Gå till innehåll

Spooky´s första salt - "In wall"


Spooky

Rekommenderade inlägg

Då har man varit tyst länge nog. Jag har snokat runt i detta utmärkta forum i några månader nu men har inte gjort ett enda inlägg, mest pga att man har mycket och lära och kanske inte så mycket att tillföra än.

Men nu så är det dags. Har ett 375-liters ramakvarie som nu ska bli salt.

Projektet är att det ska stå i ett gatt i gillestugan, där det då ska byggas en vägg så att det

blir som ett väggakvarie.

Tekniken blir bla följande:

112 liters sump

Picobello Osmos

Cirkulation 3 st Tunze Nano 6025

Aqua Medic skummare Turboflotor Multi SL

Returpump Ocean Runner 3500

Ljuset blir någon ramp med 2 st 150W HQI (kommer senare)

Lite frågor då. Jag slaktade min gamla bänk, som bar gjord enbart av mdf-skivor, för att använda

topp- och bottenskiva, har sedan byggt ramen till bänken men jag är osäker om jag har gjort den

för hög. Jag vill iofs få upp karet en bit men som det är nu så hamnar botten på karet ca en meter

upp från golvet. Blir det för högt tror ni?

Bänken:

post-3344-14468914470708_thumb.jpg

Sen en fråga angående sumpen, som då är på 112 liter (80*40*35), ska man satsa på att bara ha

teknikdel och returdel eller ska man klämma in ett refugium?

Vet ju att ni gillar bilder så här kommer ett par st på tankgenomföringen:

post-3344-14468914470896_thumb.jpg

post-3344-14468914471121_thumb.jpg

post-3344-14468914471301_thumb.jpg

Nu är man igång iallafall. Ska bli riktigt roligt detta.

/Jesper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul med ett nytt bygge, och kul att du hör av dig på forumet! :)

Vad gäller höjden över golvet så är det helt en smakfråga. Det beror bl.a. på om du kommer att ha soffor mm i nära anslutning som är låga, eller om betraktningsvinkeln blir mer från stående höjd. Jag har själv låga sittmöbler, och då passar mina 72 cm från golvet bra. En meter skulle kanske vara lagom om man mestadels står och ser in eller sitter på en pall eller så. I vilket fall som helst kommer du nog inte att ångra att du får gott om plats höjdmässigt i sumputrymmet, det är bara bra att ha.

Jag har själv experimenterat med refugium, men tröttnade på det efter ett tag. Fundera på om du i sådana fall bygger modulärt, dvs med flera tankar i sumputrymmet så att du kan plocka bort refugiet och ersätta det med någon annan teknisk pryl en dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill iofs få upp karet en bit men som det är nu så hamnar botten på karet ca en meter

upp från golvet. Blir det för högt tror ni?

Välommen till SG. Min bänk är 85 hög. Nu blir det ingen nästa gång för mig men om så varit fallet så hade jag gjort den högre, så jag tycker att ca 1 meter är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för välkomnandet!!

Ok, då kör jag nog vidare med bänken. Man kommer nästan uteslutande att se det från stående

perspektiv så det blir nog bra.

Tror jag skippar refugiumet så länge då, kan ju alltid få dit ett senare som sagt.

Kommer att ha väldigt gott om plats för tekniken, både i bänken och vid sidorna eftersom inget kommer att synas då det ska bli en vägg framför hela kalaset. Blir knappt en meter på varje sida.

Gott om plats mao.

/Jesper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då var det dags för en liten uppdatering. Jag har kommit en bit på vägen, men det får ta sin

tid det här, skyndar långsamt.

Åkte till Göteborg förra fredagen och hämtade drygt 50 kg levande sten. Såg fin ut i mina

nybörjarögon iallafall.

post-3344-14468914551247_thumb.jpg

post-3344-1446891455145_thumb.jpg

Ursäkta bildkvaliten........tagen med mobilen :smiley9:

Har sett något på stenen som jag tror kan vara en glasros........

post-3344-14468914551852_thumb.jpg

Stenen ligger i ett annat kar så länge med cirkulation och skummare igång. Det borde ju snabba på

uppstarten senare.

Har även fått bänken i stort sett färdig, karet står på plats med sumpen under. Nu kan man börja

på rördragningen.

post-3344-14468914552244_thumb.jpg

Det har även blivit ett hål in till pannrummet för vatten och avlopp. Ska verkligen försöka göra

det så enkelt för mig som möjligt från början.

Imorgon får man leka rörokare ;)

Känns som att det tar sig sakta men säkert.

post-3344-1446891455163_thumb.jpg

post-3344-14468914552047_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags för en liten uppdatering. Jag har kommit en bit på vägen, men det får ta sin

tid det här, skyndar långsamt.

Åkte till Göteborg förra fredagen och hämtade drygt 50 kg levande sten. Såg fin ut i mina

nybörjarögon iallafall.

[ATTACH]17365[/ATTACH]

[ATTACH]17366[/ATTACH]

Ursäkta bildkvaliten........tagen med mobilen :smiley9:

Har sett något på stenen som jag tror kan vara en glasros........

[ATTACH]17367[/ATTACH] [ATTACH]17368[/ATTACH]

Stenen ligger i ett annat kar så länge med cirkulation och skummare igång. Det borde ju snabba på

uppstarten senare.

Har även fått bänken i stort sett färdig, karet står på plats med sumpen under. Nu kan man börja

på rördragningen.

[ATTACH]17369[/ATTACH] [ATTACH]17370[/ATTACH]

Det har även blivit ett hål in till pannrummet för vatten och avlopp. Ska verkligen försöka göra

det så enkelt för mig som möjligt från början.

Imorgon får man leka rörokare ;)

Känns som att det tar sig sakta men säkert.

Snyggt! Jepp det ser ut att vara en glasros!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Jepp det ser ut att vara en glasros!

Tack! Då får man se om man kan hitta något bra sätt och utrota glasrosen på.

Kokande vatten ska väl vara effektivt har jag läst.

Blev lite osäker om det var en glasros eller inte då de bilder jag har sett innan så verkar de mörkare i färgen och inte lika glasaktiga som dessa.

Men om så är fallet så ska de utrotas :nuke:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Då får man se om man kan hitta något bra sätt och utrota glasrosen på.

Kokande vatten ska väl vara effektivt har jag läst.

Blev lite osäker om det var en glasros eller inte då de bilder jag har sett innan så verkar de mörkare i färgen och inte lika glasaktiga som dessa.

Men om så är fallet så ska de utrotas :nuke:

Om jag inte minns fel så skall pepparmints räka gilla och äta glasrosor! Skall även finnas ett par fiskar...vilka vet jag inte! Men sök på forumet!:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jesper!

Ser ut att bli ett seriöst bygge. KUL!

Vad det gäller glasrosor har du nu ett gyllenetillfälle att fixa detta. Du vill syssla med akvariets inredning (gissar jag) och det gör att det nu är rätt roligt att hålla på med att ta bort glasrosor.

Ett bra sätt är att använda vattenkokaren och en kanyl genom att suga upp det nu kokande vattnet och sedan trycka ner kanylen i hålet som glasroser kryper ner i. Sedan gör du om det men sprutar runt hålet en gång då det kan finnas rester där som sprider sig.

Flytta runt stenen och du hittar säkert lite nya rosor.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille: Så sant, men det är en fisk som kan äta glasrosor.. :) sen så överlever inte många som du säger.. och en del äter inte glasrosor alls. Lite lotto det där. Vet även om en fisk som Jörgen (aquario-nåt sånt som alias) som tydligen också skulle äta glasrosor. Men den gjorde inte heller det tydligen.

Verkar vara lite si och så med glasrosätare =)

Enklaste är, som sillen säger, om man sprutar dem med kokande vatten. Det räckte för mig. Dem dog allihopa rätt så fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja dessa rosor.. det är bara att använda fantasin om du vill ha ihjäl dom annars :) en kanyl på sprutan är effektiv oxå om dom sitter lätt åtkomligt, sen kan du blanda i pressad citron i det kokande vattnet för att göra livet lite surare för dom hihihi, spetsa groggen med ättika funkar oxå. eller riktigt saltat vatten med hög konc av kalcium.. jag har provat det mesta för skojs skull och dom försvinner kan jag lova ;) och dom små mängderna utav ihop koket som du har i sprutat har jag aldrig märkt nåt utav på vare sig tester eller andra djur men passa dig för att spruta för nära några koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog till att prova med kokhett vatten först. Ser fler och fler så nu ska jag ta itu med dem.

Annars går det sakta framåt. Har gjort en provfyllning av akvariet nu ikväll.

Gick bra får jag säga, inga läckor eller så men fasen vad det är svårt att ställa in durson. Antingen bubblar och fräser det som attan eller så lyckas jag få den helt tyst men då blir det nåt knasigt

när jag stoppar returpumpen och simulerar ett strömavbrott.

Allt stannar och så men då jag kör igång pumpen igen så vill inte durson suga riktigt.

Får labba lite med det imorrn.

Snart dax att börja på väggen framför akvariet annars. Ska bli spännande att se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går väl sådär faktiskt. Provade med hett vatten igår och det såg ut som de vissnade och dog

men idag så mådde de prima igen.

Får väl prova med lite citron i vattnet och se om det tar bättre.

Standpipen ska kortas ner till sumpen, det var nog ett av problemen iallafall, den slutade för

långt ner så vattnet hade svårt att komma ur pipen. Får finjusterad mera sedan.

Just nu är det väggen som gäller, det reglas för fullt. Ska bli klart snart hoppas jag.

Jag återkommer med bilder snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Jag gjorde misstagat att överätta limewater till citronvatten när jag skulle utrota glasrosor.

Faktum är att det funkar alldeles utmärkt med koncentrerad citron i spruta, men egentligen ska det vara något basiskt.

My two cents

PS, kul med ytterligare en med "in wall" -- Välkommen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha Petrol!

Det går framåt här nu faktiskt, vägen börjar ta form. Har bara dörren kvar att göra plus lite

målning och sånt.

post-3344-14468914582529_thumb.jpg

Ska bli skönt när det är klart

post-3344-14468914582738_thumb.jpg

Hade varit skönt att slippa spackla, det är så tråkigt. :sur:

post-3344-14468914582938_thumb.jpg

Det krångliga kommer nu när dörren ska göras, den ska vara så osynlig som det bara går.

Inga skarvar ska helst synas och det blir inget handtag. Får se om jag lyckas.

post-3344-14468914583157_thumb.jpg

Ja, de där glasrosorna ja, de har fått sig en omgång idag igen. Nu med hett vatten blandat med

ättika. Får hoppas att det tar bättre.

Nu ska jag ta en kopp kaffe och se på när spacklet torkar. :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser riktigt bra ut! men för guds skull gör en lucka så du kommer åt framifrån oxå.. enklare att göra det nu än sen när allt rullar för jag lovar dig att du vill kunna se när du sätter fast koraller m.m. eller om du behöver göra nåt annat. inge roligt att springa fram och tillbaka för att titta hur möbleringen av LS blev efter varje sten som du lagt dit. jag talar från egen erfarenhet men du gör som du vill ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt inne på Hultis linje.

Kul projekt! :)

Instämmer helt. Jag har något liknande. Skillnaden är att jag har insyn från båda långsidor.

Har bara luckor på ena sidan och saknar faktiskt att jag inte gjorde på den andra också.

Det är klurigt att komma åt på botten i bortre långsidan. Fundera på det.:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår era synpunkter och min ide´från början var faktiskt att ha luckor på framsidan

oxå, men kom fram till att jag skulle köra utan. Anledningen är att jag vill att väggen ska vara så

ren som möjligt från skarvar o dylikt. Det blir som ni säger säkert mycket spring fram o tillbaka

men det får jag ta.

Var iväg och köpte en revkeramiksplatta idag som ska dölja ytavrinningen. Kommer att bli så bra.

Ska bli spännande att skära till den, den är lite för stor. Någon som vet hur man skär en sådan

bäst? - bågfil - vinkelslip - skärbrännare kanske :smiley17:

Kunde såklart måttbeställt en men det hade kostat 5 ggr så mycket :smiley5:

Kommer bilder så fort den är på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju kanonbra det här:smiley20: bra med så mycket plats bakom akvariet så man får plats med alla prylar, spacklingen blir la kanonbra(jobbar som målare;))

angående reefkeramiken så skulle jag vara väldigt försiktig om man ska såga i dem, har inte gjort det själv men jag har en pelare och jag tycker matrialet verkar ganska så ömtåligt så man får passa sig så det inte spricker mer än där man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fördel med vinkelslip tycker jag är just att det inte spricker så lätt. Man ser bara till att slipen går på högt varv och sedan gör man snitten bredare mot kanten där man börjar. Det är lätt gjort med en vinkelslip som avverkar både med "eggen" och utefter hela sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...