Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Varför går det inte att blanda ut Reef Foundation ABC+ i vatten och tillsätta med en doseringspump ? beror det på att vissa ämnen kommer att reagera med varandra när det tillsäts vatten, vilket de inte gör i pulverform?
-
- 2 svar
- 619 visningar
-
-
-
Tänkte höra hur ja läser av aqua cal för att ställa in doserpumpen. Har en förbrukning på 40ca 2.2alk och 40 mg så värden i onsdags va alk 9.8 ca 460 mg 1440 och idag alk 7.6 ca 420 mg 1400. Har blandat dunkarna: 1:ca220g mg65g + spår 2:bikarb 315 +spår 3: na salt 65g. Men aqua calc säger att jag då ska dosera ut fyra dunkar? och då skulle de vara ca:335 ml dag alk:236 ml dag mg:2353 ml dag och nac: 351 ml dag. så hajjar inte hur ja ställer in tre dunkar samt hur mycket per dag.
-
- 3 svar
- 617 visningar
-
-
Fosfatremover består en en mix av järnhydroxid, och järnoxidhydroxid. Fe(OH)3, samt FeO(OH)2. Fosfat i våra kar befinner sig i 80% i formen HPO4, och 20% som PO4, och helt försumbart lite som H2PO4. HPO4 bidrager till alkaliniteten i det att HPO4 joner tar upp en vätejon o bildar H2PO4, när pH går tillräckligt långt ner (dvs när vi gör ett KHtest så kommer HPO4-jonernas bidrag räknas in). PO4 har ett dubbelt bidrag till alkaliniteten då dom tar upp 2 vätejoner allteftersom pH närmar sig pH 4-4.5 där ett alkalinitetstest stannar ungefär. pKa värden för fosforsyra är cirka 2(H3PO4),7(H2PO4) resp 12(PO4), vilket betyder att den tredje vätejonen komm…
-
- 0 svar
- 617 visningar
-
-
En undran till er kemister + wannabes:) Jag underhållsdoserar en del ämnen från Triton. Som ni vet står det inga doser/anvisningar på flaskorna fr Triton Labs utan man får detta anpassat till sitt vatten efter tritontest. Med tiden har jag kommit fram till olika doser/ml per vecka för tex Boron m Tritons Boron flaska. Om jag nu köper tex Ati Boron på 1 liters flaska ist för Tritons 1 liters flaska : Kan man anta att det är likvärdig koncentration i denna så jag kan köra samma ml/vecka som med Tritons flaska ? Svårt att veta såklart, men vad skulle ni gissa ? @jonasroman @Lasse mfl ? Och samma frågeställning då på Strontium, Kalium, Jod så länge det är sam…
-
-
- 8 svar
- 616 visningar
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 0 svar
- 616 visningar
-
-
Så då var lite tester gjort i karet, har provat kört med manuell dosering balling och inte gjort något test på 2veckor, följande resultat: Ca 470, Kh 7,7 Mg 1350 Kalium 350. Mätte även fosfat och nitrat. Fosfat 0,015 nitrat 0. Börjar få ner näringsvärden riktigt bra men tycker ändå inte mina acrosar som jag köpte av borg färgar ut ordentligt, även börjat tillsätta Fauna marin Trace elements 1-4 gjort detta i 3veckor. Någon som har andra tips på varför vissa koraller inte färgar ut? då i synnerhet acrosar. mvh Rickard
-
- 0 svar
- 615 visningar
-
-
Jag har ett tag haft varierande låga mätningar av svavel (S) i mina icp-svar. Jag har läst runt lite kring svavel och sulfat och försökt förstå sammanhang, orsaker och eventuella lösningar. Just nu kör jag romans 2part balling sedan ett par månader tillbaka, inklusive natriumsulfat/glaubersalt. Min gissning är dock att den något låga svavelnivån är rester från tidigare balling. Jag har inte gjort några vattenbyten det senaste året. Uppgraderade akvarium årsskiftet 19-20 och dubblade då i volym. Då använde jag red seas salt med normala nivåer. Innan Romans 2part körde jag Aquaforest balling. Jag ser inte i deras mix att det finn…
-
-
- 4 svar
- 613 visningar
- 1 följare
-
-
Ja, den är ju känd såklart. Vill bara visa på ett praktiskt exempel i mitt kar. Mitt nu mkt hårt belastade akvarium har svår att göra sig av med CO2(aq). Tidigare gick det bra men allt handlar ju om inkomster o utgifter av näringsämnen samt gasutbytet. Nu börjar inkomsterna bli högre. Jag installerade skummaren igår och ser att MorgonpH ligger 0.1 enhet högre än vad det brukar!:-) Det är ganska mkt. Jippi! Se kurvan hur den sista delen ej viker ner som brukligt. Jag behöver ett par dygn till för att va säker, då jag även bytte vatten igår, men den pH höjande effekten brukar gå över på ngr timmar. Så jag tror detta är en effekt av skummaren:-). Att skummaren …
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
Hej hur länge brukar ni köra med Aktivt kol i en strumpa i akvariet efter en anemon död ? ser att mina andra mjukisar har dragit ihop sig så jag blir ju lite orolig Mvh Dennis
-
- 0 svar
- 612 visningar
-
-
Är lite lat av mig idag kan bero på ölen eller drinken men vilken produkt rekomdera ni för enbart höja calsiumet i ett akvarium har sökt runt lite och hittat endel men vissa av dessa produkter höjer även kh och det vill jag inte. Har fauna marin något sån produkt för det märket hat den lokala handlaren.
-
- 1 svar
- 611 visningar
-
-
Vet inte om någon har erfarenheter med RedSeas Mg test, ska man ta testvärdet då det slår över i färg till helblått inom några sekunder, eller ska man som jag, fortsätta och vänta tills det gått tillbaka i färg, titrera en droppe, "skaka", vänta lite, till den inte slår tillbaka i färg och ta mätvärdet därifrån ? Tänkte på det när jag testade nitraten och den ska inte stå för länge har jag för mig.... Annars har jag mätt Mg lite högt.....
-
- 2 svar
- 611 visningar
-
-
Ska flytta mitt kar imorgon och undrar hur många % av vattnet man behöver med sig eller går det bra och ta allt nytt? karet är ett 80L mollyhotell
-
- 1 svar
- 611 visningar
-
-
Har haft lite lågt Kh och mina värden var 6 i Kh med Jbl och 6,6 med Salifert. jag gjorde blandningen enligt saltvatten för dummies med 80% bikarbonat och 20 % Natriumkarbonat. Jag tillsatte 4 gram per 100 liter vatten och testade 1 dygn senare och fick då värdet 7 i Kh med Jbl test och 9,6 i värde med salifert Enligt metoden jag gjorde så skall Kh höjas med 1 enhet per dygn med den tillsatsen vilket den gjorde med Jbl test men enligt salifert så höjdes den med 3 enheter?? Provade att göra om testerna men resultatet blev detsamma. Vilket test kan man lita på Jbl eller salifert?? Mvh Andreas
-
- 2 svar
- 610 visningar
- 1 följare
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 1 svar
- 609 visningar
-
-
Sitter och funderar på om jag skall byta över till Triton nu när jag behöver nya salter till min balling. Har förstått det som attt man kan använda Triton tillsatserna i ballinguppsätt men finner ingenstans om de har natriumkloridfritt salt. Just nu använder jag oceanakvariums ballingsalter och de fungerar mycket bra. Om jag skulle byta till t.ex. kalciumklorid från Triton så räknar jag med att jag också måste byta ut magnesium, natriumkarbonat osv för att koncentrationerna är olika. Om jag då byter ut magnesium, kalcium och natriumkarbonaten så räknar jag med att jag också måste använda tritons natriumkloridfria salt för om jag fortsätter å använda det jag har nu s…
-
-
- 7 svar
- 608 visningar
-
-
Hej, Undrar över en sak, hur vet man att mediet inte kan absorbera mer fosfat? Jag använder järn baserat fosfat reducering och det står att 50g / 100l och bytas 1 ggr per månad. 50g lades i strumpa den 20/8-12 31/8-12 hade jag 0,543mg/l(Hanna) Den 1/9-12 la jag i ytterliggare en strumpa med 50g då värdet var högt. 7/9-12 hade jag 0.3mg/l(Hanna) 13/9-12 0.291 mg/l(Hanna) Så första veckan hade det gått ner 0.2mg/l , men denna vecka bara 0.01mg/l. Är det då dax att byta ut mediet för att det inte kan absorbera mera eller kan det ligga still och sjunka igen? Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1 svar
- 607 visningar
-
-
Om jag minns rätt så måste man öka Mg innan Ca om det ligger snett. Hur är det med kH? Spelar ordningen någon roll där eller är det bara att köra?
-
-
- 4 svar
- 606 visningar
-
-
Finns det nåt bäst före datum på produkter av denna typ? Hur länge kan man använda öppnade flaskor?
-
- 3 svar
- 605 visningar
-
-
är det någon som har prövat Aquarium systems produkter? jag funderar på att köpa lite diverse saker av det märket som sea buffer och jod
-
- 0 svar
- 604 visningar
-
-
För oss som får "reklam" från Triton så damp detta ner i brevlådan i morse: Ett nytt "mirakelmedel" i kampen mot cyano? Jag tycker det är bra för hobbyn att tillverkare tar upp kampen mot cyanon och kanske ökar förståelsen varför den uppkommer och hur vi undviker samt bekämpar cyanon. Blir spännande att följa. CYA-NO Derived through TRITON’s unique scientific work in N-DOC lab testing and establishing the TRITON N:C:P Ratio. CYA-NO is a cyanobacteria inhibitor which aids against the most common forms of cyanobacteria…
-
Är det nån som vet hur mycket det är i en medföljande sked till 18 oz. förpackningen av denna tillsats? Min sked verkar ha blivit försnillad på något sätt. MVH Martin
-
- 2 svar
- 602 visningar
-
-
Kan jag sätt in fisk nu? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 602 visningar
-
-
Instruktionerna är på tyska, franska och liknande. Någon som vet hur den ska användas? /Danne
-
- 2 svar
- 602 visningar
-
-
Hejsan, Jag är sedan några dagar saltvattensakvarist efter många många år med sötvatten. Mycket nytt blir det. Jag har förstått att det finns olika datorbaserade "verktyg" bland annat på webben för att hålla reda på sina mätvärden och även ta fram förslag på åtgärder vid avvikelser. Vilken av dessa rekommenderar ni som är mer erfarna här på formet? Hälsningar Johan
-
- 3 svar
- 601 visningar
-