Gå till innehåll

foderalternativ för mandarinfisk


papi

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

men hur pass länge skulle de klara sig i akvariet om de ej blev uppätna? Skulle tångräkor klara sig?

Har inte provat själv, men har för mig att Saxmark hade ett gäng förra sommaren, han håvade upp ett 50tal och pyttsade i. Majoriteten strök med på ett par månader, tror han hade en kvar ½år senare. Om dom bara dog eller blev mat vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men hur pass länge skulle de klara sig i akvariet om de ej blev uppätna? Skulle tångräkor klara sig?
Tångräkor? Jag tror att det finns en viss språkförbistring här:

Riktiga tångräkor (Palaemon sp, främst Palaemon elegans) kan du ha i akvariet, åtminstone om det håller sig under 25 grader. De blir ca 5-6 cm. Samma kroppsform som en putsarräka. Samma storlek också. Finns möjligen i de södra delarna av östersjön, annars är det västkusten som gäller. Eller norge. Eller någon annan del av atlanten. Trivs bäst i algbältet.

Mysoider (småräkor, ser ut som mini-tångräkor) kan du inte ha i annat än specialakvarier. Frisimmande. Gillar varmt ytvatten där de brukar hålla till i täta stim, men är beroende av hiskeliga mängder syre. Snabba simmare för sin storlek.

Gammarus (tångmärlor) kan du ha i akvariet. De ser mer ut som små svarta puckelryggiga bältdjur än som räkor och de rör sig som fyllebultar (ligger gärna på rygg och snurrar runt). Gillar hällkar vid havet, pölar med saltvatten, ruttnande tång samt gegga med havsutsikt. Tål det mesta, bara de hinner vänja sig.

Av de mysis och gammarus jag släppte ner igår, ser jag inte skymten idag...

Att döma av hur fiskarna åt igår kväll, har de säkerligen blivit uppätna de flesta.

Ack, ja. Lätt fånget, lätt förgånget... :ledsen:

Om du släppte i många gammarus så kan en del ha klarat sig, men de är ömtåliga innan de har börjat lära sig strömmarna och gömmställena i ditt akvarium. Man tycker att de inte skulle kunna trycka in uppgifter om topografi och vattenrörelser i den där lilla hjärnan, men det är den enda förklaringen som jag kan ge till att gammarus som fått vara nån vecka i karet är mycket bättre på att undvika glupska fiskar än vad de som bara varit där i två-tre dygn.

Just nu går det med håv att få upp mängder av dessa "mysis"... (en bekant sa att de förmodligen, på östkusten, bara finns upp till Kalmar-trakten, pga av salthalts-skäl)
Mysoider finns upp till bottenviken, men de är nog olika arter. Mysoiderna som finns på västkusten har lite kraftigare "horn" i pannan, och blänker aningens mer i blått än de som finns i umeåtrakten. Men det kan även bero på att de äter mera kiselalger häruppe. De tål inte "riktigt" sötvatten, men klarar ganska låga salthalter.

Ett tips är att håva upp och frysa in i små tärningar. Sedan fryser du in tärningarna en gång extra i osmosvatten (för att de ska hålla sig). Du kan lägga en tesked "mysis" i en sån där istärningsform, frys, häll på lite vatten så att det täcker, frys igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktiga tångräkor (Palaemon sp, främst Palaemon elegans) kan du ha i akvariet, åtminstone om det håller sig under 25 grader. De blir ca 5-6 cm. Samma kroppsform som en putsarräka.

Så jag kan ha sånna om jag håller 25C ikaret det låter spännade, får ta o ch åka o håva en helg o se vad jag får upp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 3 veckor senare...

OT: Jag har tångräkor "Palaemon elegans" i vår tank :-) släppte i 3 st av misstag i somras tillsammans med mysis... Vattnet i somras var troligtvis så varmt att de anpassat sig efter högre vatten temp. 2 st lever ännu - har dock inte sett ngt tecken på reproduktion, då de flesta räksorter är tvekönade... Vi har för tillfället en vatten temp på runt 27-28. Dessa lever likt de putsarräkor som redan fanns i akvariet - dvs putsar allt UTOM fiskar dock, samt äter avfall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Fundering bara...

Borde det inte ge mer naturlig levande föda om man har ett ordentligt refugium direkt före returen i en sump?

Överlever småkrypen genom pumpen om man har en stor pump som man strypt eller blir det impellermos av dom?

I ett refugium kan väl småkrypen föröka sig utan predatorer. Kan det ligga nåt i det?

Ingen som nämnt om detta kan ge lite extra foder till mandariner bla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju en Six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) den äter också småkryp.

Jag har ett refugium fyllt med små levande sten samt macroalger.Där är det explosion artat med småkryp.Jag tror att många av dom klarar färden genom returen samt ibland ser man fiskan vid utblåset stå där och vänta på att det skall följa med något gott från sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...