saltbjörkan Postat 16 september 2007 Författare Postat 16 september 2007 Nu har min ls kommit =) i minaögon ser den fin ut får hoppas att den är det med!tyvär var där inte så mycket röd klakalger på men det kommer vell av sej själv eller?bild på ls : Citera
jonasroman Postat 16 september 2007 Postat 16 september 2007 Nu har min ls kommit =) i minaögon ser den fin ut får hoppas att den är det med!tyvär var där inte så mycket röd klakalger på men det kommer vell av sej själv eller?bild på ls :Jajamensan...kalkalger kommer så småningom! Citera
saltbjörkan Postat 18 september 2007 Författare Postat 18 september 2007 hej nu nar jag satt här och tängte på mina stenar (ls) så kom jag på jag kanske ska koppla in min skummare eller det behövs inte nu när dom bara ligger iförvaring?sen har jag 1,023 i salt. Är det lagom eller ska jag ska öka lite? Citera
jonasroman Postat 18 september 2007 Postat 18 september 2007 hej nu nar jag satt här och tängte på mina stenar (ls) så kom jag på jag kanske ska koppla in min skummare eller det behövs inte nu när dom bara ligger iförvaring?sen har jag 1,023 i salt. Är det lagom eller ska jag ska öka lite?Du ska absolut koppla in skummaren...de dör en del på stenen i början som belastar systemet..skumningen behövs som mest i början av denna fas. Salthalten e lagom...den är inte så kinkig..kan ligga mellan 1.020-1.025...bara den inte svänger för mkt upp o ner.Snart sk du se att de börjar bli lite liv på stenen, kräftdjur, alger, svampar o kanske nån korall!! som vaknar till liv efter sin törnrosasömn.... Citera
saltbjörkan Postat 18 september 2007 Författare Postat 18 september 2007 okej då va de tur jag kom på den tangken heheja de får vi hoppas att de börjar växa snart! har hittat något jag tycker liknar en svamp en orange en ska försöka ta en bra bild på den så ni proffs kan se vad det är =) just nu är jag bara lite orolig för hur jag skall göra med flytten över till de andra karet =S får min nya lägen het nu i början på nästa månad om jag har lite tur.men de ska nog gå bra får jag hoppas hadde tängt köpa 10kg död ls med så fort lönen kommer med! Citera
saltbjörkan Postat 23 september 2007 Författare Postat 23 september 2007 nu har det hänt lite saker i mitt förvarings kar! fick för mej att 15kg ls var rent för lite så jag körde iväg och köpte 20kg ls till så nu har jag 35kg borde räcka tycker ja?den sten som jag köpte nu var begangnad men i mycket bra sick i mina ögon inga glasrosor mm.men där imot så var där lite koraller som jag är lite osäker på namnen på, ni kanske vet vad de heter?har en fråga till villket foder rekomenderar ni till dem? och hur tar man bäst hand om dem? Citera
saltbjörkan Postat 8 oktober 2007 Författare Postat 8 oktober 2007 jaha nu har det hänt lite till min nya lägenhet får jag nästa helg så då ska mitt salt kar in =) men nu när jag hadde lite tid över så tängte jag vafan lika bra att försöka tillverka en moonlight...så här blev resultatet bler rigtigt bra, lyser upp fint i karet i ella fall det är ju de som räknas =) bild 1 bild 2 bild 3 Citera
saltbjörkan Postat 3 december 2007 Författare Postat 3 december 2007 hej igen. nu är det nog dags att upptatera min tråd lite =) nu har det hänt lite mer saker karet är flyttat och har nu varit igång ca två månader fick lite problem med nitrat låg på ca 100 i nitart och mina sniglar dog som flugor, men nu så har jag börjat med vodka metoden och fått ner mitt nitrat till 20 så nu behöver jag nog inte oroa mej för det i elle fall =) så nu har jag börjat köpa hem fler sniglar.hadde tängt jag skulle lägga upp några bilder nu i veckan så ni kan få se karet!Men jag har en fråga som ni kanske kan svara på? ska man damsuga bottnen och hur ofta ska man göra det i så fall? hur sköter mana sin sand botten bäst för att det inte ska bler massa ditrius eller va de nu heter?/Marcus Citera
Trilobite Postat 3 december 2007 Postat 3 december 2007 sandvändande gobys kanske kan vara bra - funkar finfint för mig. Citera
saltbjörkan Postat 6 januari 2008 Författare Postat 6 januari 2008 Nu kommer lite bilder på mitt kar får ingen bra skärpa på bilderna men men man ser ju lite i ella fall =) Citera
totto Postat 6 januari 2008 Postat 6 januari 2008 Fina bilder:smiley20: Hur länge har du haft din Chelmon rostratus? vad ger du den för foder? Citera
saltbjörkan Postat 6 januari 2008 Författare Postat 6 januari 2008 tack tack!jag har haft han i ca 2 månader nu!Jag ger den frys atema och fling foder! Citera
saltbjörkan Postat 6 januari 2008 Författare Postat 6 januari 2008 Glömde fråga en sak!Kan man hälla i mer sand nu i efterhand för att jag vill ha en tjockare botten? Citera
totto Postat 6 januari 2008 Postat 6 januari 2008 OK, hoppas rostratusen fortsätter å må bra, dem är riktigt fina.visst kan du hälla i mer sand nu men då skulle jag nog rekommendera dig att använda "levande" sand som redan har massor med microorganismer, så du slipper att få en massa alger;)jag hällde i sådan sand i mitt kar efter det hade varit igång 7 mån och det funkar perfekt. Citera
saltbjörkan Postat 6 januari 2008 Författare Postat 6 januari 2008 okej låter bra de är den sanden svår att få tag på eller kan jag hitta den i min djur affär? Citera
totto Postat 6 januari 2008 Postat 6 januari 2008 Jag köpte min av Ted i kungsbacka (Bioted Marine) men det finns säkert hos fler handlare Citera
saltbjörkan Postat 6 januari 2008 Författare Postat 6 januari 2008 okej låter bra =) så då är där massa vatten och grejor i den sanden då? Citera
saltbjörkan Postat 25 januari 2008 Författare Postat 25 januari 2008 idag så var jag iväg och köpte mej en anemone och en igelkott fisk =)men smart som man är så glömde jag fråga namnet på anemonen och säljaren visste inte så mycket om den, men fin är den i ella fall hehe Här är en bild! hadde vatt kul om någon kunnat berätta lite om den Citera
saltbjörkan Postat 25 januari 2008 Författare Postat 25 januari 2008 Oj glömde ju igelkottfisken hehe Citera
NephruruS Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 nice korall och väldigt fin fisk =) vart köpte du den? kollade själv på en likadan på korallfisken i onsdags:) Mvh Citera
saltbjörkan Postat 25 januari 2008 Författare Postat 25 januari 2008 Tack så mycket köpte fisken på fiske o fiskar i Malmö =) Citera
saltbjörkan Postat 29 januari 2008 Författare Postat 29 januari 2008 hej igen!Nu hadde jag tängt lägga upp vad jag har för invånare i karet varför vet jag ej men har inget att göra så här kommer min fina lista. /MarcusKorallerActinodiscus – Discosoma = mina skivisarLitophyton = mina trädLobophyllia sp = min sp rosa korallPachyclavularia = grön mattaRhodactis = SkvisarProtopalythoa spec = Grön koloni anemon FiskarAcanthrus nigrofuscus = min kirurg grå gul 1stAmphiprion percula = Mina klanfiskar (Nemo) 2stDascyllus aruanus = Mina Damsel fiskar svart vita 3stLysmata Amboinensis – Putsarräka 2stClibanarius Tricolor - Blåbenad Eremitkräfta 2stValencienna puellaris = Min sand vändare 1stwatchman goby = (Gul Goby ) 1st Citera
saltbjörkan Postat 29 januari 2008 Författare Postat 29 januari 2008 Oj de missa jag jag har ca 10 turbo sniglar men jag har haft problem med sniglar enna sen jag starta karet dom dör utan anledning alla mina värden är bra men dom dör en då kan ej fatta de! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.