Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Hejsan jag har en diy bakgrund i mitt kar som är uppbyggd med portlandcement och korallsten, skulle den även fungera i ett sötvattenskar? Tankarna går att lägga ner saltkaret då jag haft mkt strul och vill helst inte ta ut bakgrunden som jag är mkt nöjd med. Karet har varit igång i tre år och jag tänker att man får köra ett antal vattenbyte med ngt lämpligt medel för att laka ut allt som hör saltkaret till innan man kör igång det i sötvatten. Någon som har erfarenhet av detta? mvh Tobbe

    • 3 svar
    • 823 visningar
  2. Started by smedberg,

    Sitter och räknar på dosering för att justera mg med Aqua calculator och får det inte att gå ihop. Jag tänkte öka ca 20mg/l och dag och jag räknar enligt nedan. Akvariet är 130l dvs 20mg*130= 2600mg 2600mg = 2,6g men i calculatorn säger den att jag skall dosera 19,6g Är det för att det mesta är vatten i MgClx6H2O ?

    • 2 svar
    • 822 visningar
  3. Started by KMG,

    Hej! Ni som ligger på nitrat mellan 2 och 10, hur pass mycket matar ni era fiskar. Ligger dom på svält? Punkmatar ni? Foderautomat? Hur ofta per dag? Har ni refugium med t.ex. Chaeto och/eller dsb för att hålla nere nitrat och fosfat? Mina firrar får pellets 2 ggr/dag via automat samt en kub mysys. 820 liter vatten i karet. Mitt nitrat hamnar kring 25 - 30. Kör Triton-metoden

    • 4 svar
    • 822 visningar
  4. Started by hassse,

    Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.

    • 0 svar
    • 822 visningar
  5. Started by Don J,

    Har bytt dator och hittar den inte... // J

    • 2 svar
    • 821 visningar
  6. Blandade vatten för ett 20% vattenbyte för två dagar sen, det har stått med lock och doppvärmare sen dess då jag inte hunnit med bytet. Jag har inte haft nån cirkulation i det då det stod på red seas salt att man inte ska blanda det över ett par timmar. Är vattnet good to go eller måste jag göra nytt?

      • Gilla
    • 4 svar
    • 820 visningar
  7. Started by akvarium123,

    Hej där! Finns det någon vänlig, kunnig själ där ute som kan kasta ihop en liten sammanfattning/guide ang BioPellets? Gärna med för/nackdelar kontra traditionella metoder. Har försökt spåna lite på stora BP tråden men det är svårt att hitta godbitarna där =) Google is my friend osw är jag medveten om, men nu vill jag läsa ett stycke svg-poesi.. =) Tacksam för svar //Nordberg

    • 1 svar
    • 816 visningar
  8. Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…

    • 1 svar
    • 816 visningar
  9. Started by Nelli,

    Hej, vill fråga om era råd angående cyano (eller jag tror att det är det iaf:) ser ut så här... Karet är ca 5-6 månader, invånare - en Picasso och en Wrasse. Lite mjukisar och turbo/eremiter. Vid behov kan samtliga evakueras för ett par dagar. Första fråga - hur farliga de slemmiga röda bubblor för levande i karet - ska jag bekämpa dem (isf tackar för tips) eller låta bli. Har läst här på¨forumet allt om cyano/dino men kan inte bestämma mig över tillvägagångssätt... Här 2 andra större mogna kar hemma, så vid behov kan låna vattnet/koraller från dem, om sån lösning är optimal... Vore tacksam för alla opinion!:)

  10. Started by Mazzi,

    Jag har precis fått min osmos och funderar på om jag ska göra några större vattenbyten eller bara fortsätta som vanligt med ca 10%/vecka? Behöver köpa ny salthink också, har kört Red Sea Pro nu men om jag ska köra lite större vattenbyten ett tag kanske KH svänger för mkt? Hur hade du gjort? /Mats

    • 5 svar
    • 815 visningar
  11. Started by Lernbo,

    Är det mera matning med frysfoder som är det bästa eller enklaste sättet att höja Fosfathalten . Har såklart tagit ur removern, men hur är det med kolet, kan det vara kvar.

    • 2 svar
    • 815 visningar
  12. Started by nike83,

    Jo, jag mätte Nitrat i förrgår när jag skulle göra mitt vattenbyte. Saliferts Nitrattest test gav utslag på Nitrat på ca 0.5ppm. Dock hade saltet bara varit blandat i 20 timmar, men lite halvbra omrörning.... Jag mätte då salthalten till 1.018. Jag mätte nyss med osmosvatten utan salt, och fick inget utslag på Nitrat. borde jag ha fått det? jag har haft mitt osmosmembran i snart 3 år, men bytt de 2 andra filtren varje år. så jag funderar på om det börjar "ge upp"?!?!

    • 3 svar
    • 814 visningar
  13. Started by buffe78,

    Vad har hänt i mitt kar? Varit i gång i ett par år och nu kom någon alg som är brun och gör vattnet mjölkigt, någon som vet vad som kan göras? Jag har bytt 70 L vatten med några dagars mellan rum och det har varit släckt i två dagar ... snälla hjälp..

    • 4 svar
    • 814 visningar
  14. Started by Gnarkill,

    Vad exakt är det osmos enheten renar från det vanliga dricks vattnet? Blir vattnet helt fritt från gifter eller? Jag tänkte destillerat vatten är ju helt rent eller hur? borde man då inte kunna använda det lika gärna?

    • 1 svar
    • 814 visningar
  15. Started by Hanssanden,

    Hej Alla, Behöver lite hjälp med sort omvandling Vid balling så blandar jag 5000ml med 220g Kalciumklorid - dihydrat. Vilket ger mig 0.044g Ca/ ml Men man ska doser Max 30 ppm Ca per dygn hur får jag det till ppm och inte g/ml eller är det samma? Detsamma gäller hur man får KH värdet när man vet hur många gram Natriumbikarbonat / ml man har ? Fast då i dKH Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk

    • 3 svar
    • 813 visningar
  16. Started by Namnbrist,

    Tyckte värdet drog iväg när jag kollade med kh/alk salifert som har bäst före 08-2015. Hamnar på 0.32ml / 10.9 dKH Tog kalibreringsvätskan och den slår över till rosa på samma 0.32. Förmodar att detta betyder att jag ska utgå från att 0.32 är samma som 7.1 dKH som det står på kalibrerings flaskan och inte 10.9? Better safe then sorry så jag frågar er som har koll

    • 3 svar
    • 813 visningar
  17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 812 visningar
  18. Started by Bmwpower,

    Hur påverka saltmängden i karet fisken och korallerna. Kollade i påsen från handlaren och där var 1,021-1,022 mätt med en refraktor Medans en handlare hade 1,028. Vore intresant och veta hur det påverka livet i karet.

    • 1 svar
    • 811 visningar
  19. Started by freguz,

    Står att PH på vattnet ska vara 0-8 Om man, som de flesta sw kar, har över 8.0, hur gör man då? Brukar ni bry er om det? Anledningen att jag frågar är att det blev helt ofärgat, inte ens lite gult, och att mitt fosfat skulle vara typ 0 låter ju för bra för att vara sant, dags att ana uggla i mossa således...

    • 1 svar
    • 811 visningar
  20. Started by saltatrox,

    Har börjat dosera ZEOstarat och bak. Undrar om man bör dosera ZEOfood7. Om inte(varför?) Minna sps har slutat ta ut polyperna efter dosering. Följer mängd på flaskorna. Mitt no3 är 4 + och det vill inte minska. Nån som har lite råd till mig Mvh Thomas

    • 4 svar
    • 811 visningar
  21. Efter ett par år på forumet tror jag att jag förstår(teoretiskt) de flesta diskussioner, ett undantag är skillnaden mellan Balling och Kalsium reaktor. tex, Ersätter reaktor helt ballinger? Om mediat är kalk, var kommer spårämne och magnesium från ? Någon som kan utveckla eller har en länk

    • 1 svar
    • 808 visningar
  22. Följande frågor och ämnen är centrala och en av hörnstenarna inom saltvattensakvaristiken, och kommer upp med jämna mellanrum i spridda trådar. Låt oss diskutera dessa ämnen. 1)Vilka nivåer av nitrat vi bör ligga på? 2)Vid vilka nivåer blir nitrat skadligt? 3)Får vi verkligen nitrat/kvävebrist i ett saltvattensakvarium nånsin? 4)Är de ens i något fall bra att tillsätta nitrat? Jag går först ut och ger några kommentarer: Min grundtro och övertygelse är att det i princip alla situationer är fel att dosera nitrat. Jag tror också att vi aldrig får en kvävebrist i ett akvarium. Så här stöder jag mina tankar: På revet har vi nitratvärden som ligger under de mest hårdkörda zeovi…

    • 0 svar
    • 807 visningar
  23. Started by nike83,

    som rubruken lyder så har jag fått massor med bakterier i vattnet och efter skrapad ruta så får jag en film på den efter ca 3 timmar. När rutan idag var nyskrapad så såg vattnet lite "dimmigt" ut! jag har brottats med låga näringsvärden, men lyckats få upp nitrat till 0.5-1, men fosfor är fortfarande 0. Tidigare har nitrat inte givit utslag (salifert). kör zeovit och doserar en hel del aminiosyror m.m! dock har jag stängt av ZeoStart (kolkällan) då jag har så låga näringsvärden. ser också att jag har fått lite cyano på någon sten och på botten (kör utan sand än så länge). vad ska jag göra för att bli av med mina bakterier i…

      • Gilla
    • 3 svar
    • 806 visningar
  24. Started by morphriz,

    Hej alla, hjälp vad mycket skoj det finns på internet Letade efter info om ammonium upptag, tråden jag slängde igång förut idag, när jag trillade på detta: http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm Vad ska man säga. Randy Holmes-Farley i farten igen!! mvh Mattias

    • 1 svar
    • 806 visningar
  25. Started by peterj66,

    Hur länge kan man vänta sig att det tar innan skummaren slutar skumma över efter att man använt revepoxi? Kan säga att jag aldrig igen köper epoxi. Luktar illa, är dyrt och sabbar ytspänningen helt.

    • 4 svar
    • 806 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.