Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

shit! va smiley gubbar det blev i mitt förra inlägg :smiley22:

det är alltid nåt iaf när den äter artema, men skulle den inte finna föda bland stenen så kommer den säkert ta det andra du ger den oxå..

Hoppas på det.! tror det ska gå bra.. men man vet ju aldrig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag har provat att stänga av pumparna i akariet och lagt en plastkork från en dricksflaska på botten med lite grus i. Sedan har jag använt en spruta och sprutat i lite mat i plastkorken. Funkar jätte bra, efter att tag så förknippar mandarin nästan korken med mat.:)

vilket foder sprutade du i 'koppen' då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har man fått fram några hyfsade bilder igen ifrån saltbaljan.

Lite nytt som jag har hämtat hos Bengt när vi passde på o julhandla lite i Götet.

Fick ju passa på o glida in på universeum o kolla lite salt där också..

blir ju lite "annorlunda" att se på saltet där nu när man har en egen balja att ta hand om.

Här kommer lite nya bilder på nyheterna i akvariet och en vacker blid på min Spotted Mandarin

sen tidigare.

Allt verkar rulla på bra dock så verkar en "del" på den ena Euphyllia strula lite.. (bollmodellen)

verkar ha fått något skit på sig så den löser upp sig en del.. verkar nästan som den delen är på väg att dö typ.. kan se lite av skelettet på det stället typ. Några Tips där hade varit kanon.

post-3404-1446891481288_thumb.jpg

post-3404-14468914813421_thumb.jpg

post-3404-14468914813984_thumb.jpg

Håll till godo och God Jul.!

Mvh Manne

post-3404-14468914812583_thumb.jpg

post-3404-14468914813152_thumb.jpg

post-3404-1446891481371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt fint ut :smiley20:

Knapparna du har där på 2 a bilden, vilken färg har de i mitten ??

Det ser blått ut!!

Skivisarna ser också fina ut, börjar bli lite avis nu, måste handla in lite nytt jag med !!;)

Knapparna är som du säger blåa.. Skitsvårt o få rätt färg på bilden kan jag säga.. ett par knappar på ena kanten är neongröna i mitten.. :)

dock gillar jag mest nya lila skivorna.. dom är ju bara små nu men hoppas på stor tillväxt där.. :)

så hela stenen sen täcks i skivor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skitsnyggt! är det en pistillata du har inhandlat?

hur går det med mandarinen?

Jag tror att du har rätt.. "fick" med den billigt för att testa en sps i RSMet.. "fraggpris"

Mandarinen lunkar på faktiskt.. nu senast så åt den helt plötsligt "röda plankton".. dom landade i grusen framför honom, då högg han på dom.. kommer dom i strömmen så gör han inget.. verkar vara lite kinkig på sättet att fånga maten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du har rätt.. "fick" med den billigt för att testa en sps i RSMet.. "fraggpris"

Mandarinen lunkar på faktiskt.. nu senast så åt den helt plötsligt "röda plankton".. dom landade i grusen framför honom, då högg han på dom.. kommer dom i strömmen så gör han inget.. verkar vara lite kinkig på sättet att fånga maten..

Härligt härligt! jo jag tänkte också försöka våga mig på lite stenkoraller i mitt kar. Kör du några tillsatser just nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt härligt! jo jag tänkte också försöka våga mig på lite stenkoraller i mitt kar. Kör du några tillsatser just nu?

Fick med lite kemikalier i startkittet till RSMet.. annars har jag Saliferts AllinOne som jag kört någon enstaka gång nu.. annars inget specielt alls.. tar det ganska lugnt på den fronten..

Dessa 2 kom med i kittet.

Success Buff

Buffering capacity refers to the aquarium water’s ability to maintain a stable pH as acids, such as nitrite, are introduced to it. In an aquarium buffering substances are consumed by calcareous algae and invertebrates and by the acid waste products of fish. Success Buff is a marine pH buffering solution that contains carbonates and bicarbonates of sodium, potassium, calcium, magnesium and boron blended to the same ratio as that found in natural seawater. Success Buff helps to maintain a high buffer capacity and a stable pH in your aquarium.

Success Calcium+3

A unique combination of 4 essential reef elements that promotes the growth of hard and soft corals and other invertebrates:

blackdot.gifCalcium - an essential component in the building of coral skeletonsblackdot.gifStrontium - a minor trace element essential to the building of calcareous skeletons, coral shells, mollusks and many other invertebratesblackdot.gifMolybdenum - plays a vital role in the biology of many marine invertebrates, filter bacteria and seaweedsblackdot.gifIodine - a trace element that plays an important role in the life-cycle of invertebrates - especially soft corals and crustaceans - as well as fish and seaweeds

Success Calcium+3 is the only calcium replenisher that combines these four elements in a formulation that causes no ion displacement when added to aquarium water.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt verkar rulla på bra dock så verkar en "del" på den ena Euphyllia strula lite.. (bollmodellen)

verkar ha fått något skit på sig så den löser upp sig en del.. verkar nästan som den delen är på väg att dö typ.. kan se lite av skelettet på det stället typ. Några Tips där hade varit kanon.

Är det en Galexea eller stjärnpolyper du har högst upp på revet, svårt att se på bilderna?

Om det är Galexea så kan du kika nattetid om den har sina långa svepare ute och bränner din Euphyllia.

Du kanske har en annan tråd igång om ditt Eyphyllia problem.

dapilipufgalaxy_227.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en Galexea eller stjärnpolyper du har högst upp på revet, svårt att se på bilderna?

Om det är Galexea så kan du kika nattetid om den har sina långa svepare ute och bränner din Euphyllia.

Du kanske har en annan tråd igång om ditt Eyphyllia problem.

dapilipufgalaxy_227.JPG

Det är gröna stjärnpolyper längst upp.. inte galexea... har sett galexea i butik men läst att den är aggresiv av sig så det har inte blivit något köp på någon sådan.. men tack för tipset..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har "spolat av" min euphyllia nu några dagar i rad.. så får se vad som händer.. möblerat om lite i baljan också.. lite "brännande" punkter hade uppstått på några ställen.. trodde inte att skivanemoner brände andra skivisar.. men dom såg lite naggade i kanten.. sen så har litophyton brännt några knappar som var lite väl nära.. trodde det skulle bli tvärtom.

När man är nere o meckar lite så är lysmatan "roger" framme direkt o klänger på handen...

tyvärr så råkade jag lossa min C.vridis fragg an misstag.. så den blev omflyttad o limmad på ett annat ställe nu.. se om den tar sig igen efter min brutala hantering.. annars blir det till att shoppa loss en sten c.vridis senare..(gillar den böljande effekten) känns som det börjar bli lite trångt i baljan fast man kan se massor med sten fortfarande..

mina gröna stjärnpolyper har spridigt sig lite nu.. sett några små polyper både på bakgrunden och på ena ephyllian's rot.. svårt o plasera den stenen då det känns som hela stenen är full av polyper.. halva "undersidan" är ju beväxt också med polyper..

Min Lila randiga skiva som jag hämtade hos Freddi har helt plötsligt skickat iväg halva sin fot en liten bit iväg nu.. ser ut som där är två små munnar nu på den delen som "gått" iväg.

Kul om det nu är något naturligt..

En liten rapport från mig såhär dan innan doppardan.. God Jul to Friends and Family.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok kommer tyvär inte så ofta till malmö.

men zoogiganten i loma har kanske någon sådan.någon som har varit där på sistone eller vet om de brukar ha sådana små sötisar?:ler:

Du kan höra med Roger så kan han ha koll på en annan butik om det kommer in någon.. :) ett tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tipsa om Fiske & Fiskar i Malmö som har ganska mycket koraller inne. Köpte några där nu i veckan. Speciellt kul att de är från Tonga. Inte så vanligt vad jag sett iaf.

Minerva: Mandariner brukar inte vara nåt problem att få tag i. De kan du hitta i nästan vilken saltvattensbutik som helst.

Önskar er alla en God Jul och Grått Nytt Hår!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har meckat lite idag med min siggiga euhyllia.. stora trädgårds saxen var framme o kapade hajvilt på korallen.. kännde som det gick åt fel håll fast man spolade den varje dag , så tog beslutet o prova den lite aggresiva metod det innebar.. känndes som det inte var något att förlora på direkt.. så vi får se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack men det blir nog en runda till zoogiganten efter jul så då kan jag ju passa på att kolla om de har någon men tack för tipset:ler:

Om du skall till zoogiganten så kan du ju köra in om till fisk och fiskar ligger vid kronprinsen

Mattias som jobbar där är riktigt trevlig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...