Gå till innehåll

Hur många karantän vid många nya fiskar?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Som en del av er kanske redan vet så kommer jag att göra en roadtrip ned genom landet för att köpa på mig en del invånare till akvariet. I runda tal räknat så handlar det om minst 10+ kirurger och runtikring 50 nya invånare totalt (varav 20 är chromis och sen äre en del räkor och annat smått).

Hade tänkt sätta upp karantän för dessa. Frågan är hur många man rymmer i ett 420L akvarie? Ska man sätta ALLA fiskar där?

Har ett 420L + 106L att sätta upp som det är nu, men funderar även på att plocka ut min gamla sump och sätta upp den som ett tredje karantänsakvarie, eller är det bara onödigt?

Kan jag husera t.ex alla lägredjur + clowner i 106L och övrig fisk i 420L ?

Eller ska jag dela upp dem på 3 olika akvarier?

Det jag funderar på att köpa är:

Gula kirurger, Hepatuskirurger, några övriga kirurger (ev Xanthurum och någon annan intressant kirurg), Chromis, mandariner, clowner, magnifica m.m.

Vad har ni för tips hur jag skall gå tillväga på bästa sätt?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Storhandling på gång hör jag ;)

En tanke som dök upp bara.

10 kirurger och 20 chromis i ett nystartat 420 liters kar borde väl resultera i en helsikes massa nitrit med all mat som kommer gå åt?, och enligt min erfarenhet kan man behöva mata lite mer än vanligt i början för att få igång fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir storhandling ja :)

Jag tänkte använda i så fall all sten som jag har från min sump (25 kg) och kanske stoppa i min skummare som just nu står oanvänd. Vet iofs inte om det hjälper något?

Frågan är ju vad som är den bästa lösningen.

Tänkte jobba med nya sumpen medan jag har fiskarna i karantän och kollar läget med dem så att säga, kör UVC och annat..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska långt söderut så känner jag en som kan sälja en stor Naso vlamingii till dig:skrattar:

Ta du och sätt de stora firrarna i ett kar och de små i ett annat.

Glömm inte att flytta över UVt till karantänskaret med kirurgerna.

Om du skaffar en sohal eller clown kirurg (glömt latinska namnet på den) så kanske den ska gå med de små firrarna för att inte "rensa" i karantänskaret med kirurger.

Passa på att slänga ner den sunkigaste LSn med alger på så slår du två flugor i en smäll (själv har jag ett litet kar ståense med tillväxt på caulerpa mm till mina kirurger).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol: Har tyvärr inga alger på nån sunkig sten :) Mina kirurger rensar det duktigt. I sumpen har jag dock massa olika macroalger som jag inte vill bli av med, så i nåt kar så blir det sten utan kirurger iaf ;)

Jag är främst ute efter Xanthurum och Sohal när det gäller större fiskar. Eventuellt även Achilles.

UVCt kommer gå där hepatus går.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående achilles, vet inte hur mycket du läst om denna fisk, men det är en mkt svår kirurg med höga krav, dock även den snyggaste saltvattensfisken om du frågar mig ;)

kraftig skummning, syrerikt vatten med hög kvalite och mycket/extremt hög cirkulation krävs för achilles.

Vet inte vart jag ville komma med detta, jag har inte haft någon själv men hoppas på att få det rätta förutsättningarna för en i mitt kommande akvarium framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst på en hel del om Achilles och jag vet det är en problemfisk som lätt får prick och som sällan klarar sig, men OM/NÄr den väl gör det så är den väl värd att få stoltsera i akvariet :D Så sjukt snygg!

Men det är även därför som jag skrev "eventuellt" en Achilles ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, jag tycker inte du borde tveka angående Achilles.. tycker ditt kar passar in rätt bra på kraven och vet att många kört med denna kirurg i kar ca 1000 liter mindre än ditt, kanske introducera den lite före de andra fiskarna så den får tid att andas bara...

Annars önskar jag dig lycka till med med storköpet, hmm räcker det inte med att fiskarna gått i karantän hos handlaren ? så många nya kirurger i ett 420 efter en andra flytt osv lär väl stressa dem rätt måttligt ? o värdena lär väl svänga rätt bra i karet med dessutom osv ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst på en hel del om Achilles och jag vet det är en problemfisk som lätt får prick och som sällan klarar sig, men OM/NÄr den väl gör det så är den väl värd att få stoltsera i akvariet :D Så sjukt snygg!

Men det är även därför som jag skrev "eventuellt" en Achilles ;)

Mkt svår...uv ljus är nog att föredra, men ändå ingen garanti. jag har tatt livet av ett par stycke såklart...

karantän tror jag inte gör så mkt nytta...sjukdomen beror inte på att fisken är sjuk från början utan att den stress den utsätts för gör att den blir mer emottaglig för cryptocarion som alltid finns lite i vattnet, (en sk opportunistisk infektion), dvs även med karantän så löper du sen ungeför samma risk att få vita prick i huvudkaret.

men...om du gillar fisken...chansa!! de skulle jag gjort...de kan ju gå..o isåfall är du Norrlands lyckligaste människa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Xantharum har en benägenhet att få prick så snart jag doppar i en ny invånare i karet, av någon anledning. Det blir väl kanske ett stressögonblick, men jag känner mig "säker" med både UV-C, putsarräkor och vitlöksbestyckat foder. Det har försvunnit på ett par dagar, så det känns rätt bagatellartat när man "vet" att det försvinner...

Fisken ser inte ut att må dåligt heller, så jag brukar heller aldrig bli orolig för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet är det väl nästan bara Veliferum och Scopas som inte blir drabbade... Samtidigt så klarar sig alla kirurger sig bra under detta insjukningsögonblick ifall man ser till att inte stressa dom och man ser till att dom är välmående och i BRA form innan dom får flytta. Rund om magen ska dom va! :-)

Har en teori om att sänkt belysning under ett par dagar och att man koppar in dom långsamt, allt för att undvika onödig stress, borde göra att dom har bättre förutsättningar. Prick kommer dom i princip garanterat att få, så det gäller bara att få dom att börja äta så fort det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det intressanta är att ingen av mina kirurger (5 st nu totalt) som jag satt i akvariet har fått prick.

Jag har haft som regel att alltid koppa i fiskarna rätt så långsamt under natten när det är mörkt och släckt i akvariet. Hittills har det gått riktigt bra, baske mig.

Frågan är om jag ska skippa karantän helt kanske? Och istället satsa på att få igång skummaren i systemet istället?

Göra ett 20%igt vattenbyte nu och fylla upp och sätta igång skummaren, även om jag riskerar att akvariet läcker över igen om returpumpen står still 2 timmar.

Funderar på om jag även ska hänga på något skynke sen på sidorna på akvariet så dem bara har framsidan att "se ut" genom när jag introducerar fisken första veckan? Hmm..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju vart man får tag på en Achilles? :)

Har för mig att ciklidhuset har haft en inne tidigare..

Frågan är om jag då ska köra kirurgerna i ett 400L-kar och chromisarna i ett 300L - kar och köra så i någon vecka?

Mvh Fredrik

bengt Holm har en mkt fin o praktfull achilles...ligger ju ett stenkast från ted dit du ska snart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det intressanta är att ingen av mina kirurger (5 st nu totalt) som jag satt i akvariet har fått prick.

Jag har haft som regel att alltid koppa i fiskarna rätt så långsamt under natten när det är mörkt och släckt i akvariet. Hittills har det gått riktigt bra, baske mig.

Frågan är om jag ska skippa karantän helt kanske? Och istället satsa på att få igång skummaren i systemet istället?

Göra ett 20%igt vattenbyte nu och fylla upp och sätta igång skummaren, även om jag riskerar att akvariet läcker över igen om returpumpen står still 2 timmar.

Funderar på om jag även ska hänga på något skynke sen på sidorna på akvariet så dem bara har framsidan att "se ut" genom när jag introducerar fisken första veckan? Hmm..

Mvh Fredrik

fredrik..jag tror inte du behöver göra allt de där...tyvärr e de nog lite så med acanthurusarterna, att går de så går de...I dom allra flesta akvarium är vattenvärdena perfekta avseende nitrit o allt de där, man koppar in etc...men acanthurus får ofta vita prick ändå... de allra viktigaste är att få 1) ett fint ex från början (de har bengt holm) sam 2)köra UV o 3) se till att dom kommer igång att äta snabbt, med mkt grönfoder. De är dom tre saker jag tror är viktigast.

Sen tror jag rent generellt att du skall handla betydligt färre fiskar än du skrev i början...risken e annars att du förlorar dem allihop. Lycka till...du har en spännande resa framför dej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va roligt, jag har fått 2 st svar.. och 0 mail )=

Den här prenumerationsfunktionen är verkligen svajig.

Ja, du får gärna kolla upp vad han ska ha och om den går reservera :)

Är det en handlare? Vilken butik i så fall?

Har ett 20w deltec UVC, så det är inte mkt att hurra för tyvärr =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på en sak när det gäller inkoppning.

Du ska köra ganska så långt och firrarna får vara länge i påsarna.

Tror det var Lasse i någon tråd som förklarade att om amoniakvärdena blir höga under transporten så ska fiskarna slängas i direkt utan inkoppning pga att annars finns risk för nitrat förgiftning (pga Pht sjunker(?)).

Hoppas här är någon kunnig som kan rätta till vad jag skrev (vilka värden som påverkas).

Ville lyfta tankarna så att du inte gör en flera timmar lång inkoppning och fiskarna dör pga nitratshock (eller vad det var).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol: Det stämmer bra det du säger. Vi har drabbats av det för 2 år sen när vi koppade i fisk. PHt i vattnet har jag för mig det var som sjönk och när vi koppade i dem i våra malawiakvarier så var PHt kanske 8.5 och så frigjordes massa ammoniak/ammonium (vilket det nu var) som gjorde att fiskarna dog av ammoniakförgiftning.

Så ifjol så tog vi alla fiskar, ställde ned påsarna i akvariet, lät temperaturen bli "lika" i både påse och akvarie och sen ut med fisken rakt i mörkret. Inget dödsfall hos någon av oss 9 som koppade i med den metoden :)

Så något sådant lär det bli i år med, även om jag nu har saltvattensfisk.

Går ju kolla PHt i varje påse (och salinitet), men det lär ju stressa fisken också och om jag har mängder med påsar så lär det ju bli knasigt mkt tid som det kommer ta =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...