Gå till innehåll

Jallajallas drömbygge i Nacka


Jallajalla

Rekommenderade inlägg

Rördragning för sumpsystem i källaren

Hej alla,

Här kommer ytterligare en nykomling på forumet drällandes med korkade (men förhoppningsvis väl befogade) frågor... :smiley9:

Först kort presentation: Jag har sysslat med akvarier i princip hela mitt liv, utom de perioder då boendet inte tillåtit det, men hittills bara haft sötvattenburkar av en massa olika slag och storlekar. Har dock ända sedan ungdomen närt en dröm om att en gång "bygga ett riktigt fett saltkar och sedan spika dit ett hus runt det". :ler:

Well, den drömmen är nu äntligen på väg att materialiseras då vi precis köpt en tomt och börjat planera vad vi ska ställa för kåk på den. Riktigt så extremt som att anpassa huset efter akvariet lär det nu inte bli tyvärr, utan ett uns av realism måste man också ha.

Själva byggandet av kåken lär inte starta förrän framåt vårkanten, och akvariebygget någon gång efter inflyttning i slutet av 2008. Dock tänkte jag försöka fundera ut så mycket som möjligt av det praktiska kring var karet och all relaterad teknik skall placeras redan i samband med att vi ritar upp hur huset ska se ut för att inte begränsa mig onödigt mycket senare. (Detta ska vara klart inom några veckor.)

Läget just nu är att jag efter en massa velande kommit fram till att burken, som blir någonstans i storleksordningen 1200-1800 liter skulle jag tro, ska stå i vardagsrummet på "övervåningen" eller egentligen huvudvåningen eftersom vi bygger ett souterränghus, då det är där vi kommer att få mest glädje av den. Den kommer att stå som "rumsavdelare" med max en kortände mot en vägg, så allt måste se snyggt ut från i princip alla håll. I princip är det möjligt att bygga en bänk som döljer sumpanläggning osv, men för att dels få det hela så tyst som möjligt, dels så "lättmeckat" som möjligt och dels möjliggöra automatiseringslösningar via direkt tillgång på vatten och avlopp där sumpgrejerna står så skulle jag helst vilja trycka ner allt som går på souterrängvåningen under vilket jag genom idogt surfande har förstått är klart möjligt.

Tänkte då se till att lämpliga rör och el etc byggs in i väggar/bjälklag redan från början så att jag slipper borra och dona senare.

:smiley24: Nu till problemet äntligen: Det tilltänkta utrymmet där jag vill bygga sumpen etc ligger inte rakt under karet, utan snett under detsamma och är i princip förrådsutrymmet under trappan (180-graders svängd sak) vilken jag tänkte utrusta med golvbrunn, vattenkranar, våtrumsskydd av ngt slag etc. I och med detta krävs att jag drar rören från karet ned till sumprummet vertikalt i en vägg för att komma ned på rätt nivå (kanske ca 0,5-1,0 meters fallhöjd gissar jag beroende på ditt och datt), men också delvis horisontellt: 1: en liten snutt på max 0,5 m från standpipen och "in i väggen", och 2: En bit när det kommer ut ur väggen på den undre våningen.

Den potentiella haken här som jag ser det är del 2. Helst skulle jag vilja ha sumpen placerad direkt vid den vägg där röret förs igenom, dvs den horisontella delen här skulle bara bli 2-3 dm lång. Det skulle dock krävas att den planerade trappan "vänds" så att den höga delen av utrymmet under den kommer närmast mot akvariet, och inte som nu är planerat, att trappan ansluter till undervåningen närmast akvariet. Denna operation är INTE populär hos frun... det var något om "balans i huset" och liknande tror jag... :smiley18:

:?: Med andra ord så är nu risken att jag även behöver dra rören horisontellt (eller nästan horisontellt) en bra bit inne i väggen eller utanför/längs densamma för att komma fram till den del av utrymmet som inte höjdbegränsas så mycket av trappan, och jag är högst osäker på om detta är en OK eller en fullständigt vanvettig idé i sammanhanget? Löper man t.ex. risk för oönskade tryck- och bubbeleffekter i rören om man gör så här, eller kan man hantera det genom en välkonstruerad och väljusterad standpipe/durso/ytavrinningsbox samt dito välordnat utlopp i sumpänden??? :?:

Vore ytterst tacksam om någon kunnig person ville kommentera detta och gärna påpeka ev andra faktorer jag borde tänka på i samband med ovanstående placering av sumpsystemet. (Jag är medveten om att det ställer en del krav på returpump osv att ha detta en våning ner.)

Stort tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Välkommen! Håller med Jimmy, bör inte vara några större problem att dra rör horisontellt.

Däremot vill jag påpeka att ett akvarie i storleken 1800 liter förmodligen väger med vatten sten o allt runt 2500 kilo. Så var väldigt noga med att våningen under har extra bärhjälp mot golvet som karet ska stå på. Vore trist om allt kraschar genom golvet i det nybyggda huset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för svaren. Ang vikten så är just det en av huvudorsakerna till att jag vill ha grunderna för placeringen av allting utklarade redan på ritningsstadiet. Tänker m.a.o. se till att burken står på en bärande konstruktion i undervåningen, och den kommer inte dit utan att jag säger till husfirman om det (och pröjsar för det...). :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig,

Ajaj, sån't ja... Man är van vid att det inte växer så mycket i mörklagda sötvattensrör och slangar - blir mest lite avlagringar som kan spolas ur. Sen har jag aldrig haft i närheten av så här långa doningar tidigare så klart.

Hur skulle man normalt sett rensa bort kalkrörsmaskar etc om man har kortare rör som är lätt åtkomliga? Måste man riva isär hela klabbet och "skrapa" ur dem eller är det teoretiskt möjligt att t.ex. tryckvattenspola eller liknande? Är starka (säkert jättegiftiga och jätteförbjudna) kemikalier som fräser bort allt organiskt i rören ett alternativ? :jävul:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Offentliga akvarier skrapar ur kalkrörmaskar och sådant. Jag skulle tro att de flesta hemmaakvarister upp eller nedgraderar. Det är inte många hemmakar som stått mer än fem år utan ombyggnader. Man kan ju ha kranar och kopplingar så att man kan koppla ur de långa rören ur systemen. Sedan kan man fylla rören med mycket utspädd saltsyra och släppa ut koldioxidgasen som bildas för att sedan spola ur dem med sötvatten. Kopplingarna vid karet och sumpen får man skrapa ur för hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, verkar hyfsat hanterbart utan att riva väggen... Kopplingar och kranar planerar jag att ha under alla omständigheter; måste då bara tänka till så att en dylik syraspolning kan genomföras hyfsat smidigt och miljövänligt/säkert. Vilken koncentrationsgrad på saltsyran tror du krävs för att den fortfarande skall bita på kritterna? (Alltför länge sedan jag pysslade med några teoretiska kemiberäkningar för att jag ska ha någon känsla för detta själv och dessutom misstänker jag att den praktiska erfarenhet som finns här på forumet ändå skulle klå sådana.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan välkommen . jo ang saltsyra så späder jag det så mycke som 1dl på 20dl vatten till akvariet eller du tar avkalknings medel till kaffekokare . blanda inte syran som vi gör på jobb ren syra direkt luktar som fan men rensar såren på fingrarna direkt o dom är läkta dagen efter . eller prova på en liten bit så ser du om det ryker då är det bra blandning . mvh drakfisk (murare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Tack för svaren tidigare. Här ett par nya frågor:

  • Vårt vardagsrum där akvariet är tänkt att stå kommer att vara tämligen ljust tack vare flera stora fönster i söder- och västerläge. Det är troligt att en del direkt solljus kommer att kunna komma åt karet på senare delen av dagen. Som sötvattensakvarist är detta inget man önskar så klart, men jag tycker mig förstå att ett saltiskar med bra vattenvärden klarar av detta på ett helt annat sätt utan att det blir algsoppa t.ex.
    :?: Tacksam för kommentarer kring om detta är rätt uppfattat.

  • :?: Finns det någon anledning att ge sig på att försöka få till någon form av golvavlopp direkt under karet, t.ex. som säkerhet mot eventuell överfyllnad (ifall utloppsrören skulle sätta igen av någon anledning kanske) eller ifall det onämnbara - sprucket akvarium - skulle inträffa? I teknikrummet på undervåningen där sumpen är tänkt att stå kommer jag definitivt att ha våtrumsgolv + golvbrunn, men att trycka in en sådan i vardagsrummet under akvarieställningen är inte lika självklart som ni förstår och skulle i så fall behöva starka skäl som jag själv inte kan se i dagsläget.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom sumpen inte ska vara under akvariet så ser jag ingen anledning till att göra en golvbrunn där.

Men där sumpen står skulle jag som du säger absolut göra en golvbrunn då det lätt blir endel skvätt och sölande.

jag skulle nog även försöka få in ett litet handfat och en kran i "teknikrummet"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kran kommer det alla gånger att bli - måste ju kunna skölja och slabba, samt fixa osmosvatten enkelt. :nöjd:

Får se huruvida det blir en vask av något slag också; har en känsla av att utrymmet blir tajt, men det får bli finlirsplanering senare...

PS. Har förstått att man blir tungt mobbad på den här sajten om man inte frekvent postar bilder på vad man håller på med, så härmed lovar jag officiellt att betala för alla goda råd in natura, eeh, ja, alltså med så naturliga bilder som möjligt av allt möjligt som avlägset kan tänkas ha med mitt projekt att göra. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kran kommer det alla gånger att bli - måste ju kunna skölja och slabba, samt fixa osmosvatten enkelt. :nöjd:

Får se huruvida det blir en vask av något slag också; har en känsla av att utrymmet blir tajt, men det får bli finlirsplanering senare...

PS. Har förstått att man blir tungt mobbad på den här sajten om man inte frekvent postar bilder på vad man håller på med, så härmed lovar jag officiellt att betala för alla goda råd in natura, eeh, ja, alltså med så naturliga bilder som möjligt av allt möjligt som avlägset kan tänkas ha med mitt projekt att göra. :ler:

Det löftet kommer vi att kräva in, var så säker :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm här skall ingen mobbas utan alla är välkomna till sidan oavsett om man har bilder eller inte!

Jag tror deffenetivt att det komemr funka med ett sumprum under trappan utan att flytta undan å planera om. För att underlätta med rengöring etc som stig skriver så drar man helt enkelt en unionskoppling så man kan plocka isär det hela.

några dagar utan retur från sump eller ner till sumpen har ingen skada på karet.

Kolla in denna tråden Snyggt uppbyggda rum med sumpar & övrig teknik.... så hittar du lite gott hur man kan bygga in sig med sitt sumprum.

Har du någon länk till hustillverkarn ni skall ha är lika intressant tycker jag som själva karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för välkomnandet och för kanonbra länk Christian! Mycket inspirerande där - nästan kusligt snyggt i vissa fall...

Ang husleverantör så har vi inte valt firma ännu. Har gjort grovdesignen av huset och pratar med några olika leverantörer kring hur de jobbar och vilka specialtrick de kan tänkas ha när de bygger. Väntar nu också på att få in offerter från dem; hoppas välja leverantör inom 2-3 veckor för att sedan gå vidare med mer detaljerad design, bygglov osv. Får be att få återkomma med mer info senare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ska vi se om jag lyckas med bedriften att bifoga min första bild också... :snurrig:

Om allt går som det ska så bör ni här kunna se en preliminär skiss på planlösningen i den del av huset där akvariet och teknikrummet är tänkta att placeras. OBS: Har bara höftat till storleken på karet och sumpen i denna bild.

Huvudvåning/övervåning överst (huvudentrén skymtar i högerkanten) och souterrängvåningen underst. Som ni ser så skapar vi "nästan" det ev framtida rummet redan nu genom att dela av vardagsrummet med akvariet. Tänker oss en mys-, läs- och fiskbeskådarhörna längst upp. :nöjd:

Eftersom jag troligen inte vill strula runt med golvbeläggningen i vardagsrummet så tror jag att rördragningen från karet kommer att ske med en genomföring i väggen, där det viker 90 grader nedåt någon/några decimeter till bjälklaget (typ golvet alltså) varvid de sedan leds horisontellt (hoppas på liiiite fall, men vågar inte lite 100 på det) bort till förrådet under trappan som alltså ska bli teknikrum. Där får de dyka 90 grader nedåt i väggen igen kort, för att sedan snabbt vika 90 igen och magiskt ploppa fram i horisontalriktning högt upp på väggen inne i förrådet. Därifrån kan jag sedan meka och koppla av hjärtans lust när jag designat färdigt hur sump etc ska se ut och fungera.

Motsvarande mekarmöjlighet gäller i akvarieänden när jag bestämt hur avrinning etc ska se ut.

Har medvetet lämnat lite plats mellan akvariet och väggen för att kunna dra ev rör, slangar och kablar upp och ned där där det är enkelt att gömma dem bakom någon sorts luckor eller paneler.

Vad ska nu dras inne i väggar och bjälklag??? Tja, preliminärt tänker jag så här:

  • 2 st feta PVC-rör (fetare än typisk standpipe för att kompensera för att en lång bit inte har något fall inne i bjälklaget). Ett till avrinning till sump, och ett extra som jag kan leda till golvbrunnen i teknikrummet och så att jag alltså fixar mig själv ett litet fattigmansavlopp uppe vid karet ifall jag behöver leka med hävertar etc. Alternativt kan det bli ett reservrör att byta till ifall ordinarie rör skulle sätta igen eller paja...
  • 2 st lagom kraftiga PVC-rör för dubbla returpumpar. Äger redan en Eheim 1262 och tänkte preliminärt trycka dit en likadan till. (Har inte räknat på det hela än, så vet inte om pumpkapaciteten räcker med tanke på höjdskillnad etc...)
  • Eventuellt något eller några elrör. Beror på hur jag planerar och placerar apparater och styrdon, men jag lär ju vilja ha styrningen av de flesta prylarna placerad i teknikrummet, och det vore ju smutt att kunna sköta även styrning av belysning och cirkulationspumpar från samma ställe. Osäker på hur smidigt det blir att genomföra dock. Inte helt färdigtänkt här ännu... :smiley22:

Som vanligt: Kommentarer emottages tacksamt! :)

post-3386-144689144641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som slår mig när jag kikar på ritningen är att det kanske räckt men en klassisk sump under akvariet? Du har kök (avlopp) i närheten av karet så det kanske är enklare att låta bli att dra rör till undervåningen (fast inte hälften så coolt!). Då blir det ett par femmor över till att lägga på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm... du har nog rätt i att det nog egentligen räcker med en traditionell lösning... Men, förutom coolhetsfaktorn så ser jag dessa konkreta skäl till att lägga det mesta av tekniken där nere:

  1. Mindre risk för störande ljud i vardagsrummet från brummande och plaskande pryttlar - låg WAF på sån't. :smiley18:
  2. Lättare att automatisera olika saker, typ automatisk osmosvattenpåfyllning mm (kommer ju kunna ha osmosen direkt i anslutning till sumpen där nere, men knappast i vardagsrummet).
  3. Så fort det ska mekas med teknik och inställningar - allt annat än själva karet - så är jag och allt slask och alla prylar helt utom synhåll och det behövs inte slabbas runt och stökas till i vardagsrummet. Återigen viktigt för god WAF.

Sen tänkte jag att det också ger bättre möjligheter att lägga till mer jox eller bygga om senare om det behövs osv.

I ärlighetens namn så VILL jag nog väldigt gärna bygga så här om det inte är helt knasigt också... :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Håller med till fullo är oxså ljud allergiker. Bort med "skiten" å 2 rör ner/upp

63mm ner å ett 32 upp

tipps på retur pump Laguna powerjet 6000 free-flow

2. Litar ej på Automatisk osmospåfyllare OM man säger OM det hela hänger sig då man är borta så har man snart ett sötvattensakvarium ;) Var inne på detta först oxså men nu så räcker det med en separat sötvattens/osmos tank

3. En el nich uppifrån akvariet ner till teknik rummet där du drar alla ledningar ner dit för att kunna stänga av pumpar etc både nere i källarn och uppe vid karet. Kolla på Vargklo´s bygge och elsyrdosa vid akvariet

WAF= ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

petrol & wrang:

1: Tack för bra tips; lägger detta till de växande listorna av referensläsning och potentiella prylar att köpa. :ler:

2: OK, ska ta mig en funderare till på detta då. Har ingen känsla för hur stor hängningsrisken är, men bara att den finns är ju rätt scary...

3: Ska spana och bli inspirerad. :ler:

WAF = Wife Acceptance Factor :smiley5: Viktigt begrepp inom IT och hemelektronik. Har även noterat att den spelar stooor roll inom diverse vattenrelaterade hobbysar...

/Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...