Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Saltis,

hej jag tänkte köpa både fosfatfilter och nitarfilter men vet inte riktigt hur det fungerar och jag skulle bli tacksam om jag fick tips vilka märke man ska köpa. behöver man exta pumpar för de. jag har en eheim 1200 pump från sumpen och jag en till som är till uvn.

• 1 svar
    • 972 visningar
  2. Started by gonzo,

Hej På ett flertal saltvattenssidor står det berättat att man ska tillsätta NaCl-fritt salt, när man blandar iihop kemikalier för Kalcium tex. CaCl2 Kalciumklorid NaHCO3 Natriumvätekarbonat NaCl-fritt salt Men vad är saltet för något ?? Ju renare "salt" destu mer innehåll av NatriumKlorid. Vad ska det vara för kemikalier i det annars.

• 1 svar
    • 1,9k visningar
  3. Started by Mejsel,

Kalibrerade min refraktometer och så att jag låg lite högt 1.028 Ska sänka med 0,005 om dagen ner till 1.025 ca. Hur påverkar sänkningen Mg-Ca-KH? Sjunker dom i samma takt? Kommer självlart att mäta men man är ju lite nyfiken.

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Sador20,

När ni har handlat osmos anläggning i Danmark vilken modell och är ni nöjda?? Ska man beställa något mer när man ändå beställer?? glad sommar på er!

• 1 svar
    • 902 visningar
  5. Started by SealPlayer,

Vad ska man göra mot hög fosfar i kranvattnet, Skulle en RO/DI maskin motverka det?

• 1 svar
    • 466 visningar
  6. Started by morphriz,

Tackar och bockar för biologiforumet.... mvh Mattias

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Cosmo,

Har nu blandat till en flaska med kalcimhydroxid och osmosvatten. Efter att ha läst en massa om användandet av kalkvatten har jag inte riktigt fått någon uppfattning om det är bra eller mindre bra att droppa i. Jag har därför inte vågot använda det ännu! Ni som använder kalkvatten vad är era erfarenheter av det? Risker? Positiva effekter? Finns det bättre grejer? Mvh Martin

• 1 svar
    • 947 visningar
  8. hej jag har startat akvriumet för 5 veckor sedan med inkörd LS och osmos vatten. jag mätte nitrat halten för två dagar sedan och det var 5mg/l och noll i nitrit, jag har bytt 10% vatten per vecka. Min fråga är skall det vara noll i nitrat innan man kan börja belasta med en fisk i början?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by runstenen,

Verkar vara olika bud ang kar m aluminiumram. Såg att ngn hade det på ngn post nyligen. Men det finns väl specalbehandlade alu kar som ska vara avsedda för salt ? Jag har ett äldre akvastabil som jag inte velat konvertera pga detta. Erfarenheter ?

• 1 svar
    • 597 visningar
  10. Started by Connaissancen,

Först testade jag med AquaVital's stickor som visade ett ph på 7. (KH:t var enligt detta 6, men enligt andra 10) Helt värdelöst med andra ord! Sen testade jag med tetras test, som säger "always accurate!" Det blev 8,0. Sen körde jag Salifert som visade 8,3! Inte så stor skillnad från tetras kan man tycka, men när det gäller ph är det ju dock ganska mycket. Många säger ju att Salifert är det bättre alternativet, så jag antar att det är det jag kan lite på?..

• 1 svar
    • 1k visningar
  11. Started by DaTrucka,

Någon som har erfarenhet att köra utan osmos i Göteborg (Angered)? Eller bör jag skaffa en?

• 1 svar
    • 962 visningar
  12. Started by TgL9705,

Har nu ett Kaclium värde på någonstans över 500 (ej mätbart med Salifer),ett KH på 12-13 samt ett vitaktigt vatten,inte mycket men så att det stör halogen belysningen samt färgerna i akvariet. Kommer denna utfällning att lösas upp och försvinna med tiden eller är en kalkutfällning något som måste filtreras bort i aktivt kol? Känns som det kristallklara vattnet är långt borta i dagsläget.

• 1 svar
    • 820 visningar
  13. Är det någon som kan hjälpa mig med mina konstiga värden i akvariet, akvariet har varit igång i 3,5 år jag kör gärna genom meddelanden.

14. Started by Drullputt,

Har börjat tillsätta 2 droppar Fauna Marin Ultra-Bio per dag/100l vatten. Undrar om nån vet exakt vad det innehåller ? Började nämligen komma kiselalger i samband med detta, nu kan det ju åxå bara vara en slump att algerna kom precis då eftersom burken bara varit igång 5 veckor. Fast det är ju inte kul om det skulle vara så att medlet innehåller silikat så man står och tillsätter silikat dagligen.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by dominique,

Hej, Vad rekommenderar ni för preparat? Jag har ett ganska nystartat 240 l kars som med tiden skall fyllas med mjukisar och en del stenkoraller. Jag fick rekommendationen att till en början köra med det sk All in one preparatet från Salifert men jag funderar på nedanstående som helhetslösning istället: Tropic Marin. Bio Calcium Tropic Marin. Bio Magnesium Tropic Marin. Pro-Coral A-element Tropic Marin. Pro-Coral K+-element samt Rowaphos Jag kör förörvigt med Reef Crystals enriched blend salt. Vad kör ni andra? Skulle ni komplettera med något?

• 1 svar
    • 816 visningar
  16. Started by jonasroman,

Moderator får gärna lägga den i filmarkivet också:-) /Jonas OBS, nytt klipp nedan (strax) då det smög in sig ett redigeringsfel.

• Gilla
    • 1 svar
    • 540 visningar
  17. Started by Jois,

Hej! (hittar ingen liknande tråd) Har kört core7 ett bra tag nu. Metoden fungerar bra. När man får svar på sitt Triton-test ligger man alltid lågt på ett gäng olika ämnen, vilket lockar till merförsäljning förstås. Men.... Vilka spårämnen måste ni stöddosera med mer? Och vad ger mest "vinst" I form av tillväxt? Själv har jag fått stöddosera med jod, kalium och strontium. Thx. /Johan

18. Started by vahagn,

Det har pratats flitigt om vattenvärden i olika orter så det kanske vore intressant att dela med sig info till andra så att folk som har den informationen kan dela med sig till andra på samma ort. Ni på andra orter kanske kan lägga upp liknande info som referens för framtida funderingar... Hur som helst, jag skrev till Uppsala kommun och fick lite värden som jag lägger upp här. Silikat är inget som livsmedelsverket frågar efter så det mäter man aldrig. Däremot har man mätt kisel i Uppsala och den ligger mellan 3,50-4,70mg/l. Dessutom gäller att "Samtliga prover är tagna på oavhärdat dricksvatten. Avhärdas dricksvattnet i en jonbytare minskar totalhårdheten, kalciumhalten…

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by jonasroman,

Vi har ett saltvatten med ett kh på 8 samt ett vatten som är i fullständig jämnvikt med luften. PH 8.1. Luftens halt av co2 är 0.04%. Vi åker nu med vattnet upp på en alptopp till 3000 meters höjd. Inväntar ny jämnvikt mellan luft o vatten. Vad händer med PH värdet? och om det ändras, hur mkt ungefär? vi förutsätter ett normalt lufttryck vid 0 m över havet på 1 atm.

• 1 svar
    • 667 visningar
  20. Started by jonasroman,

Ja, då var det dags igen att fundera över ett samband som min kontinuerliga KH mätning lär/t mig (kanske): Sedan jag introducerade UV(mot dino, funkade för övrigt klockrent!), så har mitt KH blivit nästan overkligt stabilt, o dessutom med en svagt nedåtgående trend, dvs tecken på generellt ökad tillväxt. Sören, min gode vän o mkt duktiga akvarist, har gjort exakt samma iakttagelse sedan han också startade UV. Så detta ser jag sen UV 1) Ännu mer stabilt KH 2) knappt nån dygnsfluktuation längre, med ökad tillväxt på natten, dvs kurvan går i alla fall ej upp på natten som den annars tenderar att göra 3) generellt ökad tillväxt …

• Gilla
    • 1 svar
    • 460 visningar
  21. Started by Nizztos,

Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.

• 1 svar
    • 872 visningar
  22. Se på bilden. Den del av rutan som får mindre cirk växer det tydligt mindre alger på. Samma fenomen gäller ju sten. Teorier om varför det växer mindre alger om vattnet rör sig långsammare? Personligen tror jag det kan bero på att den lokala åtkomsten, tillförseln av HCO3/CO2/O2 etc är bättre vid kraftig cirk dvs att gasutbytet runt algcellen favoriseras av kraftig cirk då detta minskar den hinna som omger algcellen på samma sätt som den hinna av vatten som omger en korall ni vet. mer cirk--tunnare hinna--bättre gasutbyte---högre fotosyntes. Håller ni med?;-) Jonas

• 1 svar
    • 571 visningar
  23. Started by magnus.hallback,

Jag har precis gjort ett TritonLab test, och jag har lite högt Bromine: 76.29 mg/l Riktvärde:62.00 mg/l Vart får man det ifrån, och kan man få ner det på något sätt? Hur farligt är höga värden/mitt värde? Detta står i Triton error sheet för mitt värde: "check quality of used salts, if you dose Br, stop immediately. 2x 15% weekly WC with TM PRO salt" Jag använder FM Pro Sea Salt, kan det vara orsaken? Finns det med i någon tillsats/spårämnena i Balling kanske? Behöver jag bry mig om detta överhuvudtaget?

• Gilla
    • 1 svar
    • 2,2k visningar
  24. Started by Thornrose,

Innan jag hade ett litet break på några år så körde jag Zeovit-metoden. Nu sedan omstart så har det blivit en liten mix mellan Zeovit och Zeo Light då det ju är lite svårt att få tag i de blåa flaskorna. Det jag reflekterat över är skillnaderna i behandling av zeolithen i de båda metoderna. Dels hur stor mängd stenar man använder men framför allt hur ofta man skakar stenarna. Enligt Zeo Light, varannan dag medan KZ automat skakar stenarna varje timme om jag förstår rätt. Någon som har en idé om varför det är sådan skillnad? Nu med automat är det ju enkelt att skaka ofta, om det är en fördel.....

• 1 svar
    • 3,9k visningar
  25. Started by Christian_N,

Jag är ute efter filterhållare mitt osmosfilter. Han jag köpte det av hade haft det för kallt så det dessa frös sönder. Är det någon som kan rekommendera var man får tag i delar till dessa? Känns som det vore billigare att byta behållarna än köpa ett nytt.

• 1 svar
    • 945 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.