Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Kommer behöva höja mitt mg ganska mycket, ca 200. Att höja med färdigblandade tillsatser insåg jag var kört. Så, får väl bli ballingkemikalier. Då kommer givetvis lite frågor. 1. Behöver jag båda sorterna mg(chloride/sulfat)? 2. Hur skall det doseras? Har väl ca 100l vatten, mg nivå runt 1150, vill upp till 1350. 3. Hur mycket bör man höja per dag? Tackar o bugar i förväg
-
- 1 svar
- 722 visningar
-
-
Jag har haft lite tid idag över och till slut skrivit ihop en artikel om CO2/karbonat-jämnvikten... Det kan nog finnas en del småsaker just rörande pKa mm, som en kemist inte helt godkänner, men i stora drag tror jag det skall stämma. Detta är min bild av det hela, som jag snickrat ihop utifrån det jag läst mm. Den kanske är på sina ställen inte den lättaste artikeln för alla att läsa, men verkligen kul om någon tar sig tid att läsa den o försöka förstå. Hoppas jag lyckas, annars är det mitt fel:-) Mvh Jonas Roman CO2-jämnvikt.pdf
-
-
- 4 svar
- 721 visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Jag min klant har lyckats slarva bort manualen till mitt Mg test. Tror att doseringen är 2ml vatten, 4 droppar Mg-1 blanda 30 sek, 1 sked Mg-2 blanda 10 sek, 1ml Mg-3 droppa i till färgen skiftar från rosa till blått/grått. Stämmer det? Vill någon vänlig skäl skriva av värdena från Mg= 1230 till 1400. Tack på förhand Mattias
-
- 5 svar
- 721 visningar
-
-
Sitter på en långtråkig föreläsning med en långtråkig föreläsare som pratar oinspirerat om ett långtråkigt ämne (tror knappast min arbetsgivare är inne på SG och läser ; ) ..Tänkte ställa en betydligt mer intressant fråga här istället. Jag kör med balling plus, och pytsar i ca 230 ml/dag från varje dunk. Kan man på basis av mängden balling man tillför räkna ut hur mycket korallerna ökar i massa/vikt under en given tid? Viss del tas antagligen upp av kalkalger och en del kanske skummas ur, men hade varit kul att veta.. /Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 0 svar
- 720 visningar
-
-
Vid sidan om arbetet med min automatiska KH-maskin, vars arbete går mkt bra och jag är inne i en fas där jag byggt en ny version med förfiningar på olika sätt(läs gärna på reef2reef),.så gjorde jag ikväll min egna manuell KH kit också detta motsvara nog typ 200 salifertpaket;-).......
-
-
- 4 svar
- 720 visningar
-
-
Har gjort mitt första Tritontest. I korthet så ligger Nickel högt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för det eller kanske bara låta det vara. Skulle det vara en pump eller liknande så borde det väl visat utslag på andra metaller med? Kanske någon kan se något samband med de andra värdena i testet. Andra värde är NO3 ca 40-50; Ph 7,9; Salinity 34,5; Alk 11. Använder Blue Treasure SPS salt. Ca ligger lite lågt pga att jag kör det manuellt, nästa på listan är automatdosering. Mg ligger alltid högt av sig själva. doc.pdf
-
- 1 svar
- 719 visningar
-
-
Hej! Kan någon räkna ut hur mycket blått pulver (i gram) det ska vara/liter vatten när man ska blanda ihop saltet och spåämnena. Skulle byta men räknade fel, vilket jag kom på efter att jag redan löst det blå pulvret i vattnet. Behöver veta en siffra på hur mycket pulver/liter vatten för att veta om jag har överdoserat fruktansvärt mycket eller om det är inom rimliga gränser... Tack på förhand/ Jesper
-
- 3 svar
- 718 visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker och har för åsikter om red seas nya serie preparat! Ha en skön dag! Suss
-
- 1 svar
- 717 visningar
-
-
Jag funderar på hur pass fort jag kan tillsätta nyblandat vatten till mitt nya akvarium? Jag har precis fått min lite större burk på plats och behöver komplettera med ca 150 liter inkl sumpen för att fylla akvariet. Jag flyttade med 100 liter vatten och ca 25 kilo inkörd sten från mitt gamla akvarie. Jag har ingen direkt belastning i nya burken. En clown, en mussla samt någon skivanemon. Tror ni jag kommer få problem med nitritopp eller kan jag med gott samvete fylla på allt vatten så fort det går. Jag har hittills fyllt på ca 30 liter utslaget på 4 dagar. Jag tillsätter några droppar CleraFlo varje dag nu under uppstarten.
-
- 1 svar
- 717 visningar
-
-
Vill få upp mitt pH lite mer än vad min kalkwasser mixer klarar av just nu. Mycket co2 i luften inomhus nu när temperaturen utomhus är lägre och dörrar/fönster är mer stängda. Jag kör ju ozon som är inkopplad strax ovanför venturin med en t-koppling där den fria änden går till ett ventilstyrt insug. Nu funderar jag på att igen koppla in min co2-scrubber, som isf skulle kopplas på vid luftutsläppet på skummaren, och in till det ventilstyrda luftintaget. Det finns även en till ventil som kan släppa ut luft ur "loopen". Men, i praktiken skulle jag alltså återanvända viss luft från skummaren, som då både är delvis "co2-scrubbad", och delv…
-
- 0 svar
- 717 visningar
- 1 följare
-
-
Nånting har hänt i min 100literstank verkar de som. Igår såg jag på min halimeda att den blivitt lite ljusare till färgen, tänkte att de kanske är nått temporärt eftersom att annat verkade må som de skulle. Men nu när jag tände i tanken i morse så är vattnet grummligt grönt och halimedan verkar ha lämnat in avskedsansökan. Kan halimedan släppt ut nånting i vattnet? Firrarna verkar må bra iaf. Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 716 visningar
-
-
Blandade 100 liter saltvatten igår, salthalten ligger på 1,023 och jag har använt Tropic Marin Pro-reef. När jag mäter magnesiumhalten i den nyblandade tunnan, så blir resutatet 1000 ppm. Är det verkligen ett rimligt resultat ? Jag har använt mig av Red Sea- Reef foundation pro Test kit
-
- 4 svar
- 715 visningar
-
-
Jag har länge funderat på en bra enkel lösning för att fylla på med kalkvatten som ersättning för den mängd som dunstar bort. Om man tillsätter kalkvatten för fort så riskerar man ju en snabb höjning av PH. Om jag minns rätt så är rekommendation 1 droppe/sekund vi påfyllning. Eftersom jag har 2-3 liter avdunstning/ dygn så tar det attans lång tid att manuellt fylla på med nytt kalkvatten varje dag. Det är inga problem om man har en doserpump och sump men tyvärr så saknar jag båda dessa. Så frågan är helt enkelt hur gör DU?
-
- 2 svar
- 715 visningar
-
-
Hej, jag hade tänkt börja dosera kalciumhydroxid/kalkwasser till akvariumet, bland annat för att boosta pH. Jag tänker på vilken lösning som är smidigast för stabilitet och simplicitet. Där får ni gärna dela med fördelar/nackdelar med olika metoder osv. Vad är viktigt att tänka på när man doserar kalkwasser? Vad är de lättaste misstagen man kan göra? Hur ska jag gå tillväga för att göra bytet från 3-part till att dosera både 3-part och kalkwasser? Jag tänkte mig först en separat behållare kalkwasser som doseras med en kontinuerlig doserpump, såsom https://www.whitecorals.com/en/dry-goods-/pumps/dosing-pumps/kamoer-fx-stp-praezisions-schrittmotorpumpe?srsltid=AfmBOooEZWWr…
-
-
- 15 svar
- 712 visningar
- 2 följare
-
-
Hej Jag har en fråga angående vattenvärdena i mitt kar 120L utan ytavrinning, filtreras av bollar, nitrit/nitratfilter och vanliga grovfilter. det e vad som finns i, 2 clowner och 2 putsarräkor Har följande värden Salthalt 1.023-1.025 PH 8 No2 0 No3 0 Alk inom normalvärde med det testet jag har NH3/NH4 0.5 denna borde väl ligga på noll?? Är detta normala värden eller går det att få ner NH3? Jag skummar inget då detta är ett budgetbygge. Saltet jag använder är Red sea coral pro Har ni några bra tips till en nybörjare som mig? Mvh Mattias
-
- 2 svar
- 711 visningar
-
-
Hej! Nämnd akvarist klantade sig ordentligt genom att inte ha koll på avjoniseringsmassan (DI) i sin RODI-anlöggning. Jag sitter nu med Po4 kring 0.26 trotts 500 liter vattenbyte av totalt 720 liter. Har nu även en ny "bomb" med 11 liter DI massa till min RO. Hur gick det här till? Jo, mitt Po4 har smugit sig upp och jag har försökt mata mindre och öka belysningsintensiteten och tiden i refugiet. Praktiskt så har stenen i akvariet sugit åt sig vad den kunnat av den fosfat jag konstant matar via ATO. Vattnet dunstar, men inte Po4... Självklart ger mat också fosfat. Men jag har tidigare fått stöddoserat Po4 så logiken pekar entydigt på mitt icke avjoniserade ROD…
-
- 0 svar
- 710 visningar
-
-
Fungerar det att stoppa ner en patron som är till osmosen direkt i sumpen? Eller det måste vara i en strumpa? Har några patroner liggandes därav frågan.
-
- 4 svar
- 708 visningar
-
-
Hej! Dags för mig att fylla på mina lager med ballingsalter. Någon som vet om jag förstått det rätt att procentsatsen på kalciumklorid anger mängden utan vatten. Alltså 77% = 23% vatten kvar men i övrigt rent kalciumklorid? Eller innehåller det andra föroreningar? Stor skillnad i pris mellan 77% och 99-100% kalciumklorid.
-
-
- 4 svar
- 706 visningar
-
-
Någon som testat denna fosfat removern? http://www.aquatekniknordic.se/saltvatten/filter-material/ati-phosphat-stop-5000-ml.html mvh wigge
-
- 0 svar
- 705 visningar
-
-
Blandade ut ultramin-s med lika mkt vodka igår i tanke om att dosera 2ml/dag utav den vätskan (tidigare blandat ultrabak+vodka efter tips från oveb? tror det var han) Men iaf, Denna blandningen med vodka + ultramin-s luktar som eter?! Någon som vet ifall jag vågar dosera det trots lukten? Någon som kan lukta på sin ultramin-s flaska och säga vad den luktar?
-
- 0 svar
- 704 visningar
-
-
Hej, undrar om det är någon mer än mig som kör med AN,s tillsatser? Vad har ni för uppfattning om tillsatserna? Jag har problem med att få upp ca & mg värdena. Enligt tillverkaren ska man tillsätta en kapsyl (7,5ml) iveckan. Själv tillsätter jag 3-4 st i veckan av varje. Ca ligger kring 350 & mg på 1200 sist jag kollade. MVH/ Andreas
-
- 0 svar
- 704 visningar
-
-
hejsan jag undra vad är lf kontroller för något o vad mäter den . o jag har ej hittat något som beskriver vad redox är . men räcker det inte att ha koll på ph amoniak salt nitrat o nitrit o hårdhet temp för om man köper en iks data så blir det väl rena grekiskan med alla siffror men det är klart man lär sig med tiden . man blir lite kluven för vissa säger en sak andra något annat har bara frågat i butiker men litar mer på er här på giuden än dom i butikerna i skåne tack o hej draKFISK
-
- 0 svar
- 703 visningar
-
-
Hej, Nu när man kört ett kar en stund och börjar få lite koll har jag börjat fundera på vattenkemi. Jag har ofta ganska lågt KH 5-6 och måste buffra det ganska ofta. Är det normalt eller kan man undvika det. Alla andra värden i karet är ok så det är bara KH som blir lågt och med detta ett något ostabilt PH. Några som har några förslag? I dagsläget så testar jag att buffra KH med ett pulver från salifert ca 1gång / vecka --Mats
-
- 2 svar
- 703 visningar
-
-
Det var dags att byta filterrulle på clarisea för typ en vecka sedan. Jag har däremot nu valt att ta ut hela rullfiltret nu för att köra utan mekaniskt filter. Jag har ju ett fack med dsb och refugium efter rullfiltret, som jag antar kommer fånga en del skit. Allt äts väl inte upp omgående men det bor ju en del skit däri. Kanske en synvilla, men tycker mig se mer polyper ute under dagen efter dessa 10+ dagar utan rullfiltret. Kanske är logiskt riktigt? Ni som slutat använda mekaniskt filter tidigare, har ni sett några uppenbara negativa effekter på kort/lång sikt?
-
- 0 svar
- 700 visningar
- 1 följare
-
-
Varför går det inte att blanda ut Reef Foundation ABC+ i vatten och tillsätta med en doseringspump ? beror det på att vissa ämnen kommer att reagera med varandra när det tillsäts vatten, vilket de inte gör i pulverform?
-
- 2 svar
- 699 visningar
-