Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by nike83,

    Jag har en längre tid haft låg Strontium enligt Lab-tester. Det har legat mellan 3-5 och rekommenderat värde är ca 8. Försökte en gång med droppar från Aqua-Forest, men fick bara marginellt utslag på en hel flaska. Dock märkte jag att Ca-förbrukningen ökade. Köpte nyligen Microbe-lifts Strontium, men det visade sig att den innehåller Molybden, som jag har på tok för högt värde av. Därav kommer jag inte använda mig av detta preparat. Någon som har tips på tillsats eller metod för att få upp Strontiumet?

  2. Started by pegekin,

    Går inte att få tag på salpeter på våran holme!!! Går det på något annat sätt att höja nitratet?

    • 11 svar
    • 2,4k visningar
  3. Started by morphriz,

    Hej alla, satt och läste igenom Lasses mollytråd idag. När jag läste den långa diskussionen om alger, ljus och näringsvärden rasslade det lite i minnesbanken. Jag pratade med Sarah L. på RC's macroforum om att göda med ammoniumnitrat(hittade tyvärr inte tråden) och hon svarade att hon testat men att ammoniumnitratet var rent "alggodis". Det är i teoribasen för sötvattens lowtech centralt att växter föredrar ammonium före nitrat. De måste ju återkonvertera nitraten till ammonium för att kunna använda den. I sötvattens hightech har jag bara lyckats få ett akvarium att undvika ammonium/nitrat cyklingen i början en gång genom att maxxa CO2 och näringsdosering från dag 1. Lo…

    • 9 svar
    • 2,4k visningar
  4. Started by rickard598,

    Har börjat oroa mig lite grann för att jag ligger alldeles för lågt i fosfat då jag tycker att jag inte alls hittar rätta skalan på testet, går jag upp till 0,03 så är det alldeles för blått/grönt, och går jag ner mot 0 så är det alldeles för gult förut var det jättelätt att se när man ex hade 0,03 men nu hittar jag ingen skala alls som stämmer, jag skulle tippa jag ligger mellan 0-0,008 just nu då den skalan är den som är mest lika men ändå inte lika. Några mer än jag som har denna erfarenhet? Hörde att man skulle mäta fosfaten på morgonen för att den ska vara högre då, men så märkte jag det inte utan det är exakt samma resultat, och över 0,03 ligger jag absolut inte för…

    • 15 svar
    • 2,4k visningar
  5. Started by litetsmultron,

    Bytta 20L vatten igår då med nytt salt (Red sea Coral pro salt) Har användt Reef Crystals innan. Men så till idag så har alla hårda koraller börjat dö. ser ut så här: Igår va dom fullt utslagna ock fina! Mina värden ligger på PH 8,2 MG 1240 CA 470 KH 14 Po4 Mellan 0,1 och 0,25 Närmre 0,1 No3 2,5 Temp 27 Salt 1,0028 Då mätt innan jag hällt på det avdunstade vattnet. Någon som Har nått tips? Mvh David

  6. Started by urcellen,

    Har ni någon aning om vad dessa bruna ca 2 mm långa skräpet på botten i akvariet är för något? Detritus eller ??

    • 1 svar
    • 2,4k visningar
  7. Är det verkligen sant att man får fram mer färger om man ligger till o med lite högre än nsw i vissa värden? Jag tror inte det. Sen angående aminosyror: Det finns en studie med aminosyror som inte visade på någon skillnad i färg alls, enbart att dom korallerna som fick aminosyror växte ngr mer vilket är logiskt. Dom fick ju mer mat. Men man såg ingen annan skillnad. Men visst, det var vara en studie så det behövs fler. Sen är jag tveksam till dessa studier som analyserar korallskelett o sätter likhetstecken med det innehållet att korallen behöver dessa ämnen. Bara för att ett ämne finns i skelettet betyder det inte att det behövs. Det kan ha tagits upp för att …

      • Gilla
    • 8 svar
    • 2,4k visningar
  8. Started by wrang,

    Pratade precis med en kompis ang Rowaphos. Had hadde ett grymt fin litet akvarium men testade nu att köra med Rowaphos för att få bort phosfaterna. Resultat Några accroporer fick vita toppar eller bleknade. Så vad kan det bero på? 1. Hög phosfat halt så att korallerna ej tog skada förrän Rowaphosen tog bort fosfatern. Han alltså ej med att skapa sig ett naturligt skydd 2. Rowaphos skadligt i sig? 3. Nått annat tänkbart Vill inte alls säga att det är dåligt!? utan mer skapa en debatt hur det kan tänkas vara

    • 8 svar
    • 2,4k visningar
  9. Started by Kimozabe,

    Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna Jag kommer kanske inom det närmaste starta upp 1-2 kar för att karantänföra lite koraller. Jag hade inte tänk investera i ytterligare 2 osmolatorer och undrar nu om någon kört ATO genom att ställa en behållare med kran ovanför ett akvarium och låta det droppa ner i karet? Jag är livrädd för att kranen ska börja läcka. Finns där kanske någon genomföring som är säker där jag sedan kopplar slang på och sen en kran på slangen? Då hade jag kunnat köra med typ jäshinkar för dom borde ju oxå vara livsmedelklassade. Har hittat denna kranen, dubbla packningar. Borde vara rätt säker eller? http://www…

    • 11 svar
    • 2,4k visningar
  10. Started by Ulf Sandberg,

    Går det att köra femtielftemetoden med kaliumnitrat i en duserpump?

  11. Started by Coralkiller,

    hej är det nån som vet om det ska sitta en backventil på Aqua medic standard 90 när man köper den? eller är det ett tillval? mvh Jerry

    • 19 svar
    • 2,3k visningar
  12. Started by maltemus,

    Jag är fortfarande ny och extremt förvirrad i saltdjungeln Kikat lite på Osmossystem, de flesta verkar ta en del plats. Försöker därför hitta något jag mer eller mindre kan "gömma". hittade denna: http://www.purosmart.com/ Inte helt 100% på om det är detta jag "behöver"... Reverese Osmois? Storleken och sättat att använda den på tilltalar mig. Då jag bara ska ha ett nano kar behöver jag heller inte få fram så mkt vatten. Alternativt, finns andra liknande "system" som ni kan rekommendera som inte stjäl plats.

    • 13 svar
    • 2,3k visningar
  13. Jag har under det senaste året kämpat med för låga fosfat värden. När nu fosfatvärdet äntligen började röra sig uppåt stod tänkte jag att jag skulle se vilka alternativ jag har för att hålla det nere. En vän rekommenderade Microbe-lift Phos-out 4 i flytande form och då jag använder deras Special blend med gott resultat valde jag att testa även Phos-out 4. Jag har dock haft svårt att hitta vad det är i flaskan samt vilken påverkan det har på värdena samt hur snabbt. Då jag haft svårt att hitta annat än instruktionen på flaskan om 2ml/100 liter inom12-24h så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter: Efter att ha adderat lösningen till akvariet blir vattnet g…

      • Gilla
    • 9 svar
    • 2,3k visningar
  14. Started by per-åke,

    Hur länge kan man ha Biophos 3 ( Korallen-Zucht ) hängande i strumpa i akvariet, om man har ca: 0,5mg/ liter fosfat ? ( innan det läcker ut igen) Köpte Walles ( Abbys ) levande sten 68 kg men har inte fått ner fosfaten mer än till 0,5 mg på 3 veckor. Har andvänt 800 ml biophos sammanlagt under dessa 3 veckor. När jag började var fosfaten 1,0 mg. Fråga nr 2 Hur länge kan denna sten ligga och läcka fosfat ? Funderar på att göra ett 75 % vattenbyte. Har inget levande i ännu bara sand och sten, kan detta vara en bra ide ?

    • 18 svar
    • 2,3k visningar
  15. Started by Speedster,

    Om "någon" skulle ha doserat lite högt magnesium i sitt akvarie, typ nära 2500 mg om sailifert testet fungerar som så att man kan öka på skalan själv genom en spruta till av regens 3. Någon kemikunnig som kan berätta hur dåligt detta är och vad det innebär? (Itailian reeftank är ju en sak, men detta blev nog lite löjligt mycket.)

  16. Started by watter,

    Hej:) Som rubriken säger är det farligt för något i karet om ca är lite högt? För att jag ska kunna hålla mg och kh uppe så måste jag köra kalkreaktorn som jag gör, med följden att ca blir lite högt (450-460) Något att oroa sig för? mvh Emil

  17. Started by H8RED,

    Är det någon som vet hur handlarna håller vattnet ok på deras fisktankar där det bara går fisk? ingen ls, ingenting, jag fattar att de är länkade till en stor skummare men sen då, nitrat, fosfat mm? Använder de typ Rowaphos och Nollnitrat eller? Vore kul att veta.

  18. Kaliumbrist pgr av stort algrefugium? Det tror vi väl? Annars får man ju traditionellt inte kaliumbrist i korallkar om man inte kör Zeovit, men stora algrefugium borde va den andra orsaken till hög kaliumåtgång. Jag har för första gången fått riktigt lågt Kalium, o doserar nu upp från 300-385. Har ett algrefugium på 120 l där det på 4 veckor exploderat i form av fin frisk chateomorpha. Är det därför som Triton säljer kalium i enlitersflaskor? Att det är ett vanligt fenomen vid "tritonmetoden"?

      • Gilla
    • 16 svar
    • 2,3k visningar
  19. Started by DSB,

    Om man kör både biopellets och NO3PO4-X (Redsea), vilka problem skulle då uppstå ? Skulle man få problem med tex överdosering av kolkälla ?

    • 5 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by morphriz,

    http://www.siphonophores.org/index.php

  21. Started by Roger Salenius,

    Hej allihopa! Har lite frågor ang kalkwasser. Har lite lågt PH, tänkte höja det med kalkwasser i en 2L akrylburk ( droppmetod) sambon e läkare så jag har en droppslang som man kan justera... Mitt kar dunstar ca 1L om dagen så jag tänker använda det som top of vatten. Men måste man inte ha ett litet hål i locket för att det ska droppa? Reagerar inte kalkwasser negativt på syre? Hur blandar man kalkwasser bäst? Mvh

      • Gilla
    • 4 svar
    • 2,3k visningar
  22. Started by Flöne,

    har blandat saltvatten till mitt första vattenbyte (25grader 1,024) skall det stå och dra över natten eller kan man köra på........ //Björn

  23. Started by Chum,

    Igår upptäckte jag, nere vid sanden (levande sand från Nature's Ocean) och en par cm upp på glaset, en väldans massa mikroskopiska vita djur. De ser ut som små "droppar" kan man säga. Smala i ena änden och lite bredare i andra tror jag. Svårt att se då de är så små. Först trodde jag det var "damm" från sanden tills jag såg att de kröp omkring - nästan "hoppar" omkring på glaset. De rör sig väldigt fort ibland. Nu är jag supernervös och orolig att det är något dåligt, som "ich"-parasiter? Ser man sådana med blotta ögat? Eller så är det tvärtom, att jag har en väldans tur att det kanske är Copepods eller annat som fiskar etc kan äta av (tex en mandarin som jag ämnar skaffa …

    • 3 svar
    • 2,3k visningar
  24. @Lasse,du bad mig fortsätta diskussionen här så då gör jag det. Vi diskuterade ju tidigare och även idag om, och isåfall i vilken riktning, alkaliniteten ändras om alger konsumerar HCO3 istället för CO2. Om dom konsumerar CO2 är vi alla överens om att alkalinitehen ej ändras. Jag hävdar att alkaliniteten ej ändras även om algerna väljer HCO3 istället för CO2. Idag hann jag ej tänka klart när du helt rätt rättade mig då jag tidigare skrivit fel om vätejonerna. Men jag tänkte sen lite till o menar att jag tänkte rätt fast skrev fel, dvs jag menar fortfarande att alk ändras inte när alger konsumerar HCO3 istället för CO2. Varför? Jo, här kommer min förklaring: När …

      • Gilla
    • 11 svar
    • 2,3k visningar
  25. Started by pegekin,

    Alltså NU börjar man fundera.!!!! Bytte just vatten och det börja lukta AVLOPPSTANK !! fY fAAN VA ILLA. dE ENDA SKILLNADEN VA ATT VATTNET INTE RIKTIGT VA LIKA VARMT SOM DE BRUKAR VA. Men vad e de som gjort att de börja lukta Avlopp?? Nu behöver jag nog lite hjälp Vad ska jag göra??

    • 16 svar
    • 2,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.