Gå till innehåll

"pipefish", någon som har/haft sånna?


pimo

Rekommenderade inlägg

Tycker "pipefish" ( kallas dom kantnål på svenska? )är så läckra, aldrig sett några live men dom är snygga på bilder :P

Trodde att dom endast gick att ha i "sjöhästsakvarium", men har dom senaste dagarna läst lite på RC om folk som har dom i sps akvarium och säger att det funkar bra, någon som har erfarenhet av det?

Är dessa vanliga i svenska handeln?, någon som vet vilka butiker isåfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte haft men jagar även jag...dragonface verkar vara vanligast även om de inte förekommer så ofta som jag fattat det.

Se till att ha väldigt mkt smådjur i akvariet innan du skaffar dem iaf även om de äter död mat i butiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De trivs bäst i lugnare kar med lugna rumskamrater och inte för stark cirkulation. Jag skulle inte skaffat den här arten till mitt huvudkar men jag letar själv efter pipefish och sjöhästar som går bra ihop till mitt nano. Mycket smådjur är bra som Aerie säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kanske inget för sps karet då jag vill ha ca 50 turnover helst och några kirurger osv?

Funderar dock på att köra en remote dsb till det nya karet, och då skulle man ju kunna köra den i ett akvarium brevid, där man även har lite levandesten, pipefish och annat kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite rädd att mitt 240L är för litet men ett par råd som kan hjälpa till:

1. Skaffa ett externt refugium(sump typ) där plankton kan föröka sig utan påverkan,gärna med mkt macroalger åt dem att leva i och äta av.

2. I mitt fall så har jag ingen sump, jag har då gjort en hög med småsten,korallskelett, halimeda osv som bildar ett svåråtkomligt läge för fiskarna så att djuren har ngnstans att fortplanta sig i fred. Frågan är om det är tillräckligt stor för att klara av belastningen.

3. Odla pods externt i ett annat akvarium och tillför en större dos lite då och då.

4. Börja med en fisk och se vad som händer med podstillgången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån där "dragonface" skall gå bra att ha i vanliga revakvarium, dom lever förövrigt ute på reven i det vilda alltså inte i "sjögräsbiotoper" eller vad man nu skall kalla det.

Dom behöver dock mycket sten för att hitta tillräckligt med mat, jag skulle tro att de har ungefär samma krav som en mandarin.

Jag har för mig att det är med ett lekande par av dessa med i korallrevs-avsnittet av den blå planeten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det ju det där med temperaturen också André. :)

Minns att jag sett Harlequin Pipefish när vi dök i Thailand, och en helsvart variant på Maldiverna. De höll till bland stenar och en del bland koraller, men också någon ute på sanddynorna mellan reven.

En trevlig liten krabat. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars så kan ni ju alltid gå ner till stranden och håva upp ett par, det finns ju några arter i sverige, so är rätt vanliga.

Det är nästan bara tångsnällan som går att ha utan kylning. Havsnålarna är känsligare och behöver kallt. Jag har haft tångsnälla tillsammans med tropiska arter och det gick bra. Jag matade dem med mysis och lärde dem efter viss möda att ta döda mysis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klanske skulle tatt med nån smiley eller nått i mitt inlägg ;) för jag menade ju självklart inte att ni skulle ha de svenska arterna i era varma kar.

Utan snarare att det kunde va kul att snorkla runt och kolla på dem i det vilda, eller kanske sätta upp ett art akvarium åt dom om man orkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga nybörjardjur direkt. De är ganska svåra med maten, känsliga och tillbakadragna. Jag har haft någon för längesedan och höll den i ett halvår innan jag sålde den. La dock mkt tid på att mata med levande artemia och liknande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man matar dem med vildfångad mysis så kan man släppa ned några stycken (mysis altså) direkt i akvarievattnet. En del dör av chocken, men de flesta blir bara mer eller mindre chockade en stund och gör småpiruetter på vägen ned mot botten. Se till att släppa dem mitt framför nosen på firren. På så vis kan man lära nålfisken att även ta mat som singlar ned igenom vattnet. Man kan även låta mysisen anpassa sig till det nya vattnet först och blanda in några döda mysis (brukar alltid vara några som inte klarar transporten).

Det ska inte vara mer strömt än att döda mysis singlar ned (fast inte nödvändigtvis rakt ned), dvs de ska inte blåsa runt. En wavebox är nog att rekommendera framför kraftigare cirkulation. Ett tjockt lager (fast inte nödvändigtvis en DSB) grovt grus som det trivs mycket smådjur i är ett tips...

(mina erfarenheter iallafall)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Jag har en Dunckerocampus dactyliophorus och 2 Doryrhamphus melanopleura i mitt SPS med +20 000 liters cirkulation. Dactyliophorus är den största och är ganska skygg, den är mest aktiv på morgon och kväll. Melanopleura är mindre och verkar inte bry sig nämnvärt om cirklation eller snabba kirurger, de beter sig ungefär som mandariner och kryssar omkring över stenarna på jakt efter föda hela tiden.

Jag har haft dem i snart en månad men ännu inte sett dem ta någon föda jag har gett dem. Verkar leva enbart på copepoder och dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Sett ett nytt oväntat beteende hos mina Doryrhamphus melanopleura... de har putsat kirurgerna vid flera tillfällen.

Dessvärre så verkar kantnålarna vara rätt så känsliga för prick... jag hade ett litet utbrott och har sen dess inte sett till några kantnålar.. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sett ett nytt oväntat beteende hos mina Doryrhamphus melanopleura... de har putsat kirurgerna vid flera tillfällen.

Dessvärre så verkar kantnålarna vara rätt så känsliga för prick... jag hade ett litet utbrott och har sen dess inte sett till några kantnålar.. :(

Jo det finns flera kantnålar som utför putsartjänster.

Jag har fått hem en Ringed pipefish (Doryrhampus Dactyliophorus) för några dagar sedan som jag importerat från Holland. Mycket fin och speciell fisk som nu går med en mandarin i ett 60L "refugium" ett tag. Den verkar inte äta levande artemia eller fryst ännu så jag hoppas den hittar tillräckligt med annat levande och att den vänjer sig vid annan mat med tiden. Att varken den eller mandarinen inte tar levande artemia var en överraskning men som sagt det kanske ändrar sig. Ännu mer överraskande var det iofs att mandarinen glatt äter torrfoder i form av otohime.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...