Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Andreas84,

Ska byta salt och se om jag får bättre fart på kalkalger och ev lite ändrat pH. Kör nu med red sea coral pro som snart är slut så tänkte passa på att byta. Är det någon som provat FM.s revsalt http://www.faunamarin.de/en/professional-sea-salt-10kg/water-treatment/meersalz/a-11729/ Eller om ni har något annat bra att rekommendera (tropic marine går bort).

• 3 svar
    • 731 visningar
  2. Started by Matthias_H,

Har köpt en picobello 300liter och jag har satt in den i badrummet nu och har kommit fram till att röda slangen med kran är smutsvatten och blåa osmosvatten. Undrar nu om röda kranen ska vara stängd så det rinner ur den? Öppnade den och då sprutade den ut vatten så kom det inget ut blåa slangen ? Så kör jag på kallvatten :-) gör jag rätt ?? Ska testa utan silikatfilter och kommer det brunalger iallafall så blir det ett sånt filter med.

• 5 svar
    • 731 visningar
  3. Started by campokatt,

Såg inlägget om JBL testsattsen men ville inte tränga mig på i hans tråd. Vilka märken på tester ska man välja nu då? Har Sailferts Ca och KH test. Lite glädjevärden har jag hört men vet man hur det brukar se ut så kan man ju iallafall se att allt är som det brukar och att inga värden sticker iväg... Fosfat har jag mätt med Aquarium systems test. Enkelt o bra men lite svåravläst... Ge gärna förslag på billiga o bra tester o testsatser. /Mattias

• 1 svar
    • 730 visningar
  4. Started by mikoto,

Om man har en kraftig förbrukning av nitrat men inte fosfat tex verkar en tillväxt av cyano bli ett problem för många. Jag överväger att testa på biopellet här hemma, en del rapporterar att de drar ned nitrat snabbare än fosfat och en viss mängd nitrat verkar även vara en nödvändighet för att hålla ett lyckat korall akvarium. Det går ju utmärkt att dosera nitrat med salpeter enligt anvisningar i andra trådar här på guiden. Men jag undrade här om jag kunde förenkla och automatisera påfyllningen lite. Mitt akvarie har en osmolator, den fyller på ungefär 10 liter vatten i veckan från den behållare jag har. Däri har jag kalkvatten nu. Jag undrade om jag kunde tillsätta även s…

• 2 svar
    • 730 visningar
  5. Funderar på vad som är i Grotech produkterna (magnesium, kalcium och karbonater) som gör att de kan brukas som "vanliga" ballingprodukter samtidigt som de sägs ha noll inverkan på pH, jonbalans och salthalt. Någon som vet vad som är i och/eller vet vad som gör att de inte har någon inverkan på något annat än det önskvärda. mvh Andre.

• 2 svar
    • 730 visningar
  6. Started by oualid,

Hej. Jag har en extern UV-lampa som är kopplad till en extern filter, syns på bilden. Problemet som uppstår är att det bildas luftfickor i filtret. Jag undrar om UVn är rätt vinklad. Är det nån som har haft samma problem? /Oualid

• 7 svar
    • 730 visningar
  7. Started by ppihlstrom,

Jag har ett gäng Salifert tester, nitrat osv. De är ca 4 år gamla, har förvarats mörk och svalt. Är de bara skräp, eller kan jag använda dem under uppstarten, för att se nåt alls?

8. Started by jonasroman,

Ny artikel från undertecknad, läggs upp i registret också /Jonas Zooxanthellreglering.pdf

• Gilla
    • 1 svar
    • 730 visningar
  9. Started by runstenen,

Med udda menar jag dessa: Organics Copper Iodine Strontium Potassium Silicate (Ngn mer ?) Är det ngt att ha ? Blir dyrt med tritontester för alla kar. Misstänker att det är dåligt med precisionen och pålitligheten, men nyfiken om ni provat och erf.

• Gilla
    • 5 svar
    • 729 visningar
  10. En fråga om dosering. Jag har köpt en doserpump med tre kanaler men skulle vilja dosera fyra ämnen Ca, KH,MG och kolkälla. Hur gör jag? Finns det några ämnen som kan blandas? Eller finns det något ämne jag kan dosera via osmolator?

• 3 svar
    • 729 visningar
  11. Started by Cosmo,

Undrar över vilken metod som är lämpligast för att höja Ph värdet. Är lämpligast att använda sig av kalkvatten eller buffer, vilka för resp nackdelar finns det med metoderna? Kan jag använda buffer samma dag som jag höjt calciumet? Trevlig helg Martin

• 0 svar
    • 728 visningar
  12. Started by Kim Rosenqvist,

Jag har ett tag haft varierande låga mätningar av svavel (S) i mina icp-svar. Jag har läst runt lite kring svavel och sulfat och försökt förstå sammanhang, orsaker och eventuella lösningar. Just nu kör jag romans 2part balling sedan ett par månader tillbaka, inklusive natriumsulfat/glaubersalt. Min gissning är dock att den något låga svavelnivån är rester från tidigare balling. Jag har inte gjort några vattenbyten det senaste året. Uppgraderade akvarium årsskiftet 19-20 och dubblade då i volym. Då använde jag red seas salt med normala nivåer. Innan Romans 2part körde jag Aquaforest balling. Jag ser inte i deras mix att det finn…

13. Har mycket partiklar i vattnet de senaste veckorna och har inte riktigt förstått varför. Tills jag såg vad lilla pricken uppe på sjöborren är. Värsta skräputblåset! Satte in två nya Didema för ett par veckor sedan. Skaplig avverkning. Dom går fram som en dammsugare utan påse ?

• 1 svar
    • 728 visningar
  14. Started by d33j4y,

Är det någon som kan hjälpa mig med att förstå mig på no3 testet från red sea? Jag har enligt testet väldigt höga värden av no3, högre än vad tabellen visar och det spelar ingen roll om jag gör ett vattenbyte. vad gör jag för fel?

• 0 svar
    • 727 visningar
  15. Started by resville,

Har ett problem med lågt pH förövrigt är det riktigt bra värden på vattnet! Jag och henric Nyström har testat lite olika saker ihelgen...vi trodde att ca reaktorn gav ett lägre pH men den har varit av stängd lika så dosering av balling core 7 som jag har använt för att fin lira med kh mm. Har bara doserat för å hålla upp kh. Men pH har ändå sjönk pH... Vi misstänker att det är min dsb som krånglar... Mina macro alger som jag har på dsben växer och jag kör om vänd belysning över dsben. Är det någon som som har en aning om vad de är som kan orsaka att man får lågt pH? Eller har någon idé eller kan hjälpa mig att få rätsida på mitt kar.

• 1 svar
    • 727 visningar
  16. Started by rolnor,

Har problem med att det fort växer till alger på glasväggarna. Har skaffat ett Deltek filter som jag har powerphos i, flödet är typ 500l/timme men har ändå 0,075mg/l fosfat enligt mitt fauna marin test. Nu har jag kollat mitt picobello osmosvatten och där finns det 0,075mg/l. Karet är på 120l , har två små clownisar och en fullvuxen Lawnmover Blenny och matar sparsamt. Är det här nåt jag får leva med, att göra rent väggarna 2ggr/vecka?

• Gilla
    • 7 svar
    • 726 visningar
  17. Started by pegekin,

Finns det överhuvudtaget någon sorts Riktlinjer hur mycket man skall dosera av Ballingsalterna. Hur stor del av Mg Ca och Kh. Ja ,jag vet att det beror helt o hållet på vad man har i karet o så. Har nästan bara Lps o Sps. 500 l + 100 sump. Vill gärna veta på ett ungefär doser/dag. Ett ungefärligt svar duger så bra så. Tack Peter

• 2 svar
    • 726 visningar
  18. Started by kalleT,

Hej, nybörjare som man är så behöver jag lite råd. Körde igång karet innan jul och lade för någon vecka sedan i ett städteam av sniglar. (länk i signatur till uppstartstråden) Verkar som att jag har tillskott av Ca från antingen konstgjord levande(?) sten eller min hemmagjord bakgrund. Bakgrunden gjordes redan 2005 och karet har varit i drift sedan dess med sötvatten utan problem. Hur tacklar jag detta? Ösa på med Ca-konsumenter (vilka?) eller lägga en massa pengar på stora vattenbyten...*suck* Salinitet 1,023 Temp 24,4 grC pH 8,2 KH/Alkanitet 7,5dKH (sjunkit 1/2 grad sedan sist..började på 9,3) Kalcium 490 (gjorde prov precis efter vattenbyte för två dagarsedan och hade …

• 2 svar
    • 726 visningar
  19. Started by RiJo,

Hej, Mitt kar har varit igång nu i snart 4 månader. Saker och ting rullar på, jag försöker hedra "hands off" principen att inte hålla på att pilla för för mycket. De aktiva insatser jag gör är att jag doserar ATI 2-part (auto), CheatoGro manuellt några gånger per vecka samt 15% vattenbyte var 14:e dag. En gång per vecka går jag över och blåser av sten och sandbädd med "stor pippett / turkey baster". Ett par observationer jag känner mig ganska trygg med att de stämmer. 1. pH. Om jag lyckas pressa upp detta över 8 så tar alkalinitetsförbrukningen fart på allvar. Vill påstå att skillnaden mellan 7.9 och 8.25 är c:a 5x högre förbrukning. Ja…

20. Started by lindholm,

Hej är det någon som använder grotechs salter för balling. De finns i pulverform som magnesiumpro, calciumpro och khpro enligt förpackningen ändrar de inte jonbalansen så de borde vara enklare att använda än rena mgcl cacl osv för man slipper laborera med mineralsalt eller vattenbyten för att hålla mineralbalansen. (när jag kört balling light har det behövts väldigt olika mängder av mg och ca så de blir inte "balancerat") så, är det någon som har ett recept för hur ni späder dessa i dunkar (om man inte vill hälla i pulver), någon som vet hur mycket man kan lösa av dessa olika ?, normalt kan man ju lösa mycket mer av ca och mg jämfört med bikarbonatet peter

• 0 svar
    • 725 visningar
  21. Igår publicerades en ganska oväntad ekologisk rapport om öar med korallrev. Det forskarna fann rör fluxen av näringsämnen som går över korallreven. Man undersökte 12 öar och fann att överlag var det en 45 % högre produktion runt 6 öar jämfört med de andra 6. Man hittade också orsaken - fluuxen av näringsämnen var högre på dessa 6 öar - detta berodde i sin tur på att antalet sjöfåglar var väldigt många fler på dessa öar än på de andra 6. I sin tur berodde antalet fåglar på om det fanns råttor på öarna eller inte...... https://www.nature.com/articles/d41586-018-05355-y https://www.nature.com/articles/s41586-018-0202-3 MVH Lasse

22. Started by chelmon,

Hej.När jag kör kalkreaktorn sticker KH upp till 11 vad göra?

• 2 svar
    • 722 visningar
  23. Started by pimo,

Hittade en grej jag tycker verkade smart nyss http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/cf68306ef4b9c430aa5bd009f2e36b26/cl/details/anid/055000/Seachem%20Ammonia%20Alert//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.875 Min frågan är ifall det finns liknande fast med nitrit, nitrat, ph, kh osv? Man får ju ändå göra "riktiga" test antar jag, men det vore skönt att ha i sumpen så man kan kika så inte nått är galet någon gång om dagen. Någon som vet?

• 0 svar
    • 722 visningar
  24. Jag använder mig av Fauna Marin Phosphate Test för att testa fosfatnivån i mitt akvarium och nu har jag lyckats tappa bort mätskeden. Är det någon som har samma test och som kan kolla upp vilken volym skeden har (brukar stå på skeden). För jag har x-antal mätskedar från andra tester, men med olika volym. Så jag behöver veta volymen på Fauna Marins skedar.

• 1 svar
    • 722 visningar
  25. Started by patrikk,

Var kan man köpa aluremover och vilket märke ska man ha? Kan man ha det i en Deltec Mce 600? Eller hur använder man det? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.