Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Jag har ju ett litet kar nu under uppstartsfas, död sten, död sand, så det är ett fint exempel att följa de olika mognadsstegen. Vi vet ju all vilka dessa är, men personligen har jag inte haft förmånen tidigare att så i detalj se sambanden mellan KH/Ca, /NO3/NO2 och hur detta samspelar, så här kommer mina egna iaktagelser o kommentarer kring vad som sker med dessa parametrar o varför under en mognadsfas. Märk , att det kan ju ske, börja om, även i ett moget kar, så fort man ökar belastningen. Då behöver ju karet komma ikapp den ökade belastningen, och man startar en liten ”mini” uppstart igen. Det är ju därför man skall öka långsamt. KH/Ca kvot. Grundregeln ä…
-
Undrar om någon kan säga på ett ungefär vilken hållbarhetstid man kan anta att kalciumklorid har. Har lite lågt Ca och fann ett äldre paket med kalciumklorid inhandlat för väldigt längesedan. Undrar därför om kemikalier som t.ex. kalciumklorid och natriumkarbonat kan bli för gamla? mvh Andre
-
Hejsan! Har lite för låg temperatur i mitt sps akvarium och undrar hur känsligt det är med höjning av temp. Behöver gå upp 3 grader för att uppnå önskad temperatur.
-
- 1 svar
- 968 visningar
-
-
Kan man blanda Strontium och Iode i samma flaska?.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hallå alla på saltvattensguiden. Har varit inaktiv i nästan 2 år? Men har sen en månad tillbaka fått igång på en ny burk! Tänkte posta lite värden på min burk, då jag önskar lite tips om hur mina värden BORDE ligga, och vad jag kan göra för att få dom bättre. Salt. 0.024 Nitrat 50-100 (Salifert) Fosfat 0.03 (Salifert) ph 8.0 (Salifert) Har fortfarande lite alger kvar i burken och min källa till vatten är från kranen. Hade gött och det är roligt att vara tillbaka igen!
-
- 1 svar
- 518 visningar
-
-
Hej. Precis som rubriken efterfrågar så undrar jag vad det är för verksamma ämnen i dessa tre preparat från Grotech: MagnesiumPRO KalciumPRO KarbonatPRO Jag har tidigare kört balling för att höja mina världen men slutade med det i samband med ett akvariebyte. Nu börjar storleken och doseringen utav ca, mg och kh bli lite väl stor och jag funderar på att gå tillbaka till balling men velar och ältar lite p.g.a. att jag inte orkar med att fixa med Nacl-salt. Vill ha det så smidigt som möjligt och kom då att tänka på preparaten från grotech. På samtliga utav dem så står det ju att de inte har någon inverkan på pH eller skapar jon-obalans. Vad kan det då vara för ämnen i pulve…
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 1 svar
- 609 visningar
-
-
Har den äldsta IPad. Funkar den med Aquqcalc eller behöver den IOS6? Mvh Johan
-
- 1 svar
- 794 visningar
-
-
Jag udrar om man kan tillsätta typ dolomitkross till rowalith för att få den att fungera som rowalith C+ dvs avge magnesium. Någon som vet? Mvh Daniel
-
- 1 svar
- 712 visningar
-
-
Jag har just läst tråden och den översatta manualen till hur man kommer igång med balling. Lös 2 kg kalciumkloriddihydrat i 4 liter osmosvatten Tillsätt sedan • 25 ml Trace B heavy metal complex • 25 ml Trace B strontium / barium complex ...osv... Finns det inget färdigt smidigt att blanda till typ "Blå Bands färdiga Balling" :-) Om inte, så va finner man alla dessa ingredienser? Vad används ute i stugorna?
-
- 1 svar
- 951 visningar
-
-
Funderar på att byta salt till Red Sea (http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4163), ej coral pro utan det andra utan förhöjda värden av ca m m.... Jag använder idag D&D H2Ocean och är grymt nöjd med det förutom priset och det är därför jag letar efter alternativ. Så, min fråga är om det är någon som använt sig av detta salt och vad tycker ni? //Patrik
-
- 1 svar
- 664 visningar
-
-
Efter ett par år på forumet tror jag att jag förstår(teoretiskt) de flesta diskussioner, ett undantag är skillnaden mellan Balling och Kalsium reaktor. tex, Ersätter reaktor helt ballinger? Om mediat är kalk, var kommer spårämne och magnesium från ? Någon som kan utveckla eller har en länk
-
- 1 svar
- 747 visningar
-
-
Jag undrar vad ni har för saltnivåer i era burkar? Litteraturen säger att det ska vara mellan 1.024 och 1.026ppm. Jag vet att några jag varit i kontakt med har så låga halter som ända ner till 1.020ppm. Själv har jag ända fram till det att jag startat upp min burk på nytt, haft en saltnivå på 1.026ppm. Nu har jag sänkt den till 1.022 då fiskarna jag köpt gått i en burk där salthalten var just 1.022ppm. Det visar sig nu att korallerna som jag hade i min gamla burk och som jag har flyttat till den nya burken,tillsammans med de nya korallerna jag köpt till den nya burken inte trivs eller iallfall inte öppnar sig ofta eller alls, sedan jag sänkt saltnivån från 1.026 till 1.02…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag har blandat salt i osmosvatten och haft aluminiumfolie som lock på tunnan. Aluminiumfoliet har kommit i kontakt med aluminiumfoliet och som blev svart istället för silver på den delen som va i vattnet kan de har gjort vattnet dåligt?. Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 723 visningar
-
-
Jag skulle vilja öka följande värden: Kalium (pottasium) strontium lithium Har någon några förslag på produkter som ökar dessa. Helst en i taget.
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har precis inhandlat Saliferts Strontium och Iode tester för att kunna kontrollera mina nivåer lite bättre. Måste säga att man blir lite besviken på graderingarna. För en kille som mig utan omdöme så är det otroligt svårt att avgör var man befinner sig på färg-skalan. I vilket fall som helst själv frågorna rörföljande: Ni som har samma test som jagvet niskillnaden mellan de 3 olika varianterna av iode som man kan mäta med testet? Varför finns det treolika "sorters" iode att mäta? Mäter ni alla tre sorterna eller bara den "vanliga" varianten? Tacksam för svar.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Ska flytta mitt kar imorgon och undrar hur många % av vattnet man behöver med sig eller går det bra och ta allt nytt? karet är ett 80L mollyhotell
-
- 1 svar
- 611 visningar
-
-
De som mäter redox ser ofta att redox sjunker tillfälligt efter ett vattenbyte, för att sedan efter ngr timmar vara som innan igen samt påföljande dag till o med högre. Jag tror inte orsaken är att man avlägsnar organiskt material, för det finns det mkt lite av i den fria vattenkolumnen om man byter vatten på ostört akvarium. Fenomenet uppstår av olika skäl och är EJ ett tecken på att det nyblandade saltvattnet är dåligt heller. Jag har tänkt kring detta och har en förklaringsmodell, där punkt 2 är det "nya", o punkt 1 är en mindre orsak samt mer självklar: 1)För det första så kommer det inte sällan vara så att man får en liten ph-höjning av vattenbytet…
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
Vad tror ni om dessa biobollar och biobricks är de bortkastade pengar. Kan dom ersätta levande sten? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Detta Kan Vara En Dum Fråga...men Skyler På Nybörjare Som Jag är. Blir Salthalten Olika Om Jag Mäter Vattnet Jättekallt Eller Då Det Håller 26g.
-
- 1 svar
- 824 visningar
-
-
Hej En fråga som jag måste ställa kör för tillfället med alu baserad remover för att få ner min fosfat till lite mer rimliga nivåer ligger nu på en runt 0.05 mätt med hanna checker url mäter även vattnet ut från fosfatreaktorn efter en veckas användning och får då liknande värde som i det "vanliga" akvarievattnet. kan kanske använda mig av 2-3 dl remover i reaktorn med ett flöde på ca akvariets totala vattenmängd på ett dygn. Är det rimligt att fosfatremovern mättas på en veckas användning????
-
- 1 svar
- 682 visningar
-
-
VÄS = vodka (40-50%), ättika (12-24%) och socker (strösocker) NOPOX = metanol, ??? Har förstått det som att det är en diskussion om att VÄS kan "träffa" flera olika sorters bakterier eftersom det är flera olika typer av kolkälla i blandningen men går det att på något sätt beräkna vilken av dessa två lösningar som är starkast/effektivast? Eller det är en omöjlighet och helt beroende på vilka bakteriestammar man har mest utav i sitt akvarium? Jag tänker då på @Wiking recept på VÄS kontra kommersiell nopox. Som jag har förstått det är flera olika typer av kolkällor i samma lösning ett argument för att undgå monokultur bland bakterierna och det kan ju låt…
-
- 1 svar
- 553 visningar
-
-
Mäter med min ghl dator och kalibrerad probe. Förut så låg jag på 8,3 under dagtid och ca 7,9 kväll och nattetid. Men nu av någon anledning, varför vet jag inte, har inte ändrat på något så ligger jag på 8,0 dagtid och neråt 7,8 nattetid. Varför och vad bör jag göra ?
-
- 1 svar
- 802 visningar
-