Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 253 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag är lite fundersam gällande faktorer som påverkar ph...eller är jag helt ute och cyklar? Om jag har förstått rätt så har en sur lösning (ph<7) ett överskott på vätejoner och en basisk lösning ett överskott på hydroxidjoner. Men hur hänger detta ihop med att ett överskott på syre ökar ph och ett överskott på CO2 minskar ph? /PP
-
- 0 svar
- 823 visningar
-
-
Jag har inget behov av det då jag doserar nitrat, men sänka nitrat är ju alltid ett hett ämne. Har läst lite på AF hemsida men jag greppar det inte. Det som verkar rekommenderas är att man doserar bakterier och något som kallas flytande polymer. Bakterierna flockas på det och skummas enklare ut då? Samtidigt som de mumsar no3 och po4? Vad är flytande polymer? Upplys en nyfiken
-
- 0 svar
- 820 visningar
-
-
Har läst beskrivningen men förstår inte... Hur ska man använda den, när och hur mycket i ett 30 liters kar? Mvh Kakan
-
- 1 svar
- 820 visningar
-
-
Experiment: Detta med dino o omogna sandbäddar överhuvudtaget. Nu provar jag att höja min sandbädd en cm samt blanda ner lite finare sand så jag har blandbädd. Överst grövre, den finare silas ner o där är bakterieytan större o kanske kan ta hand om den dedritus som silas ner. I bästa fall leder detta till en mognare bädd trots att den är relativt tunn. Sen gör jag så att nu kör jag min sand (gammal tvättad plus ny tvättad plus en näve från min DSB) i en balja med kraftig cirk i mörker. Doserat lite bakterier samt lite organiskt kol. Skall låta det stå så i 4-5 dar o sen i med sanden. Alltså jag vill skapa en liten biofilm o mätta sanden med Mg innan den läggs i så ja…
-
- 0 svar
- 819 visningar
-
-
Hej. Döm om min förvåning när jag upptäckte att strumpan som hänger vid skummarens utlopp var tom idag, alltså har ca 1 msk kol och 1 msk fosfat remover läckt ut i ett av facken i min sump. Finns det några risker med att låta det ligga kvar eller ska jag försöka få ut det? Vattenvärdena är som de ska.
-
- 2 svar
- 819 visningar
-
-
Jag har ett gäng Salifert tester, nitrat osv. De är ca 4 år gamla, har förvarats mörk och svalt. Är de bara skräp, eller kan jag använda dem under uppstarten, för att se nåt alls?
-
- 4 svar
- 819 visningar
-
-
Har en massa partiklar i vattnet, har börjat med balling för ett par veckor sedan, och skaffat en Valenciennea strigata, dock väldigt sällan framme. Andra ändringar har jag inte gjort. Kan det ha ngt med balling att göra? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Ska byta salt och se om jag får bättre fart på kalkalger och ev lite ändrat pH. Kör nu med red sea coral pro som snart är slut så tänkte passa på att byta. Är det någon som provat FM.s revsalt http://www.faunamarin.de/en/professional-sea-salt-10kg/water-treatment/meersalz/a-11729/ Eller om ni har något annat bra att rekommendera (tropic marine går bort).
-
- 3 svar
- 816 visningar
-
-
Hej alla! Jag tänkte fråga er som gör lite större vattenbyten hur ni rent praktiskt byter, säg, 100 liter. Det är rätt opraktiskt att blanda vatten i 25-litersdunkar, vilket jag gör nu. Jag funderar på att skaffa en regntunna av plast, så att jag kan göra, säg, 200 liter osmosvatten åt gången, och sedan blanda i salt. Kan det vara något? Hur gör ni? Tack för input! Mats
-
- 2 svar
- 816 visningar
-
-
Har köpt en picobello 300liter och jag har satt in den i badrummet nu och har kommit fram till att röda slangen med kran är smutsvatten och blåa osmosvatten. Undrar nu om röda kranen ska vara stängd så det rinner ur den? Öppnade den och då sprutade den ut vatten så kom det inget ut blåa slangen ? Så kör jag på kallvatten :-) gör jag rätt ?? Ska testa utan silikatfilter och kommer det brunalger iallafall så blir det ett sånt filter med.
-
- 5 svar
- 815 visningar
-
-
Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias
-
- 2 svar
- 813 visningar
-
-
-
Såg att jag hade lite Juwel Cirax liggandes. Är det någon som har testat det i saltvatten? Det står att det ska fungera till söt och saltvatten. Som jag förstår det så är det juwel egna variant på zeovit eller? tack för all input //Patrik
-
- 3 svar
- 810 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet med det medlet? Vad är det för någonting? Järnbas eller aluminium? Cirka upptagningsförmåga? Renhet? All info som kan fås tas tacksamt emot. mvh Andre
-
- 3 svar
- 810 visningar
-
-
Fick precis tillbaka resultatet från titon icp. För första gången får jag ett förhöjt värde på koppar (samt även aluminium). Helt nytt för mig... Hur kritiskt är nuvarande nivå 5 ug/l? Ingenting ser påverkat ut, varken chaeto eller koraller, skrapar rutor varannan dag etc. Triton rekommenderade triton detox som åtgärd. Erfarenheter av detta? Vad är er erfarenhet av koppar i vattnet? Jag bor i Solna stad och deras kommunala vatten innehåller (enligt analys i hushållen) 0.015 mg/l. Jag kör osmos 4 stegsfilter, kollade precis tds och det låg på 0. Var bortrest i 3 veckor och då fick svärfar fylla på ato med kranvatten. Känns…
-
Hittade dessa i en låda jag fick med karet, hur funkar kalibreringen till dessa? Dock verkar ORP mätaren va kass då den inte reagerar när man trycker på knappen.
-
- 0 svar
- 806 visningar
-
-
Hej! Fick hem resultatet från senaste ICP via triton idag och när jag är inne och försöker ladda hem PDF:en som jag brukar så hittar jag inte i senaste uppdateringen av hemsidan vart det är någonstans? Upplever någon annan liknande problem? Verkar bara finnas ett interaktivt schema som man kan välja värden och ladda hem en bild av det. Om det är så att PDF:en har försvunnit och möjligheten att ladda hem den så är det ett stort minus enligt mig.
-
-
- 5 svar
- 805 visningar
-
-
Är det någon som tillsätter Järn och Zink av alla här på guiden?
-
- 0 svar
- 805 visningar
-
-
Jag udrar om man kan tillsätta typ dolomitkross till rowalith för att få den att fungera som rowalith C+ dvs avge magnesium. Någon som vet? Mvh Daniel
-
- 1 svar
- 804 visningar
-
-
Har sett att det finns ett salt Dupla till hyfsat pris. Är det någon som har prövat? Dupla säljs knapp i Sverige men de är ganska stora i tyskland. Har själv mest fisk och mjukkoraller så värden är inte kritiska, snarare att saltet är hyfsat lättlösligt. Byter ca 80 liter i veckan.
-
- 1 svar
- 803 visningar
-
-
En fråga om dosering. Jag har köpt en doserpump med tre kanaler men skulle vilja dosera fyra ämnen Ca, KH,MG och kolkälla. Hur gör jag? Finns det några ämnen som kan blandas? Eller finns det något ämne jag kan dosera via osmolator?
-
- 3 svar
- 801 visningar
-
-
Har ett problem... ag har lågt KH i mitt kar och hade slut på kh-buffer. Det enda jag kunde få tag i var Fauna Marin Carbonate Mix 1kg, detta är ju igentligen till för att buffra upp via balling. Hur skall jag blanda och tillsätta, och hur mkt behöver jag för att höja KH 1 på 100 liter? står ju inte ett jota på burken.. gah!
-
Om man har en kraftig förbrukning av nitrat men inte fosfat tex verkar en tillväxt av cyano bli ett problem för många. Jag överväger att testa på biopellet här hemma, en del rapporterar att de drar ned nitrat snabbare än fosfat och en viss mängd nitrat verkar även vara en nödvändighet för att hålla ett lyckat korall akvarium. Det går ju utmärkt att dosera nitrat med salpeter enligt anvisningar i andra trådar här på guiden. Men jag undrade här om jag kunde förenkla och automatisera påfyllningen lite. Mitt akvarie har en osmolator, den fyller på ungefär 10 liter vatten i veckan från den behållare jag har. Däri har jag kalkvatten nu. Jag undrade om jag kunde tillsätta även s…
-
- 2 svar
- 800 visningar
-
-
Säkert en konstig fråga men jag har en behållare med färdigblandat vatten för att utföra vattenbyte. Tänkte balansera upp mg, cal och KH så det håller samma som akvariet. Min fråga är nu, kan jag även tillsätta fosfat och nitrat i behållaren? Jag har än så länge rätt låg belastning och vill inte riskera att nolla fosfat/nitrat. Mvh Kim
-
- 6 svar
- 800 visningar
-
-
Har kört vodka i karet men hållt upp 2 dygn och tänkte köra i Bioptim samt biodigest nu i kväll är det någon fara eller är det ok så tätt in på annan kolkälla?? På bioptim står det en ampull till 250liter och mitt kar är på 450liter -50kg sten så volymen är då 400liter vatten skall jag tillsätta 2st ampuller av det eller är det viktigt att få en exakt dosering ? i så fall får jag slänga 25% ur den ena ampullen? vilket slöseri Biodigest vet jag att det är ok med en hel ampull trots att det står till 1000liter... För vad jag försstår så är det ingen fara med det.....
-
- 1 svar
- 800 visningar
-