Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 248 ämnen i detta forum
-
Såg att jag hade lite Juwel Cirax liggandes. Är det någon som har testat det i saltvatten? Det står att det ska fungera till söt och saltvatten. Som jag förstår det så är det juwel egna variant på zeovit eller? tack för all input //Patrik
-
- 3 svar
- 716 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 250 liter, tio fiskar, fem koraller än så länge. Mitt PHvärde är 6.40, är detta lågt och i så fall hur ökar man det?
-
- 4 svar
- 716 visningar
-
-
hi everyone can anyone help,how much salt( tropic marin)of gram for 10liter water to be 34ppt.thank you
-
- 4 svar
- 715 visningar
-
-
Hej. Jag har en extern UV-lampa som är kopplad till en extern filter, syns på bilden. Problemet som uppstår är att det bildas luftfickor i filtret. Jag undrar om UVn är rätt vinklad. Är det nån som har haft samma problem? /Oualid
-
Ny artikel från undertecknad, läggs upp i registret också /Jonas Zooxanthellreglering.pdf
-
-
- 1 svar
- 714 visningar
-
-
Ska byta salt och se om jag får bättre fart på kalkalger och ev lite ändrat pH. Kör nu med red sea coral pro som snart är slut så tänkte passa på att byta. Är det någon som provat FM.s revsalt http://www.faunamarin.de/en/professional-sea-salt-10kg/water-treatment/meersalz/a-11729/ Eller om ni har något annat bra att rekommendera (tropic marine går bort).
-
- 3 svar
- 713 visningar
-
-
Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per
-
-
Funderar på vad som är i Grotech produkterna (magnesium, kalcium och karbonater) som gör att de kan brukas som "vanliga" ballingprodukter samtidigt som de sägs ha noll inverkan på pH, jonbalans och salthalt. Någon som vet vad som är i och/eller vet vad som gör att de inte har någon inverkan på något annat än det önskvärda. mvh Andre.
-
- 2 svar
- 712 visningar
-
-
Har köpt en picobello 300liter och jag har satt in den i badrummet nu och har kommit fram till att röda slangen med kran är smutsvatten och blåa osmosvatten. Undrar nu om röda kranen ska vara stängd så det rinner ur den? Öppnade den och då sprutade den ut vatten så kom det inget ut blåa slangen ? Så kör jag på kallvatten :-) gör jag rätt ?? Ska testa utan silikatfilter och kommer det brunalger iallafall så blir det ett sånt filter med.
-
- 5 svar
- 712 visningar
-
-
Hittade en grej jag tycker verkade smart nyss http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/cf68306ef4b9c430aa5bd009f2e36b26/cl/details/anid/055000/Seachem%20Ammonia%20Alert//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.875 Min frågan är ifall det finns liknande fast med nitrit, nitrat, ph, kh osv? Man får ju ändå göra "riktiga" test antar jag, men det vore skönt att ha i sumpen så man kan kika så inte nått är galet någon gång om dagen. Någon som vet?
-
- 0 svar
- 711 visningar
-
-
Har mycket partiklar i vattnet de senaste veckorna och har inte riktigt förstått varför. Tills jag såg vad lilla pricken uppe på sjöborren är. Värsta skräputblåset! Satte in två nya Didema för ett par veckor sedan. Skaplig avverkning. Dom går fram som en dammsugare utan påse ?
-
- 1 svar
- 711 visningar
-
-
Har ett problem med lågt pH förövrigt är det riktigt bra värden på vattnet! Jag och henric Nyström har testat lite olika saker ihelgen...vi trodde att ca reaktorn gav ett lägre pH men den har varit av stängd lika så dosering av balling core 7 som jag har använt för att fin lira med kh mm. Har bara doserat för å hålla upp kh. Men pH har ändå sjönk pH... Vi misstänker att det är min dsb som krånglar... Mina macro alger som jag har på dsben växer och jag kör om vänd belysning över dsben. Är det någon som som har en aning om vad de är som kan orsaka att man får lågt pH? Eller har någon idé eller kan hjälpa mig att få rätsida på mitt kar.
-
- 1 svar
- 710 visningar
-
-
Har nyligen börjat dosera (ganska mkt) Ca för att få upp det lite låga värdet som alltid varit kring 340, och inte bara Mg som jag gjort innan (har inga SPS, bara LSP o mjukisar). Det som förbluffade mig var dock att en del koraller blev märkbart mer färgstarka. Min Stylophora fick en mustigare ton av lila, min Euphyllia Divisa blev mer djupgrön, mot innan då den varit lite mer ljusgrön med svag tint av brun. Kan Ca påverka färger på det sättet eller inbillar jag mig bara? Det kanske bara är en slump? Bytte iofs vatten i samband med detta också..
-
- 1 svar
- 709 visningar
-
-
På förekommen anledning kommer jag göra en del försök för att se om min tes kan stärkas. Min tro är att det är en myt att sten, som jag tror blir ganska snabbt mättat med kalkbundet fosfat, inte läcker tillbaka fosfati nån betydande grad under normala akvarieförhållanden. Jag kommer inleda en del försök för att bevisa eller motbevis tesen: 1) kalkmaterial blir mkt snabbt fosfatmättat 2) Denna fosfat läcker inte tillbaka till akvarievattnet i ngn betydande grad under normala akvarieförhållanden (läs pH i alla fall ej under 7.5), ej ens om fosfathalterna i omgivande vatten är 0. Jag kommer göra så här: 1) Tar dött kalkmedia, mättar det me…
-
-
- 4 svar
- 709 visningar
-
-
Jag använder mig av Fauna Marin Phosphate Test för att testa fosfatnivån i mitt akvarium och nu har jag lyckats tappa bort mätskeden. Är det någon som har samma test och som kan kolla upp vilken volym skeden har (brukar stå på skeden). För jag har x-antal mätskedar från andra tester, men med olika volym. Så jag behöver veta volymen på Fauna Marins skedar.
-
- 1 svar
- 709 visningar
-
-
Hej, nybörjare som man är så behöver jag lite råd. Körde igång karet innan jul och lade för någon vecka sedan i ett städteam av sniglar. (länk i signatur till uppstartstråden) Verkar som att jag har tillskott av Ca från antingen konstgjord levande(?) sten eller min hemmagjord bakgrund. Bakgrunden gjordes redan 2005 och karet har varit i drift sedan dess med sötvatten utan problem. Hur tacklar jag detta? Ösa på med Ca-konsumenter (vilka?) eller lägga en massa pengar på stora vattenbyten...*suck* Salinitet 1,023 Temp 24,4 grC pH 8,2 KH/Alkanitet 7,5dKH (sjunkit 1/2 grad sedan sist..började på 9,3) Kalcium 490 (gjorde prov precis efter vattenbyte för två dagarsedan och hade …
-
- 2 svar
- 708 visningar
-
-
Jag fick meddelande i måndags att de har min test skulle ta 2-3 dagar att få svar på vatten prov har inte kommit något det har gått en vecka nu på måndag det första gången händer de svarar inte telefon har ringt 8-10 gånger på email samma ///fy vad dåligt ?
-
- 3 svar
- 708 visningar
-
-
Hej! Jag kollade min salthalt idag och tyckte den var lite låg. 1.022,5. Skulle vilja ha salthalten på i alla fall på 1.023-1.025. Hur höjer jag salthalten utan att skada mina fiskar? Eller är salthalten godkänd? De jag är oroliga för när det gäller salthalten är min eremitkrabba och snigel ^^
-
- 2 svar
- 708 visningar
-
-
Var kan man köpa aluremover och vilket märke ska man ha? Kan man ha det i en Deltec Mce 600? Eller hur använder man det? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 4 svar
- 707 visningar
-
-
Vad tror ni om det ? Bägge bygger ju på att bakterier skall göra jobbet.
-
- 2 svar
- 707 visningar
-
-
Betrakta kurvorna. denna ena beskriver hur min CO2 halt igår inomhus efter vädring i flera timmar var nere på 400 ppm. pH kurvan visar på skillnaden i pH vid samma tidpunkt dagen innan då jag ej vädrat. pH steg efter vädring jämfört med dagen innan mätt vis samma tidpunkt, med pH 0.05. En ph stigning med 0.05 motsvarar(eller beror på) en minskning av CO2(aq)(löst CO2 i vattnet), med 10^0.05=1.12. Alltså borde det skilja lika mkt i luftens CO2-halt OM total jämnvikt hann ställa in sig mellan luft o vatten..dvs det borde alltså dagen innan då jag ej vädrat vara cirka 450 ppm i min luft. Jag mäter ju som bekant CO2 i luften och mätaren visade dagen innan runt 500. Det stämme…
-
-
- 1 svar
- 705 visningar
-
-
Hej En fråga som jag måste ställa kör för tillfället med alu baserad remover för att få ner min fosfat till lite mer rimliga nivåer ligger nu på en runt 0.05 mätt med hanna checker url mäter även vattnet ut från fosfatreaktorn efter en veckas användning och får då liknande värde som i det "vanliga" akvarievattnet. kan kanske använda mig av 2-3 dl remover i reaktorn med ett flöde på ca akvariets totala vattenmängd på ett dygn. Är det rimligt att fosfatremovern mättas på en veckas användning????
-
- 1 svar
- 705 visningar
-
-
Kör med Fauna Marin UltraPhos just nu och när dem blir gulaktiga så är det ju dax att byta ut dem. Min fråga är att ifall man kör dem i en reaktor som jag gör, måste man verkligen byta ut dem då? Kan man inte bara låta de gamla ligga kvar och hälla på nya på de gamla? Skadar det ifall "förbrukade" får ligga kvar?
-
hej någon som har tankar och råd om detta,jag förstår ju att arsenik inte är bra att ha i karet. men var kan det komma ifrån.en del andra värden som också är höga. hälsn.Mats
-
- 2 svar
- 703 visningar
-