Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

senaste:

har putsat av rutorna o bytt 25L saltvatten, det blir en liten 'boost' varje gång man gör ett så pass 'stort' vattenbyte i akvariet.. det syns på många av korallerna, dom puffar upp sig lite extra.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Senaste:

Det har fullständigt exploderat av Litophyton fraggar i akvariet.. säkert 15 st fraggar som

lossnat nu på bara någon dag.. Finns o hämta om någon är intresserad..

mina stjärnpolyper som växte så fint på bakgrunden har dragit sig tillbaka till stenarna igen.

vet inte varför men antar att det är lite naturligt att polyperna kommer o går lite.

polyperna på stenen är fullt ute o verkar trivas.. men som sagt den har 'flagnat' från slimlinen.

allt annat ser bra ut o verkar trivas.. ska flytta lite koraller till det stora när jag får ork och

lust att mecka med korall lim.. ingen drömsyssla enligt mig.

Fick ju en Fungia Från Roger som fortfarande trivs verkar det som , stödmatar den med

någon dags mellanrum så jag vet att den får lite mat i sig.. o den 'äter' med aptit.

var osäker på att en sådan korall skulle trivas i ett RSM, men det verkar gå fint.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lurar på att såga upp i det främre locket å sätta i en 55w där med men jag vet inte om man vinner nåt speciellt på det

hade du kunnat rikta det extra 55w röret lite in i burken så är jag säker på att man vinner på det..

hade varit en cool ide.. så skulle du sågat upp för 2 fläktar , en på var gavel, o sen satt en

plexiglas skiva för belysningen.. sladden hade du fått dra utvändigt skulle jag tro.

ett projekt som hade varit ganska kul egentligen om man ger sig in på det.. sen gäller det bara att se till så det inte blir förvarmt i karet. en tanke som funnits för mig också som du kan säkert förstå.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade du kunnat rikta det extra 55w röret lite in i burken så är jag säker på att man vinner på det..

hade varit en cool ide.. så skulle du sågat upp för 2 fläktar , en på var gavel, o sen satt en

plexiglas skiva för belysningen.. sladden hade du fått dra utvändigt skulle jag tro.

ett projekt som hade varit ganska kul egentligen om man ger sig in på det.. sen gäller det bara att se till så det inte blir förvarmt i karet. en tanke som funnits för mig också som du kan säkert förstå.

mvh manne

fläktar kan man ju ha på gaveln som dom andra sitter och plexi kommer jag nog att köra med känns mer safe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan dra ut sladden genom toppen lite snyggt och föra ner den i den adra delen av toppen.

För att inte krångla till det med ballaster kan man ha dom utanför karet och föra in sladdarna via gallret på sidorna och kopppla in på timern.

Kan inte förklara bättre. Och med en reflektor borde man ju kunna styra in ljuset lite mer i n i akvariet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte rädd för värmen eftersom jag har en kylare. man kan nog dra sladden invändigt om man sätter fast den med clips tror faktiskt att jag skall ge mig på det projektet.

om du nu ger dig på detta projekt så ta många bilder under projektets gång.. hade varit riktigt

kul att följa. så kanske man lär sig något.. o i värsta fall apar efter..

Vilken kylare har du ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fläktar kan man ju ha på gaveln som dom andra sitter och plexi kommer jag nog att köra med känns mer safe

Glöm inte att ladda kamerabatterierna och fota jobbet. Jag bytte fläktar till 60 mm och tystare och det enda jag har foto på är när dom är på plats och igång. :( Men jag ska snart in i rampen igen. Ska sätta en 40 mm fläkt som ska hjälpa till att trycka genom mer luft och det ena månljuset har lagt av. Någon som vet styrkan på dom??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du nu ger dig på detta projekt så ta många bilder under projektets gång.. hade varit riktigt

kul att följa. så kanske man lär sig något.. o i värsta fall apar efter..

mvh manne

Eller får reda på hur man absolut INTE skall göra. Japp bilder skall det bli har inte jätte bråttom att få igång det så det kan nog ta en stund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon jag har letat efter compact ballast skall be Bioted ta in en. Har inte provat kylaren men den skall vara tyst har jag hört. http://www.pwss.se/product.php?productid=5636&cat=462&page=1

oki, du har inte den igång ännu då antar jag.. själv är jag inne på en D-D kylare, om det nu

blir ett måste med kylaren.. just nu kör jag med front luckan öppen bara..

en annan grej till ev modding, en off switch lite lätt o enklet till nya röret bör man installera så man inte får ljuset direkt när man ska mata firrarna osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki, du har inte den igång ännu då antar jag.. själv är jag inne på en D-D kylare, om det nu

blir ett måste med kylaren.. just nu kör jag med front luckan öppen bara..

en annan grej till ev modding, en off switch lite lätt o enklet till nya röret bör man installera så man inte får ljuset direkt när man ska mata firrarna osv..

mvh manne

Jo man får ju kunna stänga av skiten om man ska pilla i karet så en switch är ett måste kanske kan be min sammarbetspartner fixa så det går med fjärrkontroll han är injenjör inom tele/radiokommunikation. Det hade ju vart fräsigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo man får ju kunna stänga av skiten om man ska pilla i karet så en switch är ett måste kanske kan be min sammarbetspartner fixa så det går med fjärrkontroll han är injenjör inom tele/radiokommunikation. Det hade ju vart fräsigt

coolaste hade nog dock varit om just den belysningen automatiskt stängdes av när man lyfte på locket.. och startades när man stängde igen..

finns många ide'er till sånt här meckande..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolaste hade nog dock varit om just den belysningen automatiskt stängdes av när man lyfte på locket.. och startades när man stängde igen..

finns många ide'er till sånt här meckande..

mvh manne

Ja vi får se hur det blir vill ju gärna bli färdig på denna sida året hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja,

Har rensat lite i RSM'et idag och flyttat lite skivanemoner till mitt större saltakvarie, det blir

lite trångt i RSM'et när skivorna pumpar upp sig så jag har frigjort lite yta på så sätt med lite

flytt. rensat ut lite fraggar a' litophyton som fick åka i soptunnan.. har ändå många kvar så..

mina för tillfället 2 anemoner har bestämt sig för att inte fastna på någon plats ännu, dom

studsar runt lite, ibland ser det ut som någon har hittat en plats och parkerat där , men sen

så har den plötsligt rullat vidare. o min ena clown firre hänger på flyttningarna.. så det ska bli

kul o se var den tillslut fäster sig.. ett tag satt en anemon på rutan , så man såg att den

satt fast , men senare var den på väg någonstans igen. får se vart det slutar..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...