Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Är det någon som har någon uppfattning om vad Mg-halten brukar vara i nyblandat saltvatten? Har en dunk med saltvatten (Tropic Marine Reef PRO) står för ett vattenbyte och jag passade på att mäta Kh, Ca och Mg. Resultatet, med Salifert: Mg: >> 1500 mg/l (jag fick värka i minst 1.5 sprutor innan det slog om) Ca: 400 mg/l Kh: 9.6 dKh Salthalt, med vipparm: 1.024 Salthalt, med flytande mätare: 1.025 Jag har lite problem att få balans mellan Kh, Ca och Mg i burken och har alltid mätt ett något högt Mg, ca 1450mg/l. Nu när jag mäter så här skyhögt i nyblandat vatten så fundarar jag på vad som är fel. En tanke var att mina salthaltsmätare är helt urkajkade så jag har för …

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Oxygar,

Har precis gjort några vatten tester. Så här ser dem ut Temp 26,8 salt 33 ppm no3 1 ppm po4 0,08 ppm kh 8,5 ca 465 mg 1400 det är redseas tester. Har även salifert's mg test och det visar 1215. Rejäl skillnad på mg 1215 vs 1400 vad ska man lita på?

• 1 svar
    • 765 visningar
  3. Started by nike83,

Igår så fick jag tillbaka mitt ICP-test från Fanua marin (skickade i fredags). När jag skulle börja justera vissa vattenparametrar så kom jag till Barium där det visade sig att jag skulle dosera en HEL flaska. dvs ca 200kr i karet för något som mycket väl kan vara lite mätfel + att jag misstänker att FM har fel nivåer i sina tester om man jämför text och graf/testrapport. mailat FM om detta, då jag tycker det är väldigt konstigt att behöva dosera en hel flaska.

• Gilla
    • 1 svar
    • 725 visningar
  4. Started by Marie_hbg,

I Aqua Calculator finns begreppet Relativ Densitet (Saltuträknare / Räkna om Salthalt) Wikipedia säger följande om relativ densitet: Specifik vikt (eller relativ densitet eller specifik densitet) är en dimensionslös kvantitet definierad som kvoten mellan två ämnens densiteter, och används när man är intresserad av storleksförhållandet mellan densiteter snarare än absoluta värden. I samband med gaser används ofta luftens densitet som referens, i samband med vätskor används ofta vattnets. Men jag fattar inte ett jota... Kan någon förklara "på svenska" för en icke naturvetare =)

• 1 svar
    • 2,4k visningar
  5. Started by jflod,

Använder en ledtalsmätare för snabb koll av osmosvattnet. Har en billig mätare så jag vet inte om den mäter rätt men den bör kunna ge ett riktvärde. Har precis börjat med silikatfilter och blev lite fundersam på varför ledtalet höjdes efter filtret. Mitt osmosvärde är normalt ca 40 us men fick strax över 100us efter silikat filtret och då hade jag spolat ett par liter som rekommenderat. Jag dubbelkollade även värdet före filtret och det är som det brukar. Har nu kört 50 liter och ledtalet har sjunkit till 60us. Vad är det som filtret tillsätter och hur påverkar det akvarium? Läste att man regenererar filtret med NaOH och antar då att man jonbyter och får ut en viss mängd …

6. Started by Joad,

Har sett att det finns ett salt Dupla till hyfsat pris. Är det någon som har prövat? Dupla säljs knapp i Sverige men de är ganska stora i tyskland. Har själv mest fisk och mjukkoraller så värden är inte kritiska, snarare att saltet är hyfsat lättlösligt. Byter ca 80 liter i veckan.

• 1 svar
    • 592 visningar
  7. Started by PeterG,

Har nu på flera ställen sett att man påstår att järn finns i klorofyll, det är inte så. Järn finns i Hemgruppen i tex vårt blod . Magnesium finns i hemgruppen i Klorofyll . Järn behövs däremot när klorofyll bildas men sitter då i ett enzym (glutamyl-t-reductas som bildar ett förstadium till Klorofyll). Järn behövs också till ett antal andra enzymer i cellen, därför behövs väldigt små mängder av Järn. mvh Peter Giegold

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by DSB,

Är det någon som blandar egna spårelement ? I såfall hur gör ni och var köper ni detta ?

• 1 svar
    • 601 visningar
  9. Started by Thommy,

hej jag har vita prickar som yr runt i akvariet.Vad kan det va för något,och hur blir ja av med det.Jag har et power head med filter i nu fast ja tror inte det fastnar något där.

• 1 svar
    • 965 visningar
  10. Started by per.w,

Vore glad om ni kunde maila info om hur man blir kvitt kiselalger eller vad som orsakar detta! Har kolla runt i weben om detta, men finner inga bra svar eller orsaker...... mvh Per.....

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by jimpa80,

är helt ny med saltvatten så en liten fråga om ja alltid ska ha i aktivt kol eller inte? tar de inte bort nyttiga bakterier också? mvh jimpa

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Josv1973,

Förra helgen var jag på saltvattensträffen på Zoogiganten i Lomma och fick tips om ett salt som heter Haqouss Hi-tech Reef Salt ett två komponet salt som har grade 5. Micke på BZ pratade lite om saltet och jag slog till och köpte ett paket som är till för 30 liter. Jag blandade till det igår och bytade idag och jag kan bara säga till alla saltisar prova detta! Mina koraller fullständigt exploderade och slog ut helt och blev stora och fina inte för att dom var fula innan men man märkte en tydlig skillnad bara på en timme. Gissa om jag ska köra med detta saltet i framtiden. Detta är en rigtigt bra produkt för mig. Tack Micke för tipset!

• 1 svar
    • 787 visningar
  13. Started by mamadubba,

Tänkte beställa en sån här för att automatisera påfyllningen av osmostunnan:http://www.ebay.com/itm/New-Brass-220V-AC-3-4-Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-Fuels-Gas-Normal-Closed-/190841095157?pt=AU_Business_Industrial_Industrial_Supply_MRO&hash=item2c6f0403f5 Borde väl inte vara några problem om jag kör den innan osmosfiltret? Eventuella släpp från den tar filtret hand om?

14. Started by Dimorb,

Finns det något sätt att använda saliferts nitrit test till å mäta nitrat i vattnet eller få en uppskattning på värdet som kan vara i vattnet? Nitrattestet tog så klart slut men har nitrit test kvar.

• 1 svar
    • 572 visningar
  15. Started by marran,

Tur att man startade lungt med bara mjukisar Och 2st Blue Devil + Lite sniglar. Bra flyt i början men Nu.. Körde skummarlöst i början men fick tag på en red sea prizm för 2 veckor sen bytte samtidigt salt till deltec som kändes ok,Fick problem med debrosia så jag började med kalkvatten 2msk+1l osmosvatten per dag. Resten av dunstningen fylls upp med ov. Fick lust att tillsätta FM ultra bak mini dos som jag sen har ökat. Har nu fått gröna slemalger i bottensanden och på glaset ser inte kul ut .Ska jag röra runt i sanden eller låta det vara?För hög eller låg dos ultra bak? Jobbat över mycket och haft dåligt med tid till annat men idag mätte jag kh med Auqa test, F...k färja…

• 1 svar
    • 918 visningar
  16. Started by Tizy,

Hur ska man sänka värdena snabbt... Nitrite 05-1 ...... Fosfat 3 Varför har det blivit så???

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Rameau,

Nyligen försvann/dog en anthias sqaumipinnis, hur stor påverkan på fosfaten torde detta ha? Låg tidigare på en ganska hög nivå, 0,1 men igår var det på hela 0,2, är det rimligt att en död fisk ökar fosfaten då pass mycket eller är det något annat??

• Gilla
    • 1 svar
    • 449 visningar
  18. Started by Trilobite,

Jag har äntligen fått ner mina näringsvärden och börjat med balling, 10% vattenbyten varannan vecka. Eftersom jag trimmar in ballingen mäter jag ofta, men jag tycker att värdena sjunker väldigt fort, trots att jag tillsätter mer och mer för varje vecka. 440 liter med sump, karet har inte särskilt många sps:er, men rätt många små fraggar. Ett par stora lpser också. Hur mycket tillsätter ni per dygn ungefär? Vilken koncentration på lösningen använder ni (så jag kan jämföra halten salt)

• 1 svar
    • 768 visningar
  19. Started by Fluval_Robban,

Hej alla Är ny på det här med att mäta värden och undrar hur ni andra gör när ni läser av värderna mot färgkartan, alltså ska man läsa av färgnyansen från sidan av provröret och i vilket ljus är det bäst att läsa av?? har märkt att man nästan kan få vilken kulör som helst om man tittar från olika håll i provröret... Har Salifert tester:)

• 1 svar
    • 516 visningar
  20. Started by isak,

Hej Kan man använda oxydator med väteperoxid i saltvattenakvarium? Jag har sett att det har använts vid strömavbrott för att syresätta vattnet. Tanken här är mest att öka nedbrytningen av DOC (gulfärgning). I sötvatten används det för att öka syresättningen och att öka nedbrytningen av skit. Mvh Rolf

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  21. Guest candyman
    Started by Guest candyman,

vad ligger erat kh-värde på? även era andra värde?

• 1 svar
    • 988 visningar
  22. Started by saltatrox,

Jag kör en kalciumreaktorn och sen en extra behållare med korallkross för att få bort så mycket Co2 som möjligt. Men har dessutom kopplat till Aqua Medic reactor 1000. Min teorie var att få bort det sista Co2 innan det går ner i sumpen igen. Tror ni det gör nån skillnad ? Eller är det så att den till och med kan höja Co2.

23. Started by Jocke,

Vilka ämnen höjer en tripplebuffer?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by freguz,

Står att PH på vattnet ska vara 0-8 Om man, som de flesta sw kar, har över 8.0, hur gör man då? Brukar ni bry er om det? Anledningen att jag frågar är att det blev helt ofärgat, inte ens lite gult, och att mitt fosfat skulle vara typ 0 låter ju för bra för att vara sant, dags att ana uggla i mossa således...

• 1 svar
    • 750 visningar
  25. Started by jonass83,

Funderar lite på hur tillförlitliga mätvärdena är på alla vatten tester man gör i sitt kar.. självklart så är det ju inte 100% säkerhet på hobby tester det är väl alla överens om. Men det måste ju vara inärheten av det "Rätta" värdet man mäter eller är det ju helt meningslöst att mäta något. Har varit ute för två gånger genom åren att när mitt Mg test (salifert) varit öppnat ca 6mån med lång tid kvar till bästföre datum visar mycket fel.. Båda gångerna så har värdet "fastnat" vid ungefär 1200 hur mycket jag jag än försöker höja med tillsatser så ligger det kvar på 1200.. Och när ja köpt ett nytt test så är det uppe i 1400.. …

• 1 svar
    • 466 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.