Gå till innehåll

Filterstrumpa 100 micron


adddo

Rekommenderade inlägg

Tänkte ha dom på avrinningsröret nere i sumpen för att plocka detrius som skummaren inte hinner med.

Tycker jag låter som en bra idé och definitivt något jag hade testat om jag haft sump. Fast jag undrar också om 100 micron inte är för stort för de flesta partiklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag låter som en bra idé och definitivt något jag hade testat om jag haft sump. Fast jag undrar också om 100 micron inte är för stort för de flesta partiklar.

Tror du? Ja det är klart mindre skulle vara bättre om det går att få tag i, har sett att de flesta på RC verkar ha 100 micron, men finns det mindre så är väl det självklart bra? Trodde 100 var det minsta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du? Ja det är klart mindre skulle vara bättre om det går att få tag i, har sett att de flesta på RC verkar ha 100 micron, men finns det mindre så är väl det självklart bra? Trodde 100 var det minsta?

Ja jag har också sett det och det är ju möjligt att det även tar mindre partiklar när det börjar fastna större partiklar i det. Testa du 100 micron och se hur det går för det verka ju vara någon slags standard som säkert bygger på erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat 50 micron nålvävsfilter tror jag det heter vilket var för svårt att rengöra(detta filter tog så gott som allt). Har för tillfället 300 micron nylonväv vilket är lite för stort men lättare att rengöra. ska nu prova 100 micron nylonväv som ser mycket lovande ut då det på 300 micron fungerar rätt bra ändå.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Har nu en nylon (det är den som känns "plastig" va?) på 100 micron, men den kloggar igen sig på nolltid så det rinner över den. Kanske är jag som inte riktigt rengör den på rätt sätt.. Hur rengör ni era?

Ove, passar den där på en maxijet tro? Annars kan man ju ta en 0,5l petflaska med filtervadd i antar jag, men blir ju inte så snyggt med en flaska i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu en nylon (det är den som känns "plastig" va?) på 100 micron, men den kloggar igen sig på nolltid så det rinner över den. Kanske är jag som inte riktigt rengör den på rätt sätt.. Hur rengör ni era?

Ja jag har undrat det samma hur andra gör. Min är svår att göra rent men kränger den ut å in spolar den i duschen utan munstycke så trycket ofast är högre i duchen. Vänder filtret igen å gör så som innan till den är vit igen.

Tar en stund...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle behöva några sånnadär filterstrumpor med en "plastring" längst upp.

Ska ha en lite "box" i min sump där vattnet från avrinningen kommer ner, och jag tänkte ha ett "lock" i akryl med ett hål i passande storlek för dessa plastringar, så att det är smidigt att byta osv.

Någon som vet vart sådana finns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu idiotförklarade jag väl mig själv för jag såg att det fanns i länkarna i denna tråden.

Dock var 19 euro rätt saftigt pris, tänkte köpa 5 stycken så man har att byta med och inte behöva köra rengöring så ofta, men blir lite drygt att lägga ca 900 kr på några "strumpor"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle behöva några sånnadär filterstrumpor med en "plastring" längst upp.

Ska ha en lite "box" i min sump där vattnet från avrinningen kommer ner, och jag tänkte ha ett "lock" i akryl med ett hål i passande storlek för dessa plastringar, så att det är smidigt att byta osv.

Någon som vet vart sådana finns?

Ja det är sådana jag har. Köpte dom på Ersatzfilter Wonderbag S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag tycker det är bra vi kan tipsa varandra hur man gör denna hobby billigare och bättre kommer ett tips från mej.

Köpte själv 1.2 m2 100 micron duk ( ej nålfilterduk) från filtex. www.filtex.se för ungefär 300kr med frakt och allt. detta räcker till en jäkla massa filterpåsar man lätt kan sy själv i den storlek man tycker passar.

Nylontråd finns i sybutiken.

Mina filterpåsar som är ca 25cm långa och ca 12cm i diameter blir skitiga på ca 3 dagar. Rengöringen är enkel, vänd ut och in på det och spola under kranen.

Mvh Daniel.

Ps. Jag har olika micron på mina filter så jag kan byta till större storlek när jag kör tex aktivt kol i påsen. Detta då allt mitt returvatten som inte går in i skummaren kommer ner i påsen innan det hamnar i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...