mikaelglad Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 Min pincett fisk har dött och jag kan inte plocka upp den utan att plocka ut all sten. vad sk jag göra. Är det någon fara att låta den ligga kvar? kan det hjälpa om jag kör i lite ultra life? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 mm byt vatten med, har du några djur som kan äta upp den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BAminoff Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 När det har dött fiskar hos mig har jag plockat upp dom om dom syns annars har renhållningspatrullen fått fixa det. Har ej märkts på mina värden. Om nu inte pincettfiskar är annorlunda och extra giftiga hade jag inte börjat flytta stenar.Mitt kar är ju mycket mindre så det borde ju vara känsligare än ditt.MVH BA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stig Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 jag vet inte vad du ska göra med den, men jag har också haft en pincett fisk som dog!!Hade vara intresant (för mig) att veta hur länge du hade den? åt den bra? etc etc..En Brittel star (orm sjö starna) kan var nåt! 180 kr på fisk o fiskare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 passa er för ormstjärnor, dom kan äta fiskar som både är döda och levande. jag har förlorat ett par tusenlappar i fisk till en stor ormstjärna.kör lite ultra life om det gör att du sover bättre, men jag tror inte det är någon fara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 tror inte heller det är någon fara med att låta den ligga kvar.passa er för ormstjärnor, dom kan äta fiskar som både är döda och levande. jag har förlorat ett par tusenlappar i fisk till en stor ormstjärna. När det gäller ormstjärnor så varierar rovgirigheten från art till art, den gröna brukar vara en rackare på att käka fisk, själv har jag en svart, en lila och två brunrandiga och ingen av dessa har rört några fiskar. Jag tror dessa är väldigt nyttiga djur!och stig affären i Malmö heter "Fiske och fiskar" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 tror inte heller det är någon fara med att låta den ligga kvar. När det gäller ormstjärnor så varierar rovgirigheten från art till art, den gröna brukar vara en rackare på att käka fisk, själv har jag en svart, en lila och två brunrandiga och ingen av dessa har rört några fiskar. Jag tror dessa är väldigt nyttiga djur!och stig affären i Malmö heter "Fiske och fiskar"Jag hade en svart som enligt alla jag pratade med och visade bilder för var "helt harmlös".. Men nej då, det lilla (stora egentligen) glufsade i sig fisk på löpande band.. till slut fick jag tag i det lilla fanskapet och skickade ut honom på en sightseeing i dalaskogen. Man ska aldrig säga aldrig som det heter... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikaelglad Postat 10 augusti 2007 Författare Dela Postat 10 augusti 2007 Jag har 2 puttsarräkor och lite sniglar det e allt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 Det är inte den lättaste fisken du valde att börja med. Även om VISSA lyckats hålla Rostratus med gott resultat. När detta ändå är upp på tal så tror jag att du ska tänka igenom dina kommande fiskval väldiigt noga, speceillt dina funderingar kring Acanthurus vilka kräver superkvalitet på vattnet. Absolut inga nybörjarfiskar. Satsa på enklare kirurger tex Zebrasoma istället. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikaelglad Postat 10 augusti 2007 Författare Dela Postat 10 augusti 2007 ok. Jag visste inte att achantarusen va känslig jag har läst lite om den och då stog det att det va en lätt fisk. Jag köpte pincetten för att handlaren sa att det va ok. jag sa till och med till honom att va snäll och säg inte att jag ska köpa den om risken är överhängande att den dör. han visade mig till och med att den åt och sa att tack vare att jag inte har konkurens om födan så ska det inte va något problem. Nu skylle rjag inte på honom det kan ju ha varit vad som helst som gjorde att den dog.Den åt trotts allt med stor apptit i början. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 Du kanske kan prova att "blåsa" fram den med en hävert, om du har.Du skrev att rostratusen åt bra i början..... slutade den att äta sen? Vad matade du med? Tillsatte du vitaminer? Kul och veta då jag själv har en rostratus sedan någon månad. /PP Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikaelglad Postat 10 augusti 2007 Författare Dela Postat 10 augusti 2007 jag tillsatte inga vitaminer jag matade med formula flingfoder artemia och mysis. Ja den åt första veckan sedan slutade den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bläckis Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 kanske en dum fråga men vad e en rostratus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 Har haft en C.R. innan, den hade jag rätt så länge, men jag tror den fick lite konkurens av andra fiskar om maten, samt att glasrosorna tog slut och den åt bara frysfoder. Jag har köpt en nu igen som jag haft i snart en vecka, den äter bra och har rensat karet på glasrosor, men har sparat en sten i sumpen som det får växa nya på som jag kommer ta upp i karet med jämna mellanrum så den kan få i sig lite sådan mat så den får varierande föda. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 David: Google funkar! http://images.google.se/images?svnum=30&um=1&hl=sv&newwindow=1&rlz=1B3GGGL_svSE216SE230&q=Chelmon+Rostratus&btnG=S%C3%B6k+bilder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 Chelmon, achanturusarter och andra "svårare" fiskar bör man nog undvikas om inte akvariet funkat i åtminstone ett halvår - dessa fiskar har höga krav på bl.a. vattenkvalitet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bläckis Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 nice fisk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aqua_Max Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 Koppla en ca 1-2 meter slang på en vattenpump. Håll i slangen så att den sprutar en vattenstråle in bland stenarna där fisken ligger. På så sätt kan vattenstålen trycka fram den döda fisken, samt smuts, utan att man behöver flytta stenarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 hade en sån innan i nån månad innan den blev sönder biten av min igelkott. =( Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ChristinaH Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 ROTFLOL Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Texas Postat 11 augusti 2007 Dela Postat 11 augusti 2007 På nått sätt känns att allt har stressat fram,...i med ls..fiskar...dom dör..trots att värderna är bra... inom ett halvår...balansen i saltkar tar ett lite tid innan man får.De bästa är att läsa om alla problem på SG innan man startar ett saltkar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 11 augusti 2007 Dela Postat 11 augusti 2007 ROTFLOLVad är det för kul med en död fisk? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Forsberg Postat 11 augusti 2007 Dela Postat 11 augusti 2007 Chelmon går hur bra som helst hos en del , medans hos andra börjar den mat vägra och dö. Jag tror att mycket levande sten är ett måste och att man får den att äta mysis omgående. Artemia (fryst) har inte samma näringsvärde.Sen är det nog väldigt olika hur dom är som individer. Min har inga problem att kasta sig in ormgropen när det är matdags.Och då får han trängas med bla tre kirurger och en kejsare som alla vet är väldigt snabba på maten.MvhMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ChristinaH Postat 11 augusti 2007 Dela Postat 11 augusti 2007 Vad är det för kul med en död fisk?Hmmm.. jag missförstod nog lite, jag fick för mig att det var a.nilson:s slang som blivit uppäten...en månad gammal...Sorry Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 8 oktober 2007 Dela Postat 8 oktober 2007 Hur gick det med fisken hittade du den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.