Gå till innehåll

Har ni sett något vackrare? - Mike Leonard's (acropora nut)


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inte riktigt varför man ska jaga upp sig över andras åsikter?

Personligen så har jag inte hunnit kika så detaljerat på bilderna, men jag har inte lagt märke till några kalkalger eller prickar på rutorna. Jag skummade (akvarieterm? haha :) ) bara igenom texten och älskade att det var mkt bilder, fina bilder, ett fint akvarie (även om det i mina ögon inte är det bästa aquascapingen jag personligen sett), mycket trevlig teknik och allt :)

Sedan kan jag förstå om en del inte tycker att det föll dem i smaken. Och det känns som att hålla syra i vatten att kritisera andras åsikter här.. så då är det bätt att vara VIS (Vatten I Syra) och lägga locket på och låta dem som vill säga att det var fula rutor, dålig aquascaping och plottrigt få ha den åsikten ifred. Dem kanske tycker det utifrån sina referenser. Sen om det är "avundsjuka" eller inte låter jag vara osagt, det kan enbart DEM veta och känna om så är fallet.

Tycker vi ska återgå till att kommentera akvariet och inte gnälla och barskt kommentera andras åsikter om akvariet till 90% av denna tråd.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag förstår inte riktigt varför man ska jaga upp sig över andras åsikter?

Personligen så har jag inte hunnit kika så detaljerat på bilderna, men jag har inte lagt märke till några kalkalger eller prickar på rutorna. Jag skummade (akvarieterm? haha :) ) bara igenom texten och älskade att det var mkt bilder, fina bilder, ett fint akvarie (även om det i mina ögon inte är det bästa aquascapingen jag personligen sett), mycket trevlig teknik och allt :)

Sedan kan jag förstå om en del inte tycker att det föll dem i smaken. Och det känns som att hålla syra i vatten att kritisera andras åsikter här.. så då är det bätt att vara VIS (Vatten I Syra) och lägga locket på och låta dem som vill säga att det var fula rutor, dålig aquascaping och plottrigt få ha den åsikten ifred. Dem kanske tycker det utifrån sina referenser. Sen om det är "avundsjuka" eller inte låter jag vara osagt, det kan enbart DEM veta och känna om så är fallet.

Tycker vi ska återgå till att kommentera akvariet och inte gnälla och barskt kommentera andras åsikter om akvariet till 90% av denna tråd.

Mvh Fredrik

Det är rätt fredrik,vi återgår till tråden:

Jag har aldrig sett ett sånt fantastiskt akvarium!! Visst är aquascapingen lite trång..de tycker jag med...men vilken hälsa allt utstrålar!! Just Akvariets hälsa tycker jag är de viktigaste, invånarnas välmående, när man bedömer en burk ..o i de avseendet har jag aldrig sett nåt liknande.

Sen är de oerhört kul att läsa om tekniken mm...de finns bara en avigsida med sånt här...man vill uppgradera sitt eget system för att om möjligt nå samma höjder...men drömma kan man ju alltid.

de kan inte ha vart billigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt varför man ska jaga upp sig över andras åsikter?

Mvh Fredrik

Jag kunde inte uttryckt det bättre själv. Låt oss respektera varandra för att vi har olika åsikter.

Jag tycker att akvariet är mycket vackert att se på. Kaleidoskopet av färger är verkligen fantastiskt. Men jag tror inte att jag själv skulle vilja eftersträva just detta, risken är stor att ökat inte får något naturligt ställe att vila på, utan blir distraherad i blicken.

Men det är en fullt värdig TOTM! Kul att se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste svensken va sån besserwisser och inte kunna unna någon annan att han lyckats förbannat bra..utan istället haka upp sej på en skitsak som att de finns lite alger på rutan, vilka man kan skrapa bort på två sekunder! Typiskt den ogine svensken..

Trådskaparen kunde nog inte i sin vildaste fantasi drömma om att hans budskap skulle kunna vändas till "de ser för jävligt ut.."!

Är ditt akvarium lika fint kan jag bara gratulera. Du kanske har lite bilder du med..?

Jonas! Räkna till 10 och lugna ner dig lite. Jag sa i mitt första inlägg att karet var vackert men kalkalgerna på fram rutan ser för jäkligt ut och det står jag för, jag gillar rena framrutor så är det, en skitsak för dig men kanske inte för mig. Jag är inte avundsjuk på något kar varken i detta land eller någon utlänsk burk, mitt kar är tillräckligt bra. Det är skönt att se att SG håller samma nivå efter några månaders frånvaro, små barn som kastar sand på varandra och tjafsar, här ska man minsann inte ge någon kritik utan alla kar som visas upp måste bemötas med halleluja och tusen komplimanger, Jag har sett en handfull kar som jag personligen tycker är vackrare, Pwin här på SG har ett som är vackrare som ett exempel. Ja bilder på mitt kar? du har ju sett dem och kommenterat dem också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas! Räkna till 10 och lugna ner dig lite. Jag sa i mitt första inlägg att karet var vackert men kalkalgerna på fram rutan ser för jäkligt ut och det står jag för, jag gillar rena framrutor så är det, en skitsak för dig men kanske inte för mig. Jag är inte avundsjuk på något kar varken i detta land eller någon utlänsk burk, mitt kar är tillräckligt bra. Det är skönt att se att SG håller samma nivå efter några månaders frånvaro, små barn som kastar sand på varandra och tjafsar, här ska man minsann inte ge någon kritik utan alla kar som visas upp måste bemötas med halleluja och tusen komplimanger, Jag har sett en handfull kar som jag personligen tycker är vackrare, Pwin här på SG har ett som är vackrare som ett exempel. Ja bilder på mitt kar? du har ju sett dem och kommenterat dem också.

Var snäll o respektera de vargklo skrev och återgå till tråden som vi andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Har suttit nu rätt länge och läst igenom hela hans artikel. Riktigt intressant läsning för en som mig. Speciellt det med kirurger och kejsare och belysningen.

2. Eftersom jag sitter och fixar servrarna på jobbet blir det mycket dötid mellan sakerna jag gör när datorerna jobbar så jag har kikat igenom alla TOTM bak till 2005-nångång. Och det är hittills bara 2 st akvarier som bygger sin belysning på T5. Dem flesta har antingen uteslutande, eller 50/50 med MH. Ofta verkar det också vara Reeflux / XM - lampor och med Lumen Arc III - reflektorer. Intressant att så många TOTM använder just MH, när det talas så väldigt friskt om T5 hit och dit. Är det jänkarna som är så förtjusta i MH och vi i Sverige verkar tala varmt om T5 (iaf dem som hörs mycket) ? Eller är det att T5 är på väg, men inget akvarie har hunnit ikapp med T5 än motför akvarier med MH.

3. Varför i sjuttons gubbar måste jag gå och söka mig in på denna tråd genom att klicka runt bland forumen istället för att se denna tråd med alla andra trådar på sidan för inlägg sedan senaste besöket? Alla andra trådar som jag INTE skrivit i finns ju där :( Störande som få.

Ser fram emot nästa TOTM :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckeratt det finns mycket vackra saker i detta kar som många andra nämnt. Sedan tycker jaf det finns några kar här på SG som är grymma också. Personligen kan jag även njuta av ett nybörjar kar som har gått bra i några månader och få en njutning av det också. Nu kan man inte jämföra dessa på lika vilkor. Jag hoppas att andra är stolta över sina kar och Jörgen visar att han är det precis som jag är. Detta innebär inte att jag kan jämföra mig med Jörgen då han är mycket mer erfaren än vad jag är. Vi har alltså alla olika förutsättningar. Jag tycker att ni ska jämföra era kar med de visningskar som proffs har i Sverige exempelvis Kolmården och Skansen. Var stolta över det ni lyckats med och njut av andras samt ta inspiration av dem.

Fredrik!

Fråga 2 tror jag har att göra med att många har nu tankar kring T5 även om jag tror de flesta kör med MH. När många har tankar och funderingar genererar det fler frågor. Sedan kan det säkert vara en "mode grej" också. Tror hobbyn mår bra om att det finns exprimenten lusta.

Fråga 3. Du har tidigare haft problem med liknande detta. Tror det bara är Wrang eller möjligtvis Petrol som kan hjälpa dig med dessa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag sitter och fixar servrarna på jobbet blir det mycket dötid mellan sakerna jag gör när datorerna jobbar så jag har kikat igenom alla TOTM bak till 2005-nångång. Och det är hittills bara 2 st akvarier som bygger sin belysning på T5. Dem flesta har antingen uteslutande, eller 50/50 med MH. Ofta verkar det också vara Reeflux / XM - lampor och med Lumen Arc III - reflektorer. Intressant att så många TOTM använder just MH, när det talas så väldigt friskt om T5 hit och dit. Är det jänkarna som är så förtjusta i MH och vi i Sverige verkar tala varmt om T5 (iaf dem som hörs mycket) ? Eller är det att T5 är på väg, men inget akvarie har hunnit ikapp med T5 än motför akvarier med MH. :)

De flesta TOTM är Amerikanska kar och jag har pratat med en del amerikanska akvarister som är hänförda av Europeiska akvarium och de anser att vi ligger långt före dem i det mesta, T5 är klart större i Europa ännu och att akvarium med Mh skulle vara snyggare stämmer inte alls, man kan ju få lika fina resultat eller t.o.m bättre med T5 eftersom korallerna får ljus runt om och det bidrar till att de får färg runt om, med MH så blir de flesta acroporor t.ex bruna på ena sidan där de inte får lika mycket ljus. Här är ett grymt exempel på bara T5

http://www.hausriff.ch

DSC03073.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen: För att bara förklara lite det jag skrev sist i det du citerade så syftade det på "antalet användare" och inte på "snyggheten i akvariet" :)

Jag tycker det akvarie du visade bild på här är GRYMT fint! Helt sanslöst om jag får ta till sådana ord.

För att tråden inte ska barka iväg till en belysningstråd så försöker jag nog hejda mig lite i mina frågor; men vore det inte det optimala egentligen bli om man belyser akvariet med både T5 och MH som jag sett att en del gör?

Då kombinerar man det bästa från två världar så att säga. Eftersom spridningen av ljuset verkar vara viktig, så måste ju i så fall valet av reflektorer och placering av MH-armaturerna spela in rätt så mycket. Kombinerar man då det med T5 så bör man få en hyffsat bra spridning av ljuset? Dock inte lika "jämt" som man får med T5 då dessa oftast verkar placeras med jämna mellanrum över hela akvariet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen: För att bara förklara lite det jag skrev sist i det du citerade så syftade det på "antalet användare" och inte på "snyggheten i akvariet" :)

Jag tycker det akvarie du visade bild på här är GRYMT fint! Helt sanslöst om jag får ta till sådana ord.

För att tråden inte ska barka iväg till en belysningstråd så försöker jag nog hejda mig lite i mina frågor; men vore det inte det optimala egentligen bli om man belyser akvariet med både T5 och MH som jag sett att en del gör?

Då kombinerar man det bästa från två världar så att säga. Eftersom spridningen av ljuset verkar vara viktig, så måste ju i så fall valet av reflektorer och placering av MH-armaturerna spela in rätt så mycket. Kombinerar man då det med T5 så bör man få en hyffsat bra spridning av ljuset? Dock inte lika "jämt" som man får med T5 då dessa oftast verkar placeras med jämna mellanrum över hela akvariet :)

På nåt sätt tycker jag T5 ger mer färger o ett klarare o renare ljus på nåt sätt...blandar man med MHI så tar man bort mkt av detta...så jag är inte säker på att man blandar de bästa av två världar, utan kanske blandar istället de mindre bra av två världar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta TOTM är Amerikanska kar och jag har pratat med en del amerikanska akvarister som är hänförda av Europeiska akvarium och de anser att vi ligger långt före dem i det mesta, T5 är klart större i Europa ännu och att akvarium med Mh skulle vara snyggare stämmer inte alls, man kan ju få lika fina resultat eller t.o.m bättre med T5 eftersom korallerna får ljus runt om och det bidrar till att de får färg runt om, med MH så blir de flesta acroporor t.ex bruna på ena sidan där de inte får lika mycket ljus. Här är ett grymt exempel på bara T5

http://www.hausriff.ch

DSC03073.jpg

fantastiskt snyggt!!...jag kan nog hålla med om att denna luftigare inredning slår de akvarium vi diskuterat i trådens början...;), o så får jag lite bekräftelse att jag gjort "rätt" när jag denna gång valt enbart t5...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart ett otroligt vackert kar, långt övermina egna förväntningar över mitt eget kar..

men hade nog varit ännu vackrare om karet var lite störe och med lite mellanrum i Aquascapingen..

Tycker även att en hel del här på guiden håller lika hög kvalite på sina egna kar...

och finns även finare kar i sverige som inte visas upp.. vilket är trist och även fina kar i tråden som inte dyker upp i våran egen TOTM.

Hade varit kul om våra egna medlemmar hade tagit för sig lite mer med.. så även vi stolt kan visa upp de karen för andra..

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tröttnat mina kaktusar.Någon som är intresserad?

kaktusar är acroporor.

thore.kjellberg@telia.com

Vaddå?? Man kan väl aldrig bli trött på acro?

Om du nu ska göra dig av med några så finns alltid ett intresse hos mig, börjar ifs bli lite fullt i byttan nu, men kan säkert hitta ett par hål till tex staghorn, dom breder ju inte ut sig så mycket. Det dröjer nog ett par veckor innan jag har möjlighet att komma förbi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart ett otroligt vackert kar, långt övermina egna förväntningar över mitt eget kar..

men hade nog varit ännu vackrare om karet var lite störe och med lite mellanrum i Aquascapingen..

Tycker även att en hel del här på guiden håller lika hög kvalite på sina egna kar...

och finns även finare kar i sverige som inte visas upp.. vilket är trist och även fina kar i tråden som inte dyker upp i våran egen TOTM.

Hade varit kul om våra egna medlemmar hade tagit för sig lite mer med.. så även vi stolt kan visa upp de karen för andra..

Mvh,

Sunny

med risk att verka va född för medeltiden, men vad är TOTM, som alla skriver...????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett av dom finare karen som jag sett live e Jakens burk med bara mjukisar,knappar,skivisar och någon LPS och hans 6-7 elddvärgkejsare ,det e något som fler borde testa att inte bara trumma på som alla vi andra.Patrik

Jaken d e dags att skrapa rutorna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...