Gå till innehåll

foderalternativ för mandarinfisk


papi

Rekommenderade inlägg

Min Mandarin som tagit artemia bra i flera månader har de senaste dagarna börjat spotta ut maten igen. Han ser i övrigt frisk ut men det känns inte helt bra. Finns det något annat foderalternativ i samma storleksklass som man kunde prova?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Artemia är ju tyvärr inte speciellt bra foder i längden utan funkar bättre som lödagsgodis - mandariner är beroende av att kunna ha tillräckligt med foderreserver i akvariets inredning(LS) där den kan plocka hela dagarna.

Annars kommer den tyvärr att tyna bort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner till det och har skapligt med sten men det är svårt att bedömma hur mycket liv det finns i den. Jag har ytterligare ca 15 kg sten i ett nano som jag kommer flytta över till mandarinkaret.

Nixon: Jag testade med Mysis men det spottas tyvärr också ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag läste någonstans att det rekommenderas ca 50 kg LS/mandarin, vet inte hur vetenskapligt detta är, men det låter vettigt.

Ingen vidare nano-firra m a o.

Javisst dom behöver en hel del LS så dom får lite mångsidigare kost även om dom äter artemia o mysis.

Stenen är lite krånglig att ge ett exakt kg tal på, 50 är nog ett bra riktvärde fast man kan säkerligen ha mindre om man har mycket yta(cm2).

Jag har sett bilder på några nanon med mandariner men det måste vara lite krångligt att förse dom med mångsidig mat i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett nano med mysis och gammarus vartifrån jag ympar in lite nytt ibland, mysisen verkar minska kraftigt i huvudburken tidvis. Du kan få en "start sats" av mig om du inte redan har såna smådjur i burken..

Ja tack det vore toppen! Desvärre skall till Kairo i morgon men mot slutet av veckan eller till helgen om det fungerar för dig. Det blir väl runt 35 kg sten efter ommöbleringen men det måste ju vara bra liv i den också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 60 kg sten till 1 mandarin och han ser fortfarande fin ut efter några månader nu. Men jag funderar ändå på att odla nån typ av räkdjur för att kunna tillsätta ibland "just in case".

Har ett litet nano med ett par ls där jag försöker odla amphipoder, men tycker inte att de förökar sig i den takt jag skulle önska. Finns det någon annan som odlar amphipoder som kan ge något tips?

Hur inreder/matar du för dina mysis/gammarus. Nixon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med dsb och fraggstenar då mysisen är specielt krånglig när det kommer till gömställen, dom käkar upp varan annars.

Nu har jag i några kg Ls få se vad de resulterar i, jag har inte sett mysisen efter de men en massa gammarus.

Jag har matat med varierande grejjer artemia flingfoder osv dom käkar i princip allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart får man tag i ägg så man kan odla mysis? Jag skulle med vilja börja odla lite levande foder till bland annat min mandarin, men skulle vilja ha mat som är bra för kirurger och clowner med.

Mysis brukar man inte odla dom är grovt kannibalistiska, det är bara nåt dumt jag fick för mig att prova.

Man får inte upp dom i större mängder(utan en heldel jobb) däremot så går de rätt enkelt med gammarus.

Sen så går de inte att köpa ägg som artemia utan det är levande kulturer som man behöver få tag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Läste någonstans att en räka kan få rom varanan vecka, det betyder ju att det borde kunna bli på 4 räkor 1 gång i veckan och att sedan larverna räcker för en mandarin i ett par dagar.

Visst ska det ju finnas tillgång på mat även i stenen, men mer som ett kompliment för att den ej ska svälta ihjäl. Kan man ej tillsätta en stor mängd copioder så att de kan föröka sej så pass så de ej hinner bli utätna av alla fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gammarus och mysis som lever i min Ls, tror faktiskt att det är en enklare väg att gå.

Problematiken med räkorna blir ju hur du får dom att dela upp sin lek så att de blir jämt spritt, men visst de funkar som extra föda.

Vill du vara på den säkra sidan så köp en hel del Ls, eller låt bli att köpa en mandarin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.reed-mariculture.com/copepod

Här kan man beställa TiggerPods. Det finns även vissa handlare i Sverige som tar hem dem emellanåt.

Har hört att de har långsam förökningstakt, så de kommer nog inte att hinna föröka sig innan de blir mat...

Amphipoder har jag inte sett någon kommersiell aktör som erbjuder. Har däremot sett privatpersoner ibland som säljer dem.

Ett tips jag såg på ett forum var att luta några LS mot varandra, så att det blev en liten "hydda". Då kommer inte fiskar och större räkor åt dem, och man kunde lägga in mat till dem någon gång i veckan.

Men visst, fanns det någon som säljer till ett billigt/överkomligt pris skulle jag nog göra en beställning på amphipoder.

Vissa mandariner äter visst "bloodworms". Var köper man dem? Och är det "säker" mat, med tanke på parasiter m m?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...