Gå till innehåll

foderalternativ för mandarinfisk


papi

Rekommenderade inlägg

Den riktiga maten för mandariner är de små kräftdjuren Copepoder som kan föröka sig själv om man har tur och tillräcklig med levande sten. Mitt 3000l kar innehöll 450kg levande sten men förmådde bara hålla 2st Mandariner vid liv. De tog även artemia men detta går inte i längde då det ger ämnesomsättningsrubbningar och fettlever kan konstateras vid obduktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gammarus finns ute i havsbandet, och de klarar sig hyggligt i korallakvarier. Har själv en livkraftig population som jag tagit från ett hällkar vid bottenviken.

Det låter ju värt ett försök. När jag vadat på öland har jag sett sådana. De ser precis ut som de amphipoder jag har i karet. Menar du att de kan klara sig så pass länge i saltvatten, så de kan föröka sig?

Här (östkusten) är ju vattnet knappt bräckt.. funkar det?

(Hmm, har jag läst om detta förut..?)

Har även provat det som adddo länkar till, med måttlig framgång. Det blir lite trångt i burken, även om öppningen är liten. Fler gäster som kommer in är; putsarräka, pepparmintsräka, clown och hexateania...

Det fanns ingen som visste något om "bloodworms"?

Vissa mandariner äter visst "bloodworms". Var köper man dem? Och är det "säker" mat, med tanke på parasiter m m?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De ser precis ut som de amphipoder jag har i karet. Menar du att de kan klara sig så pass länge i saltvatten, så de kan föröka sig?

Här (östkusten) är ju vattnet knappt bräckt.. funkar det?

Jajjemen. Det funkar, bara populationen får tid att "lära sig" akvariet. De måste lära sig hur strömt vattnet är och var det finns gömställen, vilket tar någon vecka. Det kan vara bra att koppa in dem också, även om de tål ganska stora salthaltsförändringar... och rensa ut glasrosorna, för annars kommer glasrosorna att må lite väl gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajjemen. Det funkar, bara populationen får tid att "lära sig" akvariet.

Ok, tack för hjälpen!

En sak till bara. Finns det någon nackdel med att introducera dem i karet?

Såsom risk för smitta från havet? (Virus/bakterie/parasit?)

Eller finns risk att de tar över den ursprungliga populationen av Amphi- och copepoder?

M m?

rensa ut glasrosorna, för annars kommer glasrosorna att må lite väl gott.

Har inga glasrosor. Däremot har jag någon typ av hydroid, som besvärar (bränner) koraller m m. De breder ut sig som små mattor/kolonier. Kanske kommer de att gynnas? Tror du att de fångar Amphi- Copepoder?

De är bruna och bara ca 5 mm höga, och ser ut ung. så här

post-1503-14468914511168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort svar: Ingen aning.

Lite längre svar: Det finns mycket få arter överhuvudtaget i bottenviken, så jag tror att risken för att få in parasiter är ganska liten. Jag har både "naturliga" codeopoder och inplanterade Gammarus. De verkar fungera fint tillsammans. Codsen gillar tunna späda grönalger och Gammarus gillar lite grövre trådalger, så de verkar inte ens konkurrera om maten.

Tror inte att hydrozoer kan ta så många, men det är bara en spekulation ifrån min sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har någon liknande hydra fast högre. De går att ta bort med tandborste om man är noga. De rizhomer som sitter på stenens yta måste borstas bort.

Just det, du har ju något liknande. (snyggare än skit-alger iaf, tycker jag)

Hos mig dödar de vävnad på mina SPS:er, men bara runt foten lite.

Jag försökte döda dem med [över]mättad kalciumhydroxid, men de drog sig tydligen bara långt ner i sina tunna rör, för att ett par dagar senare vara uppe igen. Men de går väl säkert att borsta bort, som du säger Stig... (ett digert jobb bara, när de blivit så många - skulle gjort det tidigare...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det svenska Mysisräkor? Är de i så att jämställa med Mysis som man kan få med LS?

Gammarus finns ute i havsbandet, och de klarar sig hyggligt i korallakvarier. Har själv en livkraftig population som jag tagit från ett hällkar vid bottenviken.

Jag har hittat räkor som ser ut som Amphipoder. Men finns det olika sorter? En del jag hittade var jättestora (men för övrigt såg de likadana ut - möjligen lite mörkare) Är detta också gammarus, eller är det typ tångräkor? (ca 2 cm långa)

Ska jag i så fall undvika de stora?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det svenska Mysisräkor? Är de i så att jämställa med Mysis som man kan få med LS?

På första frågan svarar jag "Ja" (fast det är nog praunus eller nåt liknande som du har sett). På andra frågan svarar jag "Ja och Nej". De har troligtvis samma eller liknande näringsinnehåll, men de har helt olika krav på miljö. Våra mysoider är vådligt syreberoende. Jag har försökt hålla dem i varmt vatten, men det går bara inte. Jag har även haft problem med att hålla dem i kallt vatten... kanske mest därför att de påverkas negativt av att sugas in i en cirkulationspump, men cirkulation behöver de. Lyckas du föröka våra mysoider i akvarium så vill jag veta hur du gjorde!

Jag har hittat räkor som ser ut som Amphipoder. Men finns det olika sorter? En del jag hittade var jättestora (men för övrigt såg de likadana ut - möjligen lite mörkare) Är detta också gammarus, eller är det typ tångräkor? (ca 2 cm långa)
Du har troligtvis hittat Gammarus, fast 2 cm låter mycket. Det skulle kunna vara Gammarus locusta, åtminstone ifall du bor på västkusten. Jag kan inte se var du bor medans jag skriver detta och jag är osäker på G. locustas utbredningsområde, men den blir ganska stor för att vara en Gammarus. Mina Gammarus blir något över 1 cm. De är såvitt jag vet ofarliga, men jag såg fyra stycken kalasa på en liten glasros för ett par dagar sedan. Visserligen tror jag glasrosen hade blivit skadad på något sätt, men det skulle kunna antyda att de kan käka andra nässeldjur också. Jag har en montipora och lite mjukisar, men de har aldrig rört dem. Däremot käkar de såna där långa trådalger och matrester.

Tångräkor ser presis ut som putsarräkor... fast utan färg. Gammarus spp heter tångmärla på svenska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen Tintomara, för ett bra svar!

Våra mysoider är vådligt syreberoende...

..Lyckas du föröka våra mysoider i akvarium så vill jag veta hur du gjorde!

Jo, jag märkte det. Flera av dem var döda innan jag bara hunnit hem. Någon förökning är nog inte att hoppas på, kirurgerna åt dessutom tills de blev sprickfärdiga... Det blev även en väldig fart på mandarinen.

Du har troligtvis hittat Gammarus, fast 2 cm låter mycket. Det skulle kunna vara Gammarus locusta, åtminstone ifall du bor på västkusten...

..Däremot käkar de såna där långa trådalger och matrester.

Jag håller till på östkusten.. och jo, de stora var nog ca 2 cm. Jag hittade i lite olika storlekar och färgnyanser, så kanske olika sorter. Bra att bli av med lite trådisar isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ni menar att jag kan gå ner till hamnen i kalmar och håva upp lite märlor och släppa i karet och de klarar sig?

Av de mysis och gammarus jag släppte ner igår, ser jag inte skymten idag...

Att döma av hur fiskarna åt igår kväll, har de säkerligen blivit uppätna de flesta.

(möjligen har gammarusen klarat sig bättre, då de tog sig in i LS bättre)

Det verkar vara ett perfekt levande-foder dock! Just nu går det med håv att få upp mängder av dessa "mysis"... (en bekant sa att de förmodligen, på östkusten, bara finns upp till Kalmar-trakten, pga av salthalts-skäl)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik, vart håvar du upp dessa någonstasn? Kommer snart bege mig upp till kalmartrakten, och det hade vart kul att se om man kan få upp lite till fiskarna. :)

I helgen var jag strax utanför Kalmar (kolboda o sandvik) och lite neråt (Kristianopel).

(När jag vadade på öland i somras hade jag gammarus över hela fötterna... - kanske inte var tid för mysisen än då?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...