Gå till innehåll

Problem med mussla


Rekommenderade inlägg

Såg idag att min musslas mantel sål lite insjunken ut på ena sidan undrar nu vad det kan vara

Ser ut som om den spruckigt isär mer å ej har nån mantel som täcker det hela eller gör den så här.

Har för övrigt vart grymt snygg sedan jag köpte den och trivts i karet. Såg det först nu så jag vände på den för att lättare se hur det ser ut.

Hoppas att den bara har en dålig dag.....

Skall visst finnas några sniglar (pyramid) som äter på skalet men har ej sett några i karet eller på musslans skal

Lite konstigt för den ser ej skadad ut å den drar ihop sig /pumpar sig då å då.

Eftersom denna del vart lite skuggad innan kan det vart så att den drat tilbaka sin mantel pga av detta....

post-736-14468914252913_thumb.jpg

post-736-14468914253374_thumb.jpg

post-736-14468914253575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns som sagt en snigel som äter på skalet eller borrar sig in i musslan men inga sådana har jag sett, skulle man hitta dessa så får man köpa fisken hexantenia som i övrigt är en bra parasit ätande fisk

Inga sniglar som jag sett

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas verkligen att den repar sig eller är den dömd att dö. Nått man kan göra för att rädda den

Undra om man gjort felet att ha musslan stående mellan stenar så den kan blivit "attackerad" underifrån??

Själva roten/snabeln/ankaret har suttit fast i stenen under musslan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är tyvärr dålig på sjukdomar vad det gäller att manteln krymper på musslan men har för mig att det kan vara någon bakterie. Ofta kan det vara att bara flytta den lite och låta den vara så återkommer den. Utav de musslor jag har haft som manteln har börjat krympa på så har hälften kommit tillbaka och hälften har dött. Det svåraste är att man har inget som man manuellt kan ta bort (om det inte är en borstmask)och eftersom musslor är bland de mer känsliga djur så dör de innan predatorerna om man behandlar dem. Tex söttvattensdopp eller mediciner.

Pröva att gå in på www.clamsdirect.com och sedan på forumsdelen. Finns även en hel del på RC men det är för mycket så det tar en "jävla" tid att hitta det rätta.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde skriva det men maximor och croaceor vill stå på jämnt stenunderlag så de kan sätta fast sig ordentligt. Oftast har då djur svårt att komma åt dem underifrån. Jobbigaste är att den första tiden för man hela tiden sätta tillbaks den för de har en förmåga att hela tiden hoppa av stenen, men till slut brukar de fästa.

Musslan "har" suttit fast! Lossnade den själv eller tog du loss den? Lossnar den av sig själv brukar det betyda att musslan inte mår något bra. Det var så jag upptäckte mina pyramidsniglar.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva att plocka upp den när ljuset är släckt och kolla efter pyramidsnäckorna, de kan vara mycket svåra att se. Det kanske också kan vara en bra idé att att flytta den till ett ljusare parti om den stor för mycket i skugga. Möjligen har den bara en dålig dag som du skrev så jag skulle vänta ett par dagar innan jag gör ovanstående. Hoppas det löser sig, den är riktigt vacker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en croacea på ca 12 cm, den har vid några tillfällen oxå varit tjurig.

Ena gången så släppde den sin fot o lämnade stenen den satt på när jag köpte den o gick ner på glasbotten o fäste sig där. Då såg den lite medtagen ut i 1-2dagar.

Andra gången var den tjurig i en hel dag efter att jag kompletterat o flyttat lite på min mh o lysrören.

I båda fallen har den gått från o vara ihopdragen ena dagen till o se ut som vanligt dagen efter.

Jag skulle vänta tills i morgon innan jag började pilla på den och se efter om den inte repat sig, så den inte blir ytterligare störd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag väntar å ser det ser ej värre ut hela manteln är uppe så den ser ej alls vissen ut trotts det som verkar fattas.

Har snurrat på den för att lättare kunna kolla in på sidan

Se bild från idag

post-736-14468914257029_thumb.jpg

post-736-14468914257323_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslan är ca 10cm å nej ingen matning överlever den så skall jag börja mata skall visst vara bra trotts att den lever på ljus, eller!?

Jag har aldrig matat min maxima och den verkar trivas med bara ljus. Har den placerad så den får en kontinuerlig vattenström.

Har du kollat om symptomen överensstämmer med Pinched Mantle sjukan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat om symptomen överensstämmer med Pinched Mantle sjukan?

Nej vart hittar jag om denna sjukan?

men skall kolla in på google å söka lite oxså

Edit hittade denna text.

http://reefkeeping.com/issues/2006-09/jf/index.php

Pinched Mantle Disease:

Unfortunately, at this time no conclusive evidence for the cause of pinched mantle disease has been found. However, tridacnids can be plagued by a number of microorganisms, and the pinched mantle disease may be the result of an attack by an unidentified protozoan, according to Barry Neigut, owner of Clams Direct. Hopefully, a definitive answer will be found in the future.

Protozoans are a mixed bunch of single-celled organisms, and as is the case with bacteria, lots of these organisms occur in marine environments and can live in/on tridacnids. It seems that, in some cases, these protozoans that live with tridacnids are parasites that don't cause any serious trouble when present in low numbers, but when pinched mantle disease strikes, the end result is almost always death unless it is treated in a timely manner.

This condition causes the mantle's smooth, curving edges to be pinched and contorted. A specimen may look like it is doing its best to stretch out its thin mantle tissue, but the margins just won't extend fully the way they should. According to Neigut, it affects T. crocea most often, with the other species being more resistant, but not immune. And, it can spread to other clams at times and is nearly 100% fatal, usually within a week or two of the first signs. Very bad, indeed! Fortunately, an easy treatment actually works well: an affected clam is given a freshwater dip for approximately 30 minutes in freshwater of the same temperature and pH as the tank from which it came. The only other thing to do is to thoroughly shake the clam for a few minutes while it is submerged in the freshwater to make sure that the water makes its way into all areas of the clam's body and into the spaces between the mantle tissue and the shell.

If done correctly, it may take a clam a day or two to show any signs of recovery and re-extend its mantle, and maybe a couple more days to regain a completely normal appearance. This treatment is highly effective, and while it may be stressful, it shouldn't kill any clams that aren't already seriously compromised. It might sound hard to believe that a tridacnid can survive such a long period in freshwater, but you should note that in their natural habitat many live in very shallow water and often become exposed to air at low tide and can end up sitting in the rain for up to several hours before the tide comes back in. Dick Perrin, owner of Tropicorium, also told me a story about putting a few clams in a bucket of freshwater and actually forgetting about them for several hours, but they all survived, too. The pinched mantle condition is consistently fatal unless treated, so even if a freshwater dip is stressful to a clam, you've got nothing to lose by trying.

The freshwater dip works, but Neigut also experimented with the medication metronidazole, a drug usually employed to kill protozoan and bacterial infections in fishes, but apparently it can also treat clams. However, he did find that the clams temporarily lost their bright colors for some unknown reason. The colors reportedly came back eventually, but for a period of several days the clams looked very dull (but not bleached). Very strange, but thankfully it's only temporary.

In any case, metronidazole is readily available to hobbyists, and each product has its own usage instructions. I don't add any sort of drug directly to a reef tank unless there's no other option, whatsoever. However, its use in a quarantine tank, on the other hand, should pose little problem (other than the possible loss of color), and I should also mention that any drug should be inactivated by adding some bleach to the treatment tank after the treatment is finished, before the water is discarded. Again, pinched mantle is almost always fatal, so action of some sort must be taken if you expect a clam to survive, regardless of possible side effects.

For more information about tridacnids and their care, including a whole chapter about tridacnid troubles, watch for my new book, "Giant Clams in the Sea and the Aquarium," due in October of 2006.

Så om man skall ge sig på ett sötvattensdopp hur höjer man Ph i sötvatten till 8,1 om det är lågt

Märks att man vart borta från sötvattensakvariet en bra tid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte den ser särskilt illa ut... hade inte fått panik och gett mig på drastiska åtgärder såsom sötvattensdopp. Försök att allmänt förbättra förhållanden istället. Se till att det inte finns några koraller som stör (sweepers på natten?) inga fiskar som nafsar (kejsare, putsare, pincett m.fl).

Små musslor på 2-4 cm är svåra att lyckas med om man inte matar akvariet med plankton eller liknande... men även stora mår bättre av regelbunden matning. De lever huvudsakligen på ljuset, men de filtrerar ju även stora mängder vatten och vill ha ut något av det.

PS: Min T gigas är så pass öppen att jag kan se botten igenom musslan. Samtidigt så växer den bra och har bättre färger än jag någonsin sett på en gigas så jag är inte ett dugg orolig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gigas är inte extremt mkt öppnad, men det går att se igenom öppningen ner till botten. Ska försöka få en bild på det...

Jag matar med olika sorters phytoplankton. För tillfället tillsätter jag Grotechs PlanktoMarine och VitAmino.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...