Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Förväxlade Tropic Marin bio-strotium med bio calsium!!!ja klantigt!! fick i 90 gram bio-strontium i 600liter kar!! VAD SKA JAG GÖRA ???
-
- 2 svar
- 673 visningar
-
-
Vill höra lite vad ni gör med saltrester eller för att förhindra saltrester i sumpregionen. Jag har alla mina utblås från nedfallsfack, pumpar, kylare osv UNDER vattennivå men likväl får jag massor med salt som blir liggandes på rör, slangar och stag till sumpen. Det syns tydligt att saltet är förorenat med smuts och damm så det är säkert inte bra att det faller tillbaka ner i akvariet men det är mer eller mindre en omöjlighet att städa bort det utan att det sker att salt faller tillbaka in i sumpen och löses upp med skit och allt. Hur städar ni era rör och utrustning som får saltlagringar på sig i sumpen? Dammsugare? Är det någon …
-
- 3 svar
- 673 visningar
-
-
Ska byta salt och se om jag får bättre fart på kalkalger och ev lite ändrat pH. Kör nu med red sea coral pro som snart är slut så tänkte passa på att byta. Är det någon som provat FM.s revsalt http://www.faunamarin.de/en/professional-sea-salt-10kg/water-treatment/meersalz/a-11729/ Eller om ni har något annat bra att rekommendera (tropic marine går bort).
-
- 3 svar
- 671 visningar
-
-
Hej! Ni som ligger på nitrat mellan 2 och 10, hur pass mycket matar ni era fiskar. Ligger dom på svält? Punkmatar ni? Foderautomat? Hur ofta per dag? Har ni refugium med t.ex. Chaeto och/eller dsb för att hålla nere nitrat och fosfat? Mina firrar får pellets 2 ggr/dag via automat samt en kub mysys. 820 liter vatten i karet. Mitt nitrat hamnar kring 25 - 30. Kör Triton-metoden
-
- 4 svar
- 671 visningar
-
-
Satte i ett fosfatfilter igår ett aqua light. Körde ut lite vatten i en spann till det såg klart ut men i dag på morgonen hade det en gul missfärgning. Hur får man bäst väck det? Har inget i karet än men sätter in sten i eftermiddag. Jocke
-
- 0 svar
- 671 visningar
-
-
Har ett problem med lågt pH förövrigt är det riktigt bra värden på vattnet! Jag och henric Nyström har testat lite olika saker ihelgen...vi trodde att ca reaktorn gav ett lägre pH men den har varit av stängd lika så dosering av balling core 7 som jag har använt för att fin lira med kh mm. Har bara doserat för å hålla upp kh. Men pH har ändå sjönk pH... Vi misstänker att det är min dsb som krånglar... Mina macro alger som jag har på dsben växer och jag kör om vänd belysning över dsben. Är det någon som som har en aning om vad de är som kan orsaka att man får lågt pH? Eller har någon idé eller kan hjälpa mig att få rätsida på mitt kar.
-
- 1 svar
- 671 visningar
-
-
Undrar om det är nån som blandar själv hemma, ca o alk och vilka ingredienser, var man får tag i dem om det går överhuvudtaget i vårt land? http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php
-
- 1 svar
- 671 visningar
-
-
Sitter på en långtråkig föreläsning med en långtråkig föreläsare som pratar oinspirerat om ett långtråkigt ämne (tror knappast min arbetsgivare är inne på SG och läser ; ) ..Tänkte ställa en betydligt mer intressant fråga här istället. Jag kör med balling plus, och pytsar i ca 230 ml/dag från varje dunk. Kan man på basis av mängden balling man tillför räkna ut hur mycket korallerna ökar i massa/vikt under en given tid? Viss del tas antagligen upp av kalkalger och en del kanske skummas ur, men hade varit kul att veta.. /Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 0 svar
- 670 visningar
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Natural sea water / naturligt havsvatten vid vattenbyte? Så som ex. ATI Natural sea water https://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=ati-natuerliches-meerwasser ?
-
- 0 svar
- 669 visningar
-
-
Kör med Fauna Marin UltraPhos just nu och när dem blir gulaktiga så är det ju dax att byta ut dem. Min fråga är att ifall man kör dem i en reaktor som jag gör, måste man verkligen byta ut dem då? Kan man inte bara låta de gamla ligga kvar och hälla på nya på de gamla? Skadar det ifall "förbrukade" får ligga kvar?
-
Jag har länge kört Triton Base men för ca 2 månader sedan gick jag över till core7. Innan bytet rullade allt på superfint och värden i karet var stabilt och galen tillväxt på allt... När jag bytte till core7 fick min doserpump flippen och doserade mg och ca som en dåre över ett par dygn. Det resulterade i att mg gick upp till ca 1700-1800 och ca till 570-600. En del korall tog självklart stryk och jag kopplade genast bort ca och mg från doseringen. Jag gjorde ett större vattenbyte men som väntat gav set inget jätteresultat i spädning. Då bestämde jag mig för att vänta ut det hela. Idag ca två månader senare är det ordning och reda när det gäller ca och alla and…
-
- 2 svar
- 669 visningar
-
-
Hej. Jag har en extern UV-lampa som är kopplad till en extern filter, syns på bilden. Problemet som uppstår är att det bildas luftfickor i filtret. Jag undrar om UVn är rätt vinklad. Är det nån som har haft samma problem? /Oualid
-
Vi har ett saltvatten med ett kh på 8 samt ett vatten som är i fullständig jämnvikt med luften. PH 8.1. Luftens halt av co2 är 0.04%. Vi åker nu med vattnet upp på en alptopp till 3000 meters höjd. Inväntar ny jämnvikt mellan luft o vatten. Vad händer med PH värdet? och om det ändras, hur mkt ungefär? vi förutsätter ett normalt lufttryck vid 0 m över havet på 1 atm.
-
- 1 svar
- 667 visningar
-
-
Funderar på att byta salt till Red Sea (http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4163), ej coral pro utan det andra utan förhöjda värden av ca m m.... Jag använder idag D&D H2Ocean och är grymt nöjd med det förutom priset och det är därför jag letar efter alternativ. Så, min fråga är om det är någon som använt sig av detta salt och vad tycker ni? //Patrik
-
- 1 svar
- 666 visningar
-
-
Någon som testat denna fosfat removern? http://www.aquatekniknordic.se/saltvatten/filter-material/ati-phosphat-stop-5000-ml.html mvh wigge
-
- 0 svar
- 666 visningar
-
-
Hej! Jag har lite bekymmer med mitt vatten, har mätt två gånger på två veckor och fick idag ett resultat på Alkalinitet: 7.8 dkh / 2.8 meq/L Ca: 500 ppm Mg: 1600 (Red Sea reef foundation pro test kit) Jag har inte gjort något större vattenbyte och inte haft i tillsatser på 2-3 veckor. Verkar resultaten troliga? Och isåfall varför går inte ca och mg ner, samt hur får jag upp alkalinitet då ca redan är för högt? Kör med reef foundation ifrån red sea där allt buffras med samma pulver. En annan sak jag funderat över är hur jag ska till exempel buffra mg när det är för lågt, men säg att ca är bra eller till och med för högt och de båda tillförs ifrån samma pulver? Verkar kons…
-
- 3 svar
- 665 visningar
-
-
Har köpt en picobello 300liter och jag har satt in den i badrummet nu och har kommit fram till att röda slangen med kran är smutsvatten och blåa osmosvatten. Undrar nu om röda kranen ska vara stängd så det rinner ur den? Öppnade den och då sprutade den ut vatten så kom det inget ut blåa slangen ? Så kör jag på kallvatten :-) gör jag rätt ?? Ska testa utan silikatfilter och kommer det brunalger iallafall så blir det ett sånt filter med.
-
- 5 svar
- 665 visningar
-
-
Hejsan jag har en diy bakgrund i mitt kar som är uppbyggd med portlandcement och korallsten, skulle den även fungera i ett sötvattenskar? Tankarna går att lägga ner saltkaret då jag haft mkt strul och vill helst inte ta ut bakgrunden som jag är mkt nöjd med. Karet har varit igång i tre år och jag tänker att man får köra ett antal vattenbyte med ngt lämpligt medel för att laka ut allt som hör saltkaret till innan man kör igång det i sötvatten. Någon som har erfarenhet av detta? mvh Tobbe
-
- 3 svar
- 665 visningar
-
-
Doserat red slime remover. PH märkbart lägre (se kurva orkar ej upp) och redox sjunker (se orpr). Teorier om varför? PH Sänkningen kan jag spåna över själv: beror ej på sänkning av alkalinitet dvs ej på bildning eller tillsättning av syra. Alk är oförändrad.(har mätt). Det måste bero på en CO2 ökning med andra ord. Men hur kan den komma så snabbt?? Minskad fotosyntes är det enda jag jag komma på som kan svara så direkt. Ökad produktion, dvs ökad bakteriell aktivitet, tror jag ej på. Det borde inte kunna svara så direkt. Och isåfall följdfråga: varför sämre fotosyntes vid dosering? Vad tusan innehåller detta medel? Det skall ju ej vara ett antialgmedel...e…
-
- 0 svar
- 664 visningar
-
-
Jag fick meddelande i måndags att de har min test skulle ta 2-3 dagar att få svar på vatten prov har inte kommit något det har gått en vecka nu på måndag det första gången händer de svarar inte telefon har ringt 8-10 gånger på email samma ///fy vad dåligt ?
-
- 3 svar
- 664 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 250 liter, tio fiskar, fem koraller än så länge. Mitt PHvärde är 6.40, är detta lågt och i så fall hur ökar man det?
-
- 4 svar
- 664 visningar
-
-
Har ett problem... ag har lågt KH i mitt kar och hade slut på kh-buffer. Det enda jag kunde få tag i var Fauna Marin Carbonate Mix 1kg, detta är ju igentligen till för att buffra upp via balling. Hur skall jag blanda och tillsätta, och hur mkt behöver jag för att höja KH 1 på 100 liter? står ju inte ett jota på burken.. gah!
-
Hej! Läste någonstans att Jonas Roman (kanske) fick delning på sina acroporatoppar när han började Co2 reducera inluften till sin skummare. Vet att även Lasse testar detta. Ja mätte Co2 halten hemma tidigare i år. Jag hade i medel Ca 1500 ppm Co2 i sumprummet där skummaren tar sin luft. Visste att det var lite skevt och förra veckan gjorde ja slag i saken och drog en slang till vinden, som ja kopplar direkt i skummarinsuget. Då får ja i vart fall ner Co2 halten till ca 430 ppm i inluften till skummaren. Nu kommer ja till det lite knepiga. Det verkar som om ja får samma fenomen som Jonas. Acropora topparna förgrenar sig. Har n…
-
-
- 4 svar
- 663 visningar
-
-
Hej jag har ett akvarie på 100 liter och magnesiumet ligger på 1200 ppm hur fort kan jag öka på de till 1330 ppm? Hur många ppm per dag menar jag. Mvh Mikael
-
- 3 svar
- 663 visningar
-
-
hej någon som har tankar och råd om detta,jag förstår ju att arsenik inte är bra att ha i karet. men var kan det komma ifrån.en del andra värden som också är höga. hälsn.Mats
-
- 2 svar
- 663 visningar
-