Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Det blev bra med Bangaierna. :ler:

Vet egentligen inte hur det går med mina.. ser inte ut som det är ett "par".. kan lätt stå på varsin sida av mitt lilla rev.. eller att en försvinner in i revet för en lång tid.. blev lite orolig i början att en hade strökigt med.. men så vipps var han/hon där.. äter gör dom.. testade o försökte lura dom lite.. en kub mysis/krill/artemia gosades upp o häldes i delvis... dom sorterade

på smaken kan jag säga.. men dom högg på alla typerna.. men åt enbart artemia som jag såg det.. var tvungen o prova detta lilla expriment..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Senaste:

Gjordes ett vattenbyte på 25L (var ett tag sen nu så det var dax..)

Fick selebert besök här igår.. Laggeman var på besök så det landade lite nya fraggar i burken.

Har upptäckt att Cyano har även hittat hit.. ner i högra hörnet så har det kommit en del av denna röda alg... på botten resp upp på glaset en bit.. se om det försvinner av sig själv nu med vattenbytet eller om det utökar så man får suga ut lite av bottengrusen där..

dom nya banggaierna har kommit till sin plats nu och verkar må bra , lite sega att komma igång att äta , dvs dom kommer sist när maten levereras men äter det gör dom.. så jag hyser gott hopp om överlevnad på dom i akvariet..

En trolig snäcka hade vält ner vår stylopora i en rodactis skiva , så båda ser lite "sletna" ut just nu, styloporan fick flytta till mitt större akvarium så får vi se om den kan leva vidare..

min Ricordea har pumpat upp sig lite nu så den verkar funka även under dessa kompakt rör..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag verkar ha missat tråden efter mitt sista inlägg, vad jag menade är att euphyllian brukar störas av vad mjukisar avger i vattnet, du har ju ett utpräglat mjukiskar just nu (men du kanske kör mycket aktivt kol?), samt att både euphyllian och montin kan få lite väl för mycket näring för att må som bäst. Det är alltså inte ljuset jag menade. Det blir intressant att följa utvecklingen, jag kan ha helt fel, det var bara en spontan reflektion. Annars ser det mycket vackert ut. *tummen upp*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut som vanligt !!

Gillar Riccordean,är sugen på sådana själv!!!

Bangieerna är coola,lite av mina favoriter, undra om man kan ha 2 par i ett percula 120.

det funkar bra med 2 par i mitt percula 120. blev mycket mindre bråk nu när det finns 2 honor o 2 hanar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Akvariet rullar på hyfsat senaste tiden, några skivor har återigen delat på sig, så lite är förflyttat till mitt större akvarie igen, men ny trevlig "prick" till rsm'et är inköpt , en ricordea florida.. min första rica sträcker ut sig lite och har blivit större kan jag tycka så jag tog mot till mig o köpte en till.

min montipora fragg har inte växt något alls vad jag kan se, den får ha en chans till ett tag sen flyttas den. (ingen ljus kant på den längre)

min gröna lite hårda alger växer runt 1 cm i månaden , hårda stammar på dessa.. så länge dom inte tar över så får dom växa vidare...

sett att mina banggaier äter artemia,mysis,krill faktiskt vilket ökar chansen för överlevnad..

pellets spottar dom ut igen bara direkt.. inge gott..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjo en liten uppdatering.

Det har hittat i en ny Ricordea Florrida i akvariet. Störtsnygg ur mitt tycke..

Akvariet rullar på ganska ok för tillfället , dock kör jag med öppen frontlucka konstant för värmens skull ,

har skapat en separat tråd för det problemet som säkert många har med sina RSM..

Lägger upp en helbild på akvariet samt en bild på Tillväxten på en stjärnpolyp som tatt

fäste i min Slimline bakgrund.*Klockrent*

Som allra sist också en blid på min Ricordea Florrida som landade i akvariet efter helgens bravader.

post-3404-14468915538137_thumb.jpg

post-3404-14468915538352_thumb.jpg

mvh Manne

post-3404-14468915537911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Länge sen någon uppdate.!

Har idag fixat till lite i RSM'et , det har till kommit en BubbleTip anemon model Mini , ca 6-7cm stor.. Vit med lila toppar tror jag det är.. kommer lite bilder senare..

euphyllian är nu flyttad här ifrån till mitt större kar då den såg inte direkt välmående ut..

resterande mjuka koraller osv funkar förvånansvärt bra i akvariet. , då jag numera upplever skummaren som ganska dålig.. varje gång jag städar den så sitter gegget antingen i den fasta delens överkant , dvs inte orkat upp i koppröret ens eller så sitter det just på koppen's insida..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då jag numera upplever skummaren som ganska dålig.. varje gång jag städar den så sitter gegget antingen i den fasta delens överkant , dvs inte orkat upp i koppröret ens eller så sitter det just på koppen's insida..

mvh Manne

Tjenare Manne.

Jag har exakt samma problem med min skummare, Fast min väsnas lite mycket tycker jag.

Hur är det med din??

schysst kar btw

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja,

min bubble tip anemon har nu efter någon dag flyttat på sig typ 5-8cm och fäst sig själv mot en ls sten.. nu får man hoppas att den trivs där o stannar fint på sin plats.. klownerna har inte brytt sig om den ännu vad jag kan se.. dom verkar föredra skivorna som är bubbliga istället sen länge.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft den ett par månader, den har inte växt mycket, men jag har inte matat så mycket, matar du din?

har provmatat en gång när jag ändå matade min fungia.. den reagerade iaf på det så vi får se vart det bär av.. vill ju att den ska förbli någerlunda liten/mindre så länge det går..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en lika dan när jag var och hgandlade i förrgår.

Har du satt fast den på något sätt, min åker omkring lite av vattenströmmarna.

Vad matade du din med??

matade med mysis/artemia, med ett litet luftrör o en spruta.. lite typ stigigemla lösning.

jag satte en bit 32mm rör i botten (trycke bara ner det.) som jag sen fick ner foten i, men sen vandrade anemonen själv iväg till en bättre plats antar jag..

du ska nog göra något likande eller få den att stanna i en skreva eller dylikt så kan den själv fästa där o sen vandra om den vill det..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja,

Vill bara förmedla en blid på vad som hände nu idag.. grymt coolt.. :nöjd:

anemonen har vandrat lite till o gömt sig lite bakom några riktigt stora skivor.. det är trångt

på den platsen men men, o clownen får knappt plats i den, anemonen är ju så liten.

post-3404-14468915685145_thumb.jpg

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...