Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Det var dags att byta filterrulle på clarisea för typ en vecka sedan. Jag har däremot nu valt att ta ut hela rullfiltret nu för att köra utan mekaniskt filter. Jag har ju ett fack med dsb och refugium efter rullfiltret, som jag antar kommer fånga en del skit. Allt äts väl inte upp omgående men det bor ju en del skit däri. Kanske en synvilla, men tycker mig se mer polyper ute under dagen efter dessa 10+ dagar utan rullfiltret. Kanske är logiskt riktigt? Ni som slutat använda mekaniskt filter tidigare, har ni sett några uppenbara negativa effekter på kort/lång sikt?
-
- 0 svar
- 640 visningar
- 1 följare
-
-
Håller på och pysslar med min bänk och behöver "täta" mellan stålställningen och bottenskivan med några fogar. Har wurth svart silikon hemma, dock är det antimögelbehandlad. Vad tror ni?, kan jag använda detta?, det kommer inte vara mer än några strängar och inte ha någon kontakt med vattnet. Kan det giftiga i siliconet överföras via luften?
-
- 0 svar
- 639 visningar
-
-
-
Hej Jag har en fråga angående vattenvärdena i mitt kar 120L utan ytavrinning, filtreras av bollar, nitrit/nitratfilter och vanliga grovfilter. det e vad som finns i, 2 clowner och 2 putsarräkor Har följande värden Salthalt 1.023-1.025 PH 8 No2 0 No3 0 Alk inom normalvärde med det testet jag har NH3/NH4 0.5 denna borde väl ligga på noll?? Är detta normala värden eller går det att få ner NH3? Jag skummar inget då detta är ett budgetbygge. Saltet jag använder är Red sea coral pro Har ni några bra tips till en nybörjare som mig? Mvh Mattias
-
- 2 svar
- 636 visningar
-
-
Varför går det inte att blanda ut Reef Foundation ABC+ i vatten och tillsätta med en doseringspump ? beror det på att vissa ämnen kommer att reagera med varandra när det tillsäts vatten, vilket de inte gör i pulverform?
-
- 2 svar
- 635 visningar
-
-
Om jag minns rätt så måste man öka Mg innan Ca om det ligger snett. Hur är det med kH? Spelar ordningen någon roll där eller är det bara att köra?
-
-
- 4 svar
- 635 visningar
-
-
Jag blandade lite nytt vatten och råkade ställa min doppvärmare lite för högt. Så nu är vattnet 30 grader och salthalten visar 1,025 vilket är bra men är det rätt värde? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
Tänkte höra hur ja läser av aqua cal för att ställa in doserpumpen. Har en förbrukning på 40ca 2.2alk och 40 mg så värden i onsdags va alk 9.8 ca 460 mg 1440 och idag alk 7.6 ca 420 mg 1400. Har blandat dunkarna: 1:ca220g mg65g + spår 2:bikarb 315 +spår 3: na salt 65g. Men aqua calc säger att jag då ska dosera ut fyra dunkar? och då skulle de vara ca:335 ml dag alk:236 ml dag mg:2353 ml dag och nac: 351 ml dag. så hajjar inte hur ja ställer in tre dunkar samt hur mycket per dag.
-
- 3 svar
- 632 visningar
-
-
Fosfatremover består en en mix av järnhydroxid, och järnoxidhydroxid. Fe(OH)3, samt FeO(OH)2. Fosfat i våra kar befinner sig i 80% i formen HPO4, och 20% som PO4, och helt försumbart lite som H2PO4. HPO4 bidrager till alkaliniteten i det att HPO4 joner tar upp en vätejon o bildar H2PO4, när pH går tillräckligt långt ner (dvs när vi gör ett KHtest så kommer HPO4-jonernas bidrag räknas in). PO4 har ett dubbelt bidrag till alkaliniteten då dom tar upp 2 vätejoner allteftersom pH närmar sig pH 4-4.5 där ett alkalinitetstest stannar ungefär. pKa värden för fosforsyra är cirka 2(H3PO4),7(H2PO4) resp 12(PO4), vilket betyder att den tredje vätejonen komm…
-
- 0 svar
- 632 visningar
-
-
Har sett att det finns ett salt Dupla till hyfsat pris. Är det någon som har prövat? Dupla säljs knapp i Sverige men de är ganska stora i tyskland. Har själv mest fisk och mjukkoraller så värden är inte kritiska, snarare att saltet är hyfsat lättlösligt. Byter ca 80 liter i veckan.
-
- 1 svar
- 630 visningar
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 0 svar
- 628 visningar
-
-
Har haft lite lågt Kh och mina värden var 6 i Kh med Jbl och 6,6 med Salifert. jag gjorde blandningen enligt saltvatten för dummies med 80% bikarbonat och 20 % Natriumkarbonat. Jag tillsatte 4 gram per 100 liter vatten och testade 1 dygn senare och fick då värdet 7 i Kh med Jbl test och 9,6 i värde med salifert Enligt metoden jag gjorde så skall Kh höjas med 1 enhet per dygn med den tillsatsen vilket den gjorde med Jbl test men enligt salifert så höjdes den med 3 enheter?? Provade att göra om testerna men resultatet blev detsamma. Vilket test kan man lita på Jbl eller salifert?? Mvh Andreas
-
- 2 svar
- 627 visningar
- 1 följare
-
-
Ja, den är ju känd såklart. Vill bara visa på ett praktiskt exempel i mitt kar. Mitt nu mkt hårt belastade akvarium har svår att göra sig av med CO2(aq). Tidigare gick det bra men allt handlar ju om inkomster o utgifter av näringsämnen samt gasutbytet. Nu börjar inkomsterna bli högre. Jag installerade skummaren igår och ser att MorgonpH ligger 0.1 enhet högre än vad det brukar!:-) Det är ganska mkt. Jippi! Se kurvan hur den sista delen ej viker ner som brukligt. Jag behöver ett par dygn till för att va säker, då jag även bytte vatten igår, men den pH höjande effekten brukar gå över på ngr timmar. Så jag tror detta är en effekt av skummaren:-). Att skummaren …
-
- 1 svar
- 627 visningar
-
-
Blandade 100 liter saltvatten igår, salthalten ligger på 1,023 och jag har använt Tropic Marin Pro-reef. När jag mäter magnesiumhalten i den nyblandade tunnan, så blir resutatet 1000 ppm. Är det verkligen ett rimligt resultat ? Jag har använt mig av Red Sea- Reef foundation pro Test kit
-
- 4 svar
- 625 visningar
-
-
För oss som får "reklam" från Triton så damp detta ner i brevlådan i morse: Ett nytt "mirakelmedel" i kampen mot cyano? Jag tycker det är bra för hobbyn att tillverkare tar upp kampen mot cyanon och kanske ökar förståelsen varför den uppkommer och hur vi undviker samt bekämpar cyanon. Blir spännande att följa. CYA-NO Derived through TRITON’s unique scientific work in N-DOC lab testing and establishing the TRITON N:C:P Ratio. CYA-NO is a cyanobacteria inhibitor which aids against the most common forms of cyanobacteria…
-
Kan jag sätt in fisk nu? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 624 visningar
-
-
Hej. Jag min klant har lyckats slarva bort manualen till mitt Mg test. Tror att doseringen är 2ml vatten, 4 droppar Mg-1 blanda 30 sek, 1 sked Mg-2 blanda 10 sek, 1ml Mg-3 droppa i till färgen skiftar från rosa till blått/grått. Stämmer det? Vill någon vänlig skäl skriva av värdena från Mg= 1230 till 1400. Tack på förhand Mattias
-
- 5 svar
- 624 visningar
-
-
Vet inte om någon har erfarenheter med RedSeas Mg test, ska man ta testvärdet då det slår över i färg till helblått inom några sekunder, eller ska man som jag, fortsätta och vänta tills det gått tillbaka i färg, titrera en droppe, "skaka", vänta lite, till den inte slår tillbaka i färg och ta mätvärdet därifrån ? Tänkte på det när jag testade nitraten och den ska inte stå för länge har jag för mig.... Annars har jag mätt Mg lite högt.....
-
- 2 svar
- 624 visningar
-
-
Så då var lite tester gjort i karet, har provat kört med manuell dosering balling och inte gjort något test på 2veckor, följande resultat: Ca 470, Kh 7,7 Mg 1350 Kalium 350. Mätte även fosfat och nitrat. Fosfat 0,015 nitrat 0. Börjar få ner näringsvärden riktigt bra men tycker ändå inte mina acrosar som jag köpte av borg färgar ut ordentligt, även börjat tillsätta Fauna marin Trace elements 1-4 gjort detta i 3veckor. Någon som har andra tips på varför vissa koraller inte färgar ut? då i synnerhet acrosar. mvh Rickard
-
- 0 svar
- 623 visningar
-
-
Har fått svar på mitt första Triton N-DOC-test. Enligt detta så hade jag 7,54 dKh. I samband med att jag fyllde test-rören så mätte jag dock karbonathårdheten med Hanna HI-772. Gjorde två test (med olika kyvetter) och fick resultatet 9,1 respektive 9,2. Stor skillnad mellan mina mätningar och Triton tycker jag, och vilket värde ska jag lita på?
-
Hej hur länge brukar ni köra med Aktivt kol i en strumpa i akvariet efter en anemon död ? ser att mina andra mjukisar har dragit ihop sig så jag blir ju lite orolig Mvh Dennis
-
- 0 svar
- 622 visningar
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 1 svar
- 622 visningar
-
-
Ska flytta mitt kar imorgon och undrar hur många % av vattnet man behöver med sig eller går det bra och ta allt nytt? karet är ett 80L mollyhotell
-
- 1 svar
- 622 visningar
-
-
Är lite lat av mig idag kan bero på ölen eller drinken men vilken produkt rekomdera ni för enbart höja calsiumet i ett akvarium har sökt runt lite och hittat endel men vissa av dessa produkter höjer även kh och det vill jag inte. Har fauna marin något sån produkt för det märket hat den lokala handlaren.
-
- 1 svar
- 620 visningar
-
-
Har nyligen kommit igång med denna härliga hobby. Mycket utgifter nu i början med allt som hör där till. Ska så småningom köpa ett filter så jag kan ordna eget vatten. Just nu har jag kranvatten i karet. Men vill förbereda fördiga dunkar med både osmosvatten och färdigt saltvatten för vatten byten och på fyllning. Zoo.se säljer men jag bor söder om Stockholm i Hökarängen. Så tänkte kolla fall det möjligen finns någon på närmare håll som har lust att sälja lite? Mvh Johan
-
- 2 svar
- 620 visningar
-