Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Jag har inte hittat någon som kör Balingen som jag funderar på om det går att göra nu. Jag vet ju hur mycket spårämnen jag slår i vattnet och hur mycket osmosvatten som det fyller på per dag. Skulle man inte kunna blanda spårämnen i osmosvattnet om man har cirkulation i det karet med?
-
- 2 svar
- 743 visningar
-
-
Hej! Jag har lite bekymmer med mitt vatten, har mätt två gånger på två veckor och fick idag ett resultat på Alkalinitet: 7.8 dkh / 2.8 meq/L Ca: 500 ppm Mg: 1600 (Red Sea reef foundation pro test kit) Jag har inte gjort något större vattenbyte och inte haft i tillsatser på 2-3 veckor. Verkar resultaten troliga? Och isåfall varför går inte ca och mg ner, samt hur får jag upp alkalinitet då ca redan är för högt? Kör med reef foundation ifrån red sea där allt buffras med samma pulver. En annan sak jag funderat över är hur jag ska till exempel buffra mg när det är för lågt, men säg att ca är bra eller till och med för högt och de båda tillförs ifrån samma pulver? Verkar kons…
-
- 3 svar
- 742 visningar
-
-
Undrar om det är nån som blandar själv hemma, ca o alk och vilka ingredienser, var man får tag i dem om det går överhuvudtaget i vårt land? http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php
-
- 1 svar
- 742 visningar
-
-
Jag har haft lite tid idag över och till slut skrivit ihop en artikel om CO2/karbonat-jämnvikten... Det kan nog finnas en del småsaker just rörande pKa mm, som en kemist inte helt godkänner, men i stora drag tror jag det skall stämma. Detta är min bild av det hela, som jag snickrat ihop utifrån det jag läst mm. Den kanske är på sina ställen inte den lättaste artikeln för alla att läsa, men verkligen kul om någon tar sig tid att läsa den o försöka förstå. Hoppas jag lyckas, annars är det mitt fel:-) Mvh Jonas Roman CO2-jämnvikt.pdf
-
-
- 4 svar
- 741 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Kan någon räkna ut hur mycket blått pulver (i gram) det ska vara/liter vatten när man ska blanda ihop saltet och spåämnena. Skulle byta men räknade fel, vilket jag kom på efter att jag redan löst det blå pulvret i vattnet. Behöver veta en siffra på hur mycket pulver/liter vatten för att veta om jag har överdoserat fruktansvärt mycket eller om det är inom rimliga gränser... Tack på förhand/ Jesper
-
- 3 svar
- 741 visningar
-
-
Hej Jag kollade mitt osmosvatten mot mitt kranvatten och det ser ut som om det släpper igenom lite koppar, behöver någon del bytas? Kran: Osmos: Mvh Mats
-
- 6 svar
- 741 visningar
-
-
ligger på ett mg på 1420 farligt högt i haven ligger det väll på nästan 1500?
-
- 1 svar
- 740 visningar
-
-
Jag funderar på hur pass fort jag kan tillsätta nyblandat vatten till mitt nya akvarium? Jag har precis fått min lite större burk på plats och behöver komplettera med ca 150 liter inkl sumpen för att fylla akvariet. Jag flyttade med 100 liter vatten och ca 25 kilo inkörd sten från mitt gamla akvarie. Jag har ingen direkt belastning i nya burken. En clown, en mussla samt någon skivanemon. Tror ni jag kommer få problem med nitritopp eller kan jag med gott samvete fylla på allt vatten så fort det går. Jag har hittills fyllt på ca 30 liter utslaget på 4 dagar. Jag tillsätter några droppar CleraFlo varje dag nu under uppstarten.
-
- 1 svar
- 739 visningar
-
-
hejsan jag undra vad är lf kontroller för något o vad mäter den . o jag har ej hittat något som beskriver vad redox är . men räcker det inte att ha koll på ph amoniak salt nitrat o nitrit o hårdhet temp för om man köper en iks data så blir det väl rena grekiskan med alla siffror men det är klart man lär sig med tiden . man blir lite kluven för vissa säger en sak andra något annat har bara frågat i butiker men litar mer på er här på giuden än dom i butikerna i skåne tack o hej draKFISK
-
- 0 svar
- 736 visningar
-
-
på triton resultatet fick jag förhöjt kopparvärde, räknades upp flera möjligheter som orsakat detta bla. biopellets. är det vanligt med förhöjda kopparvärden pga av biopellets, vad är orsaken ? Jag använder biopellets all in one. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 735 visningar
-
-
Hej jag undrar om det är bra att tillsätta plankton typ det här http://korall-planeten.se/Grotech_Planktomarine_500ml har 6st fiskar och st 15 olika sorters koraller och en stor rörmask samt en bubbeltip anemon?
-
- 2 svar
- 734 visningar
-
-
Jag tror det sker en viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor. Inte så den har ngn betydelse direkt för upplösning av kalk då det är såpass lite co2 som internproduceras men ändå intressant. Jag har nämligen lagt märke till att trots att co2-tillförseln är avstängd tex ett halvt dygn o därmed har reaktorns volym bytts ut flera gånger med akvarievatten, så är pH i reaktorn alltid lägre än pH i akvariet! Den enda förklaring till det jag kan komma på är att det finns sådan betydande bakteriell tillväxt på kalkgruset så dessa bildar koldioxid pgr av sin cellandning. Rent teoretiskt borde en kalkreaktor som matas med lägre flöden än kanske 1.5l/h, efter …
-
-
- 2 svar
- 733 visningar
-
-
Varför går det inte att blanda ut Reef Foundation ABC+ i vatten och tillsätta med en doseringspump ? beror det på att vissa ämnen kommer att reagera med varandra när det tillsäts vatten, vilket de inte gör i pulverform?
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Nånting har hänt i min 100literstank verkar de som. Igår såg jag på min halimeda att den blivitt lite ljusare till färgen, tänkte att de kanske är nått temporärt eftersom att annat verkade må som de skulle. Men nu när jag tände i tanken i morse så är vattnet grummligt grönt och halimedan verkar ha lämnat in avskedsansökan. Kan halimedan släppt ut nånting i vattnet? Firrarna verkar må bra iaf. Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Sitter på en långtråkig föreläsning med en långtråkig föreläsare som pratar oinspirerat om ett långtråkigt ämne (tror knappast min arbetsgivare är inne på SG och läser ; ) ..Tänkte ställa en betydligt mer intressant fråga här istället. Jag kör med balling plus, och pytsar i ca 230 ml/dag från varje dunk. Kan man på basis av mängden balling man tillför räkna ut hur mycket korallerna ökar i massa/vikt under en given tid? Viss del tas antagligen upp av kalkalger och en del kanske skummas ur, men hade varit kul att veta.. /Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 0 svar
- 732 visningar
-
-
Fungerar det att stoppa ner en patron som är till osmosen direkt i sumpen? Eller det måste vara i en strumpa? Har några patroner liggandes därav frågan.
-
- 4 svar
- 732 visningar
-
-
Intressant tråd på ultimatereef. http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=555963 Har bra färger och tillväxt på SPS trots skyhöga nitrat och fosfatvärden. Killen har haft två TOTM så det är ingen nybörjare (kolla in hans två TOTM) Mvh Mattias
-
- 0 svar
- 731 visningar
-
-
Har haft lite lågt Kh och mina värden var 6 i Kh med Jbl och 6,6 med Salifert. jag gjorde blandningen enligt saltvatten för dummies med 80% bikarbonat och 20 % Natriumkarbonat. Jag tillsatte 4 gram per 100 liter vatten och testade 1 dygn senare och fick då värdet 7 i Kh med Jbl test och 9,6 i värde med salifert Enligt metoden jag gjorde så skall Kh höjas med 1 enhet per dygn med den tillsatsen vilket den gjorde med Jbl test men enligt salifert så höjdes den med 3 enheter?? Provade att göra om testerna men resultatet blev detsamma. Vilket test kan man lita på Jbl eller salifert?? Mvh Andreas
-
- 2 svar
- 731 visningar
- 1 följare
-
-
Vill få upp mitt pH lite mer än vad min kalkwasser mixer klarar av just nu. Mycket co2 i luften inomhus nu när temperaturen utomhus är lägre och dörrar/fönster är mer stängda. Jag kör ju ozon som är inkopplad strax ovanför venturin med en t-koppling där den fria änden går till ett ventilstyrt insug. Nu funderar jag på att igen koppla in min co2-scrubber, som isf skulle kopplas på vid luftutsläppet på skummaren, och in till det ventilstyrda luftintaget. Det finns även en till ventil som kan släppa ut luft ur "loopen". Men, i praktiken skulle jag alltså återanvända viss luft från skummaren, som då både är delvis "co2-scrubbad", och delv…
-
- 0 svar
- 731 visningar
- 1 följare
-
-
Funderar på att byta salt till Red Sea (http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4163), ej coral pro utan det andra utan förhöjda värden av ca m m.... Jag använder idag D&D H2Ocean och är grymt nöjd med det förutom priset och det är därför jag letar efter alternativ. Så, min fråga är om det är någon som använt sig av detta salt och vad tycker ni? //Patrik
-
- 1 svar
- 731 visningar
-
-
Kommer behöva höja mitt mg ganska mycket, ca 200. Att höja med färdigblandade tillsatser insåg jag var kört. Så, får väl bli ballingkemikalier. Då kommer givetvis lite frågor. 1. Behöver jag båda sorterna mg(chloride/sulfat)? 2. Hur skall det doseras? Har väl ca 100l vatten, mg nivå runt 1150, vill upp till 1350. 3. Hur mycket bör man höja per dag? Tackar o bugar i förväg
-
- 1 svar
- 730 visningar
-
-
Blandade 100 liter saltvatten igår, salthalten ligger på 1,023 och jag har använt Tropic Marin Pro-reef. När jag mäter magnesiumhalten i den nyblandade tunnan, så blir resutatet 1000 ppm. Är det verkligen ett rimligt resultat ? Jag har använt mig av Red Sea- Reef foundation pro Test kit
-
- 4 svar
- 729 visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker och har för åsikter om red seas nya serie preparat! Ha en skön dag! Suss
-
- 1 svar
- 727 visningar
-
-
Hej Jag har en fråga angående vattenvärdena i mitt kar 120L utan ytavrinning, filtreras av bollar, nitrit/nitratfilter och vanliga grovfilter. det e vad som finns i, 2 clowner och 2 putsarräkor Har följande värden Salthalt 1.023-1.025 PH 8 No2 0 No3 0 Alk inom normalvärde med det testet jag har NH3/NH4 0.5 denna borde väl ligga på noll?? Är detta normala värden eller går det att få ner NH3? Jag skummar inget då detta är ett budgetbygge. Saltet jag använder är Red sea coral pro Har ni några bra tips till en nybörjare som mig? Mvh Mattias
-
- 2 svar
- 721 visningar
-
-
I min iver att höja Ca och Kh, blev resultatet inte vad jag hade väntat mig. Jag har på e.m/kvällen ett Ph på 8,6. Kh ligger runt 11 men Ca har inte nämnvärt gått upp. Ligger runt 360. Mg ca. 1120. Har jag en skadlig nivå på Ph? Med vad får jag ner det? Vill inte använda Bikarbonat, för då ökar ju också Kh, och den bör väl inte öka just nu. Har inte tillgång till kalsiumklorid, för att höja Ca. Kan jag enbart använda typ API Liquid Calcium?
-
- 4 svar
- 721 visningar
-