Gå till innehåll

Levande mysis


Ahab

Rekommenderade inlägg

Jag har fångat mysis på västkusten och hållt den i ett par veckor. Fick aldrig till någon egentlig förökning dock.

De var rätt så lätta angående maten, funkade bra med spirulinapulver och finfördelade flingor. De är dock känsliga angående vattenvärden och stryker med om temperaturen blir för hög eller syrehalten för låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mysis och det stämmer att dom är grovt kannibalistiska, jag får inte ihop nån jätte stor grupp men dom överlever även i huvudkaret som bonusföda...

Jag har även nåt gammarus aktigt som fungera ungefär likadant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mysis kan du fånga i havet utanför Varberg - leta upp grunda vikar, bryggor och skaffa en stor vit lopphåv.

MVH Lasse

Ska man vara strikt tror jag inte att det är "äkta" mysis. Men jag tror inte fisken ser någon skillnad. Hinner tyvärr inte kolla upp namnet... har lite bråttom. Kan eventuellt ha betydelse ifall man vill odla dem, men som sagt är de väldigt känsliga för syrenivån (och temperaturen). Dessvärre kan du inte ha dem tillsammans med en stor cirkulationspump... sluuuurp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

De är som sagt kannibaler. Det gäller därför att separera exemplar som har stora skillnader i storlek och se till att börja odlingen med ett tillräckligt stort antal. Jag håller på att experimentera med odling av mysis sedan ett par veckor men det är för tidigt att dra några slutsatser.

Calle: du kan inte kolla med någon som har en naturlig population i sitt refugium om de kan hjälpa dig?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...