Gå till innehåll

Spårämnen


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar om spårämnen som jag hoppas kunna få svar på :)

Har funderat över o börja dosera spårämnen. Hur pass mycket kan spårämnena spela in på utfärgningen av sps?

Kör idag med Tropic Marine bio-calsium liquid A,B,C balling och har med hjälp av den ett stabilt KH, MG och Ca. Innerhåller de ockå spårämnen som deras pulverform gör och i sådana fall i tillräckliga mängder? (hittar ingenstans vad som riktigt ingår i vätskorna)

Jag får väl i en del spårämnen från saltet (reef crystal) vid vattenbyte men mina 25l med 7-14 dagars mellanrum kan ju inte räcka.

Om jag ska börja dosera så tänkte jag på:

Tropic Marin® PRO-CORAL A- ELEMENTS

Tropic Marin® PRO-CORAL K+ ELEMENTS

Är det ett bra val?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrade för ett tag sedan samma sak ang. Tm Bio-Calsium och svaret jag fick här på guiden (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17429 scrolla ner till inlägg #9 och 10) var att pulver och flytande TM Bio-calsium innehåller exakt samma sak. Så ja det borde finnas spårämnen i det du tillsätter redan idag.

Rätta mig dock om jag har fel ang. den flytande varianten någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med Fauna Marins Ultra organic och Ultra MinS för ett par veckor sedan, jag kan bara säga WOW, men ser nästan dag för dag hur tillväxt och utfärgning ökar. Rekommenderar dessa starkt. Jag kör bara varannan dag med dessa, är ju lite nojjig med överdosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med Fauna Marins Ultra organic och Ultra MinS för ett par veckor sedan, jag kan bara säga WOW, men ser nästan dag för dag hur tillväxt och utfärgning ökar. Rekommenderar dessa starkt. Jag kör bara varannan dag med dessa, är ju lite nojjig med överdosering.

men med de matar man väl med kolförening?

det kan inte jag göra då jag har omätbar nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar ingenstans där det står att dte finns spårelement tillsatt i liquid varianten även om det står att det är samma som pulvret. Finns heller inte specat hur mycket det isåfall skulle vara.

Kan det bli fel om man tillsätter Coral K+ och Coral A- vätskorna? och har någon erfarenhet av dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Har lite funderingar om spårämnen som jag hoppas kunna få svar på :)

Har funderat över o börja dosera spårämnen. Hur pass mycket kan spårämnena spela in på utfärgningen av sps?

Kör idag med Tropic Marine bio-calsium liquid A,B,C balling och har med hjälp av den ett stabilt KH, MG och Ca. Innerhåller de ockå spårämnen som deras pulverform gör och i sådana fall i tillräckliga mängder? (hittar ingenstans vad som riktigt ingår i vätskorna)

Jag får väl i en del spårämnen från saltet (reef crystal) vid vattenbyte men mina 25l med 7-14 dagars mellanrum kan ju inte räcka.

Om jag ska börja dosera så tänkte jag på:

Tropic Marin® PRO-CORAL A- ELEMENTS

Tropic Marin® PRO-CORAL K+ ELEMENTS

Är det ett bra val?

Liquidvarianten innehåller exakt samma sak som pulverformen..dvs alla de nödvändiga spårelementen. Använder du dessutom reefcr. o byter vatten regelbundet är de inte alls säkert att du behöver tillföra ytterligare spårelement. Jag tror definitivt att de är bättre med lite för lite spårelement än tvärtom. Man är fortfarande inte eniga om spårelementen har så stor betydelse, o vissa spårelement förbrukas knappt alls. Mät strontium o jod, om dessa ligger bra, bör du nog vara försiktig. Den regim du redan tillämpar kan nog täcka ditt spårelemtnbehov. O om du trots allt vill prova...halvera dosen! o iaktta sen noga vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började söka vad det var du tillsatte i ditt kar. Var det TM och jod samt magnesium och strontium i bland?

Som balling har jag TM biocalsium liquid A,B,C då har jag KH, Ca och Mg i bra nivåer

sedan är det TM Spårämnen: "Pro coral k elements" och "Pro coral A elements".

Och sen droppe jod om dagen samt lite strontium i osmosvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liquidvarianten innehåller exakt samma sak som pulverformen..dvs alla de nödvändiga spårelementen. Använder du dessutom reefcr. o byter vatten regelbundet är de inte alls säkert att du behöver tillföra ytterligare spårelement. Jag tror definitivt att de är bättre med lite för lite spårelement än tvärtom. Man är fortfarande inte eniga om spårelementen har så stor betydelse, o vissa spårelement förbrukas knappt alls. Mät strontium o jod, om dessa ligger bra, bör du nog vara försiktig. Den regim du redan tillämpar kan nog täcka ditt spårelemtnbehov. O om du trots allt vill prova...halvera dosen! o iaktta sen noga vad som händer.

Jo jag köper pulvervarianten som blir 10l av varje o blandar vätskan själv..

Tror inte det räcker med o byta vattnet bara då jag bara byter 25l var 14:e dag

Strontium ligger jag lite lågt på så det är ingen risk o överdosera ( men sen är det väldigt svårt o mäta) o jod kör jag enligt bruksanvisningen frånsett ett uppehåll då och då

Tänker fortsätta med spårämnena då mina färger är som dag o natt sen jag började med o tilsätta detta utöver ballingen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara lågt med järn. Men det borde finnas med i spårämneslösningarna. Jag har en Montipora confusa som jag använder som indikator på nitrat. Om de bruna fälten blir större tillsätter jag 0,1 ppm nitrat och så blir den grönare på två dagar. Kanske kan din Acropora fungera på samma sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag köper pulvervarianten som blir 10l av varje o blandar vätskan själv..

Tror inte det räcker med o byta vattnet bara då jag bara byter 25l var 14:e dag

Strontium ligger jag lite lågt på så det är ingen risk o överdosera ( men sen är det väldigt svårt o mäta) o jod kör jag enligt bruksanvisningen frånsett ett uppehåll då och då

Tänker fortsätta med spårämnena då mina färger är som dag o natt sen jag började med o tilsätta detta utöver ballingen. :)

Absolut...märker du en förbättring ska du forstås köra på de...akvariets invånare är den bästa indikatorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder lite ultraminS till att blanda med ultraclam, problemet är om jag skulle använda ultraminS som doseringen anger så skulle jag göra slut på en 1000ml flaska per månad a 1000 spänn! no way josé, byter då hellre vatten. Använder dock sparsamt Saliferts Trace hard.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rättelse. Ibland så kan det bli fel, där jag läste doseringen på ultraminS var det 3-5ml per 100L, på Fauna marins hemsida 3-5ml till250L vatten då blir kostnaden för mig ca 360:- per månad. Fortfaranade no way josé. KZ amniosyror blir mycket billigare för mig ca 90:- månaden, det kan jag tänka mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi hålla isär åpplen och päron... Ultramin S/Ultra organic tillsätter kolkälla, vitaminer, aminosyror OCH lite spårämnen. Resulterar bla i låga näringsnivåer men fungerar bra i fall det är det man är ute efter! Vill man tillsätta spårämnen och använda Fauna Marins produkter så har de en egen spårämnesproduktserie!

Tropic Marin "PRO-CORAL A- ELEMENTS" och Tropic Marin "PRO-CORAL K+ ELEMENTS" ihop med Tropic Marins balling eller Biocalcium är en utmärkt kombination som jag använder själv. Behöver sedan bara en dos jod och magnesium. Skall dock doseras med försiktighet - tillsätt och studera akvariet! Överdosering kan bla resultera i oönskad algtillväxt. Framför allt vad gäller jod!

Om tex SPS ljusnar så kan det bero på

1. låga näringsnivåer eller

2. "för lite" spårämnen.

ev också

3. "fel" eller för starkt ljus för den korallen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Tropic Marin "PRO-CORAL A- ELEMENTS" och Tropic Marin "PRO-CORAL K+ ELEMENTS" ihop med Tropic Marins balling eller Biocalcium är en utmärkt kombination som jag använder själv. Behöver sedan bara en dos jod och magnesium. ...

Funkar dessa även om man kör med kalkreaktor? Borde göra det och om man som jag kör med Mg i mediat borde jag inte heller tillsätta Mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar dessa även om man kör med kalkreaktor? Borde göra det och om man som jag kör med Mg i mediat borde jag inte heller tillsätta Mg.

Det fungerar naturligtvis men som sagt - användes med försiktighet!

Med magnesium i mediat borde behovet av tillsats av magnesium minska. Men jag skulle använda lite i reaktorn och sedan komplettera med tillsats för att slippa riskera överdosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...