Gå till innehåll

Kan detta bli bra tror ni? 180 liters juwel rio-akvarium


Raur

Rekommenderade inlägg

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tack så mycket för allt beröm... tror dock det är mer tack vare kameran än fotografen :P

Grymma bilder får man säga-dregglar-.

Visst gör kameran en hel del, men att hitta det där lilla extra som jag tycker du gjort på dina bilder beror på fotografen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

14april208.jpg

Inte den bästa bilden men min anemon delade sig idag!

Såg det hela i morse att den var större och mer utdragen vid munnen (området som är förstorat på bilden) och nu när jag är hemma är den i två delar! Ska bli spännande att se var delarna tar vägen och om de kommer tillsammans eller var för sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, det ser ut och hända mycket skoj.

Är som många andra väldigt imponerad av dina bilder och akvariet, har följt den med spänning.

Hur fungerar det så här efter ett tag att köra utan sump och ha skummaren i det gamla pumphuset, låter den mycket? Själv bor man i en etta, skulle man klara av att sova i samma rum? Har du annan filtrering där i? Ls eller något sånt?

Är väldigt sugen på att göra om mitt Juwel som mest står och skräpar, kanske när man får lite mer pengar nästa gång.... Tycker du att allt fungerar bra med ditt? Skulle du gjort något annorlunda om du startat upp ett nytt idag?

/Salta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salta: Jag har inte skummaren i pumphuset utan på andra sidan, alltså till vänster :) Sen i pumphuset har jag kvar juwel-pumpen samt har lagt i strumpa med aktivt kol och så filtervadd som bytes ut varannan dag :) Jag tycker det funkar fint och skummaren jag har är himla tyst. Vårt akvarium står bara två meter från vår säng (står i ena endan av vardagsrummet, precis vid dörren till sovrummet) och jag har ett 520 liters discusakvarium 50cm från min säng och jag har inga problem med att sova och inte sambon heller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic kanske men tror du man kan koppla matar röret till din mc600 till originalboxen som finns i juwelkaret om man tätar den och har den som ytavrinning? Ska göra om mitt rio-kar också nämligen men tänkte egentligen ta bort den ursprungliga boxen helt o köra med en mce500 tror jag den heter. Men på 600'an har man ju ett matar-rör som man skulle kunna skicka in i boxen för ytavrinning om du fattar vad jag menar, lite trött kan inte förklara på nåt vettigt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

30april08.jpg

Blå skivanemoner som inte slagit ut helt än, nyköpa idag från fiske och fiskar :)

och så en jättevacker tubanemon, också från fiske och fiskar!

30april208.jpg

Min tubanemon är väl begravd och placerad i en hörna av karet där jag inte har, eller ska ha, andra koraller eller där fiskarna håller till. Förhoppningsvis stannar den och trivs där och skadar ingen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lina.

Innan du gör om ditt juvel akvarium till salt så bör du göra följande.

1. Silikona igen sargen som finns i överkanten på akvariet, saltet har en tendens att leta sig ut och bilda saltflagor på utsidan av glaset.Sedan har jag den erfarenheten att skummarens stigrör ej når ner till vattnet utan man måste förlänga det. Beträffande filter har jag ett litet filter som är ett påhängsfilter som jag tycker att det funkar bra,rengör det en gång i veckan och är mycket enkelt att rengöra. Men det viktigaste är att du ser till att det är tätt mellan sargen och glaset.

STENLO

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Riktigt fin mussla :)

Men jag har förstått att dom där är ganska svåra va?

tror det var bengan som köpte en liknande och rätt var det var så va den död

Det stämmer! Jag köpte en sådan och den dog kvickt. Den behöver mycket plankton. Här har du några länkar att läsa om musslan.

http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=16&cat=1903&articleid=2155

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20235

Lycka till! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fick tips av Mattias på FF om att mata den noga :)

Har Phyto-plankton hemma och ska prova med det i morrn. Har lite flytande korallmat också som kanske kan göra susen tillsammans med Phyto-planktonen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en Lima Scabra, jag köpte en utan att veta hur svår den var och i fångeskap så har man bara lyckats hålla dom 9 månader till 1 år. Problemet är att den svälter sakta till döds i fångenskap. Den är inte som andra musslor som har zooxanthellae och därigenom får stor del av sin näring ifrån ljus.

Har nog haft min 2 månader nu.

Hoppas det går bra för dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint akvarium och vackra bilder Lina.

Fungerade det bra med att fraggen kom med posten?

Mvh/Niklas

Jadå!

Ted hade packat det hela supersmart med frigolit och grejer och allt var i jättebra skick när det kom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...