Gå till innehåll

Priser på större kar.


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi flyttar in i vårt "nya" hus 1a september. Iom detta kollar vi över möjligheterna till en uppgradering. Det som dock slagit oss är hur dyra de större karen är!

Har funderat mycket över storleken, och ett kar runt 700-800L skulle vara perfekt. Ett kar med dimensionerna 170x80x60~816L (ca 750L med wavebox) skulle vara perfekt.

Kravet är att det skall få plats med 80W T5 dvs minst 155cm. Vill även ha ytavrinning i mitten för att kunna köra en wavebox med bästa resultat. Samtidigt skall det helst inte vara större än att vi kan använda den nuvarande tekniken...iallafall inledningsvis. 700L klarar vår utrustning utan större besvär...över det börjar tekniken bli knapp.

Saken är i vilket fall den att vi upptäckt hur dyra karen är. Ringde globefish och frågade pris på ett kar med ovanstående mått (170x80x60) och fick ett pris på 6000kr + några hundra / hål samt ca 300kr för en avrinningsbox. Med andra ord runt 7000kr å sen skall det köras från sthlm dvs ca 1000kr inkl. hyra av släp. Med andra ord ca 8000kr för ett sånt kar.

Skulle man däremot köpa ett färdigt 720L (200x60x60) helglas på PWSS så får man ge 4200kr + frakt och borrning. Runt 3000-3500kr mer för ett kar med bara inte särskillt mycket större dimensioner låter väldigt mycket!?

På globefish sa han att glaset var bristvara och därför var dyrare...men hur kan då färdiga "lagerkar" vara så mycket billigare än måttbeställda?

Bara en liten reflektion angående priserna på större kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt skulle jag gissa att det helt enkelt hänger på två saker.

Tillverkarens volymer och skillnaden mellan standardmått och skräddarsytt.

Om man gör hundratals kar blir det givetvis mycket billigare att köpa glas än om man gör några i månaden.

Om man kan skära 100 sidor i stöten blir det också billigare än om man skär dem en och en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vitt jag förstår är det samma tjocklek. Visst...finns 960L på akvarielagunen för drygt 6000kr att köpa...men det är för stort och all teknik skulle få bytas ut. För att inte tala om elförbrukning, vikt, tillsatser, LS, fukt mm mm. Dessutom ligger väl akvarielagunen i norrland?

Ett annat alternativ är ju alltid begagnat...men vet inte om man skulle våga det när det kommer till dom storlekarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit så stort kar som jag hade haft råd med och köppt utrustning efterhand. Låter man det vara lågt belastat så duger säkert den utrustning och LS som du har idag (kanske får plussa på någon cirkulationspump). Skillnaden blir egentligen att det är mer vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vitt jag förstår är det samma tjocklek. Visst...finns 960L på akvarielagunen för drygt 6000kr att köpa...men det är för stort och all teknik skulle få bytas ut. För att inte tala om elförbrukning, vikt, tillsatser, LS, fukt mm mm. Dessutom ligger väl akvarielagunen i norrland?

Ett annat alternativ är ju alltid begagnat...men vet inte om man skulle våga det när det kommer till dom storlekarna...

Oftas så snålar serietillverkarna med glastjockleken om du kollar noga! Men Simontorp "grossar" bra burkar... Så de flesta affärer tar hem en 960l - du får förhandla! Fina mått så hade jag ett hus skulle jag inte tveka! Byt tekniken efter hand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt om man skulle våga ta in ett sånt kar i huset. Visserligen är vardagsrummet byggt på en gjuten platta, men ovanpå den är det nog reglar och isolering. Vet inte vad ett sånt golv palar i vikt. Ett 960 väger säkerligen bortåt 150kg tomt...å med allt i drar det väl iväg bortåt 1500kg...huvva!

Sen är det ju fukten som kan bli ett problem samt elkostnaden. Nu är det ju dock direktverkande el, så akvariet kommer ju funka som ett stort element som kommer sänka driftkostnaden för elementen, men endå. Vet inte hur mycket av effekten man tillför karet som går tillbaka till huset i form av uppvärmning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör ni på ett större kar, men belastar det inte mer än ifall ni hade kört ett mindre så behöver ju inte större/dyrare teknik.

Du får ju bara plats med mer koraller och fiskarna får mer simyta, aldrig fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt mycket går faktiskt ut som värme i huset, jag kör mitt 720L helglas som "värmare" just nu i sommarvärmen. =)

När det kommer till dina funderingar så måste jag bara hålla med Petrol om att du kan gott köra med dom grejjer du har, så länge du inte ökar belastningen. Det du på sin höjd behöver höja upp med är kanske mängden LS för att få mer biologisk aktivitet, samt försökar öka på farten i karet. I övrigt anser jag det bara ha gott med sig att ha ett stort kar.

Det som kan ställa till det är kanske mängden belysning och sånt, men väljer du t.ex. T5-rör så är det en marginell prisskillnad med bara säg 50cm extra längd.

Du måste också försöka jämföra äpplen med äpplen. PWSS kar är förmodligen serietillverkade polska kar, som i sig inte är nödvändigtvis negativt, men med deras volymer kan man hålla låga priser. Det du får tänka på i såna fall är att med sveriges fraktbolag får du räkna med att kanske det 2:a eller 3:e karet kommer fram helt! Du kan bara fråga Urban på Akvarielagunen hur många vändor han har haft med fraktfirmor som kraschar burkar för besvikna kunder...

Kör du med egen släpvagn och hämtar direkt på Globefish så får du ett helt kar på utsatt tid, korrekt måttat glas och med helt OK kvalité i fogar och finish. Självklart efter dina specifikationer...

Vet att om du beställer ett stort kar så kan du beställa direkt från Dala/Zooline, säkert även i helglas, men vad priset landar på har jag ingen aning om.

Söker du kvalité så finns det mig veterligen ingen konkurrent till Deltec, med tillhörande prislapp.

Gällande vikt så kan jag gladeligen informera om att jag har liknande setup hemma med "platta-på-mark" och invändigt isolering med "flytande golv" - inga som helst problem med ett 200x60x60 kar. Det enda jag har märkt är att drar man akvariebänken fast i väggen så kommer vibrationer av att man går i trappan eller smäller igen ytterdörren lite för hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett trägolv är byggt för att klara 200kg/m2 kontinuerlig last och 400 kg tillfälligt.

Ett uppreglat golv på en gjuten betongsula är att jämställa med ett trägolv, då det är spånskivan eller motsvarande som sätter gränsen.

Flytande golv är lite knepigare, det beror ju lite på vad som är under, är det sand så kan den börja att röra sig med tiden.

Så man bör alltid vara försiktig och nogrann vart man ställer sitt kar.

Stora kar brukar vara relatift billiga när dom är begangnade, så kolla blocket mm

Själv är jag lite skeptisk till om man verkligen kan dra nytta av att värma huset med hjälp av akvariet. Det drar ju visserligen kanska mycket ström. Men åt andra sidan åtgår det en massa energi då vattnet i akvariet avdunstar, 2260 kJ/kg så det kan ju räkna på om man kar koll på avdunstningen och hur mycket akvariet drar.

Edit: Jag räknade lite på det och kom fram till att den kylande efekten blev betydligt mindre än jag trodde. 2260/(60*60*24) = 26W/L och ärlendet drar ju betydligt mer ström än så....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200kg/m2 är inte mycket. Det borde ju betyda att man inte kan ställa särskillt stora kar i en normal villa. Lösningen då skulle väl kanske vara att fylla/regla upp utrymmet mellan balkarna där karet ska stå, så att hela underlaget under karet vilar på betongplattan. Sen på med ny spånskiva å på med golvbeklädnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst finns möjlighet att dra in vatten och bygga ett rum. Dit vi ska flytta finns ett tillbyggt vardagsrum på 48m2 (ca 6.5x7.5m) på gjuten platta (resten är torpargrund) där vi skall dela av ett sovrum på runt 12m2. Nackdelen som jag ser det är att man går ev miste om möjligheten att få ut en del av den tillsatta värmen ut i rummet. Dock skulle man slipps få för hög luftfuktighet i resten av huset. Tanken har slagit mig, men jag har inte funnit någon lämplig lösning.

Skulle man dock lägga "akvarierummet" vägg i vägg med köket hade man fått nära till både vatten och ev avlopp om man kommit på någon bra lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Håller på att dra rör på vinden för mekanisk ventilation för att minimera fukt risken (huset/kyrkan är från 1909). Vardagsrummet är på 90m2 (3.20 till tak) och karet räckte till att värma upp rummet även på vintern. Men allvarligt.. Så värmer man inte ett hus.

PS: Grattis till husköpet:balonger Det glömde jag skriva!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytande golv är lite knepigare, det beror ju lite på vad som är under, är det sand så kan den börja att röra sig med tiden.

I mitt fall, såsom dom (vad jag vet) flesta husen byggda kring -75, är det cellplast hela vägen ner till botten. Blir mjukt med tiden såhär efter ~30år, men viktfördelningen är det absolut inget fel på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hehe...nja... Efter att ha kollat på korallburken på reefzone så har jag varit väldigt sugen på ett 960...men kostnaden och vikten är stora problem när det gäller ett sånt. Lutar väl snarare mot ett 720 tyvärr.

Dock skulle man ju vilja ha djupet...gärna 80cm eller kanske mer. 160x100x60 ger ju oxå 960L, men det är det där med vikten...

Skulle gärna försöka använda karet som en rumsavdelare som man kan se in genom från 3 håll, och då är ju ett djupt kar att föredra.

Förutom priset är ju dock vikten största orosmomentet. Vet inte hur golvet är uppbyggt annat än att det är en gjuten platta under hela vardagsrummet och därpå ligger nån form av bjälklag och isolering. Knakar lite i golvet på vissa ställen...

Kanske kan man kapa upp golvskivan och t.ex gjuta mindre fundament som står direkt på plattan där karet ska stå. Golvet ska endå bytas så småningom. Men sen är det säkert inte betong rakt ner i jorden utan det är säkert luft/grus/annat i mitten och bara betong hela vägen ner utmed väggarna. Det skulle ju då göra det lite vanskligt med ett kar som inte står direkt utmed väggen utan mer mitt i rummet.

Jaja...1a september får vi nyckeln...och i mitten av oktober får vi barn...så man får väl se när det blir dax...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis Erik och Linda! Både till huset och det kommande barnet. :)

Vi har själv haft vårt hus nu i en dryg månad men än har jag inte fått ihop mitt nya kar. Men min semester börjar nu på måndag, så i helgen ska jag kapa till sidorna som ska sitta på ställningen jag svetsat ihop, sedan blir det väl fyllning på måndag eller tisdag. Tanken på ett större kar än kuben med sidan 65cm hade jag själv, men då vi planerar att bygga nytt om en 3-4 år gjorde att jag väntar med den uppgraderingen tills det nya huset står på plats och jag kan planera in allt från grunden med framdragning av vatten och avlopp till där karet ska stå.

Hoppas ni får till det bra till slut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du jämfört priserna utomlands för ett större kar?

Här är en tråd om detta:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17014

"www.welsekeller.de dom gör helglass akvarier med ditt egen mått, 180*60*70 kar kostar ca.400 € med två 50mm hål och överrinnings lådan i mellan karet, plus frakten som är ca.270 till norra Finland"

Själv kommer jag nog satsa på ett low iron glass när jag uppgraderar. Är det något du funderat på?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq: "flytande golv"? Är det då man har ett sandlager mellan betongplattan och spånplattorna under parketten? Så har vi iallafall här i våran nuvarande lägenhet. Nackdelen med det är ju att sanden kan glida, vilket vi fått erfara där vår fd 240L-kar stod. Där sjönk golvet säkerligen ½cm. Nu vet vi att det är någon form av bjälklag under golvplattorna, men kan det endå vara flytgolv menar du?

Laggeman: Vi tackar så mycket! :)

Jo, det där med svetsad ställning är något jag funderat på, oavsett storlek. Dock har jag inga som helst svetskunskaper, och det är väl säkerligen inte helt gratis att lejja bort jobbet till en smidesverkstad...men oj så praktiskt det skulle kunna bli!

Vad gäller vatten till karet är tanken att karet skall stå med kortsidan eller långsidan vägg i vägg med lilla toaletten. Då skulle man kunna dra osmos-slangen genom väggen och på så vis slippa bära hinkar som vi får göra idag.

Clownen: Jo, satt å kollade på det ett tag för några veckor sedan. Dock känns det ju lite riskabelt att själv beställa utomlands ifrån...tänk om nått går snett och man måste reklamera...blir inga billiga och enkla svängar då. Men priserna är väldigt mycket trevligre...helt klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq: "flytande golv"? Är det då man har ett sandlager mellan betongplattan och spånplattorna under parketten? Så har vi iallafall här i våran nuvarande lägenhet. Nackdelen med det är ju att sanden kan glida, vilket vi fått erfara där vår fd 240L-kar stod. Där sjönk golvet säkerligen ½cm. Nu vet vi att det är någon form av bjälklag under golvplattorna, men kan det endå vara flytgolv menar du?

Det fanns varianter där man hade sand under parketten, men i vårt fall finns ingen sand inblandad. Såna påhitt har man för sig i lägenheter byggda med betong och/eller tegel. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, i vårt hus är det helt vanlig vit cellplast (frigolit) under spånskivorna, lagda "omlott" i flera lager.

Spånskivorna (som är spontade) kan på det här sättet röra sig fritt mot väggarna, vilket ger trevliga gnekande ljud när man går omkring i rummet. Detta löste man med silikon eller latexfog som bildade en fjädrande funktion mellan spånskivans kant och väggen.

Därtill menar jag att har cellplasten inte "lagt sig" allt för mycket, dvs ger det inte efter när du går på det, så är det som regel OK. Du har en finfin viktfördelning på det golvet när du ställer ett akvarium på. I vårt hus märks det inte ens att det står ett akvarium på totalt ~1ton...

Så, kolla upp vad som är under spånskivorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...