Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Jo, jag mätte Nitrat i förrgår när jag skulle göra mitt vattenbyte. Saliferts Nitrattest test gav utslag på Nitrat på ca 0.5ppm. Dock hade saltet bara varit blandat i 20 timmar, men lite halvbra omrörning.... Jag mätte då salthalten till 1.018. Jag mätte nyss med osmosvatten utan salt, och fick inget utslag på Nitrat. borde jag ha fått det? jag har haft mitt osmosmembran i snart 3 år, men bytt de 2 andra filtren varje år. så jag funderar på om det börjar "ge upp"?!?!
-
- 3 svar
- 734 visningar
-
-
Hej. Döm om min förvåning när jag upptäckte att strumpan som hänger vid skummarens utlopp var tom idag, alltså har ca 1 msk kol och 1 msk fosfat remover läckt ut i ett av facken i min sump. Finns det några risker med att låta det ligga kvar eller ska jag försöka få ut det? Vattenvärdena är som de ska.
-
- 2 svar
- 734 visningar
-
-
Hej. Jag har blandat salt i osmosvatten och haft aluminiumfolie som lock på tunnan. Aluminiumfoliet har kommit i kontakt med aluminiumfoliet och som blev svart istället för silver på den delen som va i vattnet kan de har gjort vattnet dåligt?. Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 734 visningar
-
-
Hej, Jag, som så säkert flera andra, är ganska trött på att väga, mäta och kladda runt med en massa pulver när balling-dunkarna börjar ta slut. Min tanke är att göra portionspåsar som man bara öser in i dunkarna vid behov. Så min fråga är helt enkelt - kan man blanda natriumkloridfritt salt ihop med magnesiumkloridhexahydrat samt magnesiumsulfatheptahydrat i en och samma påse när dessa är i pulverform? Kommer det ske någon reaktion som man helst vill undvika? Salterna kanske blir en stor klump?
-
- 1 svar
- 732 visningar
-
-
Jag läste att Nyos fått en ny serie med tester. Vet någon ifall det kommit en ny test för nitrat? Jag har googlat runt lite men hittar väldigt lite information om testerna. Här på forumet hittar jag bara någon som har testat ett gammalt nitrattest från nyos men fått kraftiga avvikelser där testerna visat endast en 10-del av vad det egentligen skulle visa. Jag kör nu salifert men jag menar att det har för små marginaler då man endast använder 1 ml akvarievatten och förutom 4 droppar reagensvätska en skopa pulver som också lätt kan över eller underdoseras. Sedan när man tittar på resultat ligger det U-format nere på botten och visar ett jättespektra i olika nyanser från lil…
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Hej, Vi spekulerar på ett hus med eget vatten och enskilt avlopp. Jag söker efter erfarenheter hos saltakvarister med egen djupborrad brunn eller helt enkelt enskilt vatten och avlopp. Vad tar t ex en ro-anläggning/osmos. Vad lämnar det kvar? Risker? Tacksammast Robert
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Hej. Jag lider av att mitt PH ligger hela tiden lågt. Volymen är totalt med sump ca 450l. Mitt KH ligger runt 10.9-11.2 konstant, men PH ligger på 7,8. Kör omvänd belysning i sump men får inte upp detta. Övriga värden är ok. Jag har haft prick så kör med uvc hela tiden och det har gjort susen, allt ser ut att må bra, tempen ligger på ca 25,8 matar rejält för att fiskarna ska ha motstånd mot pricken och det har gjort susen. Någon ide om hur jag trycker upp PH samtdigt som jag har så pass högt KH? Med vänlig hälsning , Göran
-
- 2 svar
- 730 visningar
-
-
Det som inte fick hända hände inatt. En av mina mindre anemoner har på nåt jäkla sätt åkt in i pumpen😡 Finns bara nån bit av foten kvar… Jag har satt typ ”myggnät” på alla intag och det enda som inte är skyddad är utloppet på pumpen. Kan den ha tagit sig in där fastän det är motströms? Vattnet är grumligt/mjölkigt och alla andra varelser ser ok ut så länge. Tänker att jag byter ut ca 50% av vattnet. Tar gärna emot tips… Jäkligt tråkigt detta….
-
Hej ! Någon som provad TMs produkt( har sökt på forumet men inte hittat)? Känns som en bra o billig lösning för att skapa balans mellan N/P när man har uppnått värden enligt rekommendation. "NP-Bacto-Balance is ideal for keeping nitrate and phosphate low while maintaining the important balance between these key nutrients."
-
Hej alla glada! Jag hittade en kille i Tony Vargas nya bok som doserar spårelement med hjälp av vattenutspädd honung. Vad tror ni om det? Har någon hört det tidigare? Kanske någon som gör det själv?
-
- 2 svar
- 729 visningar
-
-
-
Klurade på en sak... är nybörjare på detta med balling men kan man köra ner kemikalierna i osmos påfyllningsdunken? Kör med Tunze auto osmos och en 10L dunk och den brukar gå åt på vecka så om man doserar utefter det ner i den. Anledningen till att jag frågar är att det är lite tajt om ytrymme att dra dessa slangar upp till karet i mitt fina kabelkanal, tänkte jag skulle slippa göra om den installationen;) Ska köra balling light med Grotech TEC III
-
- 3 svar
- 728 visningar
-
-
Hej! Har dåliga värden på KH i mitt kar så jag har tänkt att jag skulle börja buffra upp detta lite och sedan försöka hålla det på en bra nivå. Nu till frågan: Är det bra eller dåligt att blanda ut buffern i lite vatten innan man häller det i burken istället för att hälla pulvret direkt i burken? Har fått för mig att det är bättre men tänkte bara kolla om någon vet bättre =) Mvh Fredrik
-
Har länge funderat på om man ska göra vattenbyte när det är tänt eller släckt i karet någon som har någon fundering över detta? När det är ljust så är ju fotosyntesen igång hos alger o koraller, men när det är mörkt inte. Då är min fråga när man kör med kol och fosfatremover förlorar man mer ämnen när det är mörkt pga koraller inte använder/förbrukar lika mycket ämnen som när det är ljust. Samma gäller väl för bakterier.
-
- 1 svar
- 728 visningar
-
-
Hej Min osmos släpper igenom lite koppar, vilken del behöver bytas ut? Kollat runt lite och om alla delar ska bytas kan man lika gärna köpa en ny anläggning känns det som...typ samma pengar. Hur gör ni? tacksam för tips och idéer. Mvh Mats
-
- 3 svar
- 727 visningar
-
-
Enligt AC ska jag dosera 1,7g/dag av FM Calciumchloride Dihydrate (undrar vad det heter på ren svenska), för att komma upp från Ca 350 till Ca 440, under ett antal dagar. Frågan är hur mycket 1,7g är.... måste man inköpa en microvåg eller kan man anta att ett gram är cirka ett kryddmått? eller nåt liknande begrepp
-
- 2 svar
- 727 visningar
-
-
Skickade in mitt resultat från triton och fick följande. Samtidigt så får någon annan: Density ρ = 1021.73 kg/m3 at T = 26 °C [1] Och Salinity Sp = 33.2643 (Practical Salinity Unit) Alltså lägre densitet än mig, men högre Practical?
-
-
- 5 svar
- 727 visningar
-
-
Jag har inget behov av det då jag doserar nitrat, men sänka nitrat är ju alltid ett hett ämne. Har läst lite på AF hemsida men jag greppar det inte. Det som verkar rekommenderas är att man doserar bakterier och något som kallas flytande polymer. Bakterierna flockas på det och skummas enklare ut då? Samtidigt som de mumsar no3 och po4? Vad är flytande polymer? Upplys en nyfiken
-
- 0 svar
- 726 visningar
-
-
Hej, Har precis kopplat upp ett ytterfilter Xp1 till mitt Nano. Filtret innehåller ett par inkörda biobollar, rowaphos och zeolith. Har kört filtret nu i över ett dygn, och värden är som följer; PH: ~7 NO3: ~25ppm NO2: 0 PO4: ~0 Salthalt: 1023 Kan detta vara en inkörningsfas för filtret, och att PH kommer att ramla upp till sina ordinarie 8,1-8,3?
-
Hej, Jag funderar på hur ni lyckas upprätthålla stabilitet, pH, kh genom att använda flera metoder, då särskilt kalkwasser eller andra karbonater och sedan tillföra spårämnen eller tvåpart /trepart balling? Får ni inte föhöjd alkalinitet I förhållande till kalcium vilket svänger när ni tillsätter balling (med kalcium)? Tack igen, Eric
-
Hej. Vill dela med mig av denna erfarenhet, så ni är vaksamma. Jag har precis erfarit en batch core7, 5 liters (den färdigblandade) där KH delen är cirka 40% för svag!. Jag har alltså nästan fått över en natt dubbla dosen på doseringsschemat för att hålla KH värderna upe. Även Ca dunken verkar vara närmast endast hälften så stark som den borde, den kanalen har jag fått höja med 40% också från en batch till en annan. Jag har givetvis kontrollmätt, och är helt säker på att felet är cirka 40% i just dessa mina dunkar. Sedan blandade jag en egen, mitt egna recept Romans Forze7, som är exakt lika stark som en core7. Då var halterna korrekta igen, detta allts…
-
-
- 6 svar
- 723 visningar
- 1 följare
-
-
Hej, Har fått rekommendationer att gå över till plus istället från flera när jag varit i butik, då jag kört pro versionen något år nu med blandat resultat. Jag kör SPS, LPS, Maxima musslor och knappar. Eftersöker erfarenheter av er som bytt( och för den delen gått tillbaka av någon anledning). Jag har Kh keeper plus som mäter kh samt doserpumpar som sköter doseringen. Som jag förstått det så slipper man fördröjningen av khökningen samt högre ph.
-
-
- 3 svar
- 722 visningar
-
-
Jag udrar om man kan tillsätta typ dolomitkross till rowalith för att få den att fungera som rowalith C+ dvs avge magnesium. Någon som vet? Mvh Daniel
-
- 1 svar
- 722 visningar
-
-
Vänner Det Nacl fria saltet går inte med säkerhet i lösning för alla. kanske kan variera med olika fabrikat för vi har ju ingen koll på exakt hur detta salt ser ut. Dessutom finns det när jag funderat lite mer, en viss onödighet att driva upp konc till ggr 7, för den enda orsaken till det är att få små flaskor=spara sumputrymme. Baksidan med det är ju att doseringen blir mindre noggrann, för det handlar ju om doser vid varje tillfälle i storleksordning 1-5 ml, och då minsta luft i slangen så kan en hel dos missas, o fleet blir rätt stort. Dessutom är slangpumparna på en del doserstationer inte mer noggranna än 10%, så det finns en fara i så här starka lö…
-
-
- 3 svar
- 721 visningar
- 1 följare
-
-
Köpte en tunna salt idag. Gammla goa TM pro-reef var slut så jag handlade en tunna Coralife. Nu har jag dock läst en massa på nätet om folk som haft problem me dehär saltet, farligt höga ca-värden. koraller som mår dåligt, fan å hans moster, mm. Vågar jag en hälla i dehära pulvret i mitt vatten?
-
- 2 svar
- 721 visningar
-