosfattestet att det kan vara missvisande vid högt Kh funderade på om det är det som gör det höga fosfatvärdet. Fråga 3 sjunker kalciumvärdet om jag tillsätter mindre kalkvatten? vad ska jag tillsätta i stället för att hålla det på en bra nivå al…

6. Started by brevix,

Förväxlade Tropic Marin bio-strotium med bio calsium!!!ja klantigt!! fick i 90 gram bio-strontium i 600liter kar!! VAD SKA JAG GÖRA ???

• 2 svar
    • 674 visningar
  7. Started by Johan Svensson,

Jag har lite bekymmer med min karantän. Förra veckan blev vattnet helt grönt så man knappt såg fiskarna. Fiskade upp dom och tömde hela karet och rengjorde allt. I med nytt vatten och tillbaka med fiskarna. Efter två dagar började vattnet bli lite dimmigt. Efter ytterligare två dagar blev vattnet helt grönt igen. Någon som har förslag på hur man ska undvika detta? Jag kan ju inte hålla på att byta 100l vatten två ggr i veckan [emoji51] Hade en skummare hjälpt? Kör endast lite plastinredning en streamer och doppvärmare. Kör med Seachem Prime för att hålla nere ammoniak mm. Skickat från min iPhone med Tapatalk

8. Started by Robban,

Hej, Vi spekulerar på ett hus med eget vatten och enskilt avlopp. Jag söker efter erfarenheter hos saltakvarister med egen djupborrad brunn eller helt enkelt enskilt vatten och avlopp. Vad tar t ex en ro-anläggning/osmos. Vad lämnar det kvar? Risker? Tacksammast Robert

9. Started by judas,

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

• 2 svar
    • 882 visningar
  10. Har kommit de senaste dagarna, växer en brun hinna. Tar man upp den så klumpar den ihop, luktar lite illa också. Ibland kommer det upp klumpar på ytan, även ytan ser hinnig ut... Vad tusan är det. Har bytt 15 liter per vecka, rensar skummaren var tredje dag. Mätte allt idag: pH 8,3 KH 5, Salt 1,027 Nitrit 0,02 Nitrat 15 Calcium 420 Magnesium 1450. Temperatur 27,1 för nu är det varmt i huset.. OK KH verkar lågt. Calcium och Magnesium högt. Kan det ha med det att göra?? Hjälp.-sjuk

• 2 svar
    • 960 visningar
  11. Started by morphriz,

http://www.siphonophores.org/index.php

12. Started by DSB,

Jag undrar om batterivatten är tillräckligt avmineraliserat för att använda när jag kalibrerar min digitala saltmätare ? Skickat från min iPad med Tapatalk

• 2 svar
    • 485 visningar
  13. Started by Vidofner,

Har microbe lift's activated carbon men det står inte på burken hur man ska dosera det? Läste nånstans om en rekommendation på 40g per 100 liter men vet inte om det var en generell rekommendation eller om det var bara för det märket dem diskuterade på den tråden. Nån som vet om det finns någon generell regel på hur mkt som ska doseras eller om alla olika märken skiljer sig? Nån som vet just hur mkt man ska dosera med microbe lift?

• 2 svar
    • 849 visningar
  14. Started by Laggeman,

Vad säger ni om detta? http://www.metro.se/se/article/2007/10/30/17/2827-48/index.xml Det kanske kommer något som vi i framtiden kan använda till vår kar och mäta bakteriehalt och olika nivåer av kemialier med hjälp av en ratt där man ställer in för olika ämnen? Hade ju vart helt ok.

15. Started by Thommy,

Hejsan jag har en coralife hydrometer plast.Där finns en markering mellen 1.020-1.023 men ska man inte ha runt 1.025.Vilken mätare rekomenderas för bra test resultat.H Thommy.

16. Har nyligen kommit igång med denna härliga hobby. Mycket utgifter nu i början med allt som hör där till. Ska så småningom köpa ett filter så jag kan ordna eget vatten. Just nu har jag kranvatten i karet. Men vill förbereda fördiga dunkar med både osmosvatten och färdigt saltvatten för vatten byten och på fyllning. Zoo.se säljer men jag bor söder om Stockholm i Hökarängen. Så tänkte kolla fall det möjligen finns någon på närmare håll som har lust att sälja lite? Mvh Johan

• 2 svar
    • 597 visningar
  17. Started by Kimozabe,

Hittade lite rester av frigolit i fogen runt min box, frigolit användes som distans när boxen limmades i karantänskaret. Finns det risk att det släpper skadliga ämnen i vattnet? Så fall får jag försöka skära bort vad som går och lägga en fog utanpå den gamla. Mvh Kim

• Gilla
    • 2 svar
    • 471 visningar
  18. Started by Bygert,

Känns inte hållbart att köra på frihand i längden så jag tittar på test och då till exempel JBL:s testlab eller i alla fall vissa tester från det. http://www.aquaristikshop.com/e_Produktinformationen/JBL-Testlab-Marin.htm Saken är då att det där kan jag köpa via bättre kanaler än i butiker, så frågan är alltså inte om det finns bättre grejor utan om det här är tillräckligt funktionellt för att det skall vara nåt att satsa på om man får det till rimligare pris. - Förhoppningsvis rätt länk nu, skall vara saltversionen

• 2 svar
    • 989 visningar
  19. Started by maltemus,

Tänkte läsa på lite hur grotechs ballingsystem funkar. Jag är inte speciellt intresserad av att lära mig det djupgående utan mer hur jag ska kalibrera ett grotech system / hur ofta ska jag testa under dess uppstart osv. Tack.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Hampus85,

Noterade att det på Hannas referensvätska för salthalt står att den ej ska användas för refraktometer. Finns det någon vettig anledning till detta eller funkar den att kalibrera refraktometrar med?

• Tack
    • 2 svar
    • 481 visningar
  21. Started by Sove,

Kan någon tipsa eller avråda vad gäller att måla glaset på insidan. För att vara mer specifik så har jag borrat i botten av karet och ska till att bygga en ytavrinningsbox. Hade tänkt använda mörkt glas för att slippa se rören genom glaset men det var beställningsvara och jag ville komma igång så nu blir det klarglas. Frågan är alltså om man kan måla glaset utan att förgifta hela akvariet? Vad måla med isf?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Är det nån som vet hur mycket det är i en medföljande sked till 18 oz. förpackningen av denna tillsats? Min sked verkar ha blivit försnillad på något sätt. MVH Martin

23. Started by Mazzi,

Hej Köpte för ganska länge sedan Tritons MgCl2 hexahydrat för att blanda till egen balling. Märkte idag att det var mer eller mindre en hård klump, har jag förvarat den fel? kommit i fukt? Är den ok att använda så länge det går att skrapa loss? Finns det något knep annars att få den i pulverform igen? Mvh Mats

• 2 svar
    • 774 visningar
  24. Started by cissi,

Hej jag har en fråga. Jag ska blanda till Fauna Marins tillsatts Sodium Bicarbonate och undrar om båda spårämnestillsatter Heavy Metal-Komplex och Iodine-,Fluoric-Kopmlex ska vara med eller om det bara är en av de? 2L osmos 163,8g Sodium Bicarbonate 10ml Heavy Metal-komplex 10ml Iodine-,Fluoric-Komplex Calcium och Magnecium tillsattserna har min pojkvän blandat till redan och nu är det slut på bicarbonaten och pojkvännen är inte hemma så jag vill veta om jag har förstått det hela rätt? Cissi

• 2 svar
    • 949 visningar
  25. Started by Moose,

Har ett problem... ag har lågt KH i mitt kar och hade slut på kh-buffer. Det enda jag kunde få tag i var Fauna Marin Carbonate Mix 1kg, detta är ju igentligen till för att buffra upp via balling. Hur skall jag blanda och tillsätta, och hur mkt behöver jag för att höja KH 1 på 100 liter? står ju inte ett jota på burken.. gah!

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.