Gå till innehåll

Kan detta bli bra tror ni? 180 liters juwel rio-akvarium


Raur

Rekommenderade inlägg

Väldigt :) Plus att om du nyttjar det redan inbyggda Juwel-facket slipper du greja med nån annan lösning.

öhh..jag är sugen på att starta ett litet saltvatten akvarium. jag har oxå ett juwel akvarium..förlåt min dumhet nu..men har inte fått pejl på något om detta ämne än!

vadå annan lösning???

vad behöver jag om jag då har ett juwel?..en ytavrinnare och byta ut pumpen i facket och täppa till alla hål utom dom där uppe? vad ska man göra med juwelfacket? vad ska det fyllas med?

inget annat??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

öhh..jag är sugen på att starta ett litet saltvatten akvarium. jag har oxå ett juwel akvarium..förlåt min dumhet nu..men har inte fått pejl på något om detta ämne än!

vadå annan lösning???

vad behöver jag om jag då har ett juwel?..en ytavrinnare och byta ut pumpen i facket och täppa till alla hål utom dom där uppe? vad ska man göra med juwelfacket? vad ska det fyllas med?

inget annat??

Du använder facket till ytavrinning, samt ev (om du har plats) insuget till skummare. Om du läser runt på andras kar ser du att alla använder någon form av ytavrinning för att bli av med hinnan som bildas där efter en stund. Den är inte bara ful, utan hindrar även ljuset för att nå dina koraller.

Så ingen annan magi försigår i de där facket mer än att du "suger" ut vattnet ifrån ytan. Anledningen jag säger "täppa till alla andra hål" är att, som du själv också kanske sett, facket tar in/ut vatten ifrån andra ställen än gallret längst upp.

Tömmer du karet och börjar fylla i facket kommer du upptäcka att vatten läcker ut långt innan nivån når gallret längst upp. Detta bidrar till att "suget" inte kommer koncentreras kring översta gallret/ytan. Dvs din ytavrinning blir tämligen värdelös...

Hoppas detta hjälper.. de är inte helt lätt i början - jag vet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns fler här på SG som använder den, ex Artemia. Skicka ett PM till henne och fråga då hon brukar var mycket hjälpsam. Kolla också denna länken https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=82&cat=13 där har du lite resentioner på den.

har redan kollat in recensionerna :)

Det första jag gjort typ :P

Jag får PM:a henne samt hoppas på att fler som har just den skummaren läser tråden och kan berätta lite om hur de upplever den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli skeptisk till påhängskummare mer och mer nu för risken att de skummar över och förstör min parkett :/

Funderar istället på att använda juwelfilterboxen jag redan har i karet som överrinningsbox, som jag fick tips om att göra, och i den placera en Tunze Doc 9005 skummare istället. Även om den skulle skumma över så får jag inget på golvet då :)

Någon som har erfarenhet av just den skummaren? Och kan jag placera en nylonstrumpa med rowaphos under skummaren i överrinningsboxen eller den kan förstöras av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett Juwel-kar på 240 liter där själva filterboxen används som ytavrinningsfack. Till ytavrinningen är en skummare (Terra Nova Beast 400) kopplad och det fungerar jättebra. Hade lite problem med att de förra tätningarna av ytavrinningsboxen läkte in vatten så detta tätade jag på ett enkelt sätt med hjälp av korall-lim. Nu fungerar ytavrinningen mera effektivt. Korall-limmet funkade bra att täta med.

I ytavrinningsboxen har jag även gömt en doppvärmare.

Funderar även att senare koppla en UVC till ytavrinningsboxen så att fattnet från denna kan tas upp av skummaren.

Mitt kar är fortfarande under uppstart men du kan se bilder på den om du går in på Elins 240 liters projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu händer det lite grejer!

18nov07.jpg

Tanken är sen att jag i början av december ska införskaffa salt och sen i slutet av december köra igång allt och köpa på mig ca 20 kilo levande sten. Har jag glömt att införskaffa något viktigt på listan jag har här?

Det enda de inte hade till vettiga priser på Akvarieshop.se där jag handlade, var en optiskt refraktometer. Men det har ju triton till bra pris och en sådan hade jag tänkt köpa där :)

Ljuset blir 156w på 180 liter vilket jag tror borde räcka även om jag skulle vilja ha lite koraller. Eller är jag helt fel ute?

Känns väldigt spännnande att det börjar hända saker nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär, nu är stora beställningen blivit lagd och betald och kommer skickas i morrn!

På torsdag ska jag köpa hem salt och med lite tur köra igång karet under julhelgen när jag ändå är ledig! Bilder kommer så fort det finns nåt vettigt att fota :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejerna är hemma och igår köpte jag dessutom 8 kilo reefcrystals-salt!

Det enda trista var att någon på posten hade öppnat plaströret med lysrör så att ett av de två rören var trasigt :/ Mailade affären jag handlade av och de skickar ett nytt idag!

Det är verklig service!

Får säga att dessa jag har handlat av (får man säga vilken affär det är här i tråden eller räknas det som reklam?) har varit toppen. Bjöd på frakten, svarat på mail även på kvällen, packat allt perfekt och varit serviceinriktade och trevliga! Kommer lätt handla av dem fler gånger!

I morrn ska jag sätta igång osmosen och börja samla på mig vatten :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu händer det grejer!

Jag har fått fixat med hela akvariet och kommit så långt som att jag varit och handlat levande från indonesien idag!

18 kilo blev det och jag tycker det känns rätt lagom. Får se om jag införskaffar mer sen.

Nästa inköp ska bli korallgrus vilket ska göras i mitten av nästa vecka (julen kommer ju tyvärr i vägen och gör så ställen stänger dumt nog :P)

Lite foton:

22dec207.jpg

22dec07.jpg

22dec307.jpg

22dec407.jpg

Akvariet är dock inte lika blått i verkligheten som på bilden utan mer ett vitt och kallt ljus som inte går att fånga här såklart ;D

Belysningen är aquastyles T5-ramp med 4x39w. De rör jag har i är 2st fauna marin aqua sience special samt ett fauna marin aqua sience blue och ett blått rör från (reef blue) från aquamedic.

Pumparna är hydors koralia 2 (2st) samt pumphuvud och pumphus som medföljer i juwel-akvarium. I pumphuset har jag aktivt långvarigt kol och fosfatremover. Skummaren, som har samma storlek som juwels pumphus är en tunze doc 9005.

Är väldigt nöjd med att allt är relativt tyst. Visst, inte så tyst som när jag körde sötvatten men väldigt nära inpå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juwelboxen har galler längst upp som nog kan funka som ytavrinning men jag har inte fnulat med silikon för att fylla i boxens hål som suger in vatten nere i akvariet så någon vidare ytavrinning är det nog inte än. Men att fylla i de hålen när ork finns är säkert inte omöjligt om man använder nån form av korall-lim som fäster under vatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag hittat nåt på min fina levande sten :D

Frågan är vad?

23dec07.jpg

Den är kanske 1,5cm hög och 8-9mm bred över "huvudet"

Vad kan det vara? Glasros eller något som kan få stanna kvar? ;D

Det är en knapp-polyp Zoanthid eller kolonianemon. Kärt barn har många namn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...