Johha Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Grattis och lycka till!!!!!!!!!!wheee:smiley20: Citera
salt_viktor Postat 12 augusti 2007 Författare Postat 12 augusti 2007 Hehe, inte bara det!Jag fick ett tillskott i sparningarna !så nu har jag 1600- alltså fattas det 900.. Men det är lätt sparat, ska nog sälja mitt sötvattens så går det på ett smack!hahaNågra total-nybörjar-misstag som jag kan få tips att undvika på olika sätt??Skriv Skriv!!:) Citera
hbmannen Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 jag har kört flakmontiporor i en nanotank med endast ETT 11w rör. och de funkade utan problem. kör även trumpeter och frogspawn och en christmastree under 11w daylight. funkar förvånansvärt bra Citera
salt_viktor Postat 13 augusti 2007 Författare Postat 13 augusti 2007 jaha?gjorde det?? vad är trumpeter och frogspawn?? Citera
salt_viktor Postat 13 augusti 2007 Författare Postat 13 augusti 2007 HA- Nu är Turen framme igen!!Snälla mormor var på besök och blev så glad över att jag läste och försökte övertala mamma och pappa så, att kassan plötsligt utökades med ( ja, det är svårt att fatta )HELA 1200 KR!!Alltså med lite enkel huvudräkning har jag nu 2300, och inte bara det!Jag får månadspengen i förskott- 200 spänn..Så nu har jag råd!!Förresten, vet nån vad mollyhotellet på disken i exotic zoo är på?Och vad kan man ha för fiskar i ett 40(?)Liters kar??Och hur många?? Citera
Drullputt Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 I 40 liter skulle jag inte sätta nån fisk, köp mollyhotellet på 80 liter istället så får du fler möjligheter. Kostar ju knappt mer än guppyhotellet, blir lite mer sten att köpa bara. Citera
Johha Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 Till fiskar tycker jag Chromis,kanske smörbult och tex en Gramma loreto och nån clown. Citera
aerie Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 Kolla på clowngobies annars, de är ganska fina och blir inte så stora. Citera
salt_viktor Postat 13 augusti 2007 Författare Postat 13 augusti 2007 Ok, jag ska kolla vad det är för storlek imorrn om det är dåligt väder, för i så fall åker vi till ängelholm! Citera
salt_viktor Postat 13 augusti 2007 Författare Postat 13 augusti 2007 Drullplutt: Som sagt, jag är inte säker på hur månfa liter, men det är rätt stort vad jag kommer ihåg, fast det var ett tag sen jag var där...... Citera
salt_viktor Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Har precis kommit hem fårn exotic zoo nu, så här är infon: Akvariumet är på 37 L, och det är två lysrör i det ena vet jag inte vad det är men det andra är i alla fall månljus..Så hela paketet med akvarium, LITE sten sand och två clowner kostar 2500, Men, de avråder att ha fler än två fiskar i en balja på 37 L, så jagh har börjat fundera större!Har tittat på Mollyhotellet som är på 80 L, Är det någon som bestället och vad är det i så fall för skillnad?Tycker att det är roligare med större i så fall!Ja, säg vad ni tycker! Citera
Drullputt Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Inte ens två clowner bör vistas i ett så litet kar som 37 liter. Är dessutom nog svårt för en erfaren saltare att hålla ett 37 liters stabilt. Kör på 80 liters hotellet istället så får du lite fler möjligheter och lite större felmarginal. Citera
salt_viktor Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Tack tony!Funderar nog på att köpa det från pwss.. Men då är problemet LS.en, den är Dyr på exotic zoo, 180 kr kilot.. jag får väl höra mej för här i trakten! Citera
ChristinaH Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Zoogiganten i Lomma har fått in en ny variant av "Guppyhotell" på 54 liter tror jag det var, för strax under 2500kr. Det fina var att det innehåller en riktig skummare, dubbla lysrör med både blått och vitt ljus, samt UV-C filter. Jag tror att det även var månljus, men är inte säker. Citera
-FH- Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Viktor.Köp annars LS från tyskland, eller från korallfisken i sverige. Beställ via mailen.Då kommer du ner i priset. Citera
salt_viktor Postat 15 augusti 2007 Författare Postat 15 augusti 2007 Okej, Jag har precis räknat ut att jag exakt har råd att fixa till 80 Liters mollyhotelletMed sten och fisk,sand m.mMen det som zoogiganten har, lät nytt, jag ska försöka få tag på dem!!Tack -FH- Ungefär hur mycket kostar det per kilo, och hur betalar man??Som sagt, jag vet inte riktigt hur jag ska göra! Citera
-FH- Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 På korallfisken så kostar det 100kr kilot.Och det jag Köpte från Korallen-zucht.de10kg 113,40 €sen plus frakt å massa annat skit165.00 € Citera
Johha Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 det är billig sten på korallfisken,Gamla stenar kan man köpa för 80 Kr Sten(fulla med kalalger och lite liv, men endå.) Citera
DaTrucka Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Zoogiganten i Lomma har fått in en ny variant av "Guppyhotell" på 54 liter tror jag det var, för strax under 2500kr. Det fina var att det innehåller en riktig skummare, dubbla lysrör med både blått och vitt ljus, samt UV-C filter. Jag tror att det även var månljus, men är inte säker.Det råkar inte vara så att någon vet var man kan hitta mer info om detta kar, märke, pris, webbadress? Citera
alofstrand Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 kollade på någon typ av sådant kar i våras och då var det billigare på akvarietjänst i malmö....det systemet jag kollade på heter aquatic nature moonlight system, men systemet var nog utan skummare och uvc tror jag ???? Citera
Drullputt Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Det råkar inte vara så att någon vet var man kan hitta mer info om detta kar, märke, pris, webbadress?http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104 Citera
ChristinaH Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104Det är samma kar som Dullputt länkat till. En mycket informativ länk dessutom. Det som inte framgår, är att det faktiskt sitter ett riktigt "needle wheel" i skummarpumpen, och inte bara en vanlig standardrotor som i en vattenpump. Citera
salt_viktor Postat 16 augusti 2007 Författare Postat 16 augusti 2007 Nåt clownhotell, har jag inte råd till på ett tag,, så jag tror nog att jag beställer ett 80 Liters från pwss, och sen 8 Kg sten, OM det nu ÄR 80 Liter i det karet, vilket är svårt att tro, iochmed måtten...Någon som har beställt det akvariumet från pwss?Svara då gärna!Det där med belysningen fram och tillbaks är för att det är två olika modeller : http://www.aquatic-nature.be/2eng_aquariums.htmlDet som Pwss har, är Aqua paradise, som har ett lysrör mindre..Vad kostar det att sätta in nödvändigt ljus i den burken i så fall??Svara Gärna! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.