Gå till innehåll

god råd


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Hej,behöver lite goda råd,nu har jag varit utan salt i några månader,hade lite guppiy i karet,sen sålde jag det för det var för stort och det var skönt,men nu till saken,en kompis ville sälja ett nytt kar som jag trodde var ett alu, han var inte säker på måtten men trodde det var ca 500l ,ok jag köper det det är ju bara att slänga över guppyna i det trodde jag,men jag blev förvånad att det var ett helglas 145Lx65bx70h,så nu står jag här, sött eller salt?det hade varit enklare om det hade varit ett alu kar.Mvh stefan

post-1262-14468914127827_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du frågar på fel forum om du vill ha ett annat svar än -SALT såklart!

Hmm, guppy? e inte det ett foder?

Nej, det är ett sånt där litet kar man har salt i. :)

Klart att du ska ha salt Stefan!

Gör det enkelt bara, så kommer du se att det är värt det igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,Johan glöm inte att lägga upp bilder när du får saltet,ja tanken var att jag skulle starta ett nano ,så detta får väll räknas som ett extra stort nanokar,skulle bara köpt det innan jag rensade källaren på akvarie prylar,det jag inte gav bort slängde jag,lite pumpar har jag sparat men det blir nog ett kar utan sump,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej,det går skta frammåt,blev en ny bänk och ytavrinningen är limmad o borrad,blev en lite ändring,kör två rör från ytavrinningen ,en som används och en som ska funka som reserv om akvariet blir överfyllt,då slipper jag att använda en nivåvakt uppe i karet,här har du en bild på kylaren Wrang,är det någon som är sugen på DIY så skicka et pm,jag har ingen användnig för den,Mvh stefan

post-1262-14468914167836_thumb.jpg

post-1262-14468914168005_thumb.jpg

post-1262-14468914168193_thumb.jpg

post-1262-1446891416835_thumb.jpg

post-1262-14468914168476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan!

Ser inte ut som om du får så många goda råd i din tråd utan mer delar ut. Kan ju bero på att du har tänkt igenom detta väl och dessutom har massor av erfarenhet. Det var dock en sak som jag funderade på. Det är varför du inte har någon stand pipe på ditt normala utlopp från ytavrinningen. Finns det någon orsak eller är det bara så att du inte bryr dig om ljudet?

Finns en sak som jag skulle göra i din ytavrinning. Jag skulle sätta dit en glasskiva som vattnet rinner ner på från överrinningskamen ner till vattenytan för att slippa porlandet.

Hoppas du fortsätter att beskriva ditt projekt som är spännande att följa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg inte filtermattan som vattnet landar på. Hur ofta räknar du med att få göra rent filtermattan?

Om du får balans i motstånd och cirkulation så att det inte kommer in luft i systemet blir det ljudlöst. Detta kräver dock att du inte får svängningar i systemet så att det suger in luft via överrinningsboxen. Har du någon kram på röret ner för att justera på för att få stående vattenpelare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,vet inte hur ofta mattan behöver rengöras jag får vänta och se,det sitter en kran på ner loppet,röret till vänster är överfyllnads skydd.det kan spela på ca 3-4cm i sumpen innan det suger luft,nu måste jag bara fundera ut hur jag ska ha stenen om jag behöver limma fästpunkter till stenen,det är att föredra innan det blir fyllt med saltvatten,har fram till fradag på mig,det som är kvar är ljuset,antingen en 6x80w ati eller 2x400w mh med 2st lumenarc,det blir ungefär lika dyrt i längden.mvh stefan

post-1262-14468914186168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan förklara gjärna mer då jag kör med samma system. Har skaffat en blå filtermatta oxså

Hur kan du vara säker att det ej stannar igen visseligen har du det där extra röret nu där uppe

Eller hur säker kan du vara att det ej kommer med nån luft å porlandet uppkommer

Har själv åkt ut för en olycka till så jag litar inte på nått system längre....

har testat både Durso standpipe och den du kör med hävert

skaffat en bättre kran nertill

Har man för stort rör ner till sumpen tro 25mm

Har du blå filtermatta hela vägen upp till toppen på boxen för på bilden ser det ut att vara upp till evakueringsröret..

attachment.php?attachmentid=15135&d=1182675728

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,jag kör 32mm ner till sumpen där sitter en förminskning ner till 25mm kran,nu har jag ett extra nerlopp ifall det blir stopp i rör nr1,på det gammla karet hade jag en nivå vakt som bröt strömmen till pumpen från sump till kar och den rädda mig många gånger,turbo sniglar har en förmåga att ta sig över och in i röret och finns det ingen extra säkerhet så blir karet överfullt och vattnet rinner ut och det gäller nästan alla kar ,kommer att sätta dit en flottör även på detta ,kostar ju inte mer än 60kr på clas O,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv åkt ut för en olycka till så jag litar inte på nått system längre....

har testat både Durso standpipe och den du kör med hävert

skaffat en bättre kran nertill

Vad för kran har du fått tag på? Jag har letat efter något som är lättare att finjustera än en vanlig kulventil men inte kunnat hitta någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...