Gå till innehåll

ny fiskplanering - tacksam för feedback


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Jahapp!

Helt om hej och hå!

Nu har vi hemma diskuterat vilka fiskar vi skall ha -->igen<--, och det är nya direktiv som gäller! Både min fru och jag har ju alltid planerat in drakfiskar i karet, men så var vi förbi vår lokale handlare och satt och tittade på lite kryp på nätet. Det kändes lite som "kan vi ha så'na?" "Nej, de blir uppätna" "så'na då?" "de också..."

I slutänden sade min kloka fru "Varför skall vi ha drakar om vi inte kan ha något annat - du vill ju själv ha fisk du inte kan ha". Så nu efter att jag har varit benhård på drakeriet är det drakfritt som gäller - vi är båda akvariefreaks och jag vill satsa på något båda känner sig engagerade i. Det löser ju många problem i planeringen förstås!

Nu blir det ganska standard i akvariet, men det gör inget eftersom allt salt är helt nytt för oss!

Jag skulle gärna uppskatta kommentarer på fiskval, mängden fisk etc eftersom jag tidigare hade en rätt klar bild av inköpen. Nu är det rena vilda västern känns det som. :död:

Tankar jag har är:

räkor av olika kulörer (eftersom jag älskar räkor - jag har fortfarande hela kylen full med majonäs sedan förra kräftskivan)

4 Nemateleotris magnifica (de gillar tyvärr att hoppa ur karet har jag läst)

6 Pterapogon kauderni står också högt på listan.

5-6 Chromis viridis

Någon trevlig kirurg - kanske Paracanthurus hepatus (Anna tyckerer den ser ut som "en ful djäkla surfingbräda") eller Zebrasoma flavescens (Anna: "den ser helt korkad ut i fejset!") Båda kanske, men det blir kanske trångt?

Sedan är det arga hörnet:

Jag vill ju ha 2 Amphirion sebae-clowner. Tror ni det funkar, eller skall jag ta små A-ocellaris i stället?

Anna vill ha

ett par Dascyllus aruanus trerandig frökenfisk eller Dascyllus melanurus 4-randig. Jag är livrädd. Tror ni det fixar sig? Måste man ha fler för att de inte skall balla ur helt, eller är det kört? Jag är orolig bl a över N magnifican som ju skall vara lite klemig.

Typiskt. Men kul blir det ändå så klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp!

Helt om hej och hå!

Nu har vi hemma diskuterat vilka fiskar vi skall ha -->igen<--, och det är nya direktiv som gäller! Både min fru och jag har ju alltid planerat in drakfiskar i karet, men så var vi förbi vår lokale handlare och satt och tittade på lite kryp på nätet. Det kändes lite som "kan vi ha så'na?" "Nej, de blir uppätna" "så'na då?" "de också..."

I slutänden sade min kloka fru "Varför skall vi ha drakar om vi inte kan ha något annat - du vill ju själv ha fisk du inte kan ha". Så nu efter att jag har varit benhård på drakeriet är det drakfritt som gäller - vi är båda akvariefreaks och jag vill satsa på något båda känner sig engagerade i. Det löser ju många problem i planeringen förstås!

Nu blir det ganska standard i akvariet, men det gör inget eftersom allt salt är helt nytt för oss!

Jag skulle gärna uppskatta kommentarer på fiskval, mängden fisk etc eftersom jag tidigare hade en rätt klar bild av inköpen. Nu är det rena vilda västern känns det som. :död:

Tankar jag har är:

räkor av olika kulörer (eftersom jag älskar räkor - jag har fortfarande hela kylen full med majonäs sedan förra kräftskivan)

4 Nemateleotris magnifica (de gillar tyvärr att hoppa ur karet har jag läst)

6 Pterapogon kauderni står också högt på listan.

5-6 Chromis viridis

Någon trevlig kirurg - kanske Paracanthurus hepatus (Anna tyckerer den ser ut som "en ful djäkla surfingbräda") eller Zebrasoma flavescens (Anna: "den ser helt korkad ut i fejset!") Båda kanske, men det blir kanske trångt?

Sedan är det arga hörnet:

Jag vill ju ha 2 Amphirion sebae-clowner. Tror ni det funkar, eller skall jag ta små A-ocellaris i stället?

Anna vill ha

ett par Dascyllus aruanus trerandig frökenfisk eller Dascyllus melanurus 4-randig. Jag är livrädd. Tror ni det fixar sig? Måste man ha fler för att de inte skall balla ur helt, eller är det kört? Jag är orolig bl a över N magnifican som ju skall vara lite klemig.

Typiskt. Men kul blir det ändå så klart!

magnifican är svår, men "magnifik". trivs bäst om du köper ngr stycken=dyrt. Zebrazoma flavescens är betydligt bättre algätare än hepatusen...men om man tycker hepatusen är sanslöst snygg kan man ju ha båda...Clownerna funkar säkert. dascyllus har jag ingen erfarenhet av. chromis, härdig o lätt fisk.

ofta tycker jag när de gäller saltfisk, så är de svårt att planera på de sätt som man gör med sötvatten,,eftersom allt är så beroende av vad handlaren just för tillfället fått importerat, samt fiskens kondition o storlek. man går runt o tittar i affärerna, plötsligt fastnar man för nåt, o då kan man kolla upp de som finns att veta om denna fisk, o sen ev köpa den. ungefär så där brukar de nog bli för dom flesta efter ett tag. men de klart..vissa sorter har man nog klart för sej att man vill ha, o ständigt går o spanar efter. själv skulle jag inte kunna leva utan en centropyge loriculus, o sen är ju naso lituratus inte o leka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet inte jag hur stort karet är men magnifica slåss gärna om de är flera i trångt utrymme. (om du inte får tag på hona+hane, svårt att könsbestämma dock)

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=168

Kauderni, har du 6 kommer det förmodligen sluta med att den starkaste hanen tar en hona och har ihjäl resten.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=82

Chromis har tyvärr även de en fallenhet för att döda av de svagaste i gruppen tills ett fåtal starkare individer återstår. Beror ju såklart på storlek på stimmet o karet, ju större stim/kar desto bättre.

Sebae tycker jag personligen är skithäftiga och skulle välja dem före Occelaris trots att de kanske har ett häftigare temperament.

Frökenfiskar är ju ok så länge de är små generellt sett, men när de växer blir de elakare och kan göra så timida fiskar (magnifica, kauderni) håller sig gömda mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag föreslå nån form av anthias istället för chromis om man vill ha "stim" men det är ju oxå en smaksak.

Ang magnifican, se om du kan få tag i en hona o hane så borde det funka i ett precula, 4 st tror jag slutar med bråk. Svårt att könsbestämma som sagt, men generellt har väl honorna inte riktigt lika lång spets på ryggfenan.

Kauderni i percula, det sägs ju att det ända sättet att få ett par är att göra just så, ha i flera stycken o vänta tills dom har dödat varandra tills det återstår ett par. Trevligare kanske att försöka få tag i ett par från början då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnifican brukar kunna reglera in sitt kön om du köper två. Är det fler än två brukar bara det dominanta paret få visa sig. (Utom i oinredda affärskar där det inte finns något som är värt att hålla revir vid).

Men det bör går bra att ha decora + magnifica. Anthias skulle jag inte ha med magnifica eller decora. De är för störiga. Det bör gå att ha två par Banggai i ett 450. Jag har haft det utan större problem men i och för sig - mitt 294 cm långa kar är det för det mesta bara tre Banggairevir i. (Tio fiskar).

Det är ju lugna fiskar så jag skulle rekommendera occelaris eller någon av skunkclownerna som komplement. De brukar vara snällare än sebae.

Hepatus blir jättestor så till slut bör du nog byta bort den. Gula kirurger är ofta helgalna mot nyinsatta fiskar så den bör man nog sätta i sist.

Enligt min erfarenhet är Chromisen betydligt lugnare och snällare mot varandra om man matar flera gånger per dag och på oregelbundna tider.

Dascyllus är bara att glömma. De kommer att jaga ihjäl Banggaier och magnifica.

Det finns några Pomacentrus som inte är så galna av sig som borde kunna fungera i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en myt att anthias skulle vara så svåra. Såklart att en del sorters anthias kräver lite specialvård men tex squampinnis är knappast svårare än nån annan fisk, följ bara grundregeln att välja exemplar som ser friska ut, kolla gärna med butiken så att de äter ordentligt.

Som stig säger så måste ju även Chromis matas flera ggr om dagen för att de ska funka bra.

Kan tillägga att mina anthias mår utmärkt och får mat 2 ggr om dagen.

Säger Stig att man kan ha flera Kauderni i ett 400 liters så är det bara för mig att böja mig för det då han ju är en expert på dessa.

Angående magnifica tillsammans med Anthias så kan jag bara tala från min erfarenhet och den är att min magnifica alltid är ute o simmar trots mina 11 anthias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 3st små clowner ihop med mina 3 drakar. största clownen ca 6-7cm minsta ca 4cm, största drakaen ca 32cm. drakarna har inte taget någon av mina andra fiskar på ca 9-10mån. det ända som dom har tagit var en liten clown på 3cm. då bör ja tillägga att dom inte fått så mycket mat som dom borde ha fått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Anthias squamipinnis ihop med Chromis och magnifica + decora och litet annat i mitt stora.

Jag hade dem även i mitt 400 innan och tycker inte att de är ett br sällskap till de blygare fiskarna. Mina decora (det dominerande paret) är alltid framme men magnifica och Ptereleotris evides har smugit sig undan. De är i stort sett bara framme vid matning + skymning. De enda fiskar jag någon gång sett jaga dem är squamipinnisarna. Jag tycker inte heller att de är särskilt svåra. När de är nya behöver de mat flera gånger per dag men de lär sig att äta mer åt gången undan för undan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Anthias squamipinnis ihop med Chromis och magnifica + decora och litet annat i mitt stora.

Jag hade dem även i mitt 400 innan och tycker inte att de är ett br sällskap till de blygare fiskarna. Mina decora (det dominerande paret) är alltid framme men magnifica och Ptereleotris evides har smugit sig undan. De är i stort sett bara framme vid matning + skymning. De enda fiskar jag någon gång sett jaga dem är squamipinnisarna. Jag tycker inte heller att de är särskilt svåra. När de är nya behöver de mat flera gånger per dag men de lär sig att äta mer åt gången undan för undan.

Inga anthias alltså? då får det bli chromisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias!

Jag har en ett gäng kirurger (2 paletter, 2 flavecens och 1 scopas) samt totalt 5 clowner. Du får gärna komma förbi någon dag du jobbar lite längre och ta en titt. Mitt kar är 400 liter!

Åk och kolla in Jonas (Sillens) akvarium om du har tid, jag har sett det och det är sjukt fint. Om jag hade ett större kar, i storleken med ditt skulle jag satsa på kirurger. Ett tips är att köpa alla kirurger samtidigt, annars måste du introducera dem och böka vid varje inköp.

Klovner är diskuterbart, jag tror alla som håller på med saltvatten går igenom klovnfasen och det är fullt förståligt. Jag har precis som många andra tröttnat lite på mina klovner och skulle kunna ge bort två till dig om det inte vore för flickvännen som fortfarande är fäst vid dem.

Blir nog bra hur du en gör =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chromis = sill om ni frågar vad jag tycker, lite motsvarigheten till sötvattnets tetror. ha ha ha

Decora och magnifica är ju sjukt snygga. Vore jag dig skulle jag satsa på nano firrar i ditt kar, du som är kräft, räk och smådjursfanatiker. Då har man sällan problem med kompetibi....atet (hur fasiken stavas det?). Lite kul att ha små fiskar i ett stort kar, då skulle man värkligen få folk att fastna vid karet.

Har en plastflaska med skit/bottenslam som jag tänkte lämna hos dig, blev dock sjuk och har varit hemma hela jädra veckan (feber och hosta). Den har nu stått i badrummet sedan Söndag natt så frågan är om de lever så mycket i den nu?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...